Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 406
Offentligt
1777514_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notits
[Sagsnr.]
27-06-2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene
boliger
(Fremme af digital kommunikation i boliglejeforhold)
§1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 227 af 9. marts 2016, som ændret ved § 2 i lov nr.
643 af 8. juni 2016, § 11 i lov nr. 550 af 30. maj 2017 og § 11 lov nr. 653 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 4, stk. 2
, ophæves, og i stedet indsættes:
»
Stk. 2.
Udlejeren eller lejeren kan med et varsel på 1 måned til den første hverdag i en må-
ned, der ikke er en helligdag, forlange at meddelelser ikke afgives som digitale dokumenter. 1.
pkt. omfatter meddelelser mellem udlejeren og lejeren, hvor der i denne lov eller i lov om mid-
lertidig regulering af boligforholdene kapitel II-V stilles krav om skriftlighed, eller hvor der i
loven foreskrives en meddelelsespligt mellem parterne, der ikke hensigtsmæssigt lader sig
gennemføre på andre måder end skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for Digital Post, jf.
lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de af 1. pkt. omfattede meddelelser dog ikke
afgives som digitale dokumenter.
Stk. 3.
Meddelelser efter § 87 og § 93, stk. 2, kan ikke afgives som digitale dokumenter.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
2.
§ 9, stk. 3
, affattes således:
»
Stk. 3.
Indflytningsrapporten, jf. stk. 2, skal udleveres til lejeren ved synet, herunder i et
digitalt dokument, jf. dog § 4, stk. 2. Er lejeren ikke til stede ved synet eller vil lejeren ikke
kvittere for modtagelsen af rapporten, skal rapporten sendes til lejeren senest 2 uger efter
synet.«
3.
§ 98, stk. 4
, affattes således:
»
Stk. 4.
Udlejeren skal i forbindelse med synet, jf. stk. 3, udarbejde en fraflytningsrapport.
Rapporten skal udleveres til lejeren ved synet, herunder i et digitalt dokument, jf. dog § 4, stk.
2. Er lejeren ikke til stede ved synet eller vil lejeren ikke kvittere for modtagelsen af rapporten,
skal rapporten sendes til lejeren senest 2 uger efter synet.«
4.
I
§ 103, stk. 4
, indsættes efter 1. pkt.:
Side 1 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
»De i 1. pkt. nævnte oplysninger kan gives digitalt, herunder ved at gøre oplysningerne til-
gængelige på en digital platform, når udlejeren har givet lejeren meddelelse herom.«
§2
I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, som ændret
ved § 3 i lov nr. 643 af 8. juni 2016, § 2 i lov nr. 662 af 8. juni 2016, § 4 i lov nr. 665 af 8. juni
2016, § 2 i lov nr. 1559 af 13. december 2016, § 3 i lov nr. 389 af 26. april 2017, § 12 i lov nr.
550 af 30. maj 2017 og § 13 i lov nr. 653 af 8. juni 2017, foretages følgende ændring:
1.
§ 5, stk. 2
, ophæves, og i stedet indsættes:
»
Stk. 2.
Udlejeren eller lejeren kan med et varsel på 1 måned til den første hverdag i en må-
ned, der ikke er en helligdag, forlange at meddelelser ikke afgives som digitale dokumenter. 1.
pkt. omfatter meddelelser mellem udlejeren og lejeren, hvor der i denne lov stilles krav om
skriftlighed, eller hvor der i loven foreskrives en meddelelsespligt mellem parterne, der ikke
hensigtsmæssigt lader sig gennemføre på andre måder end skriftligt. Er lejeren eller udlejeren
fritaget for Digital Post, jf. lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de af 1. pkt. omfat-
tede meddelelser dog ikke afgives som digitale dokumenter.
Stk. 3.
Meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, kan ikke afgives som digitale dokumenter.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, og § 2, nr. 1, træder i kraft den 1. januar 2019 for lejeaftaler, der er indgået
før den 1. januar 2018. 1. pkt. finder kun anvendelse på meddelelser fra udlejeren, når udleje-
ren meddeler lejeren herom.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget omfatter en udmøntning af den politiske aftale af 2. juni 2017 mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om øget digital kommu-
nikation på lejeområdet. Aftalen indeholder forslag om, at ophæve reglerne om digital kom-
munikation i lejeforholdet, så lejeforholdets parter fremover selv vælger kommunikationsform.
Parterne skal dog med et varsel kunne forlange, at meddelelser fremover skal sendes med
almindeligt brev og kravet om skriftlighed pr. brev fastholdes ved opsigelse og betalingspå-
krav. Aftalen indeholder endvidere forslag om bedre muligheder for at gennemføre henholdsvis
ind- og fraflytningssyn og tilbudspligten digitalt.
