Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1776073_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Notat vedr. ændret tidsplan for levering af el-lokomotiver og betydningen for
materielsituationen
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i en mail af 19. juni 2017 anmodet
DSB om notat vedr. den ændret tidsplan for levering af el-lokomotiver og
betydningen for materielsituationen.
Leveranceplan for de nye el-lokomotiver og materielsituation
DSB gennemførte i starten af 2016 en teknisk dialog for at kunne udvikle indkøbs-
og udbudsstrategien for anskaffelse af 26 nye el-lokomotiver. Den tekniske dialog
blev gennemført med tre udvalgte leverandører; Bombardier, Siemens og Skoda.
De tre leverandører har sammen en estimeret markedsandel på 90% i Europa og
betragtes derfor som repræsentative for det relevante marked.
Tilbagemeldingen fra den tekniske dialog vedr. leveringstid var produktionstid på
minimum 14 mdr. og med udgangspunkt i den melding valgte DSB at sætte 15
mdr. ind som krav i udbudsmaterialet.
For god ordens skyld skal det pointeres, at DSB er midt i en udbudsproces, og kan
derfor ikke oplyse konkrete detaljer omkring tilbudsgivernes input.
DSB har i de første forhandlingstilbud og de efterfølgende forhandlinger fået
tilbagemeldingen fra tilbudsgiverne, at de 15 mdr. leveringstid var en stor
udfordring og risiko. DSB vurderer på baggrund af de konkrete tilbagemeldinger,
at der er overvejende risiko for, at en fastholdelse af leveringstiden kunne betyde
en uhensigtsmæssig konkurrencesituation med færre end tre tilbudsgivere. DSB
har derfor besluttet at forskyde leveringsperioden for den kommende lokomotiv
leverandør til 24 mdr., og således (delvist) imødekomme leverandørernes
tilbagemeldinger på den oprindelige plan.
Dette betyder, at DSB nu beder om, at det første lokomotiv modtages med
”Preliminary Acceptance” maj 2020, og der idriftsættes 7 stk. lokomotiver til
december 2020.
Tidsplanen kommer dermed til at være som følgende:
Direktions-
sekretariatet
28. juni 2017
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24689692
[email protected]
www.dsb.dk
2015
2016
2017
3. Udbud &
kontrakt
2018
2019
4. Design, test &
godkendelse
2020
2021
2022
AL
1. & 2.
Beslutning &
forberedelse
5. Leverance
& drift
Drift
Politisk
behandling
Politisk
behandling
Passagerdrift
(K21)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 400: Kopi til orientering af notat fra DSB vedrørende ændret tidsplan for levering af de ellokomotiver, som DSB p. t er i gang med at indkøbe, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1776073_0002.png
Under de kommende forhandlinger i efteråret 2017 vil DSB, med udgangspunkt i
tilbudsgivernes leveranceplaner fra tilbuddene, der modtages i august 2017,
fortsat have fokus på leveringstiden.
Anskaffelsen af el-lokomotiverne er primært drevet af et mål om at udfase de
aldrende ME-diesellokomotiver for dermed at opnå en mere miljøvenlig og stabil
togdrift. Uanset den senere levering vil antallet af pladser til rådighed samlet set
være det samme og de nye el-lokomotiver skal således anvende de vogne som
frigøres fra ME-lokomotiverne.
Den primære konsekvens af den senere leverance er således en senere udfasning
af ME-lokomotiverne. Dog vil den senere leverance af el-lokomotiver også
medføre øget kørsel med dieseltrafik i fjerntrafikken, da de elektriske IR4 el-
togsæt vil skulle køre i det nye planlagte regionalsystem Nivå-København-Køge-
Næstved indtil de nye el-lokomotiver er klar. Eventuel afledte effekter på
pladsudbuddet i henholdsvis regional- og fjerntrafikken er ikke klarlagt i detaljer,
da materielplanen for 2021 endnu ikke er udarbejdet. Effekterne forventes dog
marginale.
Før elektrificeringen af Nordvestbanen, kan alle 26 lokomotiver ikke anvendes i
daglig drift. Ifølge Banedanmarks reviderede anlægsplan fra den 22. december
2016 gældende for perioden 2018-2026, er Nordvestbanen elektrificeret og klar
til anvendelse fra køreplanskiftet december 2021. Dette muliggør en fuld
anvendelse af alle 26 nye el-lokomotiver. Banedanmarks tidsplan er baseret på,
at der senest efteråret 2017 skal træffes beslutning om elektrificering af
strækningen. Som følge af forskydningen af leveringen af el-lokomotiverne, vil der
gå kortere tid fra leveringen af lokomotiverne, til alle lokomotiver kan anvendes i
daglig drift fra 2021.
Side 2/2