Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 393
Offentligt
1
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets j. nr. 2017-3125
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trafikselskaber
(Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af
trafikkøberansvar m.v.)
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som ændret ved § 3 i lov nr.
657 af 8. juni 2016 og § 22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 13 og 14:
»Stk.
13.
Region Sjælland kan efter aftale med transport-, bygnings- og boligministeren overtage
trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Køge og Roskilde.
Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til trafikselskabet.
Stk. 14.
Region Midtjylland kan efter aftale med transport-, bygnings- og boligministeren overtage
trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro.
Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til trafikselskabet.«
2.
§§ 6, 6 a og 6 b
affattes således:
Ȥ
6.
Trafikselskaberne vest for Storebælt har takstkompetencen for rejser med bus, privatbane og
letbane i trafikselskabets område, jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
For rejser med bus, privatbane og letbane, der krydser grænsen mellem to trafikselskaber vest
for Storebælt, deler de pågældende trafikselskaber takstkompetencen.
Stk. 3.
For rejser over Storebælt har de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på
kontrakt med staten, takstkompetencen for togrejser.
Stk. 4.
For rejser vest for Storebælt har, medmindre andet er aftalt med trafikselskabet, de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten, takstkompetencen for
togrejser samt for alle typer af rejser med mere end et transportmiddel, hvor tog indgår, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Trafikselskaberne vest for Storebælt og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten, deler takstkompetencen for periodekort inden for det enkelte
trafikselskabs område.
§ 6 a.
Trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område,
deler takstkompetencen.
§ 6 b.
Et trafikselskabs geografiske område udgør ét takstområde, jf. dog §§ 6 c og 6 d.
Stk. 2.
Ved udøvelse af takstkompetencen efter §§ 6 og 6 a skal selskaberne opretholde et fast
prishierarki mellem standardbilletterne enkeltbillet, rejsekort og periodekort, jf. dog § 6 c.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 1 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2
Stk. 3.
Taksterne for standardbilletter må i gennemsnit ikke stige mere end pris- og lønudviklingen.
Stk. 4.
I det omfang kontrakter om udførelse af offentlig servicetrafik med jernbane indeholder
bestemmelser, hvorefter indtægterne skal tilfalde staten, udøver transport-, bygnings- og
boligministeren de kompetencer, der er tillagt jernbanevirksomhederne efter § 6, stk. 3-5 og § 6 a.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte taksterne ved uenighed om
takstfastsættelsen efter §§ 6 og 6 a.
Stk. 6.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om den gennemsnitlige
stigning efter stk. 3.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om prishierarkiet
mellem standardbilletter, jf. stk. 2.«
3.
Efter § 6 b indsættes:
Ȥ
6 c.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om Ungdomskortet,
herunder om rabatsatser og frirejseområder.
§ 6 d.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler for så vidt angår fravigelse
af § 6 b, stk. 1 for pensionistkort inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område.«
4.
I
§ 11, stk. 1,
ændres »over 18 år« til »på 18 år og derover«.
5.
I
§ 11, stk. 1,
udgår », som rækker ud over transport til behandling, terapi og lign.«.
§2
Loven træder i kraft den 18. marts 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 2 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Nærværende lovforslag er foranlediget af ikrafttrædelse af takstreformen Takst Sjælland af 15. januar
2017 og den forestående Takst Vest-reform.
Forudsætningerne for arbejdet med de takstharmoniserende reformer har været at gøre takstsystemet
væsentligt mere ensartet, logisk og overskueligt. Med Takst Sjælland og Takst Vest er taksterne blevet
harmoniseret, således at hvert trafikselskab de facto udgør ét takstområde. I Takst Vest vil desuden ske
en adskillelse af bus- og togtakster, hvilket forudsætter, at der i den eksisterende lov gennemføres visse
justeringer.
Med den gældende lov om trafikselskaber er det et grundlæggende hensyn, at trafikvirksomhederne
skal harmonisere taksterne.
Det primære formål med lovforslaget er således en opdatering af lovgivningen, så ensretningen af
priserne inden for et trafikselskabs område samt det faste prishierarki mellem standardbilletter
der
har til formål at skabe et logisk og overskueligt prissystem for kunderne, hvor rejsekortprisen for en
rejse skal være billigere eller lig enkeltbilletprisen, mens det skal kunne betale sig at købe et
periodekort, hvis man pendler på den samme strækning ofte inden for 30 dage
som
trafikvirksomhederne i henholdsvis Øst- og Vestdanmark er nået til enighed om afspejlet i lovgivningen.
Med den forventede vedtagelse af lovforslaget vil de opnåede harmoniseringer blive lovfæstet, og kan
ikke fraviges ved nye aftaler, der strider med loven. De detaljerede forudsætninger for prishierarkiet kan
efterfølgende blive fastsat i bekendtgørelser, idet der med nærværende ændringsforslag gives
ministeren bemyndigelse til at fastsætte de nærmere regler for prishierarkiet med det formål at undgå
tvivl om reformernes detaljer.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om, at Region Sjælland kan overtage trafikkøberansvaret
for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Køge og Roskilde, og at Region
Midtjylland kan overtage trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Skjern og Holstebro.
Dertil kommer enkelte præciseringer af teknisk karakter i trafikselskabslovens § 11 om individuel
handicapkørsel.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Takster og billetteringssystemer
2.1.1. Gældende ret
I den gældende lov om trafikselskaber skal trafikselskabet indgå aftaler om inddeling af
trafikselskabets område i et eller flere takstområder med de jernbanevirksomheder, der udfører trafik
som offentlig servicetrafik på kontrakt med staten, jf. § 6, stk. 1. Det fremgår endvidere, at
hovedstadsområdet (kommunerne i Region Hovedstaden bortset fra Bornholms Regionskommune
samt Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns Kommuner) udgør ét selvstændigt takstområde i
trafikselskabet på Sjælland, jf. § 6, stk. 3. Trafikselskabet og jernbanevirksomhederne foretager over en
periode en gradvis tilpasning af taksterne til de aftalte takstområder, jf. § 6, stk. 4.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 3 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
4
Dernæst skal trafikselskabet indgå aftale med jernbanevirksomhederne, jf. § 6, stk. 1, således at
passagererne kan foretage en rejse, som foregår med både bus og tog, på én rejsehjemmel, jf. § 6 a, stk.
1. Aftalen skal ligeledes sikre, at der inden for trafikselskabets område er mulighed for at anvende
samme rejsehjemmel, uafhængigt af om passageren benytter bus eller tog, jf. § 6 a, stk. 1. Dog skal
trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbaneoperatører, der udfører trafik som
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten i hovedstadsområdet, sikre, at der er én fælles
rejsehjemmeltype for rejser med bus, metro og tog inden for hovedstadsområdet, jf. § 6 a, stk. 5. I
tilfælde af uenighed mellem parterne om takstfastsættelsen af denne rejsehjemmeltype kan transport-,
bygnings- og boligministeren regulere taksten med den forventede pris- og lønudvikling, jf. § 6 a, stk. 5.
