Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 412
Offentligt
Manglende sikkerhedstjek af busser og lastbiler.
Politiet har i år og tidligere lavet mange kontroller af lastbiler og busser der viser at sikkerheden
ikke tages alvorligt af hverken vognmænd eller chauffører, hvilket vi som kunder eller
medtrafikanter ikke kan leve med.
Det er ikke kun i Danmark dette er et problem, konkurrencen på transport markedet er hård,
hvilket får mange vognmænd til at spare uforholdsmæssigt meget på både sikkerhed og lønninger.
Lastbilerne og busserne får ikke de nødvendige sikkerhedstjek, en daglig bremseprøve på en
prøvestand samt tjek af dæk, og styretøj samt af lys og horn bør være et krav og ikke være op til
en chauffør der frygter for at stille krav til vognmanden på grund af faren for at en dårligere og
billigere chauffør overtager arbejdet som chauffør.
Politikerne stiller store krav til jernbanen, her skal togene bremseprøves dagligt, alle
sikkerhedsfunktioner som bremser, lys og lyd testes inden togene må køre ud på skinnerne, det
gælder både gods og persontog, hvorfor stilles der ikke de samme krav til lastbiler og busser, der
samtidigt kører rundt imellem de langt svagere medtrafikanter, biler, cyklister og fodgængere.
De mange udenlandske lastbiler og underbetalte chauffører, i både lastbiler og busser, presser
markedet for landevejstransport rigtigt meget, skaber stor usikkerhed og øger antallet af uheld
med skader og død til følge.
Det er på tide politikerne griber ind, stiller krav til at både busser og lastbiler altid medbringer en
syns rapport der fortæller at køretøjet har været på bremseprøvestand og er testet inden udkørsel
samme dag.
Denne sikkerhedstest er ikke mindst vigtig når erfaringerne viser at både busser og lastbiler ofte
kører for stærkt og overhaler andre trafikanter med for høj hastighed, på alle vore veje.
Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk