Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 387
Offentligt
1774239_0001.png
Fakta om godskørsel for
fremmed regning med varebiler
Rapport
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0002.png
Kolofon
Udarbejdet af: Kristian Kolstrup
Dato: 1. juni 2017
Kontakt
Incentive, Holte Stationsvej 14, 1. sal, 2840 Holte
T: (+45) 61 333 500, E: [email protected]
incentive.dk
Incentive | 2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Indholdsfortegnelse
1
INTRODUKTION
1.1
Definition af godskørsel for fremmed regning
4
4
2
3
INDRETNING AF EN TILLADELSESORDNING
FAKTA OM DAGENS SITUATION
3.1
3.2
3.3
3.4
Konklusioner i 2013-undersøgelsen
Statistik over varebiler
Ulykker
Internethandel
5
6
6
6
11
15
4
REGULERINGEN I ANDRE LANDE
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
Krav for tilladelse
Mindsteløn
Køre- og hviletidsbestemmelser
Baggrund for at indføre reguleringer
Opsummering på udenlandske reguleringer
18
19
20
21
22
23
5
6
7
8
1
KONKLUSION
BILAG 1. SAMMENLIGNING MED TIDLIGERE ANALYSER
BILAG 2. KØRE OG HVILETIDSBESTEMMELSER
REFERENCER
REFERENCER TIL AFSNITTET OM UDENLANDSKE ERFARINGER
24
26
27
29
30
Incentive | 3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0004.png
1 Introduktion
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt Incentive om at analysere konsekvenserne af
en tilladelsesordning for varebiler under 3,5 ton svarende til den tilladelsesordning, der allerede
eksisterer for lastbiler over 3,5 ton.
Rapporten er udelukkende et udtryk for Incentives vurdering af konsekvenserne ved en
tilladelsesordning.
I afsnit 2 beskriver vi hvad en tilladelsesordning indeholder og i afsnit 3 giver vi et overblik over
branchen. I afsnit 4 opsummerer vi reguleringen i andre lande. Afsnit 5 indeholder analysens
konklusion.
1.1 Definition af godskørsel for fremmed regning
I praksis kan erhvervsmæssig godstransport deles op i to kategorier. Opdelingen vist nedenfor er
baseret på Bekendtgørelse af lov om godskørsel, LBK 1051 (Transport- og Bygningsministeriet
2012).
Godskørsel for fremmed regning
§ 1. Stk. 3. Ved godskørsel for fremmed regning forstås kørsel med motorkøretøj eller vogntog, hvorved
der mod betaling af enhver art transporteres gods, der ikke tilhører eller er knyttet til køretøjets bruger
på den i stk. 4 nævnte måde.
Firmakørsel
§ 1. Stk. 4. Ved firmakørsel forstås kørsel med motorkøretøj eller vogntog, hvorved der kun transporteres
gods, der tilhører den, der er registreret som bruger af køretøjet, eller gods som denne lejer, udlejer,
låner, udlåner eller har i sin besiddelse med henblik på køb, salg, fremstilling, behandling, bearbejdning
eller reparation. Kørslen kan tillige udføres med et køretøj eller vogntog lejet uden fører. Godskørslen,
der kun må være en hjælpefunktion i forhold til virksomhedens samlede aktiviteter, skal udføres af en
chauffør ansat hos denne eller, for så vidt angår kørsel her i landet, af en chauffør ansat hos en
tilladelsesindehaver, der efter § 6 a, stk. 2, er godkendt til erhvervsmæssigt at udleje chauffører.
Incentive | 4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0005.png
2 Indretning af en tilladelsesordning
Eksisterende vognmandstilladelse
Der er i dag krav om, at virksomheder, der kører med gods for fremmed regning med lastbiler
over 3,5 ton, skal en have en vognmandstilladelse. For at få tilladelsen skal man opfylde en
række krav, jf. tabel 1.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har desuden forudsat, at alle virksomheder med varebiler, der
kører med gods for fremmed regning, skal have en varebilstilladelse. Virksomheder, der kører
med gods for fremmed regning, og som både har lastbiler over 3,5 ton og varebiler under 3,5 ton,
skal derfor have to tilladelsestyper, hvis en tilladelsesordning for varebiler indføres.
Vi har uddybet kravene for at opnå godskørselstilladelse til køretøjer over 3,5 ton i tabel 1.
Tabel 1
Krav, der skal opfyldes, for at få en vognmandstilladelse til lastbiler over 3,5 ton
Krav om faglige
kvalifikationer
Transportlederen skal
gennemgå og bestå
godsvognmandkursus.