Parterne noterer sig i aftalen, at der sideløbende arbejdes på, at den almene boligsektor kan
overgå til Digital Post.
2. Baggrund og formål
Side 2 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
I 2015 indførtes nye regler i lejeloven om obligatoriske ind- og fraflytningssyn. Reglerne inde-
bærer bl.a., at lejeren skal have udleveret en fysisk kopi af en synsrapport på synet, hvis leje-
ren møder op på synet. Organisationer på både lejer- og udlejersiden ønsker, at disse syn i
større omfang kan gennemføres digitalt.
Samtidig har den teknologiske udvikling sat fokus på at fremme muligheden for digital kom-
munikation i boliglejeforhold generelt med henblik på at opnå administrative lettelser samt
besparelser af såvel økonomiske som naturlige ressourcer.
I forhold til den teknologiske udvikling er det imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at ikke
alle dele af befolkningen har de samme forudsætninger for at udnytte fordelene ved udviklin-
gen i informationsteknologien.
Der blev på den baggrund nedsat en ekstern arbejdsgruppe, der afleverede en rapport i febru-
ar 2017 med anbefalinger til lovændringer, der kan fremme mulighederne for digital kommuni-
kation i private lejeforhold.
Lovforslagets formål er derfor i forlængelse af arbejdsgruppens rapport at fremme mulighe-
derne for at benytte digital kommunikation i private og almene boliglejeforhold.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Frit valg af kommunikationsform
3.1.1. Gældende ret
I en del af lejelovgivningens regler er der en udtrykkelig pligt for udlejeren til at give lejeren
skriftlig underretning, fx lejelovens § 22, stk. 3 og 4 (underretning om udlejerens anvendelse
af midler på indvendig vedligeholdelseskonto samt årlig underretning om beløb til rådighed på
vedligeholdelseskonto), lejelovens § 48, stk. 2 (varsling af lejeforhøjelse p.g.a. det lejedes
værdi), lejelovens § 62 a, stk. 3 (udlejerens indsigelse mod lejerens anmeldte forbedringsar-
bejder), lejelovens § 87, stk. 1, og almenlejelovens § 89, stk. 1 (udlejerens opsigelse), eller
lejelovens § 93, stk. 2, og almenlejelovens § 90, stk. 2 (udlejerens påkravsskrivelse som følge
af misligholdelse med betalingen).
Lejelovgivningen indeholder tillige bestemmelser, der pålægger lejeren en pligt til at give udle-
jeren en skriftlig underretning, fx lejelovens § 45, og almenlejelovens § 56, stk. 3 (lejerens
indsigelse mod varmeregnskabet), eller § 48, stk. 3 (lejerens indsigelse mod udlejers varsling
af huslejeforhøjelse), eller lejelovens § 87, stk. 2, og almenlejelovens § 89, stk. 2 (lejerens
indsigelse mod udlejerens opsigelse).
Yderligere indeholder lejelovgivningen regler, som pålægger udlejeren at give lejeren oplys-
ninger, der ikke praktisk lader sig hensigtsmæssigt gennemføre på andre måder end ved
skriftlighed, fx lejelovens § 43 (fremsendelse af forbrugsregnskab). Dette omtales i det følgen-
de som et indirekte skriftlighedskrav.
Endelig indeholder lejelovgivningen regler, der udtrykkelig pålægger udlejeren at give beboer-
repræsentationen nærmere bestemte skriftlige oplysninger, fx lejelovens § 65, stk. 2 (oriente-
ring i forbindelse med udlejerens gennemførelse af forbedringer).
Efter de gældende regler i lejelovens § 4, stk. 2, kan udlejeren og lejeren og udlejeren og
beboerrepræsentanterne i private boliglejeforhold alene udveksle digitale dokumenter, som
kan gøres læselige ved frembringelse af skrifttegn og lagres på et varigt medie, når der i loven
er krav om direkte eller indirekte skriftlighed, hvis det er aftalt mellem parterne.
En sådan aftale kan til enhver tid opsiges uden varsel. Parterne kan dog ikke aftale, at hen-
holdsvis udlejerens opsigelse efter lejelovens § 87 og udlejerens påkrav om lejerens manglen-
de betaling efter lejelovens § 93, stk. 3, afgives som digitale dokumenter. Sådanne meddelel-
ser skal altid sendes med almindelig post.
Lejelovens § 4, stk. 2, kan ikke fraviges til skade for lejeren, jf. lovens § 8.
Side 3 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Der findes tilsvarende regler om digital kommunikation i almenlejelovens § 5, stk. 2, for alme-
ne lejeforhold. Bestemmelsen kan ikke fraviges, jf. lovens § 4, stk. 1.