Trafikselskabet har således pligt til at tage initiativ med henblik på indgåelse af aftaler om fastsættelse
af takster inden for de lokale takstområder, og jernbanevirksomhederne har pligt til at tage initiativ
med henblik på indgåelse af aftaler om fastsættelse af takster for rejser, der overskrider
takstområderne, jf. § 6 a, stk. 2. Trafikselskabet og jernbanevirksomhederne skal således samarbejde
med henblik på at nå til enighed om en aftale om fastsættelse af taksterne. Hvis der ikke kan opnås
enighed om taksterne, fastsætter trafikselskabet taksterne for rejser inden for takstområderne, og
jernbanevirksomhederne fastsætter taksterne for rejser, der overskrider takstområderne, jf. § 6 a, stk. 3.
Trafikselskabet fastsætter desuden takster for rejser, der udføres for trafikselskabet, og som ikke er
omfattet af pligten til indgåelse af aftaler med jernbanevirksomhederne, jf. § 6 a, stk. 4.
Taksterne, som trafikselskabet fastsætter eller indgår aftaler med jernbanevirksomhederne om, må i
gennemsnit ikke stige mere end pris- og lønudviklingen, jf. § 6 a, stk. 6.
I det omfang kontrakter om udførelse af offentlig servicetrafik med jernbane indeholder
bestemmelser, hvorefter indtægterne skal tilfalde staten, udøver transport-, bygnings- og
boligministeren de kompetencer, der er tillagt jernbanevirksomhederne efter § 6 a, stk. 1-3, 5 og 6 vedr.
fastsættelse af takster og indgåelse af aftaler herom, jf. § 6 a, stk. 7.
Endelig skal trafikselskabet arbejde for, at takstsystemerne for den offentlige servicetrafik bliver
ensartede og overskuelige for passagererne, jf. § 6 b, stk. 1. Trafikselskabet skal desuden tilstræbe, at
taksterne er de samme i samtlige takstområder inden for trafikselskabet, jf. § 6 b, stk. 2. Transport-,
bygnings- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om et sammenhængende takstsystem på
tværs af takstområderne, jf. § 6 b, stk. 3.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Bestemmelsen i lov om trafikselskaber om, at trafikselskaberne skal arbejde for, at takstsystemerne
for den offentlige servicetrafik bliver ensartede og overskuelige for passagererne, og skal tilstræbe, at
taksterne er de samme i samtlige takstområder inden for trafikselskabet, blev vedtaget i 2009. Som det
fremgår af statsrevisorernes beretning af 12. august 2015, finder statsrevisorerne det utilfredsstillende,
at taksterne i den kollektive trafik ikke var blevet harmoniseret, sådan som Folketinget har forudsat det
i lovgivningen.
På baggrund af statsrevisorernes kritik er Movia, DSB og Metroselskabet I/S blevet enige om en
takstreform, Takst Sjælland, der dækker Sjælland, Lolland, Falster og Møn (Østdanmark), og som
trådte i kraft 15. januar 2017, hvor Østdanmark med takstharmoniseringen de facto udgør ét
takstområde. Reformen har opbakning fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal
Alliance, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik, Sydtrafik, Fynbus, Arriva og DSB er blevet enige om en
takstreform, Takst Vest, der skal dække Jylland og Fyn (Vestdanmark), og som forventes at træde i kraft
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 4 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
5
18. marts 2018. Reformen har opbakning fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal
Alliance, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Der har været tre overordnede præmisser for arbejdet med takstharmoniseringen for både Takst
Sjælland og Takst Vest. For det første skulle takstsystemet gøres væsentligt mere ensartet, logisk og
overskueligt. Dernæst skulle omlægningen være provenuneutral for trafikselskaberne og
jernbanevirksomhederne både samlet og hver for sig. Endelig skulle konsekvenserne for passagererne
være så små som mulige, herunder særligt for så vidt angår takststigninger.
Det foreslås, at den gældende lovs afsnit om takster og billetteringssystemer ændres, så det ikke
længere påhviler trafikselskaberne at inddele trafikselskabets område i et eller flere takstområder. Med
Takst Sjælland og Takst Vest udgør hvert trafikselskabs geografiske område med takstharmoniseringen
de facto ét takstområde.
I Østdanmark er man nået til enighed om en ensretning af priserne inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område. Det betyder konkret, at taksterne for standardbilletter øst for Storebælt
med undtagelse af Bornholm aftales mellem DSB, Movia og Metroselskabet I/S.
I Vestdanmark skal takstkompetencen for standardbilletter opdeles mellem trafikselskaberne og
togoperatørerne som konsekvens af, at bus-, privatbane- og letbanetakster med Takst Vest foreslås
adskilt fra togtakster. Trafikselskabet får takstkompetencen for rejser med bus, privatbane og letbane i
trafikselskabets område. Jernbanevirksomhederne fastsætter taksterne for togrejser samt for alle typer
af rejser med mere end et transportmiddel, hvor tog indgår. Takstkompetencen for periodekort internt i
et trafikselskabs område er imidlertid delt mellem trafikselskabet og jernbanevirksomhederne.
I forhold til jernbanevirksomhedernes takstkompetence i Vestdanmark foreslås det, at der i
lovforslaget indgår en bestemmelse om, at jernbanevirksomhederne har takstkompetencen for togrejser
medmindre andet aftales mellem jernbanevirksomhederne og det enkelte trafikselskab. Dermed er der
mulighed for, at trafikselskabet og jernbanevirksomhederne kan indgå aftaler om, hvem der fastsætter
taksterne på togrejser i ét trafikselskabs område, som det er tilfældet i Nordjyllands Trafikselskabs
område.
Statsrevisorerne fandt det desuden problematisk, at transport-, bygnings- og boligministeren
vanskeligt kan understøtte trafikselskabernes arbejde med at harmonisere taksterne, fordi ministerens
kompetence til at gribe ind i tilfælde af uenighed er begrænset. Det foreslås derfor, at det fortsat er
trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne, der har takstkompetencen, men samtidig foreslås, at
transport-, bygnings- og boligministeren får kompetence til at kunne regulere taksterne for
standardbilletter i tilfælde af uenighed mellem trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne.
Det faste prishierarki mellem enkeltbilletter, rejsekort og periodekort i takstreformerne, der har til
formål at skabe et logisk og overskueligt prissystem for kunderne, hvor rejsekortprisen for en rejse skal
være billigere eller lig enkeltbilletprisen, mens det skal kunne betale sig at købe et periodekort, hvis
man pendler på den samme strækning ofte inden for 30 dage, foreslås lovfæstet.
Dernæst foreslås det, at de grundlæggende principper bag Takst Sjælland og Takst Vest, som
trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne er enige om, kan stadfæstes i bekendtgørelse for at sikre,
at takstreformerne ikke udvandes, når trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne skal fastsætte
deres takster år for år.
Det foreslås, at de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten,
har takstkompetencen for togrejser over Storebælt.
