Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 410
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Ændring af sanktioner for foretagelse af ulovlige, konstruktive ændringer i motordrevne
køretøjers forureningsbegrænsende udstyr)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som senest ændret ved lov nr. 697 af
8. juni 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 67
indsættes som nyt
stk. 4:
»Stk.
4.
Føreren af et motordrevet køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår forhold ved køretøjets motor og køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs udledning af
luftforurenende stoffer.«
2.
I
§ 118
indsættes som nyt
stk. 6:
»Stk.
6.
Det skal ved fastsættelse af bødens størrelse anses for en særligt skærpende
omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets motor
eller forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs
udledning af luftforurenende stoffer.«
Stk. 6-10 bliver herefter stk. 7-11.
3.
I
§ 120 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »vejtransport eller« til: »vejtransport,«.
4.
I
§ 120 a, stk. 1, nr. 6,
ændres »(AETR-overenskomsten).« til: »(AETR-overenskomsten),
eller,«.
5.
I
§ 120 a, stk. 1,
indsættes som nyt
nr. 7:
»7) § 67, stk. 2 og 4, ved at have foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af et
motordrevent køretøjs motor eller forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
det motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende stoffer.«
6.
I § 140, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 118, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 8« til: »§ 118, stk. 1, nr. 2 og 3,
og stk. 9«.
§2
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke på Færøerne og Grønland
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets indhold og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændringer af straffastsættelsen for ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr
2.1.2. Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Indførelse af strafansvar for brug af køretøj, hvor der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af køretøjers forureningsbegrænsende udstyr
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Udvidelse af politiets hjemmel til at tilbageholde motordrevne køretøjer, hvor der er
foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets forureningsbegrænsende udstyr
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
9. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets indhold og baggrund
Det danske politi foretog i april og maj 2017 en række målrettede vejsidekontroller af tunge
køretøjer, der havde til formål at undersøge, hvorvidt der var foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer i køretøjers forureningsbegrænsende udstyr. Politiet kontrollerede sammenlagt 41
køretøjer og fandt i den forbindelse, at der var manipuleret med køretøjets forureningsbegrænsende
udstyr i ca. hvert fjerde kontrollerede køretøj.
Tilsvarende har politiet i Tyskland og Norge ved kontroller konstateret, at der i stort omfang er
manipuleret med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr.
I Norge har kontrollerne vist, at der var
manipuleret med udstyret i op mod 70 pct. af de undersøgte lastbiler, mens de tyske myndigheder
vurderer, at ca. 20 pct. af lastbilerne i Tyskland kører rundt uden et virksomt
forureningsbegrænsende system.
De pågældende kontroller i henholdsvis Danmark, Norge og Tyskland indikerer således, at
omfanget af manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr er betydeligt.
Manipulation med forureningsbegrænsende udstyr medfører, at de pågældende køretøjer forurener
mere,
end det er tilladt i henhold til typegodkendelsen for det pågældende køretøj. Dette er skadeligt
for både miljø og sundhed.
Hertil kommer, at der kan være store økonomiske fordele forbundet med at manipulere med et
køretøjs forureningsbegrænsende udstyr. Der vil f.eks. ved årlig kørsel på 100.000 km med lastbil
kunne opnås en besparelse på ca. 10.000 kr. til indkøb af reduktionsvæske (urea) ved manipulation
med det forureningsbegrænsende udstyr, som er foreskrevet i kravene til lastbilers
typegodkendelser. Endvidere spares væsentlige udgifter til løbende vedligeholdelse af SCR-
systemet. Dermed opnår de virksomhedsejere, der manipulerer med deres køretøjers udstyr, en
konkurrencefordel i forhold til virksomhedsejere, der anvender udstyret korrekt.
I henhold til færdselslovens gældende regler og praksis straffes foretagelse af konstruktive
ændringer af forureningsbegrænsende udstyr som udgangspunkt med en bøde på 1.000 kr.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at denne bøde er alt for lav i forhold til
de miljømæssige skadesvirkninger og er ikke proportional med de økonomiske fordele, der opnås
ved manipulation med det forureningsbegrænsende udstyr. Det gældende bødeniveau har således
ikke en tilstrækkelig effektiv og afskrækkende virkning.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at skærpe bødestraffen for ulovlige, konstruktive
ændringer af motordrevne køretøjers motor og forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning
for køretøjets udledning af luftforurenende stoffer. Lovforslaget indeholder derfor retningslinjer for
forhøjet bødeudmåling for tilfælde af ulovlige, konstruktive ændringer af motordrevne køretøjers
motor og forureningsbegrænsende udstyr.
Lovforslaget indeholder endvidere regler om, at føreren af et motordrevet køretøj skal være
opmærksom på, at køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår køretøjets motor og
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af luftforurenende
stoffer. En fører, der benytter et motordrevet køretøj, selvom denne vidste eller burde vide, at der
var foretaget en ulovlig, konstruktivt ændring af køretøjets motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, vil herefter også ifalde bødestraf.
Endelig indeholder lovforslaget en tilføjelse til færdselslovens gældende hjemmel for politiet til at
tilbageholde køretøjer således, at politiet også vil kunne tilbageholde danske motordrevne køretøjer,
der føres af danske eller udenlandske chauffører og udenlandske motordrevne køretøjer, der føres af
danske chauffører, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af luftforurenende
stoffer.
2.1. Ændringer af straffastsættelsen for ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr
2.1.2. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at et køretøj skal være således indrettet og holdes i en
sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene.