Økonomiske forhold
Forfalden gæld til det
offentlige må ikke
overstige 50.000 kr. for
hverken virksomheden
eller transportlederen.
Virksomheden skal have
en egenkapital på
150.000 kr. for de to
første tilladelser og
40.000 kr. for
efterfølgende.
Krav om vandel
Personer med
væsentlige interesser i
virksomheden eller
transportlederen må
ikke være dømt for
forhold, der kan
begrunde fare for nye
overtrædelser i
forbindelse med drift af
vognmandsvirksomhed.
God skik
Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen kan nægte
at udstede tilladelser til
personer, der tidligere
har drevet
vognmandsvirksomhed,
og som har været
gennem
betalingsstandsning,
konkurs eller har udført
ulovlig vognmandskørsel.
Kilde: Bekendtgørelse af lov om godskørsel. LBK 1051. (Transport- og Bygningsministeriet 2012).
Note: Der er desuden krav om forretningssted.
Note: Kravene til løn- og arbejdsvilkår indgår ikke i forbindelse med erhvervelsen af tilladelsen, men er derimod et krav, som
en indehaver af en tilladelse skal følge.
Ud over kravene i vognmandstilladelsen er der en række andre reguleringer, der er forskellige for
lastbiler over 3,5 ton og varebiler under 3,5 ton. For varebiler under 3.5 ton er der fx ikke krav
om stort kørekort eller tachograf, og hastighedsgrænserne er højere. En oversigt over alle
forskellene findes i Incentive (2013).
Incentive | 5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
3 Fakta om dagens situation
3.1 Konklusioner i 2013-undersøgelsen
Vi har i 2013 undersøgt godstransport for fremmed regning med varebiler under 3,5 ton, jf.
Incentive (2013). Fokus i den tidligere undersøgelse var, at belyse i hvilket omfang, der eksisterer
en konkurrenceflade mellem varebiler og lastbiler for den del af godstransporten, der foregår for
fremmed regning.
Konklusionen i den tidligere undersøgelse var, at en øget regulering af varebilstransporten kun i
begrænset omfang vil betyde en overflytning af godstransport fra varebiler til lastbiler. Generelt
fandt vi, at der kun er en lille konkurrence mellem lastbiler og varebiler, men at der kan være
enkelte steder som fx, flyttemarkedet, hvor der er en reel konkurrenceflade. Til gengæld fandt
vi, at der en betydelig konkurrence internt i erhvervet.
Den tidligere analyse inkluderede en række statistikoplysninger om antallet af varebiler mv. og
den fremtidige udvikling. Vi har opdateret tallene og suppleret med nye oplysninger i de følgende
afsnit. En direkte sammenligning af antallet af varebiler og opgørelsesmetoden i 2013-
undersøgelsen med denne analyse er givet i afsnit 6.
3.2 Statistik over varebiler
Tilgang
Varebiler, der kører med gods for fremmed regning, er svære at identificere, fordi det ikke er
registreret, om bilerne anvendes til firmakørsel (egen regning) eller kørsel for fremmed regning.
Vi har derfor vurderet antallet af varebiler, der kører med gods for fremmed regning, ved at tage
udgangspunkt i ni brancher, hvor det primære formål er godskørsel for fremmed regning. For alle
virksomhederne, der har disse brancher som deres hovedbranche, har vi opgjort antallet af
varebiler, de er registreret som bruger af.
Vi har desuden gennemgået virksomheder i andre brancher, som enten har en
godskørselstilladelse, reklamerer med at de udfører kurer- eller transportopgaver, eller hvor
ordene ’kurer-’ eller ’transport’ indgår i virksomhedens navn.
De varebiler virksomhederne
bruger,
er tilføjet kategorien ’andre brancher’.
Der kan være flere virksomheder, end vi har med, der bruger varebiler til at transportere gods
for fremmed regning, men hvor transporten ikke er virksomhedens primære aktivitet. Til
gengæld kan der være nogle af virksomhederne i de udvalgte brancher, hvor kørsel med gods for
Incentive | 6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0007.png
fremmed regning kun er en delaktivitet. Vi vurderer dog, at disse usikkerheder kun har mindre
betydning for det samlede resultat.
Vi har kun undersøgt varebiler anvendt af virksomheder. Der forekommer desuden transport af
gods for fremmed regning med andre køretøjer, fx levering af mad med personbiler. Ligeledes
kan der være varebiler, der anvendes af privatpersoner, men som i praksis anvendes til
godskørsel for fremmed regning. Dem har vi ikke haft mulighed for at identificere.