Endelig foreslås det, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler for så vidt
angår fravigelse af den foreslåede § 6b, stk. 1 for pensionistkort inden for trafikselskabet på Sjællands
geografiske område.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 5 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
6
2.2 Ungdomskortet
2.2.1. Gældende ret
Ungdomskort tilbydes til:
Uddannelsessøgende på ungdomsuddannelser, der er omfattet af § 2 i Lovbekendtgørelse nr.
437 af 08/05/2017 om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Studerende ved videregående uddannelser, der er omfattet af § 1 stk. 3 og 4 i
Lovbekendtgørelse nr. 1189 af 10/10/2013 om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser.
Unge 16- til 19-årige, som er bosiddende i Danmark ifølge Det Centrale Personregister (CPR).
Den nuværende ungdomskortordning til frirejse i bopælstakstområdet samt rabat på øvrige rejser i
lokal- og landsdelstrafikken trådte i kraft 1. august 2013 på baggrund af Aftale af 12. juni 2012 mellem
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Enhedslisten om
takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektive trafik.
Formålet med Ungdomskortet er at sikre, at elever på ungdomsuddannelser, studerende på de
videregående uddannelser og alle unge på 16-19 år får mulighed for ubegrænset kollektiv trafik i det
takstområde, hvor indehaveren af Ungdomskortet bor, og at kunne rejse til meget fordelagtige priser i
den øvrige lokaltrafik og landsdelstrafik.
Ud over at de unge kan rejse mellem bopæl og uddannelsessted, er der følgende rabatmuligheder for
fritidsrejser med et Ungdomskort:
Ubegrænset rejse i indehavers eget takstområde (frirejseområde)
Rabatkort til kørsel med kollektiv trafik til børnetakst (50 pct.) i de øvrige takstområder i
Danmark
Rabatkort til kørsel med bustrafik (offentlig servicetrafik) mellem takstområderne til børnetakst
(50 pct.)
Mulighed for at rejse med Ungdomsbillet på togrejser med DSB og Arriva mellem
takstområderne til hhv. DSB Ung- eller DSB Arrivatakst.
Disse rabatmuligheder er i medfør af tekstanmærkning nr. 126 ad 28.53.04 til § 28 på finansloven for
finansåret 2017 fastsat i bekendtgørelse nr. 672 af 20/06/2014 om Ungdomskort.
Ungdomskort er udformet, så rabatmulighederne for fritidsrejser knyttes til de hidtidige takstområder.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Takst Sjælland og Takst Vest betyder, at priserne inden for hvert trafikselskabs geografiske område er
blevet ensrettet. Der er på den baggrund behov for at kunne justere takster og rabatregler for
Ungdomskort.
De eksisterende frirejseområder og rabatmuligheder for øvrige fritidsrejser for Ungdomskort fremgår
pt. ikke direkte af lov om trafikselskaber, men er fastsat i bekendtgørelse om ungdomskort.
Bekendtgørelsen har dog en reference til de generelle takstområder som fastsat i lovbekendtgørelse nr.
323 af 20. marts 2015 som ændret senest ved lov nr. 657 af 8. juni 2016.
I henhold til § 1, stk. 3 i lov om trafikselskaber er det muligt for ø-kommuner uden bro eller anden
landfast forbindelse at udtræde af trafikselskabet. Denne mulighed har Ærø, Samsø og Fanø benyttet sig
af ved at udtræde af henholdsvis FynBus, Midttrafik og Sydtrafik. Disse ø-kommuner skal herefter løse
alle de opgaver, som et trafikselskab varetager, hvilket indebærer, at de ved deres udmeldelse af
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 6 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
7
trafikselskabet er blevet eget takstområde. Det har den betydning, at ungdomskortindehavernes
frirejseområde principielt er begrænset til udelukkende at gælde for selve ø-kommunen, uanset at deres
uddannelsessted ikke er i ø-kommunen. Hertil kommer, at det ikke er fastlagt, hvem der har ansvaret
for, at de unge kan benytte de nødvendige færgeruter mellem hjem og uddannelsessted.
Efter implementeringen af denne foreslåede ændringslov af lov om trafikselskaber er Ungdomskortets
frirejseområde og rabatter for øvrige fritidsrejser fortsat knyttet til de tidligere gældende takstområder.
Det foreslås derfor, at transport- bygnings- og boligministeren gives en hjemmel til at fastsætte
nærmere regler angående, hvilket område for ubegrænsede rejser (frirejseområde), der gælder for
ungdomskortindehaveren, samt hvilke øvrige rabatsatser indehaveren kan opnå på fritidsrejser i
lokaltrafikken og landsdelstrafikken. Hermed opnås mulighed for, at de unge tilbydes mere ens
frirejsemulighed uafhængigt af, hvor i landet de er bosiddende.
2.3. Individuel handicapkørsel
2.3.1. Gældende ret
I henhold til § 11 i lov om trafikselskaber skal trafikselskaberne etablere individuel handicapkørsel for
svært bevægelseshæmmede personer over 18 år, som rækker ud over transport til behandling, terapi og
lignende. De ture, der hjemles i loven, er således tænkt som et supplement til de ordninger om f.eks.
behandlingskørsel, der findes i den specifikke sektorlovgivning på de enkelte områder, herunder
sundhedsloven og serviceloven m.fl.
Det fremgår af bemærkningerne til det oprindelige beslutningsforslag B 60 fra 7. maj 1991 om
kørselsordninger for svært bevægelseshæmmede, at fritidskørsel og spontan kørsel skal etableres
uafhængigt af systemet med transport til behandling, terapi og lignende.
I 1992 blev bestemmelsen sat ind i de daværende to kollektive trafiklove (lov nr. 292 af 29. april om
ændring af den lokale og regionale kollektive trafik uden for hovedstadsområdet og lov nr. 293 af 29.
april 1992 om ændring af lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik). Det fremgik af
bemærkningerne til de to love, at
”ordningen skal endelig etableres uafhængigt af den eksisterende
transport til behandling, terapi og lignende, hvilket vil sige at kørslen alene anvendes som spontan
kørsel eller til fritidsformål (besøg hos venner og familie, indkøb, kulturelle aktiviteter m.v.)”.
I 2005 blev bestemmelsen om individuel handicapkørsel på ny justeret, jf. lov nr. 580 af 24. juni 2005
om ændring af den lokale og regionale kollektive trafik uden for hovedstadsområdet samt lov om
hovedstadsområdets kollektive persontrafik. Ved denne ændring blev det i selve lovteksten præciseret,
hvilke minimumskrav, der kan stilles til individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede.
Det fremgik af bemærkningerne,
at ”Bestemmelsen omfatter kørsel til sociale aktiviteter og
fritidsformål (spontankørsel), idet kørsel til behandling, terapi og lignende er omfattet af anden
lovgivning. Spontankørsel skal ses i modsætning til, at kørsel til behandling, terapi og lignende, typisk
er en tilbagevendende kørsel”.
