Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 40
Offentligt
1680329_0001.png
Notat
13.10.2016
Orientering om ændring af tidsplanen for elektrificeringen af banestrækningen Esbjerg-
Lunderskov
Banedanmark skal hermed orientere om ændring af tidsplanen for elektrificeringen af strækningen
Esbjerg–Lunderskov. Ibrugtagning flyttes hermed fra overgangen til K17 i december 2016 til april
2017. Dermed vil DSB fortsat kunne køre el-tog på strækningen fra maj 2017 som hidtil planlagt.
Redegørelse
Banedanmark har indtil nu gennemført store dele af det samlede projekt på strækningen. Der er
foretaget de nødvendige ekspropriationer af arealer og ejendomme, udskiftet 10 broer og ryddet
beplantning langs med banen. Der udestår derfor kun udførelsen af selve elektrificeringsarbejderne.
Elektrificeringsarbejderne er opdelt i to hoveddiscipliner: etablering af køreledningsanlæg samt
etablering af nye elforsyningsanlæg, herunder levering af transformere og autotransformere, samt
forpligtigelser ift. aftaler med Energinet. Dette arbejde foregår planmæssigt.
Banedanmarks leverandør har meddelt, at de ikke længere er i stand til at overholde tidsplanen grundet
forsinkelser, der vedrører arbejderne med køreledningsanlægget. Elektrificeringen af strækningen
forventes således først afsluttet ultimo marts 2017.
Forhandlinger mellem Banedanmark og leverandøren omkring den økonomiske og kontraktmæssige
betydning af den ændrede tidsplan er igangsat ultimo august 2016, herunder ansvar, bod og betalinger
for en fuld ibrugtagning til april 2017.
Følgende væsentlige forhold er overvejet i forbindelse med ændringen af tidsplanen:
anlægsarbejderne bliver udført om natten i 9 timers spærringer med det formål ikke at
forstyrre togtrafikken i væsentligt omfang, og
det er forventeligt billigere at forlænge tidsplanen end at forcere arbejderne.
Herudover har Banedanmark indgået aftale med DSB om levering af testtog. Ved møder har DSB
oplyst, at der planlægges at indsætte el-tog i maj 2017 i forbindelse med deres køreplansjustering i 2.
kvartal 2017. Endvidere har DSB tilkendegivet, at de ønsker at friholde juletrafikken for
driftsforstyrrelser.
Idet Esbjerg-Lunderskov-projektet er Banedanmarks første elektrificeringsprojekt af mange, forventes
projektorganisationen løbende at drage erfaringer med design, optimering, samt udførelse og dermed
opnå læring, der fremadrettet vil bidrage til en mere effektiv arbejdstilrettelæggelse og gennemførelse
af de kommende projekter.
Næste strækning, der skal elektrificeres, er Ny bane København-Ringsted, hvor projektet planlægges
indledt den 1. maj 2017. Opstart forventes gennemført som planlagt.
Forsinkelsen på Esbjerg-Lunderskov vil således ikke have tidsmæssige konsekvenser for de resterende
strækninger.
Årsagerne til forsinkelsen
Det er Banedanmarks opfattelse, at den primære årsag til forsinkelsen er, at leverandøren ikke har
færdiggjort design tids nok i forhold til udførelsen af projektet i marken. Det var forudsat, at
Banedanmark
Telefon
Elektrificeringsprogrammet8234 0000
Amerika Plads 15
Direkte
2100 København Ø
4187 9927
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
15-03247
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 40: Orientering om ændring i tidsplan ift. ibrugtagning af elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov
leverandøren skulle udføre detailprojektering og udførelse samtidigt. Banedanmark har imidlertid
kunnet konstatere, at mobiliseringen har været vanskelig for leverandøren. Det forsinkede
detailprojekt, samt manglende og ustabilt materiel, har således resulteret i, at anlægsarbejderne ikke er
forløbet planmæssigt.
Endvidere har det været vanskeligt at tilpasse nye sporspærringer til de forsinkede arbejder.
Sporspærringer og spærringer i de områder, der arbejdes i, har grundet forsinkelsen ikke længere
kunnet lokaliseres og varsles i den takt, som sporspærringsprocessen kræver. Det har vanskeliggjort
processen med at tilvejebringe de nødvendige nye spærringer. Der er igangsat et tæt
koordineringsarbejde herom, som samtidig skal evaluere spærringsmønstret fra denne strækning og
videreføre erfaringer til arbejderne fremover til de følgende projekter.
Banedanmark har arbejdet tæt sammen med leverandøren om diverse afhjælpende foranstaltninger,
bl.a. ved tredeling af ibrugtagningstilladelse, udlejning af materiel, uddannelse af personale, øget
samarbejde omkring sporspærringer mv.
Trafik- og Byggestyrelsen og den sikkerhedsbærende assessor Certifer godkendte projektets forslag til
opdeling af ibrugtagningstilladelsen. De to første tilladelser vedr. anlægsarbejderne på strækningen
blev indsendt til tiden, og Trafik- og Byggestyrelsen gav tilladelse hertil i februar og marts 2016 som
planlagt. Der arbejdes nu på indhentelse af den sidste ibrugtagningstilladelse for test og idriftsættelse,
hvilket følger den oprindeligt aftalte tidsplan.
Økonomi
Samlet set forventer projektet at holde sig indenfor projektbevillingen. Banedanmark har i den
forbindelse taget højde for, at forhandlingerne med leverandøren om den senere færdiggørelse endnu
ikke er afsluttet. Den økonomiske effekt af den ændrede tidsplan forventes imidlertid ikke at få en
økonomisk effekt i en størrelsesorden, hvor tilførsel fra den centrale anlægsreserve nødvendiggøres.
ALE/TMSM/KJA, 13.10.2016.
Side 2/2