Hvis der efter lejelovgivningen ikke er knyttet formkrav til en meddelelse, er meddelelsen ikke
omfattet af lejelovens § 4, stk. 2, og almenlejelovens § 5, stk. 2, og parterne kan frit vælge
kommunikationsform, herunder om meddelelsen gives mundtligt, ved almindelig post, ved
opslag eller digitalt.
Almene og private udlejere kan i dag
med undtagelse af betalingspåkrav og opsigelse - sen-
de meddelelser til lejernes e-Boks via den Digitale Post-løsning. Den fremgangsmåde forud-
sætter en betaling fra udlejeren, og at lejerne tilmelder sig meddelelser fra udlejeren via e-
Boks. Udlejeren har ikke mulighed for selv at tilmelde lejeren og forpligte denne til at benytte
denne ordning.
I henhold til lov om Digital Post fra offentlige afsendere er det lovpligtigt at kunne modtage
digital post fra det offentlige. Meddelelser, der sendes under anvendelse af den Digitale Post-
løsning, anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for
adressaten i postløsningen.
3.1.2. Arbejdsgruppens overvejelser
Arbejdsgruppens drøftelser har overordnet taget udgangspunkt i, om digital kommunikation
alene skal kunne anvendes, hvis parterne har aftalt det, eller om parterne skal kunne kommu-
nikere digital, medmindre andet er aftalt.
Arbejdsgruppen kunne ikke opnå enighed om en samlet anbefaling af én model til ændring af
den nuværende retstilstand. Der blev derfor opstillet 2 modeller.
Model 1 indebærer, at lejelovens § 4, stk. 2, fastholdes.
Parterne skal således fortsat indgå en særlig aftale for at bruge digital kommunikation, hvor
der er krav om skriftlighed, og det skal fortsat ikke være muligt at aftale digital kommunikation
ved opsigelse af lejeren og ved udlejerens påkrav om manglende lejebetaling. Bestemmelsen
foreslås dog præciseret, så det fremgår mere klart, hvad parterne kan foretage digitalt.
Model 2 indebærer, at lejelovens § 4, stk. 2, ophæves eller væsentligt modificeres.
Det indebærer, at parterne frit kan vælge kommunikationsform, medmindre parterne aftaler
noget andet. Digitale meddelelser kan på den måde blive en ligestillet mulighed for kommuni-
kationen, uden at det kræver særskilt aftale. Modellen indebærer også, at udlejeren i mod-
sætning til i dag skal kunne sende opsigelse og betalingspåkrav til lejeren digitalt.
I modellen foreslås, at der tages hensyn til, at ikke alle har de fornødne ressourcer til at kunne
kommunikere digitalt. Det foreslås på den baggrund, at parterne får mulighed for at aftale, at
der ikke skal kunne anvendes digital kommunikation, at parterne får mulighed for under leje-
forholdet med et passende varsel ensidigt at meddele den anden part, at der ikke fremtidigt
skal kunne kommunikeres digitalt, og at der gives en generel undtagelsesmulighed til borgere
(lejere/udlejere), som er fritaget for offentlig digital post.
Modellen baseres herefter på, at e-mail som kommunikationsform ligestilles med papirpost, og
at der i ejendomme med beboerrepræsentation indføres særlige regler om digital kommunika-
tion med repræsentationen. Af hensyn til praktiske og bevismæssige forhold arbejdes der på,
at lejeforholdets parter får mulighed for at anvende e-Boks-lignende løsninger som kommuni-
kationsforum, herunder på opstilling af særlige tekniske krav til sådan en løsning. Den foreslå-
ede mulighed for udveksling af digital kommunikation uden aftale indføres også for eksisteren-
de lejeaftaler gennem en overgangsordning.
3.1.3. Ministeriets overvejelser og forslag
Med henblik på at fremme muligheden for digital kommunikation i boliglejeforhold foreslås det,
at lejelovens § 4, stk. 2, og almenlejelovens § 5, stk. 2, om aftalt digital kommunikation, op-
hæves.
Side 4 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
De gældende regler i lejelovens § 4, stk. 2, og almenlejelovens § 5, stk. 2, om digital kommu-
nikation blev bl.a. indført for at skabe klarhed over, at parterne kunne opfylde skriftlighedskra-
vet i lejelovgivningen ved brug af fx e-mail.
Der er i dag klarhed over, at udveksling af digitale dokumenter (fx via e-mail) opfylder skrift-
lighedskravene i lovgivningen. Der vurderes derfor ikke at være behov for regler herom i lo-
ven.
Lejelovgivningens skriftlighedskrav ved digital kommunikation vil fortsat indebære, at der skal
være tale om udveksling af digitale dokumenter, som kan gøres læselige ved frembringelse af
skrifttegn og lagres på et varigt medie.