I lov om trafikselskaber fra 2005 (lov nr. 582 af 24. juni 2005) blev reglen om individuel
handicapkørsel videreført med de samme præciseringer, som blev indført med ændringsloven i 2005, jf.
ovenfor.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 7 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
8
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med forslaget foreslås de gældende regler om individuel handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, som blev indført i 1992 og udbygget i 2005, videreført.
Der foreslås imidlertid en præcisering af paragraffens indledende sætning, da den nuværende ordlyd
kan give anledning til tvivl om, hvorvidt 18-årige er omfattet af bestemmelsen, og hvorvidt
bestemmelsen kun omfatter fritidsformål eller alle formål, der ikke er dækket af anden lovgivning.
Ud fra en stringent ordlydsfortolkning, kan det hævdes, at ordningen ikke kan bruges af personer på
18 år, og at ordningen ikke kan bruges til kørsel til nogen form for behandling, terapi eller lignende,
hvor kørslen kan være dækket af andre ordninger.
En sådan fortolkning vil betyde, at ordningen ikke kan bruges til f.eks. kørsel til ordinære
tandlægebesøg. Ordinære tandlægebesøg ses imidlertid ikke at være dækket af andre ordninger, mens
specialtandlægebesøg dækkes af andre ordninger. Hertil kommer, at hvilke typer af behandlinger m.v.,
der præcist dækkes af andre ordninger, kan ændre sig løbende i takt med, at f.eks. sundhedsloven eller
serviceloven justeres. Derudover administreres især de kørselsordninger i henhold til serviceloven, hvor
kommunerne kan yde tilskud forskelligt i de enkelte kommuner.
Det vurderes ikke rimeligt, at ordningen skal fortolkes indsnævrende, idet det efterlader de svært
bevægelseshæmmede i en situation, hvor de kan bruge ordningen til at komme til f.eks. frisør eller
neglesalon, men ikke til tandlæge, fodplejer eller alternativ behandling.
Individuel handicapkørsel er fortsat tænkt som et supplement til de øvrige kørselsordninger, men
ordningen kan også anvendes til kørsel til behandling, terapi og lignende. Såfremt en bruger af
ordningen er visiteret til andre kørselsordninger efter anden lovgivning forudsættes det, at brugeren
som udgangspunkt vil have et klart økonomisk incitament til at benytte disse andre ordninger. Brugere
af ordningen vil således selv skulle undersøge, om vedkommende er berettiget til kørsel efter andre
ordninger, ligesom offentlige myndigheder har en vejledningspligt om eventuelle andre mulige
kørselsordninger.
Uagtet at ordningen kan anvendes frit for så vidt angår kørselsformål, så ændrer dette ikke på, at
ordningens primære formål er fritidskørsel, og at den individuelle handicapkørsel er en del af den
offentlige servicetrafik. Det er således centralt, at ordningen om individuel handicapkørsel ikke har
betydning for visitering til andre kørselsordninger. Kommuner og regioner bør således ikke skele til,
hvorvidt den pågældende borger er visiteret til individuel handicapkørsel, når vedkommende visiteres
til andre befordringsordninger.
2.4. Region Sjællands overtagelse af statens trafikkøberansvar for lokaltogstrafik på
jernbanestrækningen mellem Køge og Roskilde
2.4.1. Gældende ret
I dag varetages den offentlige servicetrafik på statens jernbanestrækning mellem Køge og Roskilde af
DSB i henhold til den forhandlede kontrakt mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og DSB
om trafik udført som offentlig service i perioden 2015-2024.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 8 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
9
2.4.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er trafikalt oplagt at gennemføre samdrift af strækningen Køge
Rødvig og Faxe Ladeplads, som i
dag køres af Lokaltog A/S, med strækningen Køge
Roskilde, som i dag køres af DSB. Dette skyldes, at
strækningen Køge
Roskilde vil være den eneste ikke-elektrificerede sjællandske strækning i statsligt
regi efter åbningen af den nye bane København-Ringsted og efter elektrificeringen af den sjællandske
regionaltrafik. Videre vil det ikke være økonomisk hensigtsmæssigt at skulle opretholde et mindre antal
dieseltog i statsligt regi blot til betjening af denne strækning.
En overdragelse til Region Sjælland vil derfor være den bedste måde at opretholde en rimelig
jernbanebetjening af strækningen Køge-Roskilde.
Med den foreslåede hjemmel bliver der mulighed for, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
indgå en aftale med Region Sjælland om at overdrage trafikkøberansvaret på strækningen til regionen.
Bestemmelsen tilføjes som led i udmøntning af den politiske aftale af 9. juni 2017 mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om: Genudbud af togtrafikken i Midt- og
Vestjylland m.v.
Såfremt ministeren og regionen indgår en sådan aftale, vil ansvaret for den lokale togbetjening på
strækningen mellem Køge og Roskilde således påhvile Region Sjælland, idet regionen vil blive
kompenseret af staten for at overtage opgaven i form af et årligt tilskud.
Region Sjælland kan anvende det statslige tilskud til togdrift, anlæg af depotspor i Hårlev og initiativer
til at øge passagergrundlaget på strækningen mellem Køge og Roskilde, idet der ikke stilles krav om
minimumsbetjening på strækningen. Region Sjælland modtager passagerindtægterne, der kan henføres
til strækningen. Som fastsat i den politiske aftale af 9. juni 2017 om Genudbud af togtrafikken i Midt- og
Vestjylland m.v. stiller regionen selv materiel til rådighed for driften på strækningen, .
Kapitaludgiftentil indkøb af materiel er indregnet i det årlige statslige tilskud.
Det foreslås, at regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til Movia. Med den foreslåede
bestemmelse får trafikselskabet mulighed for at indkøbe togtrafikken fra Lokaltog A/S eller en anden
jernbanevirksomhed. Trafikselskabet vil således skulle varetage de samme opgaver for togbetjeningen
på strækningen Køge-Roskilde, som trafikselskabet varetager i forhold til Lokaltog A/S strækning fra
Køge til Rødvig og Fakse Ladeplads.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 1.
2.5. Region Midtjyllands overtagelse af statens trafikkøberansvar for lokaltogstrafik på
jernbanestrækningen mellem Skjern og Holstebro
2.5.1. Gældende ret
I dag varetages den offentlige servicetrafik på statens jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro i
henhold til den forhandlede kontrakt mellem Arriva og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om
passagertrafik udført som offentlig service i Midt- og Vestjylland i perioden 2010-2020.
2.5.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som et led i den politiske aftale af 9. juni 2017 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 9 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
10
Socialistisk Folkeparti om: Genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v. indgår det, at parterne
ønsker at overdrage trafikkøberansvaret på strækningen Skjern-Holstebro til Region Midtjylland.
Med den foreslåede hjemmel bliver der mulighed for, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
indgå en aftale med Region Midtjylland om at overdrage trafikkøberansvaret på strækningen til
regionen. Bestemmelsen tilføjes som led i udmøntning af den politiske aftale af 9. juni 2017 om
Genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v. Såfremt ministeren og regionen indgår en sådan
aftale, vil ansvaret for den lokale togbetjening på strækningen mellem Skjern og Holstebro således
påhvile Region Midtjylland, idet regionen vil blive kompenseret af staten for at overtage opgaven i form
af et årligt tilskud.
