Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 39
Offentligt
Ny jernbane til Billund – sammenligning af de fire linieføringer
Åbent brev til Transport- og Bygningsministeriet samt de transportpolitiske ordførere
teknisk notat af 14.10.16
I nærværende åbne brev præsenterer initiativgruppen en sammenligning af de fire
linieføringer for den nye bane til Billund.
Brevet er en opfølgning af vort åbne brev af 14.06.16 til samme personkreds og hvori vi opfordrede
til en VVM-undersøgelse af begge forslag til linier over Gadbjerg, benævnt henholdsvis Gadbjerg-
og Farre-løsningen.
Banedanmark har efterfølgende udført en screening af de to linier og optimeret Gadbjerg-løsningen,
så den fremstår mere skånsom i forhold til beboerne og til naturen end i de tidligere udgaver af
denne løsning.
Vi kan imidlertid konstatere, at der stadig er 7 lodsejere, som ligger i en afstand på under 100 m til
Gadbjerg-løsningen, mens der i Farre-løsningen ikke er nogen beboelser indenfor en afstand på 100
m til jernbanen overhovedet.
Samtidig kan vi konstatere, at Banedanmark anbefaler, at der ikke arbejdes videre med Farre-
løsningen.
Banedanmark har i sit reviderede notat af 29.08.16 valgt udelukkende at sammenligne de 4
linieføringer på baggrund af minuttal for rejsetider på 1 strækning, summer på togdrifts-
omkostninger samt ikke-dokumenterede, overfladiske beskrivelser af baneanlæg og
miljøpåvirkninger.
Det giver ikke et retvisende billede af linieføringernes omkostninger, gennemførelse og
konsekvenser for befolkning, landskab, økonomi og samfundsnytte. Notatet er udarbejdet på et alt
for spinkelt og ikke-prioriteret grundlag og er dermed uegnet som beslutningsgrundlag for et så
vigtigt og langtidsvirkende anlægsprojekt som en jernbane.
Henset til lands- og lokalpolitikernes udtalelser om, at hensynet til menneskene skal veje tungest, er
det ubegribeligt, at ordentligheden endnu engang tilsidesættes ved at der træffes valg på et så
begrænset vurderingsgrundlag. Hvorfor er 1 minuts længere rejsetid så afgørende for passagerer,
der alligevel skal vente mindst 90 minutter i lufthavnen? Og hvad forhindrer en gennemarbejdet
undersøgelse, når tidsplanen ikke længere er en begrænsende faktor?
Vi efterlyser en helhedsvurdering, der også inddrager
menneskene
og hensynet til beboerne i forhold til støj, visuel barriere ved hævet
skinneforløb og støjskærm, tab af ejendomsværdi, stavnsbinding.
lokalsamfundene,
bevaring af velfungerende samfund og prioritering af
udviklingspotentialet i lokalområderne, hvor det tilfører nytteværdi.
naturen
og ødelæggelsen af fredskov, følsomme naturområder, habitater, topografi og
rekreative områder.
logistikken
og udviklingspotentiale for den kollektive trafik, biltrafikken, landbruget og
byudviklingen i landsdelen.
samfundsøkonomien,
anlægsudgifter og optimeret anvendelse af togfondsmidlerne.
Side 1 af 4
Åbent brev til Transport- og Bygningsministeriet samt de transportpolitiske ordførere 14.10.2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Henvendelse af 17/10-16 vedrørende færdiggørelse af vvm-undersøgelsen af Farre-linjeføringen på Billund-banen, fra Jørgen Braad
1680057_0002.png
Sammenligning af de fire linieføringer.
Vi har derfor i initiativgruppen sammenlignet de 4 linieføringer, Farre-, Gadbjerg- og de to Jelling-
linieføringer, på 10 vigtige områder, oplistet i prioriteret rækkefølge:
1.
Beboerhensyn – antal lodsejere i en afstand af henholdsvis under 100 m og under 300 m til
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
banelinien.
Samfundsøkonomi – anlægsudgift. Jo billigere anlægsudgift, des bedre anvendelse af
togfondens begrænsede midler.
Skånsomhed – fauna og landskaber.
Udviklingspotentiale – kollektiv trafik i landsdelen.
Udviklingspotentiale for Billund by.
Billund lufthavn – optimal stationsplacering.
Rejsetider fra øst (Odense) og fra nordvest (Holstebro) til Billund.
Dobbeltspor – længst mulig strækning med to spor for optimeret drift
.
Inddragelse af landbrugsarealer.
Rejsetider imellem lufthavn og Legoland
Prioritetsrækkefølgen og grundlaget herfor er dokumenteret i bilag 2.