Med forslaget vil det ikke længere kræve en aftale om digital kommunikation, for at parterne
kan sende meddelelser på e-mail, hvor der i lejelovgivningen er krav om skriftlighed.
Parterne kan herefter frit vælge kommunikationsform i lejeforholdet, uanset om der i loven er
krav om skriftlighed.
Har parterne ikke fastlagt kommunikationsformen i lejeaftalen, kan parterne således, hvor der
er krav om skriftlighed, fra meddelelse til meddelelse selv vælge, om de vil sende den digitalt
eller med almindelig post. En part kan dog kun kommunikere på e-mail, hvis modparten har
oplyst en e-mailadresse.
Parterne kan efter forslaget vælge at fastlægge kommunikationsformen ved aftale, idet der er
aftalefrihed herom. Parterne kan fx aftale, at alt kommunikation i lejeforholdet skal ske digitalt
via nærmere angivne e-mailadresser. Efter en sådan aftale vil parterne ikke kunne fremsende
meddelelser i lejeforholdet med almindelig post, jf. dog undtagelsen nedenfor vedr. betalings-
påkrav og opsigelse.
I den situation vil der være tale om misligholdelse, hvis en part ikke opretholder den digitale
kommunikation ved fx at nedlægge sin e-mailadresse. Lejerens misligholdelse af pligten til at
opretholde muligheden for digital kommunikation bør dog kun i særlige tilfælde fx ved genta-
gelse og manglende iagttagelse af udlejeren opfordring til genetablering føre til ophævelse.
Der bør heller ikke ske ophævelse uden udlejerens forudgående påmindelse.
Bliver udlejeren opmærksom på, at lejeren ikke kan modtage digital post som aftalt, må udle-
jeren i første omgang rette henvendelse til lejeren med henblik på at få den digitale kommuni-
kation genoprettet. Udlejeren er i perioden, indtil den digitale kommunikation er genoprettet,
henvist til at fremsende meddelelser med almindelig post.
Digital kommunikation rejser spørgsmål om, hvem der bærer risikoen for, at en meddelelse
ikke kommer frem til modtageren, fx som følge af modtagerens spamfilter, at modtagerens e-
mailadressen ikke er funktionsdygtig el lign. Disse spørgsmål er ikke særlige for lejelovgivnin-
gen og må besvares efter almindelige bevisregler. Den part, der skal bevise, at en meddelelse
er kommet frem, må således som i dag tage risikoen for den anvendte kommunikationsform.
Der findes fortsat lejere og udlejere med begrænsede digitale ressourcer. Det foreslås derfor,
at der indføres regler, der beskytter den gruppe.
Ministeriet har i den forbindelse overvejet, at krav om indgåelse af aftale om kommunikation
med digitale dokumenter i praksis kan bliver udslagsgivende for, hvem af flere potentielle leje-
re der indgås lejeaftale med. Krav om indgåelse af en sådan aftale må i praksis ikke komme til
at fungere som en frasorteringsmekanisme, idet dette efter omstændighederne vil kunne blive
en ulempe for lejere, der ikke er fortrolige med IT-teknologi.
Kommunikerer parterne digitalt i lejeforholdet, skal både udlejeren og lejeren derfor have mu-
lighed for at fravælge digital kommunikation. Modparten skal på den anden side have lejlighed
til at indrette sig på den ændrede kommunikationsform.
Det foreslås på den baggrund, at både lejeren og udlejeren under lejeforholdet med et varsel
på 1 måned til den første hverdag i en måned, der ikke er en helligdag, og uden begrundelse
kan forlange, at kommunikationen fremover skal ske med almindelig post, hvor der i loven er
krav om skriftlighed.
Side 5 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås endvidere, at lejeren eller udlejeren uden varsel skal ophøre med digital kommu-
nikation, hvor der er krav om skriftlighed, hvis modparten er fritaget for offentlig Digital Post.
Lejeren risikerer at miste boligen uden reel grund, hvis lejeren ikke reagerer på udlejerens
opsigelse eller afgivelse af påkrav. Det er derfor særligt vigtigt i forhold til disse meddelelser,
at muligheden for fejlkommunikation begrænses mest muligt.
På den anden side er de nuværende krav til disse meddelelser forbundet med store admini-
strative omkostninger for udlejerne. Udlejerne er i dag nødt til at sende meddelelserne anbefa-
let, hvis udlejeren vil sikre beviset for, at de er kommet frem. Der vil således være et vist ef-
fektiviseringspotentiale, hvis disse meddelelser kan sendes digitalt.
Med henblik på at bevare sikkerheden for, at meddelelse af betalingspåkrav og opsigelse er
kommet frem til lejeren foreslås, at disse meddelelser som i dag altid skal sendes med brev.
