Notat
Etablering af udlejningsselskab i DSB
26. juni 2017
DSB
Telegade 2
DSB påtænker en forretningsmodel, hvor alt togmateriel, der skal være i drift på
lang sigt, herunder også fremtidige materielanskaffelser, samles i særskilte
koncernselskaber (udlejningsselskaber).
Det er hensigten i første omgang at etablere et udlejningsselskab til driften af de
46 Dobbeltdækkervogne, som DSB ejer. Formålet er at opnå øget
gennemsigtighed og fleksibilitet, både strukturelt og økonomisk, samt en
markedskonform forretningsmodel, som ligestiller DSB med øvrige operatører
inden for personbefordring. DSB vil, forud herfor, drøfte forretningsmodellen med
SKAT.
Det er en betingelse for at anvende udlejningsmodellen, at denne ikke alene er
båret af momsmæssige hensyn, men at der også ligger andre forretningsmæssige
hensyn til grund for at anvende modellen.
Der er flere forretningsmæssige fordele ved denne forretningsmodel i DSB, såsom:
•
Ved at etablere et særskilt udlejningsselskab vil der være mulighed for
større transparens gennem den økonomiske rapportering. Udskillelsen af
aktiverne, og efterfølgende udlejning på markedsvilkår, vil synliggøre
omkostningerne ved aktivejerskabet samt forventningerne til afkast af
investeringen i henhold til DSB’s regnskabsreglement.
Forretningsmodellen vil være markedskonform, og dermed i tråd med den
organisering, som andre operatører inden for personbefordring benytter,
herunder særligt bus- og togselskaber. Dette sikrer lige vilkår for alle
operatører inden for personbefordring.
2630 Taastrup
•
Strukturelt bidrager forretningsmodellen til en mere fleksibel organisering af DSB i
forhold til eventuelle fremtidige strukturelle ændringer i jernbanesektoren.
Materielindkøbet sker i et 100% ejet selskab, der indkøber togmateriellet, og som
herefter udlejer materiellet til DSB SOV.