Oversigt
Vi har opgjort det samlede antal varebiler, der kører med gods for fremmed regning, til 12.981
pr. 30. april 2017, jf. figur 1. Virksomhederne, der kører med varebilerne, tilhører primært
brancherne ’vejgodstransport’, ’posttjenester omfattet af forsyningspligten’ og ’andre post-
og
kurertjenester’. I afsnit
6 har vi sammenlignet og forklaret forskellen til de tidligere
undersøgelser.
Ud af de 12.981 varebiler er 63% ejet af virksomhederne, mens de resterende 37% typisk er
leasede.
Figur 1
Antal varebiler, der kører med gods for fremmed regning, fordelt på branche og antal ansatte i
virksomheden
12.981
40%
22%
17%
7%
5%
4%
2%
2%
1%
Vejgodstransport
Posttjenester omf. af forsyningspligten
Andre post- og kurertjenester
Andre brancher
Speditører
Flytteforretninger
Andre tjenesteydelser ifm. transport
Indsamling af ikke farligt affald
Oplagring og pakhusvirksomhed
Godshåndtering
0%
Varebiler
Kilde: Danmarks Statistik (2017).
Incentive | 7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0008.png
Det er primært små virksomheder med få ansatte, der kører med varebilerne. En væsentlig
undtagelse er PostNords knap 3.000 biler, jf. figur 2.
Figur 2
Antal varebiler, der kører med gods for fremmed regning, fordelt efter antal ansatte i virksomheden
12.981
Ansatte i virksomheden
21%
11%
9%
8%
16%
4%
8%
23%
Varebiler
Kilde: Danmarks Statistik (2017).
0
0-1
2-4
5-9
10-49
50-99
100-999
1.000+
De 12.981 varebiler, der kører med gods for fremmed regning, er i forskellige virksomheder. Vi
har fordelt dem i fire kategorier, efter om virksomhederne også har lastbiler med en vægt over
3,5 ton eller kun varebiler, og efter om virksomhederne har ansatte, eller ejeren er selvkørende
uden ansatte.
I alt finder vi, at 29% af varebilerne indgår i typer af virksomheder, der også har lastbiler med en
vægt over 3,5 ton, mens resten indgår i virksomheder, der kun kører med varebiler, jf. figur 3.
Langt de fleste af varebilerne er i virksomheder med ansatte, men i alt 19% bruges af
selvkørende vognmænd uden ansatte.
Incentive | 8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0009.png
Figur 3
Antal varebiler, der kører for fremmed regning fordelt på virksomheder
6.738
(52%)
3.517
(27%)
2.471
(19%)
255
(2%)
Med ansatte
Uden ansatte
Med ansatte
Uden ansatte
Virksomheder med både lastbiler > 3,5 t Virksomheder kun med varebiler < 3,5 t
og varebiler < 3,5 t
Kilde: Danmarks Statistik (2017).
69% af varebilerne har en tilladt totalvægt på over 2,5 ton
Knap halvdelen af de 12.981 varebiler er registreret i vægtklassen 3-3,5 ton, jf. tabel 2. Resten
fordeler sig med 40% mellem 2 og 3 ton, mens de resterende ligger i vægtklassen 1,5-2 ton. Der
er stort set ingen varebiler i vægtklasserne derunder. Der kan dog være andre køretøjer, der
anvendes til godskørsel for fremmed regning, fx personbiler.
Tabel 2
Fordeling af varebiler efter vægtklasser
Vægtklasser
<= 1.500 kg
1.501-2.000 kg
2.001-2.500 kg
2.501-3.000 kg
3.001-3.500 kg
Kilde: Danmarks Statistik (2017).
Andel
0%
12%
19%
20%
49%
Incentive | 9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0010.png
Varebilerne bruges hovedsageligt af virksomheder, der ikke bruger lastbiler
Varebilerne er fordelt på i alt 4.046 virksomheder. Langt de fleste af dem er virksomheder, der
kun kører med varebiler, mens resten er virksomheder, der også bruger lastbiler over 3,5 ton, jf.
figur 4. Langt de fleste af virksomhederne, der har lastbiler over 3,5 ton, har en
vognmandstilladelse, men det gælder også en mindre andel af de virksomheder, der kun kører
med varebiler. Det kan skyldes, at nogle virksomheder anvender varebiler under 3,5 ton i
kombination med en påhængsvogn, så det samlede vogntog overstiger 3,5 ton, og der dermed er
krav om en vognmandstilladelse. En anden forklaring kan være, at tilladelsen er givet på et
tidspunkt, hvor firmaet også kørte med lastbil(er) over 3,5 ton.