Bestemmelsen finder anvendelse for alle køretøjer, hvilket vil sige alle indretninger på hjul, bælter,
valser, meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke løber på skinner, jf.
definitionsbestemmelsen i færdselslovens § 2, nr. 10,
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand. Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et objektivt
ansvar, men der er i retspraksis fastlagt et meget strengt ansvar for ejeren (brugeren) efter
bestemmelsen.
Kravene til nye motordrevne køretøjers emissioner og forureningsbegrænsende udstyr i ved
typegodkendelsen af køretøjet fremgår af en række forskellige EU-forordninger og direktiver.
Forordningerne er umiddelbart anvendelige i dansk ret og bindende i alle enkeltheder. De
pågældende direktiver er bl.a. gennemført i dansk ret i bekendtgørelse nr. 9316 af 3. marts 2006 om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr med senere ændringer (detailforskrifterne for
køretøjer), ligesom detailforskrifterne for køretøjer indeholder en opdateret gengivelse af de
forskellige relevante EU-forordninger. De mest relevante forordninger er følgende:
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
-
-
-
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 715/2007/EU om typegodkendelse af
motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer
(Euro 5 og Euro 6)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 595/2009/EU om typegodkendelse af
motorkøretøjer og motorer med hensyn til emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (Euro VI)
og om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer
Kommissionens forordning 692/2008 om gennemførelse og ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn
til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om
adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 168/2013/EU af 15. januar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler.
De mest relevante direktiver er følgende:
-
-
-
-
Direktiv 72/306/EØF som ændret ved direktiv 97/20/EF
Direktiv 70/220/EØF som ændret ved direktiv 98/77/EF, direktiv 2002/80/EF og direktiv
2003/76/F
Direktiv 88/77/EØF som ændret ved direktiv 1999/96/EF og direktiv 2001/27/EF
Direktiv 97/24/EF som ændret ved direktiv 2003/27/EF
Derudover findes en række forskellige ECE-regulativer og øvrige internationale standarder.
Fælles for den EU-retlige regulering på området er, at der stilles krav om de motordrevne køretøjers
maksimale udledninger, og hvilke målemetoder der skal anvendes i den forbindelse. Der stilles
derimod ikke teknologiske krav om anvendelse af bestemte former for forureningsbegrænsende
udstyr.
Hvilke specifikke normer for udledning, som et ibrugtaget motordrevet køretøj skal leve op til,
afgøres efter de EU-retlige normer, som var gældende på tidspunktet for køretøjets første
registrering. Hvis et motordrevet køretøj ikke lever op til disse normer, er køretøjet således ikke i
lovlig stand, hvilket ejeren efter § 67, stk. 2, er ansvarlig for.
Overtrædelser af færdselslovens §
67, stk. 2, straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1,
jf. § 118 a, stk. 1, med
en bøde på 1.000 kr.
Det følger endvidere af § 22, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse og syn
af køretøjer med senere ændringer (synsbekendtgørelsen), at hvis et registreringspligtigt køretøjs
indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj
til syn og få det godkendt, inden det tages i brug.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Overtrædelse af synsbekendtgørelsens § 22, stk. 1, straffes i medfør af bekendtgørelsens § 75, stk.
1, med bøde.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I henhold til færdselslovens gældende regler og praksis straffes foretagelse af ulovlige, konstruktive
ændringer af motor og forureningsbegrænsende udstyr som udgangspunkt med en bøde på 1.000 kr.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at denne bøde er alt for lav i forhold til
de miljømæssige skadesvirkninger og ikke proportional med de økonomiske fordele, der opnås ved
manipulation med det forureningsbegrænsende udstyr. Det gældende bødeniveau har således ikke
en tilstrækkelig effektiv og afskrækkende virkning.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes et nyt stk. 6 i færdselslovens § 118, hvorefter det skal
anses for en særligt skærpende omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer i motorkøretøjets motor eller forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer. At der er tale om en særligt skærpende
omstændighed for udmålingen af bødestraffen er således en klar tilkendegivelse om, at
manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr anses for en grov overtrædelse af
færdselsloven, hvorfor bødeniveauet bør være markant højere end sædvanligt.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at bøderne for foretagelse af ulovlige,
konstruktive ændringer af køretøjers forureningsbegrænsende udstyr bør udmåles i forhold til de
væsentlige økonomiske besparelser ved manipulation og de miljø- og sundhedsskadelige effekter
som følge af udledning af luftforurenende stoffer. Det foreslås derfor, at bøden fastsættes til et
niveau, der svarer til bøderne for overtrædelse af reglerne for kørsel i miljøzoner. Overtrædelse af
reglerne for kørsel i miljøzoner i miljøbeskyttelseslovens § 15 a, f.eks. ved at køre ind i en
miljøzone uden et påkrævet partikelfilter, straffes i medfør af lovens § 110 med bøde. I henhold til
gældende retspraksis udmåles bøderne til 5.000 kr. til føreren og 15.000 kr. til ejeren af køretøjet.
Hidtil har manipulation af forureningsbegrænsende udstyr hovedsageligt været konstateret hos
lastbiler. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder imidlertid, at de i lovforslaget angivne
retningslinjer for den skærpede bødefastsættelse skal gælde for alle typer af motordrevne køretøjer,
idet der efter ministeriets opfattelse ikke kan anføres saglige grunde for, at den foreslåede
bestemmelse alene skal gælde for tunge køretøjer (lastbiler og busser). Bestemmelsen finder derfor
anvendelse for alle typer af motordrevne køretøjer.