Region Midtjylland vil udelukkende kunne anvende det statslige tilskud til togdrift på strækningen
mellem Skjern og Holstebro, idet der ikke stilles krav om minimumsbetjening på strækningen. Region
Midtjylland modtager passagerindtægterne, der kan henføres til strækningen. Staten vil kunne stille
materiel til rådighed for Region Midtjylland til at betjene strækningen. Region Midtjylland vil kunne
vælge at benytte materiellet i samdrift med eget materiel på Lemvigbanen.
Det foreslås, at regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til Midttrafik. Med den foreslåede
bestemmelse får trafikselskabet i givet fald mulighed for at indkøbe togtrafikken fra Midtjyske
Jernbaner A/S eller en anden jernbanevirksomhed.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Overdragelsen af trafikkøberansvar til Region Midtjylland og Region Sjælland vil ikke indebære
økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige, idet der ikke vil være tale om en ny
opgave, blot en ændringen af ansvaret for at trafikken bliver udført. Regionerne bliver kompenseret ved
et særligt tilskud fra staten.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ændringsforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Ændringsforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 10 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774855_0011.png
11
8. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden 30. juni 2017 til 14. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva, BAT, Bus & Tog-samarbejdet, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbane Forbund,
Danske Busvognmænd, Danske handicaporganisationer, Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd,
DI Transport, DSB, Fynbus, HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet, Kommunernes Landsforening
(KL), Lokaltog A/S, Metroselskabet I/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Movia, Nordjyllands
Trafikselskab, Passagerpulsen, Region Midtjylland, Region Sjælland, Rådet for Bæredygtig Trafik,
Rådet for Sikker Trafik, Sammenslutning af Danske Småøer, Sydtrafik, Trafikforbundet,
Trafikselskaberne i Danmark (TiD).
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen.
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
NEJ
X
Overimplementering af EU- JA
retlige
minimumsforpligtelser (sæt
x)
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 11 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indsat et
stk. 13,
i
§ 5
i lov om trafikselskaber om, at Region Sjælland efter aftale med
transport-, bygnings- og boligministeren kan overtage trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på
statens jernbanestrækning mellem Køge og Roskilde. Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til
Movia.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Såfremt denne bestemmelse udnyttes, vil trafikselskabet skulle indkøbe togtrafikken fra Lokaltog A/S
eller en anden jernbanevirksomhed. Trafikselskabet vil således skulle varetage de samme opgaver for
togbetjeningen på strækningen Køge og Roskilde, som trafikselskabet varetager i forhold til de øvrige
lokalbaner på Sjælland
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.4.
Der foreslås indsat et
stk. 14
i
§ 5
i lov om trafikselskaber om, at Region Midtjylland efter aftale med
transport-, bygnings- og boligministeren kan overtage trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på
statens jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro. Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til
Midttrafik.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Såfremt denne bestemmelse udnyttes, vil trafikselskabet skulle indkøbe togtrafikken fra Midtjyske
Jernbaner A/S eller en anden jernbanevirksomhed. Trafikselskabet vil således skulle varetage de
samme opgaver for togbetjeningen på strækningen Skjern og Holstebro, som trafikselskabet varetager i
forhold til Lemvigbanen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.5.
Til nr. 2
I § 6 b, stk. 1-2, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, står der, at trafikselskabet skal arbejde
for, at takstsystemerne for den offentlige servicetrafik bliver ensartede og overskuelige for passagererne,
og at trafikselskabet skal tilstræbe, at taksterne er de samme i samtlige takstområder inden for
trafikselskabet. Som det fremgår af statsrevisorernes beretning af 12. august 2015, finder
statsrevisorerne det utilfredsstillende, at taksterne i den kollektive trafik ikke var blevet harmoniseret,
sådan som Folketinget har forudsat det i lovgivningen.
Sektorens svar på statsrevisorernes kritik er Takst Sjælland og Takst Vest. Begge er reformer, som
henholdsvis de østdanske og vestdanske trafikvirksomheder er nået til enighed om. For at lovfæste de
takstreformer, som trafikvirksomhederne er nået til enighed om omskrives afsnittet om takster og
billetteringssystemer. Først og fremmest er § 6 b, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, gjort
overflødig, da der med Takst Sjælland og Takst Vest er skabt ensartede og overskuelige takstsystemer
for passagererne. Dernæst foreslås det i Takst Vest, at bus-, privatbane- og letbanetakster adskilles fra
togtakster, hvilket betyder, at takstkompetencen for standardbilletter opdeles mellem trafikselskaberne
og togoperatørerne. Dernæst er man nået til enighed om harmonisering af taksterne således, at et
trafikselskabs geografiske område de facto udgør ét takstområde. Det betyder, at § 6 om inddeling af et
trafikselskabs område i et eller flere takstområder, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015,
foreslås omskrevet. Dernæst foreslås det § 6 a om takstkompetence, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 12 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
13
marts 2015, omskrives, da takstkompetencen ikke længere knyttes til inddelingen af et trafikselskabs
område i et eller flere takstområder. Endelig foreslås det faste prishierarki for standardbilletter, som
trafikvirksomhederne er blevet enige om i henholdsvis Øst- og Vestdanmark lovfæstet, således at de
ensartede og overskuelige takstsystemer vil vedblive at være til gavn for kunderne i den kollektive trafik.
For en mere uddybende beskrivelse af gældende ret og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning henvises til afsnit 2.1.1. og 2.1.2.
Der foreslås indsat en ny affattelse af
§ 6
i lov om trafikselskaber, som vedrører takstkompetencen vest
for Storebælt, dvs. i Takst Vest.
Det foreslås i §
6, stk. 1,
at trafikselskaberne vest for Storebælt har takstkompetencen for rejser med
bus, privatbane og letbane i trafikselskabets område.
Det foreslås i § 6,
stk. 2,
at for rejser med bus, privatbane og letbane, der krydser grænsen mellem to
trafikselskaber vest for Storebælt, deler de pågældende trafikselskaber takstkompetencen.
Det foreslås i § 6,
stk. 3,
at for rejser over Storebælt har de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten, takstkompetencen for togrejser.
Det foreslås i § 6,
stk. 4,
at for rejser vest for Storebælt har, medmindre andet er aftalt med
trafikselskabet, de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten,
takstkompetencen for togrejser samt for alle typer af rejser med mere end et transportmiddel, hvor tog
indgår, jf. dog stk. 5.
Det foreslås i § 6,
stk. 5,
at takstkompetencen for periodekort, der har gyldighed inden for et
trafikselskabs område, deles mellem trafikselskabet og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten.