Sammenligningen af de 10 områder er opstillet i prioriteret rækkefølge i nedenstående skema,
vedlagt i sin fulde størrelse i bilag 1.
Prioritet
1
Område/emne
Beboerhensyn –
antal lodsejere
indenfor 100 m’s /
300 m’s afstand til
banelinjen
Samfundsøkonomi –
anlægsudgift
Farre-linjeføring
0 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
Gadbjerg-linjeføring
7 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
Sydlig Jelling-linjeføring
16 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
109 boliger indenfor
300 m’s afstand.
909 mio. - 1,009 mia. kr.
(709 + 200-300 mio.kr. for
nedgravning ved lufthavnen)
4,8 km af banestrækningen er i
udgravninger og på dæmninger.
Passage af gravhøje, søer og
istidsland-skaber. 17 beskyttede
naturområder ødelægges.
Fjernelse af 5,05 ha fredskov.,
God forbindelse mod øst
(Odense)
Dårlig forbindelse mod nordvest
(Herning)
Dårlig forbindelse mod sydvest
(Esbjerg)
Begrænset udviklingsmulighed
for Billund.
Skaber trafikale konflikter.
Togkrydsninger for passager til
biler og busser og for bilister.
Dyrt anlægsbudget
(jf. bilag 2 side 10).
1t. 14 min. for gennemgående
tog.
Der er ikke mulighed for
lokaltog direkte til Billund med
stop i Gadbjerg
1 t. 27 min. over Jellling.
Nordlig Jelling-linjeføring
11 boliger indenfor 100 m’s
afstand.
56 boliger indenfor
300 m’s afstand.
930 mio. – 1,030 mia. kr.
(730 + 200-300 mio.kr. for
nedgravning ved lufthavnen)
5,5 km af banestrækningen er i
udgravninger og på dæmninger. 2
km veje skal omlægges. 16
beskyttede naturområder
ødelægges. Fjernelse af 17,57 ha
fredskov.
God forbindelse mod øst (Odense)
Dårlig forbindelse mod nordvest
(Herning)
Dårlig forbindelse mod sydvest
(Esbjerg)
Begrænset udviklingsmulighed for
Billund.
Skaber trafikale konflikter.
Togkrydsninger for passager til
biler og busser og for bilister. Dyrt
anlægsbudget
(jf. bilag 2 side 10).
1 t. 14 min. for gennemgående
tog.
Der er ikke mulighed for lokaltog
direkte til Billund med stop i
Gadbjerg.
1 t. 27 min over Jelling.
2
580 mio.kr.
3
Skånsomhed
– fauna og
landskaber
Ingen indgriben i
istidslandskaber.
Ingen fjernelse af fredskov.
(jf. bilag 2 side 8).
830 - 930 mio. kr.
(630 + 200-300 mio.kr. for
nedgravning ved
lufthavnen)
Mindre udgravninger i
morænelandskaber.
Ingen fjernelse af fredskov.
(jf. bilag 2 side 8).
4
Udviklingspotentiale
- kollektiv trafik i
landsdelen
5
Udviklingspotentiale
– Billund by
Billund lufthavn –
optimal
stationsplacering
6
God forbindelse mod øst
(Odense)
God forbindelse mod nordvest
(Herning)
Forberedt for god forbindelse
mod sydvest (Esbjerg)
Stort hensyn og ingen
begrænsning for byudvikling i
Billund.
Tager hensyn til både
togrejsende og til bilister.
Billigste anlægsbudget.
(jf. bilag 2 side 10).
1 t 16 min for gennemgående
tog.
Lokaltog har mulighed for stop
i Gadbjerg.
1 t. 12 min direkte fra Herning
til Billund via et 860 m
etableret kurvestykke syd for
Farre.
7a
Rejsetider fra øst –
Odense til Billund
God forbindelse mod øst
(Odense)
Moderat/god forbindelse
mod nordvest (Herning)
Dårlig forbindelse mod
sydvest (Esbjerg)
Begrænset
udviklingsmulighed for
Billund.
Skaber trafikale konflikter.
Togkrydsninger for passager
til biler og busser og for
bilister. Dyrt anlægsbudget
(jf. bilag 2 side 10).
1 t. 15 min. for
gennemgående tog.
Lokaltog har mulighed for
stop i Gadbjerg.
1 t. 20 min over Gadbjerg..
Ved at etablere et kurve-
stykke fra nord vest for
Gadbjerg vil rejsetiden til
Billund blive reduceret med
yderligere 6 min.
7,9 km dobbeltspor.
11,5 km enkeltspor.
7b
Rejsetider fra
nordvest – Holstebro
til Billund
8
Størst mulig længde
af dobbeltspor –
optimeret togdrift
imellem Jelling og
lufthavnen.
