Ny jernbane til Billund.
Bilag 2 med dokumentation ved sammenligning af de 4 linieføringer.
Bilag til Åbent brev til politikerne som teknisk notat af 14.10.16.
Baggrunden for initiativgruppens arbejde med Farre-linieføringen.
Initiativgruppen blev stiftet sidste år på baggrund af mere end 600 borgeres underskrevne protester
imod de to foreslåede Jelling-linieføringer.
Gruppens formål var at fremkomme med et forslag til en alternativ linieføring for jernbanen til
Billund, som skulle gå igennem Gadbjerg.
Det var først og fremmest ønsket om at få en linieføring, der ville give beboerne de færreste støj- og
trafikgener, og som i videst muligt omfang tog hensyn til bevarelse af vores enestående natur med
fauna og særlige landskabsformer i Åst og Mørup-området.
Linieføringen skulle samtidig være samfundsøkonomisk. Den skulle være billigst mulig at anlægge,
den skulle give en acceptabel rejsetid og den skulle tilgodese Gadbjerg-området med en
togforbindelse.
Initiativgruppen fremkom, efter at den havde været rundt i egnen, med det forslag til linieføring,
som Banedanmark i marts i år døbte Farre-linieføringen.
Vi havde forventet, at Banedanmark havde taget Farre-løsningen, som udgangspunkt for VVM-
undersøgelsen af linieføringen over Gadbjerg, og at man derefter havde optimeret denne linieføring.
Løsningen, der har bred opbakning i lokalområdet, ville et stort flertal af borgere på det kommende
offentlige høringsmøde uden tvivl anbefale politikerne at vælge til linieføringen for banen til
Billund.
Men så let gik det desværre ikke.
Banedanmark valgte i stedet for at starte forfra med en linieføring over Gadbjerg, som man har
benævnt Gadbjerg-linieføringen.
Banedanmarks udgangspunkt var Trafikstyrelsens gamle forslag fra idefasen.
Initiativgruppen gennemgik forslaget, da det fremkom i marts måned i år, og vi kunne i vort
fremsendte, tekniske notat af 07.04.16 påvise, at forslagets linieføring ville passere 11 beboelser i
en afstand af under 100 meter, løbe lige igennem tre gårdbebyggelser og passere landsbyen, Vester
Smidstrup, i en afstand af kun 200 meter. Desuden kunne vi vurdere, at banelinien ville medføre
store baneudgravninger omkring Tykhøjetvej, ligesom forslaget ville medføre store udgravninger i
de bakkede landskaber vest for Vester Smidstrup.
Initiativgruppen foreslog i sit åbne brev og tekniske notat af 14.06.16, med opfølgende redegørelse
af 08.07.16 at Banedanmark præsenterede et nyt forslag til den sydlige linieføring over Gadbjerg,
hvor ovenstående gener og skader for beboere, fauna og landskaber var fjernet.
I den modtagne aktindsigt af 16.09.16 kunne vi konstatere, at Banedanmark havde ”optimeret”
linieføringen, som de selv udtrykte det.
Banedanmark havde forlænget Gadbjerg-linieføringen med ca. 300 meter, så den østligste halvdel
af linieføringen efter Gadbjerg station nu var blevet flyttet ca. 150-200 meter længere imod nord, og
Side 1 af 16