Udlejeren kan vælge samtidig at sende de pågældende meddelelser pr. e-mail til lejeren.
For at fremme mulighederne for digital kommunikation mest muligt foreslås, at lovændringen
efter en overgangsperiode på et 1 år også finder anvendelse på eksisterende lejeaftaler, jf.
overgangsbestemmelsen i § 3, stk. 2.
3.2. Fremme af mulighederne for digital kommunikation ved gennemførelse af ind- og fraflyt-
ningssyn samt tilbudspligt.
3.2.1. Gældende ret
Udlejere, der udlejer mere end én beboelseslejlighed, skal efter lejelovens § 9 og § 98 afholde
syn ved henholdsvis ind- og fraflytning. Udlejeren skal i forbindelse med synene udarbejde
henholdsvis en ind- og fraflytningsrapport. Rapporten skal udleveres til lejeren på synet eller
sendes til lejeren senest 2 uger efter synet, hvis lejeren ikke er til stede ved synet eller lejeren
ikke vil kvittere for modtagelsen af rapporten.
Bestemmelserne kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren, jf. henholdsvis lejelovens §
18 og § 99 a.
Der findes tilsvarende regler for almene boliger i bekendtgørelse nr. 640 af 15. juni 2006 om
vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger.
Udlejeren har efter reglerne i lejelovens kapitel XVI (§§ 100-105) pligt til at tilbyde lejerne
ejendommen til overtagelse på andelsbasis, inden ejendommen overdrages til andre.
Udlejeren skal senest samtidig med tilbuddet give lejerne sædvanlige oplysninger om ejen-
dommen, jf. lejelovens § 103, stk. 4. Bestemmelsen kan ikke fraviges til skade for lejeren.
3.2.2. Arbejdsgruppens overvejelser
Arbejdsgruppen foreslår, at reglerne i lejelovens § 9 og § 98 præciseres i relation til mulighe-
den for at udlevere ind- eller fraflytningssynsrapporten digitalt til lejeren på synet. Gruppen
henviser til, at retstilstanden ikke er afklaret.
En løsningsmodel ville være at lave en tilføjelse i bestemmelserne, hvorefter udlejeren gives
valgfrihed med hensyn til udleveringsformen, herunder mulighed for at udlevere rapporten
digitalt ved synets afslutning, såfremt lejeren på stedet har mulighed for at modtage rapporten
og kvittere for modtagelsen. Såfremt den digitale udlevering ikke kan finde sted, og dette kan
henføres til lejerens forhold, vil rapporten kunne sendes til lejeren efterfølgende (digitalt eller
ved »almindelig« post).
Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at det præciseres, hvordan tilbudspligten kan opfyldes
digitalt, f.eks. ved at der gives hjemmel til, at opfyldelse kan ske ved fremsendelse af oplys-
ningerne pr. e-mail til lejeren eller ved udlevering af oplysningerne på et USB-stik eller på til-
svarende måde via en digital platform, hvor lejerne kan læse dokumenterne.
3.2.3. Ministeriets overvejelser og forslag
Side 6 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
De gældende regler om ind- og fraflytningssyn har givet anledning til tvivl om parternes ad-
gang til at gennemføre synene digitalt, når lejeren skal have udleveret synsrapporten på synet,
herunder om reglerne forudsætter, at lejeren i den situation altid skal have udleveret en fysisk
kopi af rapporten på synet, eller det kan aftales, at denne udleveres digitalt.
Syn og synsrapporterne fastlægger lejemålets stand og giver parterne mulighed for at af-
stemme forventningerne til istandsættelsen ved fraflytning. Det er vigtigt, at denne forvent-
ningsafstemning så vidt muligt sker på synet. Der ligger heri, at lejeren skal have mulighed for
at se resultatet af synet (synsrapporten) ved synet. For at skabe klarhed over, at parterne kan
gennemføre synene digitalt, foreslås det, at lejelovens § 9 og § 98 præciseres i relation til
muligheden for at udlevere ind- eller fraflytningssynsrapporten digitalt til lejeren på synet.
Det foreslås, at udlejeren får valgfrihed med hensyn til udleveringsformen, herunder mulighed
for at udlevere rapporten digitalt ved synets afslutning, såfremt lejeren på stedet kan modtage
rapporten og kvittere for modtagelsen.
Udlejeren vil fx kunne udlevere synsrapporten til lejeren på synet ved at fremsende en kopi af
fraflytningsrapporten til lejerens mobiltelefon eller lignende, hvorefter lejeren på synet kvitte-
rer for modtagelsen fx i en svarmail.
Det er hensigten at indføre tilsvarende regler for almene lejeboliger i bekendtgørelse nr. 640 af
15. juni 2006 om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger.
