Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 413
Offentligt
1779344_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Maj 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
29. juni 2017
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i maj 2017 med en driftspulje på 45 IC4 togsæt, heraf 38 togsæt til
indsættelse i daglig drift. De resterende syv togsæt var planlagt som en driftsre-
serve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, maj 2017
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Inter City /lyn
Antal indsatte tog
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Planlagt
15
11
6
6
38
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes først klargjort til at blive indsat i kommerciel trafik i
begyndelsen af 2018. Det er en tidsmæssig forskydning, i forhold til seneste sta-
tusrapport, hvor forventningen var ultimo 2017. Forskydningen skyldes, at DSB
har opprioriteret indbygningen af nye fyr, der skal sikre stabil varme i togets fø-
rerrum i togene inden vinteren 2017/18. De tidligere fyr har haft en fejlkonstruk-
tion, som har medført forsinkelser og aflysninger.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I maj 2017 var leveringssikkerheden 80,8%.
I perioden juni 2016 til og med maj 2017 var leveringssikkerheden 92,4%.
Som det fremgår af tabel 1, har det i maj 2017 ikke har været muligt at levere det
aftalte antal togsæt fra værksted til drift. Baggrunden for den reducerede leve-
rance skal ses i sammenhæng med to af de i alt fem afhjælpende handlinger DSB
indførte ultimo marts for igen at kunne anvende IC4 i passagerdrift, efter et tog
tabte en hydraulikpumpe den 7. marts 2017.
Side 1/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 413: DSB’s status for IC4 for maj 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1779344_0002.png
Som en del af de afhjælpende handlinger blev der indført inspektion af oliestand
og hydraulikpumpernes ophæng på alle IC4-togsæt for hver kørte 7.500 km. Disse
ekstra arbejder forsinker leverancerne fra værksted til drift. DSB arbejder på en
række tekniske løsninger for inspektion af oliestand, der forventes at være klar til
indbygning på togene ultimo 2017. Herudover har DSB udarbejdet en varig løs-
ning til et nyt ophæng til hydraulikpumpen. Ved udgangen af maj 2017 afventer
DSB en sikkerhedsmæssig godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen af det
nye ophæng til hydraulikpumpen.
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I maj 2017 kørte IC4 ca. 625.000 km. Samlet set svarer det til ca. 16% af den
samlede dieselproduktion for DSB i maj 2017.
IC4 har en højere kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2016, hvor IC4
kørte ca. 530.000 km.
Side 2/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 413: DSB’s status for IC4 for maj 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1779344_0003.png
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, løbende 12 måneder
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktligheden i trafikkon-
trakten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 75,4% i maj 2017.
Kundepunktligheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
81,2%
81,9%
Seneste 12 mdr.
77,7%
Side 3/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 413: DSB’s status for IC4 for maj 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1779344_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Kundepunktlighed
glidende gennemsnit over12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og
regionaltog var for maj 2017 93,4%.
Operatørpunktligheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktligheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
94,1%
94,3%
Seneste 12 mdr.
92,0%
Side 4/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 413: DSB’s status for IC4 for maj 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1779344_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørpunktlighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Operatørpunktlighed
glidende gennemsnit over12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
85,6%
85,9%
Seneste 12 mdr.
81,7%
Side 5/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 413: DSB’s status for IC4 for maj 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1779344_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togpunktlighed (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed
glidende genemsnit over 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 minutter forsinket.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.407
4.272
Seneste 12 mdr.
3.824
Side 6/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 413: DSB’s status for IC4 for maj 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1779344_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil
sige ca. 2,5 mio. kørte kilometer. Med til billedet hører dog, at der i 2017 har væ-
ret tre uger i marts, hvor IC4 ikke blev anvendt i passagerdrift IC4, efter et tog
tabte en hydraulikpumpe.
Sammenlignet med samme periode sidste år er der sket en forbedring af togets
driftsstabilitet på ca. 10%, og niveauet ligger fortsat over det minimum for MDBF,
som blev fastlagt i IC4 anbefalingen fra december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår DSB’s målsætning om en daglig
leverance af ca. 36 togsæt til drift frem til 2018.
På baggrund af de vigende leverancer fra værksted til drift som beskrevet i afsnit
2, besluttede DSB den 29. maj 2017 at reducere den daglige leverance af togsæt
til drift fra 45 til 40 togsæt, heraf 33 til indsættelse i daglig drift, gældende frem til
sommerkøreplanen træder i kraft den 25. juni 2017. Når sommerkøreplanen træ-
der i kraft reduceres antallet af togsæt, der er behov for i daglig drift til 31 tog-
sæt, hvorved leverancerne i sommerkøreplanen kan overholdes. Det reducerede
antal togsæt, der er leveret til drift har ikke medført aflysninger, dog er der dag-
ligt sket en nedformering på op til ni afgange med IC4.
Side 7/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 413: DSB’s status for IC4 for maj 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1779344_0008.png
DSB forventer, at det vil være muligt overholde indsættelsesplanens målsætning
om daglig leverance til drift af cirka 36 togsæt fra køreplansskiftet i august og
frem til køreplansskiftet ultimo 2017. Dog kan der være kortere perioder, hvor de
daglige leverancer er færre end 36 togsæt.
DSB vurderer, at der dagligt vil kunne indsættes 40 togsæt i drift fra køreplans-
skiftet ultimo 2017, som indsættelsesplanen for IC4 foreskriver.
Side 8/8
Månedlig driftsrapport IC4: Maj 2017