(fortsættes side 3)
10,5 km dobbeltspor.
10,4 km enkeltspor
0 km dobbeltspor.
17,6 km enkeltspor.
0 km dobbeltspor.
17 km enkeltspor.
(fortsættes side 3)
(fortsættes side 3)
(fortsættes side 3)
(fortsættes side 3)
Åbent brev til Transport- og Bygningsministeriet samt de transportpolitiske ordførere 14.10.2016
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Henvendelse af 17/10-16 vedrørende færdiggørelse af vvm-undersøgelsen af Farre-linjeføringen på Billund-banen, fra Jørgen Braad
1680057_0003.png
9
Inddragelse af nye
landbrugsarealer
10
Rejsetider imellem
lufthavn og Legoland
Der skønnes ca 40 ha, pga.
reduceret arealforbrug langs
dobbeltsporet, hvor staten
allerede ejer arealer.
4 min 40 sek netto +
accelerations- og
decelerationstid ved 90 km/h i
det åbne landskab.
Kørestrækning. Ca 7,0 km
Ca 45 ha
Ca 60 ha
Ca 67 ha pga store udgravninger
og dæmningsopbygninger.
4 min 30 sek netto +
accelerations- og
decellerationstid ved 60
km/h i den bymæssige
bebyggelse.
Kørestrækning. Ca 4,5 km
4 min 30 sek netto +
accelerations- og
decellerationstid ved 60 km/h i
den bymæssige bebyggelse.
Kørestrækning. Ca 4,5 km
4 min 30 sek netto +
accelerations- og decellerationstid
ved 60 km/h i den bymæssige
bebyggelse.
Kørestrækning. Ca 4,5 km
=
grøn farve markerer det bedste resultat
Resultaterne falder klart ud til Farre-liniens fordel på 8 af de 10 emner i forhold til de øvrige
linieføringer. Farre-linjen er mest skånsom overfor beboerne og overfor naturen, er billigst at
anlægge, giver de bedste forbindelsesmuligheder for kollektiv trafik i landsdelen, rummer det
største udviklingspotentiale for Billund Lufthavn og Billund by, giver den mest fleksible drift i form
af dobbeltspor og berører færrest mulige landbrug. Farre-linjen har endvidere den korteste rejsetid
fra nordvest, mens rejsetiden østfra er forlænget med 1 minut for en løsning, der inkluderer et stop i
Gadbjerg. Skal dette minut virkelig afskære os for muligheden for at få VVM-undersøgt begge
linieføringer over Gadbjerg, når der er så mange andre fordele ved Farre-linieføringen ?
Kommentarer til Banedanmarks foreløbige undersøgelser og deres notat af 29.08.16.
Initiativgruppen finder det uacceptabelt, at man midt i arbejdet, hvor naturscreeningsarbejdet er
afsluttet, vil standse færdiggørelsen af VVM-undersøgelsen af Farre-linien. Beslutningen er
forhastet og truffet på et mangelfuldt grundlag.
Vi finder omtalen af Farre-linien i Banedanmarks hjemmeside fordrejet, når den omtales som en
enkelt borgers forslag. Det er den lokale initiativgruppe Åst-Mørup-Gadbjerg, der på vegne af
mere end 600 lokale beboere, står bag forslaget. Det burde omtales som lokalområdets
baneforslag.
Vi finder, selv om vi kun er på skitse- og overslagsstadiet, at Banedanmark helt fortier
anlægsøkonomien for samfundet og ikke medtager de store forskelle, der er på anlægsudgifterne
til banestrækningerne og til anlæggene på lufthavnsområdet ved sammenligningen af de 4
linieføringer.
Vi finder det også betænkeligt, at Banedanmark offentligt til deres interessenter i Banedanmarks
egne notater har givet forkerte oplysninger ved sammenligning af de 4 togstrækningers længde
og dermed oplyst forkerte rejsetider i mere end 6 måneder, - til trods vore indsigelser - når en
lineal henover linieføringerne på et kort kunne have givet de korrekte oplysninger på under et
minut (jf.bilag 2).
Resultatet af sammenligningen på de 10 områder berettiger til en færdiggørelse af VVM-
undersøgelsen af begge de to linieføringer over Gadbjerg, så de kan forelægges for
offentligheden på det kommende høringsmøde.
Initiativgruppen er dannet på baggrund af et massivt ønske fra områdets beboere, som ønsker, at
banelinien til Billund skal gå igennem Gadbjerg. Derfor skal borgernes mening om de to
linieføringer igennem Gadbjerg på det kommende høringsmøde også medtages.
Hvis transportministerens lovning om, at lokalbefolkningen skal blive hørt, skal stå ved magt, er
det afgørende, at den igangsatte VVM-undersøgelse af Farre-linieføringen færdiggøres.