Det materiale, udlejeren skal udlevere til lejerne for at opfylde tilbudspligten, har ofte et om-
fang, hvor det vil være hensigtsmæssigt af hensyn til udlejerens administration samt til res-
sourceforbruget, hvis udlejeren kunne udlevere materialet i digital form.
For at skabe klarhed over, hvordan udlejeren kan opfylde tilbudspligten digitalt, foreslås det
derfor, at det i lejelovens § 103 præciseres, hvordan tilbudspligten kan opfyldes digitalt, her-
under muligheden for udlevering af oplysningerne på et USB-stik eller på tilsvarende måde via
en digital platform.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører en øget aftalefrihed med hensyn til kommunikationsform mellem udleje-
re (såvel private som almene) og lejere og medvirker herigennem til at understøtte en øget
anvendelse af digital kommunikation mellem parterne.
Den førnævnte arbejdsgruppes undersøgelse af, om de eksisterende muligheder for digital
kommunikation anvendes i praksis i private udlejningsboliger, bekræfter at de nuværende
regler giver problemer for såvel udlejere som lejere, der i øvrigt i vid udstrækning anvender
digital kommunikation.
En øget anvendelse af digital kommunikation mellem udlejeren og lejeren medfører lavere
administrationsomkostninger for udlejerne. Dette gælder også i de kommunalt ejede udlej-
ningsboliger. Afhængigt af lejefastsættelsessystemet kan de lavere omkostninger til admini-
stration medføre lavere husleje (i såvel private som almene boliger), og dermed afledte lavere
offentlige omkostninger til individuel boligstøtte.
Huslejekonsekvenserne vurderes imidlertid at være så små, at der ikke er grundlag for et
egentligt skøn. Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser
for stat og kommuner.
Eventuelle kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med KL.
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at forslaget vil medvirker til at understøtte en øget anvendelse af digital kom-
munikation mellem udlejere og lejere, og dermed muliggøre lavere administrationsomkostnin-
ger for udlejerne.
Side 7 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1777514_0008.png
6. Administrative konsekvenser for borgerne.
Det vurderes, at forslaget understøtter, at lejere fremover i højere grad kommunikerer digitalt
med udlejeren.
7. Miljømæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forhold til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den X til den XX 2017 været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsboligernes Fællesrepræsentation, BL - Danmarks
Almene Boliger, BOSAM, Byggesocietetet, Byggeskadefonden, Bygherreforeningen i Danmark,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske Lejere, Danske Udlejere, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark, Grundejer-
nes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, KL, Københavns Kommune,
Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Præsiden-
ten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
SAPU og Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X)
Administrativ lettelse
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
For at fremme digital kommunikation i lejeforhold foreslås det, at de gældende regler i lejelo-
vens § 4, stk. 2, om, at det kræver en aftale, hvis lejeforholdets parter ønsker at udveksle
digitale dokumenter, hvor der i lejelovgivningen er krav om skriftlighed, og at en sådan aftale
kan opsiges uden varsel, ophæves. Den gældende regel i § 4, stk. 2, om, at udlejerens med-
delelser efter § 87 om opsigelse og § 93, stk. 2, om betalingspåkrav ikke kan afgives som digi-
tale dokumenter foreslås dog videreført i et nyt stk. 3.
Side 8 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Forslaget har den virkning, at parterne i lejeforholdet frit kan vælge kommunikationsform (fx
e-mail), uanset om der i lejeloven eller boligreguleringsloven er krav om skriftlighed, jf. dog de
foreslåede bestemmelser i stk. 2 og 3.
I et nyt
stk. 2
foreslås, at udlejeren eller lejeren med et varsel på 1 måned til den første hver-
dag i en måned, der ikke er en helligdag, kan forlange at meddelelser ikke fremover afgives
som digitale dokumenter. Bestemmelsen omfatter meddelelser mellem udlejeren og lejeren,
hvor der i lejeloven eller boligreguleringslovens kapitel II-V stilles krav om skriftlighed, eller
hvor der i loven foreskrives en meddelelsespligt mellem parterne, der ikke hensigtsmæssigt
lader sig gennemføre på andre måder end skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for Digi-
tal Post, jf. lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de omfattede meddelelser dog ikke
afgives som digitale dokumenter.
Formålet med bestemmelsen er at beskytte lejere og udlejere med begrænsede digitale res-
sourcer.
Forslaget har den virkning, at lejeren eller udlejeren uden begrundelsen med et varsel kan
fravælge at modtage meddelelser digitalt.
Udtrykket ”lejeren” omfatter også beboerepræsen-
tanter. Modparten vil efter varslets udløb således skulle fremsende meddelelser med almindelig
post.
Varslet på 1 måned til den første hverdag i en måned, der ikke er en helligdag, beregnes efter
samme principper som lejelovgivningens opsigelsesvarsler, jf. fx lejelovens § 86.
