Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1680058_0001.png
Ny jernbane til Billund
Bilag 1 til åbent brev af 14.10.16: Sammenligning af 4 linjeføringer
Prioritering
1
Område/emne
Beboerhensyn – antal
lodsejere indenfor
100 m’s / 300 m’s
afstand til banelinjen
Samfundsøkonomi –
anlægsudgift
Skånsomhed –
fauna og landskaber
Farre-linjeføring
0 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
Gadbjerg-linjeføring
7 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
Sydlig Jelling-linjeføring
16 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
56 boliger indenfor
300 m’s afstand.
909 mio. - 1,009 mia. kr.
(709 + 200-300 mio.kr. for
nedgravning ved lufthavnen)
4,8 km af banestrækningen
er i udgravninger og på
dæmninger. Passage af
gravhøje, søer og istidsland-
skaber. 17 beskyttede
naturområder ødelægges.
Ialt fjernelse af 5,05 ha
fredskov.,
God forbindelse mod øst
(Odense)
Dårlig forbindelse mod
nordvest (Herning)
Dårlig forbindelse mod
sydvest (Esbjerg)
Begrænset
udviklingsmulighed for
Billund.
Skaber trafikale konflikter.
Togkrydsninger for passager
til biler og busser og for
bilister. Dyrt anlægsbudget.
(Jf. bilag 2 side 10)
1t. 14 min. for
gennemgående tog.
Der er ikke mulighed for
lokaltog direkte til Billund
med stop i Gadbjerg
1 t. 27 min. over Jellling.
Nordlig Jelling-linjeføring
11 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
109 boliger indenfor
300 m’s afstand.
930 mio. – 1,030 mia. kr.
(730 + 200-300 mio.kr. for
nedgravning ved lufthavnen)
5,5 km af banestrækningen er
i udgravninger og på
dæmninger. 2 km veje skal
omlægges.
16 beskyttede naturområder
ødelægges.
I alt fjernelse af 17,57 ha
fredskov.
God forbindelse mod øst
(Odense)
Dårlig forbindelse mod
nordvest (Herning)
Dårlig forbindelse mod
sydvest (Esbjerg)
Begrænset
udviklingsmulighed for
Billund.
Skaber trafikale konflikter.
Togkrydsninger for passager
til biler og busser og for
bilister. Dyrt anlægsbudget.
(Jf. bilag 2 side 10)
1 t. 14 min. for
gennemgående tog.
Der er ikke mulighed for
lokaltog direkte til Billund
med stop i Gadbjerg.
1 t. 27 min over Jelling.
2
580 mio.kr.
3
Ingen indgriben i
istidslandskaber.
Ingen fjernelse af fredskov.
(Jf. bilag 2 side 8)
830 - 930 mio. kr.
(630 + 200-300 mio.kr. for
nedgravning ved lufthavnen)
Mindre udgravninger i
morænelandskaber.
Ingen fjernelse af fredskov.
(Jf. bilag 2 side 8)
4
5
6
God forbindelse mod øst
(Odense)
God forbindelse mod nordvest
(Herning)
Forberedt for god forbindelse
mod sydvest (Esbjerg)
Udviklingspotentiale – Stort hensyn og ingen
Billund by
begrænsning for byudvikling i
Billund.
Billund lufthavn –
Tager hensyn til både
optimal
togrejsende og til bilister.
stationsplacering
Billigste anlægsbudget.
(Jf. bilag 2 side 10)
Rejsetider fra øst –
Odense til Billund
1 t 16 min for gennemgående
tog.
Lokaltog har mulighed for stop i
Gadbjerg.
1 t. 12 min direkte fra Herning til
Billund via et 860 m etableret
kurvestykke syd for Farre.
Udviklingspotentiale -
kollektiv trafik i
landsdelen
7a
God forbindelse mod øst
(Odense)
Moderat/god forbindelse
mod nordvest (Herning)
Dårlig forbindelse mod
sydvest (Esbjerg)
Begrænset
udviklingsmulighed for
Billund.
Skaber trafikale konflikter.
Togkrydsninger for passager
til biler og busser og for
bilister. Dyrt anlægsbudget.
(Jf. bilag 2 side 10)
1 t. 15 min. for
gennemgående tog.
Lokaltog har mulighed for
stop i Gadbjerg.
1 t. 20 min over Gadbjerg..
Ved at etablere et kurve-
stykke fra nord vest for
Gadbjerg vil rejsetiden til
Billund blive reduceret med
yderligere 6 min.
7,9 km dobbeltspor.
11,5 km enkeltspor.
7b
Rejsetider fra
nordvest – Holstebro
til Billund
8
9
Størst mulig længde
af dobbeltspor
optimerer togdriften.
imellem Jelling og
lufthavnen.
Inddragelse af nye
landbrugsarealer
10,5 km dobbeltspor.
10,4 km enkeltspor
0 km dobbeltspor.
17,6 km enkeltspor.
0 km dobbeltspor.
17 km enkeltspor.
10
Rejsetider imellem
lufthavn og Legoland
Der skønnes ca 40 ha, pga.
reduceret arealforbrug langs
dobbeltsporet, hvor staten
allerede ejer arealer.
4 min 40 sek netto +
accelerations- og
decelerationstid ved 90 km/h i
det åbne landskab.
Kørestrækning. Ca 7,0 km
Ca 45 ha
Ca 60 ha
Ca 67 ha pga store
udgravninger og
dæmningsopbygninger.
4 min 30 sek netto +
accelerations- og
decellerationstid ved 60 km/h
i den bymæssige bebyggelse.
Kørestrækning. Ca 4,5 km
4 min 30 sek netto +
accelerations- og
decellerationstid ved 60
km/h i den bymæssige
bebyggelse.
Kørestrækning. Ca 4,5 km
4 min 30 sek netto +
accelerations- og
decellerationstid ved 60
km/h i den bymæssige
bebyggelse.
Kørestrækning. Ca 4,5 km
Signaturforklaring:
= grøn farve markerer det bedste resultat.
Henvisning:
Yderligere informationer findes i bilag 2 af 14.10.16