Hvis Banedanmark i sit oplæg til politikerne ønsker, at der højest skal være to linieføringer på
det kommende høringsmøde, anbefaler initiativgruppen, at man vælger de to løsninger over
Gadbjerg og at man straks stopper det videre arbejde med de to Jelling-løsninger, som ingen
beboere i lokalområdet ønsker fremmet og alle tager afstand fra.
Side 3 af 4
Åbent brev til Transport- og Bygningsministeriet samt de transportpolitiske ordførere 14.10.2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Henvendelse af 17/10-16 vedrørende færdiggørelse af vvm-undersøgelsen af Farre-linjeføringen på Billund-banen, fra Jørgen Braad
Opfordring til Transport- og Bygningsministeriet samt til de transportpolitiske ordførere.
Initiativgruppen opfordrer politikerne til at gribe ind og give Banedanmark følgende opdrag:
Banedanmark skal gøre VVM-undersøgelsen af Farre-linien helt færdig. Selv om det ifølge
Banedanmark koster ca. 1 mio. kr. at færdiggøre undersøgelsen, også selv om screeningen af
linieføringen i terrænet er gennemført, så bliver beløbet mange gange tjent hjem, hvis denne
linieføring foretrækkes som det endelige valg. Linieføringen er ifølge vores sammenligning den
bedste på 8 ud af 10 områder.
Banedanmark skal foretage en yderligere optimering af Gadbjerg-linieføringen, så de sidste 7
beboelser med under 100 m’s afstand til linien ikke bliver overset. Linieføringen skal flyttes, så
ingen beboelser kommer til at ligge nærmere end 100 m fra banelinien.
Initiativgruppen er lokalområdets talerør for, at også disse beboeres miljømæssige hensyn
varetages og tilgodeses.
Banedanmark skal endvidere optimere Gadbjerg-linieføringen med en sporkurve, som kan
tilsluttes Herning-jernbanelinien vest for Gadbjerg og med nedgravning af banestrækningen på
lufthavnens område. Det vil give Gadbjerg-linien et kvalitetsmæssigt løft og matche Farre-
linieføringen på område 4 (udviklingspotentiale - kollektive trafik i landsdelen). Dels ville
rejsetiden til Herning/Holstebro kunne afkortes mærkbart, og dels vil det trafikale kaos for
fodgængerne foran terminalbygningen og for bilisterne på langtidsparkeringen samt støjgenerne
for hotelgæsterne kunne undgås.
Banedanmark skal offentliggøre VVM-redegørelserne for Jelling-løsningerne inklusive den
detaljerede anlægsøkonomi, som blev færdiggjort sidste år, så der bliver god tid inden det
offentlige høringsmøde til at gennemgå resultaterne. Trods utallige opfordringer og
anmodninger er det ikke lykkedes initiativgruppen at få adgang til de økonomiske beregninger,
hvilket blot forstærker indtrykket af et mangelfuldt beslutningsgrundlag.
Initiativgruppen henstiller til
at Banedanmarks arbejder også på Billund bane-projektet præges af grundighed og ordenlighed.
at Banedanmark løfter det ansvar, det indebærer at være samfundets og hele befolkningens
professionelle rådgiver og planlægger af nationens jernbanelinier.
at planlægningsarbejdet ikke præges af fordrejninger, fortielser og undladelser, men at
resultaterne beror på åbenhed og professionel saglighed.
Vi er i lokalområderne fortsat meget taknemmelige over, at landspolitikerne, transportordførerne i
Togfonden og med enig opbakning af byrådene i Vejle og Billund, anbefalede Transport- og
bygningsministeren at inddrage linieføringen over Gadbjerg i de igangværende VVM-
undersøgelser.
Netop derfor sender vi denne anmodning til politikerne om at sørge for, at begge linieføringer over
Gadbjerg bliver undersøgt og at Gadbjerg-linieføringen bliver optimeret, så ingen beboelser ligger
under en afstand af 100 m til banelinien. Hensynet til beboerne og til ordentligheden bør vægtes
højest!
På vegne af Initiativgruppen Åst-Mørup-Gadbjerg
Jørgen Braad
Der vedlægges følgende bilag:
Bilag 1: Oversigtsskema med sammenligning af de fire linieføringer på 10 områder, af 14.10.16
Bilag 2: Dokumentation ved sammenligning af de fire linieføringer, af 14.10.16.
Bilag 3: Banedanmarks nyeste og reviderede notat med oversigtskort af 29.08.16 over de 4 linieføringer.
Åbent brev til Transport- og Bygningsministeriet samt de transportpolitiske ordførere 14.10.2016
Side 4 af 4