Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 420
Offentligt
Til transportminister Ole Birk Olesen
og Transportudvalget
Hedensted den 16. august 2017
Sikrere og hurtigere trafikafvikling ved frakørsel 57 Horsens Syd på E45.
Tilbage i juli 2016 fremsendte vi en skrivelse til daværende Transport og Bygningsminister Hans Christian
Schmidt omkring det alvorlige trafikafviklingsproblem, der er ved frakørsel 57 Horsens Syd på E45.
Vi vil med denne fornyede henvendelse gerne gøre ministeren og Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
opmærksom på de stadig voksende trængsels- og sikkerhedsmæssige problemer ved afkørsel 57 Horsens
Syd på E45.
Vi skal kraftigt opfordre til, at der snarest igangsættes et anlægsprojekt til signalregulering af færdslen
mellem E45 og Vestvejen.
Siden vi for et år siden rettede henvendelse til trafikministeren er der ikke sket nogen bedring af
forholdene – tværtimod. Trafikken er steget markant på stedet, efter at den sidste etape af rute 30,
Vestvejen/Diagonalvejen mellem Horsens og Give/Billund, åbnede for trafik i november 2007.
Trafikbelastningen på Vestvejen blev i 2008 målt til en årsdøgntrafik på ca. 6.500 biler. Trafiktællinger
foretaget af Vejdirektoratet på Vestvejen i 2016 viste, at antallet af biler var vokset til 10.500 biler. Det
svarer til en stigning på 62 %. Den markante stigning skyldes både trafikken på Vestvejen og øget brug
af frakørsel 57.
Afkørslen ved Horsens Syd vil i løbet af få år få en stærkt stigende betydning for både Horsens og
Hedensted kommuner og den regionale trafikafvikling i øvrigt. Den er derfor et centralt element i de to
kommuners vækststrategier.
I begge kommuner efterlyser stadig flere og hastigt ekspanderende virksomheder en løsning på de
trafikale problemer ved Horsens Syd. De nuværende reguleringsforhold indebærer et betydeligt
samfundsmæssigt ressourcespild og gør det vanskeligt at både tiltrække og fastholde den nødvendige
kvalificerede arbejdskraft.
Ikke mindst udgør frakørslerne ved Horsens Syd med ofte forekommende kødannelser på E45 en alvorlig
risiko for ulykker. Hos Sydøstjyllands Politi ser man med stor bekymring på den trafiksikkerhedsmæssige
situation.
Blandt de ekspanderende virksomheder som bidrager til voksende lastbiltrafik er Jysk, der i løbet af
efteråret næsten fordobler sin lagerkapacitet på centrallageret i Uldum og Rema 1000 med hovedsæde
på Mars Allé i Horsens. Sidstnævnte forventer en vækst på 50 pct. over de kommende år og har planlagt
byggeri af et nyt lager og distributionscenter. Begge projekter vil medføre ikke mindst øget lastbiltrafik.
Desuden forventes to igangværende vejprojekter at bidrage til en væsentlig forøgelse af trafikmængden i
de kommende år.
Det første drejer sig om rampeanlægget Hatting-afkørslen, der fællesfinansieres af Vejdirektoratet og
Horsens Kommune, og som forventes klar til brug i 2018. Det andet er omfartsvejen syd om Horsens
mellem Bjerrevej og Vejlevej. Omfartsvejen, der fællesfinansieres af de to kommuner, åbner for trafik
18. august i år. Omfartsvejen vil skabe en hurtigere og enklere adgang til det nordgående motorvejsnet
for både borgere og virksomheder primært på Juelsminde-halvøen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 420: Henvendelse af 16/8-17 vedrørende frakørsel 57 Horsens Syd på E45, fra Horsens borgmester og Hedensteds borgmester
1780849_0002.png
Horsens og Hedensted kommuner vil derfor stærkt opfordre til, at der straks afsættes den nødvendige
anlægssum til en signalregulering af færdslen på rampeanlæggene mellem E45 og Vestvejen.
Når vi tillader os at genfremsende vores tilbud om at finansiere det ene af de to signalanlæg, skal det
også ses i lyset af, at Vejdirektoratet 10. maj på et møde i Middelfart anslog anlægsudgiften til 6-7
millioner kroner. For et år siden lød den forventede udgift til signalanlægget på 12-14 millioner kroner.
Vejdirektoratet ligger allerede inde med et beslutningsklart projekt, som vi mener bør nyde fremme
meget hurtigt.
Peter Sørensen
Borgmester, Horsens Kommune
Kirsten Terkilsen
Borgmester, Hedensted Kommune