Baggrunden for de foreslåede bestemmelser er at klargøre de nye takstkompetenceforhold, der gælder
i Takst Vest, hvor takstkompetencen skal opdeles mellem trafikselskaberne og togoperatørerne som
konsekvens af, at bus-, privatbane- og letbanetakster adskilles fra togtakster. Periodekortet er dermed
det eneste billetprodukt, hvor trafikselskabet og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten, i trafikselskabets geografiske område deler takstkompetencen. I
forhold til jernbanevirksomhedernes takstkompetence i Vestdanmark klarlægges det, at
jernbanevirksomhederne har takstkompetencen for togrejser medmindre andet aftales mellem
jernbanevirksomhederne og det enkelte trafikselskab. Dermed er der mulighed for, at trafikselskabet og
jernbanevirksomhederne kan indgå aftale om, hvem der fastsætter taksterne på togrejser i et
trafikselskabs område, som det er tilfældet i Nordjyllands Trafikselskabs område.
Der foreslås indsat en ny affattelse af
§ 6 a
i lov om trafikselskaber, som vedrører takstkompetencen
øst for Storebælt, dvs. i Takst Sjælland.
Det foreslås i
§ 6 a,
at takstkompetenceforholdene for hovedstadsområdet i § 6, stk. 3 i den gældende
lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, udbredes således at,
trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, deler
takstkompetencen for standardbilletter inden for hele trafikselskabet på Sjællands område, således som
der er opnået enighed om med takstreformen Takst Sjælland.
Det betyder konkret, at taksterne for standardbilletter øst for Storebælt med undtagelse af Bornholm
skal aftales mellem de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, trafikselskabet på Sjælland og Metroselskabet I/S.
Baggrunden for bestemmelsen er, at lovfæste de takstkompetenceforhold, som de østdanske
trafikvirksomheder er blevet enige om med takstreformen, Takst Sjælland, hvor takstkompetencen for
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 13 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
14
standardbilletter deles mellem de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt
med staten, trafikselskabet på Sjælland og Metroselskabet I/S.
Der foreslås indsat en ny affattelse af
§ 6 b
i lov om trafikselskaber, som vedrører regler, der gælder for
takstfastsættelsen i hele landet.
Det foreslås, i § 6 b,
stk. 1,
at et trafikselskabs geografiske område udgør et takstområde, jf. dog §§ 6 c
og 6 d.
I modsætning til den gældende lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, er
takstkompetencen for henholdsvis trafikselskabet og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten, ikke længere knyttet til inddelingen af et trafikselskabs område i et
eller flere takstområder.
Det forhold, at et trafikselskabs område ikke længere kan inddeles i flere takstområder, vil
understøtte, at prisfastsættelsen bliver mere gennemskuelig og logisk for borgerne. Prisen for en rejse
bliver desuden mere gennemskuelig, når alle rejser uanset transportform foregår på fladedækkende
zoner.
Bestemmelsen vil således medføre, at der ikke længere vil være rejser, hvor trafikselskabets og
jernbanevirksomhedernes zonesystem bevirker, at sammenlignelige rejser er prissat forskelligt alt
afhængig af, om man krydser en takstgrænse eller ej.
Det foreslås senere i § 6 c, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om
Ungdomskortet, herunder om rabatsatser og frirejseområder, sådan at disse kan afvige fra § 6 b, stk. 1.
Det foreslås senere i § 6 d, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler for så
vidt angår fravigelse af § 6 b, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, for pensionistkort inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske område. Se nærmere beskrivelse af og baggrund for §§ 6 c og 6
d nedenfor.
Det foreslås i § 6 b,
stk. 2,
at ved udøvelsen af takstkompetencen efter §§ 6 og 6 a skal selskaberne
opretholde et fast prishierarki mellem standardbilletterne enkeltbillet, rejsekort og periodekort, for at
sikre at takstreformerne ikke udvandes, når trafikvirksomhederne skal fastsætte deres takster år for år,
jf. dog § 6 c.
Baggrunden for bestemmelsen er således at sikre, at trafikvirksomhederne ikke kan ændre det faste
prishierarki, hvor rejsekortprisen for en rejse skal være billigere eller lig enkeltbilletprisen, mens det
skal kunne betale sig at købe et periodekort, hvis man pendler på den samme strækning ofte inden for
30 dage, som der er opnået enighed om i Takst Sjælland og Takst Vest. Såfremt trafikvirksomhederne
fører andre standardbilletter, skal disse opretholde det faste prishierarki.
Det faste prishierarki mellem standardbilletter er opbygget forskelligt i Øst- og Vestdanmark af to
årsager.
For det første er det i Vestdanmark valgt at opdele takstkompetencen mellem trafikselskaberne og
jernbanevirksomhederne som konsekvens af, at bus-, privatbane- og letbanetakster adskilles fra
togtakster, hvilket er beskrevet under bemærkninger til § 6 ovenfor. For det andet har man i
Vestdanmark besluttet at indføre et ens mængderabatsystem for rejser med rejsekort. Hvis en kunde
rejser hyppigt på den samme strækning, skal et pendlerkort som hovedregel være billigere end
rejsekortet.
I Østdanmark er trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten, enige om at dele takstkompetencen, og der er en
fast rabat på rejsekortrejser, der ikke er afhængig af antal rejser, for at sikre at det er billigere at rejse
med rejsekortet fremfor enkeltbillet. Hvis en kunde rejser hyppigt på den samme strækning, skal et
pendlerkort som hovedregel være billigere end rejsekortet.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 14 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
15
Det foreslås senere i § 6 c, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om
Ungdomskortet, herunder om rabatsatser og frirejseområder, sådan at Ungdomskort kan afvige fra § 6
b, stk. 2. Se nærmere beskrivelse af og baggrund for § 6 c nedenfor.
Det foreslås i § 6 b,
stk. 3,
at taksterne for standardbilletter i gennemsnit ikke må stige mere end pris-
og lønudviklingen. På den måde kan kunderne i den offentlige servicetrafik vide sig sikre på, at
taksterne maksimalt stiger med pris- og lønudviklingen. Takstudviklingen i den offentlige servicetrafik
stemmer således overens med den øvrige pris- og lønudvikling.
§ 6 b, stk. 3 er en videreførelse af den gældende lovs § 6 a, stk. 6, 1. pkt., med visse sproglige
justeringer.
Det foreslås i § 6 b,
stk. 4,
at i det omfang kontrakter om udførelse af offentlig servicetrafik med
jernbane indeholder bestemmelser, hvorefter indtægterne skal tilfalde staten, udøver transport-,
bygnings- og boligministeren de kompetencer, der er tillagt jernbanevirksomhederne efter § 6, stk. 3-5
og § 6 a.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende lovs § 6, stk. 7.
Det foreslås i § 6 b,
stk. 5,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte taksterne ved
uenighed om takstfastsættelsen, jf. de foreslåede §§ 6 og 6 a. Fastsættelsen af taksterne kan ske under
hensyntagen til trafikvirksomhedernes indtægtsgrundlag, jf. dog § 6 b, stk. 2 og 3.
Baggrunden for bestemmelsen er at sikre opretholdelsen af Takst Sjælland og Takst Vest, hvis
trafikvirksomhederne ikke kan blive enige om takstfastsættelsen.