Da der imidlertid er størst skadesvirkning og økonomisk besparelse ved manipulation af
forureningsbegrænsende udstyr i tunge køretøjer, finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet,
at bøden for foretagelse af ulovlige, konstruktive ændringer af motor og forureningsbegrænsende
udstyr i lettere køretøjer bør fastsættes til 5.000 kr.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1778251_0008.png
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for straffastsættelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 118, stk. 6, for ejerens overtrædelse af § 67, stk. 2, for førstegangstilfælde, forhold til samtidig
pådømmelse og i gentagelsestilfælde:
1. gang
2. gang
3. gang
4. gang
5. gang
6. gang
Bødestørrelse for ejeren ved
brug af køretøjer med tilladt
totalvægt på 3.500 kg eller
derover
15.000 kr.
25.000 kr.
35.000 kr.
45.000 kr.
55.000 kr.
65.000 kr.
Bødestørrelse for ejeren ved
brug af køretøjer med tilladt
totalvægt under 3.500 kg
5.000 kr.
7.500 kr.
10.000 kr.
12.500 kr.
15.000 kr.
17.500 kr.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i relation til de foreslåede retningslinjer, at
vedtagelse af lovforslaget ikke afskærer domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Det følger af synsbekendtgørelsens § 22 (bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 med senere
ændringer), at hvis et registreringspligtigt køretøjs indretning og udstyr er ændret, har køretøjets
ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i
brug. En ulovlig, konstruktiv ændring er således en ændring af køretøjets indretning, der ikke er
godkendt ved syn.
En konstruktiv ændring vil i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 6, foreligge i
ethvert tilfælde, hvor et motordrevet køretøjs motor, forureningsbegrænsende udstyr eller
installationer er ændret, manipuleret eller på anden måde ved en aktiv handling eller udeladelse er
påvirket således, at motoren, udstyret eller installationen ikke virker efter hensigten.
En del af det forureningsbegrænsende udstyr, der har været anvendt på langt de fleste lastbiler i
mere end ti år, er et såkaldt SCR-system (Selektiv katalysator reduktionssystem). Ved den seneste
tids kontroller af lastbiler er der blevet konstateret udbredt manipulation med dette system.
Systemet anvender et reduktionsmiddel (af Kommissionen benævnt urea), som bl.a. forhandles
under navnet ”AdBlue”. Reduktionsmidlet
fyldes på en beholder i køretøjet, som er tilkoblet
køretøjets SCR-system, og skadelige NOx-gasser omdannes herefter til uskadeligt kvælstof og
vanddamp, hvormed luftforureningen fra lastbilers udstødning nedsættes.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Formålet med at manipulere med SCR-systemet er at spare omkostninger til reduktionsmiddel, som
beløber sig til ca. 10 øre pr. kørt km (der anvendes ca. 1 liter reduktionsvæske for hver 20 liter
diesel) samt væsentlige udgifter til løbende vedligeholdelse af SCR-systemet.
Manipulation af SCR-systemet sker typisk uden, at motorstyringens obligatoriske
overvågningssystem (OBD
On-Board-Diagnostics) konstaterer en fejl. Dette bevirker, at
køretøjerne ikke går i nødprogram, hvis SCR-systemet er sat ud af drift eller er gået i stykker. Dette
gør det muligt at fortsætte kørslen med et uvirksomt SCR-system og deraf følgende forøget
forurening. Denne og andre lignende former for manipulation betragtes som chiptuning.
Ved chiptuning forstås ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder
udskiftning og omprogrammering af motorstyring eller manipulation af signaler til og fra motoren.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har pt. kendskab til tre former for frakoblinger af det
NOx-begrænsende SCR-system eller chiptuning af lastbiler:
1. Snydesoftware, som frakobler SCR-systemet. Denne software programmeres i lastbilens
originale motorstyring.
2. Montering af en manipulationsenhed, som kan manipulere motorstyringen og SCR-
systemet, hvorved SCR-systemet frakobles.
3. Hardware ændringer i SCR-systemets elektronik og SCR-systemets komponenter, hvorved
der manipuleres med indgangs- og udgangssignaler fra styreenheden med det formål at
frakoble SCR systemet.
Den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 6, omfatter alle ovennævnte former for konstruktive
ændringer i form af chiptuning, men er ikke begrænset hertil.
Fremtidige nye tekniske løsninger,
som gør det muligt at foretage en ulovlig konstruktiv ændring af køretøjers motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, vil således også være omfattet af reglerne. Ligeledes vil
konstruktive ændringer, der ikke har karakter af chiptuning, som f.eks. manipulation af
partikelfiltre, være omfattet af bestemmelsen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er opmærksomt på, at der navnlig for så vidt angår
chiptuning er betydelige vanskeligheder for kontrolmyndighederne (synsvirksomhederne og
politiet) med at opdage manipulationen. Politiets nuværende kontrol baserer sig på en kombination
af udtræk fra motorens overvågningssystem (OBD) og visuel inspektion og kan afsløre visse former
for manipulation. Der findes dog ikke umiddelbart en simpel målemetode, der i forbindelse med syn
eller politiets vejsidekontrol kan afsløre manipulation af det forureningsbegrænsende udstyr.
En arbejdsgruppe bestående af Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Rigspolitiet er for øjeblikket i
gang med at kortlægge og undersøge forskellige problemstillinger i forhold til manipulation med
lastbilers forureningsbegrænsende udstyr, herunder bl.a. mulige kontrolmetoder. Arbejdsgruppens
arbejde hermed og øvrige arbejde fortsætter parallelt med fremsættelsen af dette lovforslag, der
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
alene indeholder bestemmelser om skærpelse af straffen for manipulation af motor og
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af luftforurenende
stoffer.