Figur 4
Antal virksomheder med varebiler, der kører med gods for fremmed regning
med tilladelser
uden tilladelser
1.254
964
1.683
96%
146
84%
Med ansatte
Uden ansatte
25%
Med ansatte
6%
Uden ansatte
Virksomheder med både lastbiler > 3,5 t Virksomheder kun med varebiler < 3,5 t
og varebiler < 3,5 t
Kilde: Danmarks Statistik (2017) og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (2017).
Uddybende viden om de selvkørende vognmænd uden ansatte
Vi har tidligere gennemført interview med 50 tilfældigt udvalgte selvkørende varebilsvognmænd
for at få uddybende viden om dem.
Interviewene viste, at vognmændene er geografisk spredt over hele Danmark og transporterer alt
fra pakker til specialtransporter som blodprøver eller udfører flytteopgaver.
I alt svarer knap tre fjerdedele af de interviewede, at de udelukkende kører på kontrakt for én
anden virksomhed. Resten kører enten for flere virksomheder, eller de kører selv direkte for
kunderne, fx som selvkørende flyttemænd.
Incentive | 10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0011.png
Af dem, der udelukkende kører på kontrakt for én anden kunde, har de fleste gjort det i længere
tid. Kun 22% af de selvkørende vognmænd har arbejdet på kontrakt for den nuværende
virksomhed i under et år.
3.3 Ulykker
Generel nedgang i antallet af ulykker
Antallet af ulykker har været faldende fra 2005 til 2015. Det gælder både, når vi ser på
personbiler og alle varebiler inkl. private varebiler, jf. figur 5. Tendensen gælder både dræbte,
alvorligt tilskadekomne og lettere tilskadekomne (ikke afbilledet her). Faldet skyldes bl.a. mere
sikre veje og køretøjer. For alle varebiler under et har ulykkesfrekvensen konsekvent været
mindre end for personbilerne.
Figur 5
Antal dræbte og alvorligt tilskadekomne med personbiler og varebiler pr. mia. køretøjskm, 2005-2015
40
Personbiler, alvorligt tilskadekommende
35
30
25
20
15
10
Personbiler, dræbte
5
Varebiler, dræbte
0
2005 2006 2007
Varebiler, alvorligt tilskadekommende
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Kilde: Danmarks Statistik (2017b).
Note: Varebiler inkluderer her også private varebiler.
Færre ulykker med varebiler, der kører med gods for fremmed regning
Varebiler, der kører med gods med fremmed regning, er involveret i færre ulykker end varebiler,
der anvendes af virksomheder, jf. figur 6. Ulykker dækker her over alle typer af ulykker inkl.
Incentive | 11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0012.png
ulykker, hvor der ikke sker personskade. En reduktion i antallet af ulykker for varebiler, der
kører med gods for fremmed regning, vil derfor have en mindre effekt på det samlede antal
ulykker med varebiler.
Figur 6
Antal varebiler involveret i ulykker pr. år., gennemsnit 2013-2015.
242
(96%)
9
(4%)
Varebiler, der anvendes til firmakørsel
Varebiler, der kører med gods for
fremmed regning
Kilde: Incentive på baggrund af Danmarks Statistik (2017).
En væsentlig forklaring på forskellen er, at der er færre varebiler, der kører med gods for
fremmed regning. I alt udgør de godt 5% af alle de varebiler, virksomhederne bruger. Tager vi
højde for forskellen i antallet af varebiler i de to grupper, er varebiler, der kører med gods for
fremmed regning, involveret i færre ulykker, jf. figur 7.
Incentive | 12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0013.png
Figur 7
Antal varebiler involveret i ulykker årligt pr. 1.000 varebiler, gennemsnit 2013-2015.
1,0
0,7
Varebiler, der anvendes til firmakørsel
Varebiler, der kører med gods for
fremmed regning
Kilde: Incentive på baggrund af Danmarks Statistik (2017).
Færre ulykker kan næppe forklares med mindre trafikarbejde
Forskellen kan skyldes en række forskellige ting. Fx kan der være forskel i trafikarbejdet, dvs.
hvor mange kilometer varebilerne i de to grupper kører. Generelt er der en tendens til, at
antallet af uheld er større jo flere kilometer, der køres.
For at antallet af uheld pr. kørt kilometer kan være det samme for de to grupper, skal
virksomhedernes varebiler, der ikke kører med gods for fremmed regning, i gennemsnit køre 50%
flere kilometer årligt end de varebiler, der kører med gods for fremmed regning. Der er intet,
der tyder på, at det er tilfældet. Varebiler, der kører med gods for fremmed regning, anvendes
ofte intensivt. Således kører en varebil, der anvendes til pakkeudbringning typisk mellem 25.000
og 75.000 kilometer årligt (MOE|Tetraplan 2017). Til sammenligning kørte alle varebiler inkl.
private varebiler i gennemsnit 18.200 km i 2015.