Det forventes, at transport-, bygnings- og boligministeren vil delegere sin kompetence til at udstede
bekendtgørelser i medfør af denne lov til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og tilsynsforpligtelsen i
forbindelse med de udstedte bekendtgørelser forventes ligeledes delegeret til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
Det foreslås i § 6 b,
stk. 6,
at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om
den gennemsnitlige stigning efter stk. 3.
Baggrunden for bestemmelsen er, at sikre at taksterne maksimalt stiger med pris- og lønudviklingen.
Takstudviklingen i den offentlige servicetrafik stemmer således overens med den øvrige pris- og
lønudvikling.
Bestemmelsen er en videreførelse af den nuværende § 6 a, stk. 6, sidste pkt. med visse sproglige
justeringer.
Det foreslås i § 6 b,
stk. 7,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler
om prishierarkiet mellem standardbilletter, jf. stk. 2.
Baggrunden for bestemmelsen er at sikre, at trafikvirksomhederne ikke kan ændre det faste
prishierarki mellem standardbilletter.
Til nr. 3
Der foreslås indsat et
§ 6 c
i lov om trafikselskaber, om at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om Ungdomskortet, herunder om rabatsatser og frirejseområder.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Som følge af takstreformerne samt ø-kommunernes udmeldelse af trafikselskaberne er det
hensigtsmæssigt at skabe en juridisk ramme, hvor der tages højde for ensretningen af priserne inden for
et trafikselskabs geografiske område, og som hjemler, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om
rabatsatser og Ungdomskortets frirejseområde.
Formålet med bestemmelsen er, at ministeren kan fastsætte nærmere regler angående, hvilket område
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 15 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
16
for ubegrænsede rejser (frirejseområde), der gælder for ungdomskortindehaveren, samt hvilke øvrige
rabatsatser indehaveren kan opnå på fritidsrejser i lokaltrafikken og landsdelstrafikken.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.
Der foreslås indsat et
§ 6 d
i lov om trafikselskaber, om at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter nærmere regler for så vidt angår fravigelse af den foreslåede § 6 b, stk. 1 for pensionistkort
inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Formålet med bestemmelsen er, at pensionistkort inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område dels skal kunne fortsætte som i dag og dels have mulighed for at blive tilpasset til den ny
takststruktur, dog med mulighed for, at pensionistkort skal kunne afvige fra den foreslåede § 6 b, stk. 1.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i
§ 11, stk. 1,
i lov om trafikselskaber sker følgende sproglige justering
”over
18 år”
ændres til
”på 18 år og derover”.
Ud fra en stringent ordlydsfortolkning, kan det hævdes, at ordningen ikke kan bruges af personer på
18 år, men udelukkende af personer på 19 år og derover.
Det kan ikke antages, at ordningen skal fortolkes indsnævrende, idet det efterlader de svært
bevægelseshæmmede personer på 18 år uden mulighed for individuel handicapkørsel. I kraft af
præciseringen vil ordningen uden tvetydighed omfatte personer på 18 år.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.3.
Til nr. 5
Det foreslås, at der foretages yderligere en ændring af
§ 11, stk. 1,
i lov om trafikselskaber, således at
den afsluttende sætning
”, som rækker ud over transport til behandlinger,
terapi og lign.” fjernes.
Der foreslås således en præcisering af paragraffen, som i sin nuværende ordlyd gør det uklart, hvorvidt
bestemmelsen kun omfatter fritidsformål.
Ud fra en stringent ordlydsfortolkning kan det hævdes, at ordningen ikke kan bruges til kørsel til
nogen form for behandling, terapi eller lignende, uafhængigt af om kørslen er dækket af andre
ordninger.
Dette har ikke været hensigten med bestemmelsen, idet ordningen skal ses som et supplement til
øvrige kørselsordninger.
Med præciseringen af bestemmelsen ændres der således ikke på brugernes retsstilling i forhold til
andre kørselsordninger, hvor en kommune eller en region med hjemmel i lov skal eller kan yde
befordring af bestemte grupper til nærmere bestemte formål.
Individuel handicapkørsel er fortsat tænkt som et supplement til de øvrige kørselsordninger, men
ordningen kan også anvendes til kørsel til behandling, terapi og lignende.
Såfremt en bruger af ordningen er visiteret til andre kørselsordninger efter anden lovgivning
forudsættes det, at brugeren som udgangspunkt vil have et klart økonomisk incitament til at benytte
disse andre ordninger. Brugere af ordningen vil således selv skulle undersøge, om vedkommende er
berettiget til kørsel efter andre ordninger, ligesom offentlige myndigheder har en vejledningspligt om
eventuelle andre mulige kørselsordninger.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 16 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
17
Uagtet at ordningen kan anvendes frit, for så vidt angår kørselsformål, så ændrer dette ikke på, at
ordningens primære formål er fritidskørsel, og at den individuelle handicapkørsel er en del af den
offentlige servicetrafik. Det er således centralt, at ordningen om individuel handicapkørsel ikke har
betydning for visitering til andre kørselsordninger. Kommuner og regioner bør således ikke skele til,
hvorvidt den pågældende borger er visiteret til individuel handicapkørsel, når vedkommende visiteres
til andre befordringsordninger.
Med præciseringen af bestemmelsen er det ligeledes heller ikke hensigten at ændre på retsstillingen
for brugerne af ordningen, i relation til det forhold, at der er tale om en minimumsordning, hvor
kommunerne har mulighed for at åbne ordningen op for andre grupper af handicappede eller tilbyde
brugerne af ordningen flere end de 104 ture, som de har et krav på efter § 11, stk. 2, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 18. marts 2018, da det er den dato, hvor takstreformen, Takst
Vest, træder i kraft.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 17 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
18
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse
nr. 323 af 20. marts 2015, som ændret ved § 3 i
lov nr. 657 af 8. juni 2016 og § 22 i lov nr. 285 af
29. marts 2017, foretages følgende ændringer:
§ 5.
--
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 13 og 14:
»Stk.
13.
Region Sjælland kan efter aftale med
transport-, bygnings- og boligministeren
overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens
jernbanestrækning mellem Køge og Roskilde.
Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til
trafikselskabet.«
»Stk.
14.
Region Midtjylland kan efter aftale
med transport-, bygnings- og boligministeren
overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens
jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro.
Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til
trafikselskabet.«
§ 6.
Trafikselskabet skal indgå aftaler om inddeling af
trafikselskabets område i et eller flere
takstområder med de jernbanevirksomheder, der
udfører trafik som offentlig service på kontrakt
med staten, jf. dog stk. 2.
Stk. 2
Aftaler efter stk. 1 skal senest være indgået
den 31. december 2009. Ved uenighed, eller hvis
der ikke senest den 31. december 2009 er indgået
en aftale, kan transportministeren fastsætte
inddelingen af trafikselskabets område.
Stk. 3
Hovedstadsområdet, jf. § 4, stk. 2, udgør
2.
§§ 6, 6 a og 6 b
affattes således:
Ȥ
6.
Trafikselskaberne vest for Storebælt har
takstkompetencen for rejser med bus,
privatbane og letbane i trafikselskabets område,
jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
For rejser med bus, privatbane og
letbane, der krydser grænsen mellem to
trafikselskaber vest for Storebælts områder,
deler de pågældende trafikselskaber
takstkompetencen.