Forslaget omfatter meddelelser efter lejeloven og boligreguleringsloven mellem lejeforholdets
parter, hvor der er en udtrykkelig eller indirekte pligt til at give modparten skriftlig underret-
ning, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 3.1.1.
Ved ”digitale dokumenter” forstås
dokumenter, som kan gøres læselige ved frembringelse af
skrifttegn og lagres på et varigt medie.
Hvis lejeren eller udlejeren er fritaget fra at modtage Digital Post fra offentlige afsendere, kan
modparten efter forslaget ikke afgive meddelelser, hvor der i lejelovgivningen er krav om
skriftlighed, som digitale dokumenter.
Lejeren eller udlejeren har ved lejeaftalens indgåelse eller i lejeperioden som udgangspunkt
ikke mulighed for at kontrollere, om modparten er eller bliver fritaget fra offentlig Digital Post.
Det påhviler derfor den fritagne part at oplyse modparten herom. Lejeren eller udlejeren skal i
den situation uden varsel fremover sende meddelelser, hvor der i lejelovgivningen er krav om
skriftlighed, til den fritagne part med almindelig post.
I et nyt
stk. 3
foreslås, at meddelelser efter § 87 og § 93, stk. 2, ikke kan afgives som digitale
dokumenter.
Formålet med bestemmelsen er at skabe sikkerhed for, at udlejerens meddelelse af henholds-
vis opsigelse efter lejelovens § 87 og betalingspåkrav efter § 93, stk. 2, kommer frem til leje-
ren.
Forslaget indebærer, at udlejeren ikke kan sende en opsigelse eller afgive påkrav til lejeren om
manglende lejebetaling på e-mail. Udlejeren skal sende sådanne meddelelser med almindelig
post til lejeren.
Reglerne kan ikke fraviges til skade for lejeren, jf. lejelovens § 8.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under pkt. 3.1.
Til nr. 2 og 3
Efter de gældende regler, skal udlejeren, der udlejer mere end én lejlighed, udlevere en syns-
rapport til lejeren ved henholdsvis ind- og fraflytningssynet eller sende rapporten til lejeren
senest 2 uger efter synet, såfremt lejeren ikke er til stede ved synet eller ikke vil kvittere for
Side 9 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
modtagelsen af rapporten, jf. lejelovens § 9, stk. 3, om indflytningsrapport og de tilsvarende
regler i § 98, stk. 4, om fraflytningsrapport.
Efter det foreslåede § 9, stk. 3, om indflytningssyn og § 98, stk. 4, om fraflytningssyn skal
synsrapporten udleveres til lejeren. Det må dog ikke komme udlejeren til skade, hvis lejeren
ikke vil tage imod rapporten. Det foreslås derfor, at rapporten skal udleveres til lejeren ved
synet. Rapporten kan afgives i et digitalt dokument. Er lejeren ikke er til stede ved synet eller
vil lejeren ikke kvittere for modtagelsen af rapporten, kan udlejeren sende rapporten til lejeren
senest 2 uger efter synet.
Forslaget indebærer, at udlejeren fx kan opfylde kravet om at udlevere synsrapporten på synet
ved på synet at sende en kopi af rapporten til lejeren på e-mail. Lejeren skal kvittere for mod-
tagelse af e-mailen på synet. Det kan fx ske ved, at lejeren kvitterer for modtagelsen via mo-
biltelefon el. lign.
Hvis lejeren således ikke er tilstede ved synet eller hvis lejeren ikke vil kvittere for modtagel-
sen, herunder ikke har mulighed for at modtage og kvittere fx fordi lejeren ikke har medbragt
det fornødne udstyr så som mobiltelefon, kan udlejeren sende rapporten til lejeren senest 2
uger efter synet.
Udlejeren kan i indkaldelsen til synet, jf. lejelovens § 9, stk. 2, og § 98, stk. 3, gøre lejeren
opmærksom på, at udlejeren udleverer synsrapporten til lejeren på synet via e-mail, og at
lejeren på synet skal have mulighed for at læse og kvittere for modtagelsen af e-mailen (fx
ved at medbringe mobiltelefon). Undlader lejeren i den situation at medbringe mobiltelefon
eller lignende på synet, har udlejeren efter forslaget mulighed for at sende rapporten til leje-
ren senest 2 uger efter synet. Det kan fx ske på e-mail. Har udlejeren fremsendt rapporten på
synet er dette tilstrækkeligt, og rapporten skal ikke sendes på ny efter synets afholdelse.
Udlejeren har ikke mulighed for at udlevere synsrapporten i et digitalt dokument på synet, hvis
parterne har aftalt en anden kommunikationsform, lejeren har fravalgt digital kommunikation,
eller lejeren er fritaget for offentlig Digital Post, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
De foreslåede bestemmelser kan ikke fraviges ved aftale til skade for lejeren, jf. henholdsvis
lejelovens § 18 og § 99 a.