2.2. Indførelse af strafansvar for brug af køretøj, hvor der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af køretøjers forureningsbegrænsende udstyr
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at et køretøj skal være således indrettet og holdes i en
sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene.
Bestemmelsen finder anvendelse for alle køretøjer, hvilket vil sige alle indretninger på hjul, bælter,
valser, meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke løber på skinner, jf.
definitionsbestemmelsen i færdselslovens § 2, nr. 10.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.
Bestemmelsen omhandler alene ejers og brugers ansvar. Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke en
fører, der ikke har varig rådighed over køretøjet, som f.eks. en ansat chauffør i en
vognmandsvirksomhed.
Efter færdselslovens § 67, stk. 3, skal føreren af et køretøj til enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og
tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til
eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig. Overtrædelse af § 67, stk. 3, straffes i medfør af
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, med bøde.
Bestemmelsen i § 67, stk. 3, omfatter alene forhold og tekniske indretninger, som har betydning for
køretøjets forsvarlige stand, det vil sige forhold og tekniske indretninger, der har betydning for
trafiksikkerheden. Føreren har således efter bestemmelsen ikke en pligt til at være opmærksom på
de dele af køretøjets tekniske indretninger og udstyr, der alene har betydning for miljømæssige
forhold. Det forhold, at en fører, der fører et køretøj, selvom denne vidste eller burde vide, at der er
foretaget konstruktive ændringer af køretøjets motor og forureningsbegrænsende, vil derfor ikke
udgøre en overtrædelse af § 67, stk. 3.
Det forhold, at føreren betjener køretøjet, selvom denne vidste eller burde vide, at der er foretaget
konstruktive ændringer af køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr, vil heller ikke i sig
selv medføre, at føreren ifalder et medvirkensansvar for ejerens overtrædelse af § 67, stk. 2, efter de
almindelige strafferetlige regler om medvirken i straffelovens § 23.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
I nogle tilfælde vil en fører af et motordrevet køretøj ikke være vidende om, at der er foretaget
ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr, der har
betydning for køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
Dog vil der være tilfælde, hvor føreren er vidende eller burde være vidende om de konstruktive
ændringer, men på trods heraf fører køretøjet. Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at en fører i sådanne tilfælde skal kunne straffes.
Da det føreransvar, der følger af færdselslovens § 67, stk. 3, ikke omfatter tekniske indretninger og
udstyr, der alene har betydning for miljømæssige forhold, foreslås det, at der indsættes en ny
bestemmelse i færdselslovens § 67, stk. 4, hvorefter en fører af et motordrevet køretøj til enhver tid
skal være opmærksom på, at køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår
forhold ved køretøjets
motor og forureningsbegrænsende udstyr,
der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer.
Den foreslåede bestemmelse i § 67, stk. 4, omfatter i sagens natur alene motordrevne køretøjer.
Som motordrevet køretøj forstås køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft, jf. definitionen i
færdselslovens § 2, nr. 14. Der vil således være tale om bil, lastbil, bus, motorcykel, knallert, traktor
og motorredskab.
Betingelsen om, at føreren ”skal være opmærksom på”, medfører –
i lighed med formuleringen i
den gældende bestemmelse i § 67, stk. 3
ikke en direkte pligt for føreren til at foretage en mere
tilbundsgående undersøgelse af køretøjet, inden føreren sætter sig ind i køretøjet og betjener det.
Betingelsen medfører derimod, at føreren ikke må benytte det pågældende køretøj, hvis føreren er
vidende om, eller på grund af konkrete omstændigheder burde være vidende om, at der er foretaget
konstruktive ændringer i køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr. Dette vil f.eks. kunne
være tilfældet, hvis føreren konstaterer, at der ikke skal fyldes reduktionsvæske på køretøjet
indenfor normale intervaller, eller hvis manipulationen er sket ved tilføjelse af fysiske genstande på
køretøjets indretninger, som er umiddelbart synlige eller konstaterbare.
Overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 67, stk. 4, vil blive straffet med bøde i medfør af
den gældende bestemmelse i færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Det vil samtidig skulle betragtes
som en særligt skærpende omstændighed, at der er tale om
ulovlige, konstruktive ændringer af
forhold ved køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for køretøjets
udledning af luftforurenende stoffer, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 118,
stk. 6).
For så vidt angår den nærmere forståelse af, hvornår der foreligger ulovlige, konstruktive ændringer
af
motor og forureningsbegrænsende udstyr,
der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer, henvises til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1778251_0012.png
Da det typisk ikke vil være føreren, der opnår den økonomiske fordel ved, at der er foretaget
ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr, finder
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ikke, at bøden skal udmåles til samme niveau, som
bøden til ejeren. I lighed med det princip, der gælder på køre- og hviletidsområdet med hensyn til
udmåling af bøder til henholdsvis fører og virksomhed, finder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, at bøden for overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 64, stk. 4, i videst
muligt omfang bør fastsættes til det halve af den bøde, der idømmes ejeren/virksomheden for
overtrædelse af § 67, stk. 2.
For så vidt angår baggrund for at differentiere mellem ulovlige, konstruktive ændringer af tunge og
lettere motordrevne køretøjer henvises nærmere til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for straffastsættelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 118, stk. 6, for førerens overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 67, stk. 4, for
førstegangstilfælde, forhold til samtidig pådømmelse og i gentagelsestilfælde:
Bødestørrelse for føreren ved
brug af køretøjer med tilladt
totalvægt på 3.500 kg eller
derover
7.500 kr.
12.500 kr.
17.500 kr.
22.500 kr.
27.500 kr.
32.500 kr.
Bødestørrelse for føreren ved
brug af køretøjer med tilladt
totalvægt under 3.500 kg
2.500 kr.