Stk. 3.
For rejser over Storebælt har de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten,
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 18 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
19
ét selvstændigt takstområde i trafikselskabet på
Sjælland.
Stk. 4.
Trafikselskabet og
jernbanevirksomhederne foretager over en
periode en gradvis tilpasning af taksterne til de
aftalte takstområder efter stk. 1.
Transportministeren kan fastsætte nærmere
regler om periodens varighed, og hvornår de
aftalte takstområder skal anvendes ved
takstfastsættelsen.
takstkompetencen for togrejser.
Stk. 4.
For rejser vest for Storebælt har,
medmindre andet er aftalt med trafikselskabet,
de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten,
takstkompetencen for togrejser samt for alle
typer af rejser med mere end et
transportmiddel, hvor tog indgår, jf. dog stk. 5.
Stk. 6.
Trafikselskaberne vest for Storebælt og
de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten, deler
takstkompetencen for periodekort inden for det
enkelte trafikselskabs område.
§ 6 a.
Trafikselskabet på Sjælland,
Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig
servicetrafik på kontrakt med staten inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske
område, deler takstkompetencen.
§ 6 a.
Trafikselskabet skal indgå aftale med
jernbanevirksomhederne, jf. § 6, stk. 1, der
sikrer, at passagererne kan foretage en rejse,
som foregår med både bus og tog, på én
rejsehjemmel. Aftalen skal ligeledes sikre, at der
inden for trafikselskabets område er mulighed
for at anvende samme rejsehjemmel, uafhængigt
af om passageren benytter bus eller tog, jf. dog
stk. 5.
Stk. 2
Trafikselskabet har pligt til at tage
initiativ med henblik på indgåelse af de i stk. 1
nævnte aftaler om fastsættelse af takster for rejser
inden for de takstområder, der er fastlagt efter §
6, stk. 1. Jernbanevirksomhederne har pligt til at
tage initiativ med henblik på indgåelse af de i stk.
1 nævnte aftaler om fastsættelse af takster for
rejser, der overskrider de takstområder, der er
fastsat efter § 6, stk. 1.
Stk. 3
Trafikselskabet og
jernbanevirksomhederne skal samarbejde med
henblik på at nå til enighed om en aftale om
fastsættelse af taksterne. Hvis der ikke kan opnås
enighed om taksterne, fastsætter trafikselskabet
taksterne for rejser inden for de takstområder,
der er fastlagt efter § 6, stk. 1, og
jernbanevirksomhederne fastsætter taksterne for
rejser, der overskrider takstområderne.
Stk. 4
Trafikselskabet fastsætter takster for
rejser, der udføres for trafikselskabet, og som ikke
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 19 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
20
er omfattet af stk. 1.
Stk. 5
Trafikselskabet på Sjælland,
Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder,
der udfører trafik som offentlig service på
kontrakt med staten i hovedstadsområdet, skal
sikre, at der er én fælles rejsehjemmeltype for
rejser med bus, metro og tog inden for
hovedstadsområdet. I tilfælde af uenighed
mellem parterne om takstfastsættelsen af denne
rejsehjemmeltype kan transportministeren
regulere taksten med den forventede pris- og
lønudvikling for det kommende år.
Stk. 6
Taksterne, som trafikselskabet fastsætter
eller indgår aftaler med jernbanevirksomhederne
om, må i gennemsnit ikke stige mere end pris- og
lønudviklingen. Transportministeren kan
fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 7
I det omfang kontrakter om udførelse af
offentlig servicetrafik med jernbane indeholder
bestemmelser, hvorefter indtægterne skal tilfalde
staten, udøver transportministeren de
kompetencer, der er tillagt
jernbanevirksomhederne efter stk. 1-3, 5 og 6.
§ 6 b.
Trafikselskabet skal arbejde for, at
takstsystemerne for den offentlige servicetrafik
bliver ensartede og overskuelige for passagererne.
Stk. 2
Trafikselskabet skal tilstræbe, at taksterne
er de samme i samtlige takstområder inden for
trafikselskabet.
Stk. 3
Transportministeren kan fastsætte
nærmere regler om et sammenhængende
takstsystem på tværs af takstområderne.
§ 6 b.
Et trafikselskabs geografiske område
udgør ét takstområde, jf. dog §§ 6 c og 6 d.
Stk. 2.
Ved udøvelse af takstkompetencen
efter §§ 6 og 6 a skal selskaberne opretholde et
fast prishierarki mellem standardbilletterne
enkeltbillet, rejsekort og periodekort, jf. dog § 6
c.
Stk. 3.
Taksterne for standardbilletter, jf. stk.
2, må i gennemsnit ikke stige mere end pris- og
lønudviklingen.
Stk. 4.
I det omfang kontrakter om udførelse
af offentlig servicetrafik med jernbane
indeholder bestemmelser, hvorefter
indtægterne skal tilfalde staten, udøver
transport-, bygnings- og boligministeren de
kompetencer, der er tillagt
jernbanevirksomhederne efter § 6, stk. 3-5 og §
6 a.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og
boligministeren kan fastsætte taksterne ved
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 20 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
21
uenighed om takstfastsættelsen efter §§ 6 og 6
a.
Stk. 6.
Transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter nærmere regler den
gennemsnitlige stigning efter stk. 3.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter nærmere regler om
prishierarkiet mellem standardbilletter, jf. stk.
2.
3.
Efter § 6 b indsættes:
§ 6 c.
Transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter nærmere regler om
ungdomskortet, herunder om rabatsatser og
frirejseområder.
§ 6 d.
Transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter nærmere regler for
så vidt angår fravigelse af § 6 b, stk. 1 for
pensionistkort inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område.«
§ 11
Trafikselskabet skal for svært
bevægelseshæmmede over 18 år etablere
individuel handicapkørsel, som rækker ud over
transport til behandling, terapi og lign.
Stk. 2
Individuel handicapkørsel skal
1) som minimum pr. år omfatte 104 enkeltture så
tæt til gadedøren som muligt og
2) foregå i et egnet køretøj.
Stk. 3
Individuel handicapkørsel skal bestilles i
rimelig tid inden kørslen.
Stk. 4
Taksterne for individuel handicapkørsel
må ikke være væsentligt højere end taksten for
øvrig trafik, der varetages af trafikselskabet.
Stk. 5
Trafikselskaberne skal inddrage
handicaporganisationerne i forbindelse med
tilrettelæggelsen af ordningen for individuel
handicapkørsel.
3.
I
§ 11, stk. 1,
ændres »over 18 år« til »på 18 år
og derover«.
4.
I
§ 11, stk. 1,
udgår », som rækker ud over
transport til behandling, terapi og lign«.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 21 af 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 393: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar), fra transport-, bygnings- og boligministeren
22
§2
--
Loven træder i kraft den 18. marts 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
HØRINGSUDKAST af 30. juni 2017
Side 22 af 22