Den foreslåede ændring af lejelovens § 98, stk. 4, om fraflytningssyn har virkning for fraflyt-
ninger, som sker efter lovens ikrafttræden, og gælder således også lejeaftaler indgået før lo-
vens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under pkt. 3.2.
Til nr. 4
Udlejeren har efter reglerne i lejelovens kapitel XVI pligt til at tilbyde lejerne at erhverve ejen-
dommen på andelsbasis, inden ejendommen overdrages til andre. Efter lejelovens § 103, stk.
4, skal udlejeren senest samtidig med tilbuddet give lejerne sædvanlige oplysninger om ejen-
dommen, herunder ejendommens driftsudgifter, lejeforhold og saldi på de forskellige vedlige-
holdelseskonti.
For at give bedre muligheder for at gennemføre tilbudspligten digitalt foreslås det præciseret,
at udlejerens pligt til at give lejeren sædvanlige oplysninger om ejendommen kan afgives digi-
talt, herunder ved at gøre oplysningerne tilgængelige på en digital platform, når udlejeren
giver lejeren meddelelse herom.
Med forslaget får udlejeren mulighed for fx at give de omfattede oplysninger til lejeren ved at
udlevere et link til de pågældende oplysninger på udlejerens hjemmeside, hvis udlejeren sam-
tidig giver lejeren meddelelse herom ved fx at sende linket på e-mail til lejeren. Udlejeren kan
endvidere give oplysningerne til lejeren ved at udlevere et USB-stik med oplysningerne.
Digital kommunikation i forbindelse med udlejerens afgivelse af tilbud i henhold til reglerne om
tilbudspligt skal ske indenfor rammerne af det, som er gældende herom i forhold til de enkelte
Side 10 (11)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 406: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om leje af almene boliger (Fremme af digital kommunikation i boliglejeforholdet), fra transport-, bygnings- og boligministeren
lejere. For de lejere, som har opsagt denne mulighed jf. den foreslåede § 4, stk. 2, og for leje-
re, der er fritaget for Digital Post, jf. lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan tilbud
dog ikke afgives i digital form. Ligeledes kan tilbud ikke afgives digitalt, hvis det er i strid med
en gældende aftale imellem udlejeren og lejere i ejendommen.
Det påhviler udlejeren at bevise, at lejeren har modtaget de oplysninger, som lejeren har krav
på efter bestemmelsen.
Den foreslåede bestemmelse kan ikke fraviges til skade for lejeren, jf. § 105.
Forslaget har virkning for tilbud til lejeren efter lejelovens § 103, stk. 1, der fremsættes efter
lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under pkt. 3.2.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget, der svarer til forslaget i § 1, nr. 1, indebærer, at parterne i almene lejeforhold som
udgangspunkt selv kan vælge kommunikationsform, at parterne med et varsel kan fravælge
digital kommunikation, hvor der er krav om skriftlighed, og at udlejerens opsigelse og beta-
lingspåkrav altid skal sendes med almindelig brev.
Reglerne kan ikke fraviges ved aftale, jf. almenlejelovens § 4, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til § 3
I
stk. 1
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2018. Loven har virkning for aftaler,
der indgås efter lovens ikrafttræden, medmindre andet følger af indholdet af den enkelte be-
stemmelse.
I
stk. 2
er det dog foreslået, at de foreslåede ændringer i henholdsvis lejelovens § 4 og almen-
lejelovens § 5 om digital kommunikation også skal gælde for eksisterende lejeaftaler, således
at ændringerne træder i kraft den 1. januar 2019 for lejeaftaler, der er indgået før lovens
ikrafttræden den 1. januar 2018.
Det foreslås, at udlejeren kun kan anvende overgangsreglen, når udlejeren har meddelt leje-
ren, at reglen finder anvendelse, herunder at lejeforholdet fremover er omfattet af de foreslå-
ede ændringer i henholdsvis lejelovens § 4 for private udlejere og almenlejelovens § 5 for
almene udlejere.
Det påhviler i givet fald udlejere at bevise, at lejeren har modtaget den omhandlede meddelel-
se.
Lejeren kan efter overgangsperioden udløb frit benytte de nye regler om valg af kommunikati-
onsform og fx vælge at kommunikere med udlejeren på e-mail, selvom der ikke foreligger en
aftale om digital kommunikation, hvis lejeren er besiddelse af udlejerens e-mailadresse. Udle-
jeren har mulighed for at fravælge digital kommunikation med 1 måneds varsel, jf. § 1, nr. 1,
og § 2, nr. 1.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Side 11 (11)