4.000 kr.
5.500 kr.
7.000 kr.
8.500 kr.
10.000 kr.
1. gang
2. gang
3. gang
4. gang
5. gang
6. gang
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i relation til de foreslåede retningslinjer, at
vedtagelse af lovforslaget ikke afskærer domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
2.3. Udvidelse af politiets hjemmel til at tilbageholde motordrevne køretøjer, hvor der er foretaget
ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets forureningsbegrænsende udstyr
2.3.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 120, stk. 1, at politiet kan tilbageholde det motordrevne køretøj, med
hvilket overtrædelsen er begået, hvis såvel køretøjet og føreren af køretøjet er hjemmehørende i
udlandet. Det motordrevne køretøj kan tilbageholdes, indtil forskyldte bøder, standsnings- og
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
parkeringsafgifter, sagsomkostninger, erstatningsbeløb eller præmier for lovpligtig
ansvarsforsikring er betalt, eller der er stillet sikkerhed for betalingen. Er beløbet ikke betalt inden 2
måneder efter sagens endelige afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i køretøjet.
Tilbageholdelse kan kun ske, hvis det er nødvendigt for at sikre betaling af beløbene nævnt i stk. 1,
jf. § 120, stk. 2.
Bestemmelsen er ikke begrænset til særlige overtrædelsestyper, men omfatter alene tilfælde, hvor
såvel køretøjet og føreren af køretøjet er hjemmehørende i udlandet. Bestemmelsen omfatter således
ikke danske førere i danske eller udenlandske køretøjer eller udenlandske førere i danske køretøjer.
Bestemmelsen finder endvidere
med undtagelse af forskyldte standsnings- og parkeringsafgifter
ikke anvendelse for førere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige, jf. § 120,
stk. 3.
Ifølge færdselslovens § 120 a, stk. 1, kan politiet tilbageholde køretøjer i en række forskellige
tilfælde. Politiet kan tilbageholde køretøjer i tilfælde af overtrædelse af forskrifter udstedt i medfør
af § 68 om hastighedsbegrænseres funktion (stk. 1, nr. 1), overtrædelse af forskrifter om køretøjers
største tilladte totalvægt udstedt i medfør af § 85 (stk. 1, nr. 2), overtrædelse af forskrifter om køre-
og hviletid udstedt i medfør af § 86 a (stk. 1, nr. 3), overtrædelse af Det Europæiske Fællesskabs
Forordning om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (køre- og
hviletidsbestemmelser inden for vejtransport) (stk. 1, nr. 4), overtrædelse af Den Europæiske
Unions forordning om takografer inden for vejtransport (stk. 1, nr. 5), og overtrædelse af den
europæiske overenskomst om arbejde, der udføres af det kørende personale i international
vejtransport (AETR-overenskomsten) (stk. 1, nr. 6). Bestemmelsen vedrører både danske og
udenlandske førere (inklusiv førere hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige) af
danske og udenlandske køretøjer.
Med hensyn til iværksættelse af tilbageholdelse efter § 120 a, stk. 1, følger det af bestemmelsens
stk. 2, at retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på konfiskation finder
tilsvarende anvendelse. Det følger endvidere af § 120 a, stk. 2, at tilbageholdelse kan ske, indtil
køretøjet eller forholdene i øvrigt er bragt i overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte bestemmelser.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Færdselslovens § 120 a, der omfatter tilbageholdelse af både danske og udenlandske fører af danske
og udenlandske køretøjer, indeholder ikke hjemmel til, at politiet kan tilbageholde køretøjer i
tilfælde, hvor der er foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets motor og
forureningsbegrænsende udstyr.
Færdselslovens § 120 er ikke begrænset til at gælde overtrædelse af nærmere angivne regler.
Bestemmelsen indeholder imidlertid alene hjemmel til, at politiet kan tilbageholde køretøjer, hvis
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
såvel føreren og køretøjet er hjemmehørende i udlandet. De kontroller, som politiet har foretaget i
april 2017, viser, at det hovedsageligt er udenlandske køretøjer ført af udenlandske førere, hvor der
har været foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets forureningsbegrænsende udstyr.
Politiet har i de pågældende tilfælde tilbageholdt køretøjerne og har derfor i praksis i medfør af de
gældende regler allerede et effektivt middel til håndhævelse af reglerne om forureningsbegrænsende
udstyr.
Det er dog Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at politiet af hensyn til en effektiv
håndhævelse af reglerne også bør have hjemmel til at tilbageholde køretøjer i tilfælde af
overtrædelse af reglerne om køretøjers forureningsbegrænsende udstyr, hvis føreren og/eller
køretøjet er hjemmehørende i Danmark.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en ny bestemmelse i § 120 a, stk. 1, nr. 7, som giver
politiet mulighed for at tilbageholde køretøjer i tilfælde af overtrædelse af § 67, stk. 2, og den
foreståede bestemmelse i § 67, stk. 4, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af
forhold ved køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr,
der har betydning for køretøjets
udledning af luftforurenende stoffer. Bestemmelsen medfører, at politiet også kan tilbageholde
køretøjer i de pågældende tilfælde, hvis føreren og/eller køretøjet er hjemmehørende i Danmark.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 120 a, stk. 2, at iværksættelse af tilbageholdelsen skal
ske under iagttagelse af retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på
konfiskation, ligesom tilbageholdelse kan ske, indtil køretøjet eller forholdene i øvrigt er bragt i
overensstemmelse med de overtrådte regler.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi har i en rapport af 6. juni 2017 foretaget et estimat over
den miljø- og sundhedsmæssige betydning af manipulation med lastbilers forureningsbegrænsende
udstyr. Der er tale om overslagsberegninger baseret på tidligere studier af bidrag fra de forskellige
emissionssektorers bidrag til helbredseffekter i Europa og Danmark.
