Notat
13.10.2016
Orientering om ændring af tidsplanen for elektrificeringen af banestrækningen Esbjerg-
Lunderskov
Banedanmark skal hermed orientere om ændring af tidsplanen for elektrificeringen af strækningen
Esbjerg–Lunderskov. Ibrugtagning flyttes hermed fra overgangen til K17 i december 2016 til april
2017. Dermed vil DSB fortsat kunne køre el-tog på strækningen fra maj 2017 som hidtil planlagt.
Redegørelse
Banedanmark har indtil nu gennemført store dele af det samlede projekt på strækningen. Der er
foretaget de nødvendige ekspropriationer af arealer og ejendomme, udskiftet 10 broer og ryddet
beplantning langs med banen. Der udestår derfor kun udførelsen af selve elektrificeringsarbejderne.
Elektrificeringsarbejderne er opdelt i to hoveddiscipliner: etablering af køreledningsanlæg samt
etablering af nye elforsyningsanlæg, herunder levering af transformere og autotransformere, samt
forpligtigelser ift. aftaler med Energinet. Dette arbejde foregår planmæssigt.
Banedanmarks leverandør har meddelt, at de ikke længere er i stand til at overholde tidsplanen grundet
forsinkelser, der vedrører arbejderne med køreledningsanlægget. Elektrificeringen af strækningen
forventes således først afsluttet ultimo marts 2017.
Forhandlinger mellem Banedanmark og leverandøren omkring den økonomiske og kontraktmæssige
betydning af den ændrede tidsplan er igangsat ultimo august 2016, herunder ansvar, bod og betalinger
for en fuld ibrugtagning til april 2017.
Følgende væsentlige forhold er overvejet i forbindelse med ændringen af tidsplanen:
anlægsarbejderne bliver udført om natten i 9 timers spærringer med det formål ikke at
forstyrre togtrafikken i væsentligt omfang, og
det er forventeligt billigere at forlænge tidsplanen end at forcere arbejderne.
Herudover har Banedanmark indgået aftale med DSB om levering af testtog. Ved møder har DSB
oplyst, at der planlægges at indsætte el-tog i maj 2017 i forbindelse med deres køreplansjustering i 2.
kvartal 2017. Endvidere har DSB tilkendegivet, at de ønsker at friholde juletrafikken for
driftsforstyrrelser.
Idet Esbjerg-Lunderskov-projektet er Banedanmarks første elektrificeringsprojekt af mange, forventes
projektorganisationen løbende at drage erfaringer med design, optimering, samt udførelse og dermed
opnå læring, der fremadrettet vil bidrage til en mere effektiv arbejdstilrettelæggelse og gennemførelse
af de kommende projekter.
Næste strækning, der skal elektrificeres, er Ny bane København-Ringsted, hvor projektet planlægges
indledt den 1. maj 2017. Opstart forventes gennemført som planlagt.
Forsinkelsen på Esbjerg-Lunderskov vil således ikke have tidsmæssige konsekvenser for de resterende
strækninger.
Årsagerne til forsinkelsen
Det er Banedanmarks opfattelse, at den primære årsag til forsinkelsen er, at leverandøren ikke har
færdiggjort design tids nok i forhold til udførelsen af projektet i marken. Det var forudsat, at
Banedanmark
Telefon
Elektrificeringsprogrammet8234 0000
Amerika Plads 15
Direkte
2100 København Ø
4187 9927
banedanmark.dk
Journalnr.
15-03247
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)