Nordjysk infrastruktur
Transport er nøglen til vækst, dårlige transportmuligheder er væksthæmmere. Nordjylland står overfor tre store
trafikanlæg, der skal bygges i nær fremtid. Desværre er alle tre i farezonen for at ende som katastrofer, der kan
ødelægge Nordjyllands fremtid.
Aalborgs politikere ønskede sig en letbane, et fejlbehæftet statussymbol de heldigvis ikke fik. Hverken letbanen eller
den + bus de nu vil anlægge er løsningen. +Bussen er langt billigere end letbanen, men kan som letbanen kun
betjene borgere, der bor eller på anden vis har bragt sig ind til Aalborg.
Både letbane og +bus er alt for store til Aalborgs smalle gader. Man vil skaffe plads ved omfattende
trafikomlægninger, der tvinger andre trafikanter ud på længere, allerede overbelastede vejstrækninger.
Dagligt oplyses der om vanskeligheder i trafikken i og omkring Aalborg. Ønsker man at mindske disse problemer, skal
flest muligt benytte andre transportveje.
Løsningen er snublende nær. I Nordjylland er der 200 km eksisterende jernbane. Banen forbinder 25 nordjyske
bysamfund og går direkte gennem Aalborgs midtby. Fra Aalborgs centrum går desuden den eksisterende
Grønlandsbane tæt forbi Aalborg Øst, en bydel hvor rigtig mange nordjyder dagligt har ærinde.
Ønsker man at motivere pendlere til at benytte offentlig transport frem for egen bil, skal de tilbydes direkte
forbindelser fra hjembyen frem til bestemmelsesstedet. Ved at inddrage Grønlandsbanen kan mange borgere få
direkte transport. Men politikerne ønsker ikke at benytte denne bane, de foretrækker en + bus, der vil forhindre
direkte transport fra oplandet og fra Aalborgs forstæder til Aalborg Øst.
I min bevidsthed er der ikke stor forskel på en letbane og en lokalbane. Lokaltog kører i egen tracé, passagererne
optager derfor ikke plads på vejene. Kapaciteten kan tilmed udvides betydeligt, fordi togtyperne kan sammensættes
i meget lange
”stammer”.
Lokaltog kan også medbringe cykler, det sidste betyder, at alle der bor indenfor rimelig
cykleafstand til banen også er potentielle kunder.
Med få velanbragte vigespor og en lille forlængelse fra Gistrup frem til Gigantium kan mange nordjyder med
lokalbanen bringes frem til Aalborg Øst
– ”uden
omstigning”.
Lokaltog giver både studerende og ansatte mulighed for bosætning langt ude i regionen. Dermed begrænses
fraflytningen fra land til by. Det årlige problem med bolig til nye studerende mindskes også. Endelig kan
dagspatienter og besøgende til både hospital og Gigantium komme direkte frem.
Da propagandaen for letbanen var på sit højeste, blev det ofte påstået, at en letbane ville gavne udviklingen i
Aalborg. Jeg mener, at en lokalbane ville fremme langt mere udvikling. Først og fremmest får byerne langs
jernbanen ude i regionen del i udviklingen. Nogle bysamfund kan måske endda opleve en tilflytning i stedet for
fraflytning.
Jernbanen forløber tæt forbi Sygehus Nord. Sygehuset skal nedlægges og hele bykvarteret skal fornyes. Fra banen til
Sygehus Syd er kun 300 m, det bykvarter skal også renoveres. Begge områder er således oplagte udviklingsområder.
Medicinerhuset skal stadig fungere, det bliver en afdeling af Supersygehuset. Der er således behov for transport
mellem de to adresser. Hvis man inddrager Grønlandsbanen kan transporten mellem disse afdelinger foregå med
lokaltoget. Der skal blot etableres et stop ved Postmestervej i Kærby. I dag benytter oppegående patienter og
personale taxa til transport mellem Sygehus Nord og Syd.