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det fremgår af rapporten, at manipulation med lastbilers forureningsbegrænsende udstyr betyder, at
luftforureningen ikke er aftaget i det omfang, som myndighederne havde forventet. Det betyder, at
en række helbredseffekter i befolkningen kunne have været undgået, hvis lastbiler havde kørt med
SCR-systemet slået til.
Det fremgår endvidere af rapporten, at ca. 20 pct. af helbredseffekterne fra luftforureningen på
europæisk plan stammer fra vejtrafikken. Hvis man antager, at alle SCR-systemer på lastbiler bliver
slået fra, så vil den samlede udledning fra tungtrafikken i Danmark stige med 130 pct., og den
samlede udledning fra vejtrafikken vil stige med 34 pct.. Hvis man antager, at 25 pct. af lastbilerne
har SCR-systemet slået fra, som man fandt i Rigspolitiets kontrolaktion i april og maj 2017, betyder
denne form for manipulation, at man får 9 pct. forøgelse af luftforureningen fra vejtrafikken i
forhold til, hvis der ikke var manipuleret med SCR-systemer.
Det fremgår ligeledes af rapporten, at der på Europæisk plan dør ca. 500.000 mennesker for tidligt
hvert år som følge af luftforurening, mens tallet for Danmark er beregnet til ca. 4000 for tidlige
dødsfald per år. Hvis 25 pct. af lastbilerne i hele Europa manipulerer med SCR-systemerne, så vil
dette betyde ca. 7.500 for tidlige dødsfald i Europa; dødsfald som kunne være udgået, hvis der ikke
blev manipuleret. For Danmark er der tale om 70 for tidlige dødsfald om året, som tilsvarende
kunne være undgået. Hvis der kun manipuleres med SCR-systemerne i Danmark vil tallet være
langt mindre.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at have positive miljømæssige konsekvenser, idet det
forventes, at omfanget af manipulation med motordrevne køretøjers motor og
forureningsbegrænsende udstyr vil mindskes, hvorved udledningen af skadelige stoffer begrænses.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. juli 2017 til den 10. august 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen
Danmark, Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen,
Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske Universitet
Institut for Transport (DTU Transport),
Danmarks Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Standard, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk
Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske Bilimportører, Den Danske
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1778251_0016.png
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Falck
Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring og Pension,
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL),
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i
Danmark, Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik, Miljøstyrelsen,
Politiforbundet
i Danmark, Retskemisk Afdeling ved Retsmedicinsk Institut (København, Aarhus og Odense),
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark og
Veteranknallertklubben Aktiv.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget vurderes at have Ingen
positive miljømæssige
konsekvenser, idet det
forventes, at omfanget af
manipulation med
motordrevne køretøjers motor
og forureningsbegrænsende
udstyr vil mindskes, hvorved
udledningen af skadelige
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1778251_0017.png
stoffer begrænses.
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige Forpligtelser
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.
Bestemmelsen omhandler alene ejers og brugers ansvar. Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke en
fører, der ikke har varig rådighed over køretøjet, som f.eks. en ansat chauffør i en
vognmandsvirksomhed.
Efter færdselslovens § 67, stk. 3, skal føreren af et køretøj til enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og
tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til
eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig. Overtrædelse af § 67, stk. 3, straffes i medfør af
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, med bøde.
Bestemmelsen i § 67, stk. 3, omfatter alene forhold og tekniske indretninger, som har betydning for
køretøjets forsvarlige stand, det vil sige forhold og tekniske indretninger, der har betydning for
trafiksikkerheden. Føreren har således efter bestemmelsen ikke en pligt til at være opmærksom på
de dele af køretøjets tekniske indretninger og udstyr, der alene har betydning for miljømæssige
forhold. Det forhold, at en fører, der fører et køretøj, selvom denne vidste eller burde vide, at der er
foretaget konstruktive ændringer af køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr, vil derfor
ikke udgøre en overtrædelse af § 67, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes der en ny bestemmelse i færdselslovens § 67, stk. 4,
hvorefter en fører af et motordrevet køretøj til enhver tid skal være opmærksom på, at køretøjet er i
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
lovlig stand for så vidt angår
forhold ved køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr,
der
har betydning for køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
Den foreslåede bestemmelse i § 67, stk. 4, omfatter i sagens natur alene motordrevne køretøjer.
Som motordrevet køretøj forstås køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft, jf. definitionen i
færdselslovens § 2, nr. 14. Der vil således være tale om bil, lastbil, bus, motorcykel, knallert, traktor
og motorredskab.
Betingelsen om, at føreren ”skal være opmærksom på”, medfører –
i lighed med formuleringen i
den gældende bestemmelse i § 67, stk. 3
ikke en direkte pligt for føreren til at foretage en mere
tilbundsgående undersøgelse af køretøjet, inden føreren sætter sig ind i køretøjet og betjener det.
Betingelsen medfører derimod, at føreren ikke må benytte det pågældende køretøj, hvis føreren er
vidende om, eller på grund af konkrete omstændigheder burde være vidende om, at der er foretaget
konstruktive ændringer i køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr. Dette vil f.eks. kunne
være tilfældet, hvis føreren konstaterer, at der ikke skal fyldes reduktionsvæske på køretøjet
indenfor normale intervaller, eller hvis manipulationen er sket ved tilføjelse af fysiske genstande på
køretøjets indretninger, som er umiddelbart synlige eller konstaterbare.
Overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 67, stk. 4, vil blive straffet med bøde i medfør af
den gældende bestemmelse i færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Det vil samtidig skulle betragtes
som en særligt skærpende omstændighed, at der er tale om
ulovlige, konstruktive ændringer af
forhold ved køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for køretøjets
udledning af luftforurenende stoffer, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 118,
stk. 6).
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand. Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et objektivt
ansvar, men der er i retspraksis fastlagt et meget strengt ansvar for ejeren (brugeren) efter
bestemmelsen.
Kravene til motordrevne køretøjers emissioner og forureningsbegrænsende udstyr fremgår i vidt
omfang af en række forskellige EU-forordninger og direktiver. Forordningerne er umiddelbart
anvendelige i dansk ret og bindende i alle enkeltheder. De pågældende direktiver er bl.a.
gennemført i dansk ret i bekendtgørelse nr. 9316 af 3. marts 2006 om detailforskrifter for køretøjers
indretning og udstyr med senere ændringer (detailforskrifterne for køretøjer), ligesom
detailforskrifterne for køretøjer indeholder en opdateret gengivelse af de forskellige relevante EU-
forordninger.
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Fælles for den EU-retlige regulering på området er, at der stilles krav om de motordrevne køretøjers
maksimale udledninger, og hvilke målemetoder der skal anvendes i den forbindelse. Der stilles
derimod ikke teknologiske krav om anvendelse af bestemte former for forureningsbegrænsende
udstyr.
Hvilke specifikke normer for udledning, som et motordrevet køretøj skal leve op til, afgøres efter de
EU-retlige normer, som var gældende på tidspunktet for køretøjets første registrering. Hvis et
motordrevet køretøj ikke lever op til disse normer, er køretøjet således ikke i lovlig stand, hvilket
ejeren efter § 67, stk. 2, er ansvarlig for.
Overtrædelser af færdselslovens §
67, stk. 2, straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1,
jf. § 118 a, stk. 1, med
en bøde på 1.000 kr.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes et nyt stk. 6 i færdselslovens § 118, hvorefter det skal anses
for en særligt skærpende omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive ændringer i
motorkøretøjets motor eller forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for køretøjets
udledning af luftforurenende stoffer.
Bestemmelsen i det nye stk. 6 finder anvendelse for alle typer af motordrevne køretøjer, det vil sige
bil, lastbil, bus, motorcykel, knallert, traktor og motorredskab.
Det følger af synsbekendtgørelsens § 22 (bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 med senere
ændringer), at hvis et registreringspligtigt køretøjs indretning og udstyr er ændret, har køretøjets
ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i
brug. En ulovlig, konstruktiv ændring er således en ændring af køretøjets indretning, der ikke er
godkendt ved syn.
En konstruktiv ændring vil i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 6, foreligge i
ethvert tilfælde, hvor et motordrevet køretøjs motor, forureningsbegrænsende udstyr eller
installationer er ændret, manipuleret eller på anden måde ved en aktiv handling eller udeladelse er
påvirket således, at motor, udstyret eller installationen ikke virker efter hensigten.
Ved chiptuning forstås ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder
udskiftning og omprogrammering af motorstyring eller manipulation af signaler til og fra motoren.
Den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 6, omfatter alle former for konstruktive ændringer i form
af chiptuning, men er ikke begrænset hertil.
Fremtidige nye tekniske løsninger, som gør det muligt
at foretage en ulovlig konstruktiv ændring af køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr,
vil således også kunne være omfattet af reglerne. Ligeledes vil konstruktive ændringer, der ikke har
karakter af chiptuning, som f.eks. manipulation af benzinbilers katalysatorer, være omfattet af
bestemmelsen.
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 4
Ændringerne i § 120 a, stk. 1, nr. 5 og 6, er redaktionelle konsekvensændringer, der skyldes
indsættelse af et nyt nr. 7 i § 120 a, stk. 1.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens § 120, stk. 1, at politiet kan tilbageholde det motordrevne køretøj, med
hvilket overtrædelsen er begået, hvis såvel køretøjet og føreren af køretøjet er hjemmehørende i
udlandet. Det motordrevne køretøj kan tilbageholdes, indtil forskyldte bøder, standsnings- og
parkeringsafgifter, sagsomkostninger, erstatningsbeløb eller præmier for lovpligtig
ansvarsforsikring er betalt, eller der er stillet sikkerhed for betalingen. Er beløbet ikke betalt inden 2
måneder efter sagens endelige afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i køretøjet.
Tilbageholdelse kan kun ske, hvis det er nødvendigt for at sikre betaling af beløbene nævnt i stk. 1,
jf. § 120, stk. 2.
Bestemmelsen er ikke begrænset til særlige overtrædelsestyper, men omfatter alene tilfælde, hvor
såvel køretøjet og føreren af køretøjet er hjemmehørende i udlandet. Bestemmelsen omfatter således
ikke danske førere i danske eller udenlandske køretøjer eller udenlandske førere i danske køretøjer.
Bestemmelsen finder endvidere
med undtagelse af forskyldte standsnings- og parkeringsafgifter
ikke anvendelse for førere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige, jf. § 120,
stk. 3.
Ifølge færdselslovens § 120 a, stk. 1, kan politiet tilbageholde køretøjer i en række forskellige
tilfælde. Politiet kan tilbageholde køretøjer i tilfælde af overtrædelse af forskrifter udstedt i medfør
af § 68 om hastighedsbegrænseres funktion (stk. 1, nr. 1), overtrædelse af forskrifter om køretøjers
største tilladte totalvægt udstedt i medfør af § 85 (stk. 1, nr. 2), overtrædelse af forskrifter om køre-
og hviletid udstedt i medfør af § 86 a (stk. 1, nr. 3), overtrædelse af Det Europæiske Fællesskabs
Forordning om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (køre- og
hviletidsbestemmelser inden for vejtransport) (stk. 1, nr. 4), overtrædelse af Den Europæiske
Unions forordning om takografer inden for vejtransport (stk. 1, nr. 5), og overtrædelse af den
europæiske overenskomst om arbejde, der udføres af det kørende personale i international
vejtransport (AETR-overenskomsten) (stk. 1, nr. 6).
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bestemmelsen vedrører både danske og udenlandske førere (inklusiv førere hjemmehørende i
Finland, Island, Norge eller Sverige) af danske og udenlandske køretøjer. Tilbageholdelse efter
bestemmelsen kan ske, indtil køretøjet eller forholdene i øvrigt er bragt i overensstemmelse med de
i stk. 1 nævnte bestemmelser, jf. § 120 a, stk. 2. Køretøjer kan imidlertid i medfør af bestemmelsen
ikke tilbageholdes i tilfælde af manipulation med et
motordrevet køretøjs motor og
forureningsbegrænsende udstyr.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes en ny bestemmelse i § 120 a, stk. 1, nr. 7, som giver politiet
mulighed for at tilbageholde køretøjer i tilfælde af overtrædelse af § 67, stk. 2 og den foreståede
bestemmelse i § 67, stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 1), hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af
forhold ved køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr,
der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
Bestemmelsen medfører, at politiet kan tilbageholde køretøjer i de pågældende tilfælde uanset, hvor
fører og køretøj er hjemmehørende. Politiet kan således også tilbageholde køretøjet, hvis føreren
og/eller køretøjet er hjemmehørende i Danmark, og hvis føreren er hjemmehørende i Finland,
Island, Norge eller Sverige. Tilbageholdelse kan efter den foreslåede bestemmelse i medfør af den
gældende § 120 a, stk. 2, ske indtil køretøjet eller dets forureningsbegrænsende udstyr er bragt i
lovlig stand. Tilbageholdelse er således ikke, som efter § 120, begrænset til tilfælde, hvor det er
nødvendigt for at sikre betaling af bl.a. den ved overtrædelsen skyldige bøde. Dette gælder også i
tilfælde, hvor såvel fører og køretøj er hjemmehørende i udlandet.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Ændringen i § 140, stk. 2, 2. pkt., er en redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at
styknummeringen i § 118 ændres som følge af indsættelsen af et nyt stykke 6 i § 118.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Det bemærkes generelt, at det følger af straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om strafbarhed og
straf afgøres efter den straffelovgivning, som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen pådømmes.
Er handlingen foretaget før den nye lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere end efter
de regler, som var gældende på gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1, medfører således, at
21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
lovforslagets bestemmelser om skærpet bødestraf alene vil omfatte overtrædelser af § 67, stk. 2,
som begås efter lovens ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten efter lovens
ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres efter de nye regler, som ikke var gældende ved
pådømmelsen i første instans. Straffen må dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Til § 3
Det følger af færdselslovens § 143, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
På den baggrund fremgår det af lovforslagets § 3, at de foreslåede ændringer heller ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende lov
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af
5. januar 2017, som senest ændret ved lov nr.
697 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
§ 67. ---
Stk. 2-3.---
1.
I
§ 67
indsættes som nyt
stk. 4:
»Stk.
4.
Føreren af et motordrevet køretøj
skal til enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår
forhold ved køretøjets motor og køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr, der har
betydning for det motordrevne køretøjs
udledning af luftforurenende stoffer.«
2.
I
§ 118
indsættes efter stk. 5, som nyt
stykke:
»Stk.
6.
Det skal ved fastsættelse af bødens
størrelse anses for en særligt skærpende
§ 118. ---
Stk. 2-10.---
23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige,
konstruktive ændringer af køretøjets motor
eller forureningsbegrænsende udstyr, der har
betydning for det motordrevne køretøjs
udledning af luftforurenende stoffer.«
Stk. 6-10 bliver herefter stk. 7-11.
§ 120 a.---
1)-4)---
5) Den Europæiske Unions forordning om
takografer inden for vejtransport eller
6) den europæiske overenskomst om arbejde,
der udføres af det kørende personale i
international vejtransport (AETR-
overenskomsten).
3.
I
§ 120 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »vejtransport
eller« til: »vejtransport,«.
4.
I
§ 120 a, stk. 1, nr. 6,
ændres »(AETR-
overenskomsten).« til: »(AETR-
overenskomsten), eller,«.
5.
I
§ 120 a, stk. 1,
indsættes som nyt
nr. 7:
»7) § 67, stk. 2 og 4, ved at have foretaget
ulovlige, konstruktive ændringer af et
motordrevent køretøjs motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, der har
betydning for det motordrevne køretøjs
udledning af luftforurenende stoffer.«
§ 140.
---
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter, hvilke
bekendtgørelser udstedt i henhold til den
tidligere lov der forbliver i kraft efter den 1. maj
1977. Overtrædelse af disse bestemmelser
straffes med bøde. § 118, stk. 1, nr. 2 og 3, og
stk. 8, samt § 119 finder tilsvarende anvendelse.
6.
I § 140, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 118, stk. 1,
nr. 2 og 3, og stk. 8« til: »§ 118, stk. 1, nr. 2 og
3, og stk. 9«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke på Færøerne og Grønland
24
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 410: Lovudkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr), fra transport-, bygnings- og boligministeren
25