Ingen forskel i alvorligheden af ulykkerne blandt de to grupper af varebiler
Selvom varebiler, der kører med gods for fremmed regning, er mindre involveret i ulykker end
and varebiler, der anvendes til firmakørsel, kan der være forskelle i sværhedsgraden af
personskader. Vi har derfor opgjort personskader årligt pr. 1.000 varebiler i de ulykker, hvor
virksomhedernes varebiler er involveret.
Incentive | 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0014.png
For både dødsfald og lettere tilskadekommende er der ca. 50% flere tilskadekommende i gruppen
af varebiler, der anvendes til firmakørsel, sammenlignet med de varebiler, der kører med gods
for fremmed regning. For de alvorlige tilskadekommende er forskellen væsentligt mindre, jf.
figur 8. Der er således intet i antallet af tilskadekommende, der indikerer, at varebiler, der kører
med gods for fremmed regning, i højere grad er involveret i uheld med alvorligere personskader.
Figur 8
Antal tilskadekommende årligt pr. 1.000 varebiler i ulykker med varebiler involveret.
0,35
0,31
0,36
0,23
0,08
0,05
Dødsfald
Alvorlige
tilskadekommende
Lettere tilskadekommende
Varebiler, der anvendes til firmakørsel
Varebiler, der kører med gods for fremmed regning
Kilde: Incentive på baggrund af Danmarks Statistik (2017).
Om statistikken
Ulykkestallene er baseret på Danmarks Statistik ulykkesstatisk, der får indberetninger fra
politiet. Antallet af færdselsuheld med personskade, der registreres af politiet er dog væsentligt
undervurderet i forhold til det faktiske antal. I gennemsnit kommer ca. halvdelen af alle
personskader med varebiler til politiets kendskab. Det er baseret på en sammenligning af
indberetninger fra sygehuse og skadestuer med politiets oplysninger. De manglende registreringer
af personskader forekommer typisk, når politiet ikke bliver tilkaldt en ulykke. Det sker oftest ved
lettere skader, hvor personerne efterfølgende er taget på skadestuen ved egen hjælp. Antallet af
dødsfald er derimod tæt på at være retvisende.
I denne analyse er problemet med undervurdering mindre, da formålet primært er at
sammenligne de to grupper af varebiler. Det er således alene et problem, hvis den ene gruppe er
mere underrepræsenteret i statistikken end den anden. Det har vi ingen grund til at tro.
Incentive | 14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0015.png
3.4 Internethandel
Varebiler er et væsentligt led i internethandlen i dag
Internethandel er for alvor slået igennem i Danmark. I løbet af 2016 handlede 88% af alle
danskerne på nettet, og 40% handlede mindst en gang om måneden (PostNord 2016).
Handel via internettet udgjorde i 2016 101 mia. kr. fordelt på 162 mio. handler ifølge Foreningen
for Dansk Internethandel (FDIH 2016). Det giver en gennemsnitspris på godt 620 kr. pr. handel.
De mange handler medfører øget transportaktivitet. Vores bedste bud er, at der i 2016 i alt blev
leveret varer købt over internettet for ca. 37 mia. kr. med varebiler for fremmed regning, jf.
figur 9. Det svarer til, at ca. 37% af varerne købt på nettet bliver leveret direkte til forbrugeren
med varebil for fremmed regning. De resterende 63% af varerne er primært ikke-fysiske varer,
som fx flybilletter. Derudover henter kunderne selv en del af varerne, eller firmaerne leverer
varerne i egne biler eller med lastbiler over 3,5 ton. De 37 mia. kr. er således beregnet som
residualen, efter at vi har fratrukket vores bedste bud på den del af internetomsætningen, der
ikke bliver leveret med varebiler for fremmed regning.
Figur 9
Dansk internetomsætning, total og leveret med varebiler for fremmed regning, 2016
101 mia. kr.
(100%)
50 mia. kr.
(50%)
10 mia. kr.
(10%)
2,0 mia. kr.
(2%)
2 mia. kr.
(2%)
37 mia. kr.
(37%)
Samlet
internet
omsætning
Ikke fysiske
varer
Varer afhentet
af kunden
Firmakørsel
Kørsel med
lastbiler >3,5
ton
Kørsel for
fremmed
regning med
varebil
Kilde: Incentive på baggrund af FDIH (2016).
Incentive | 15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0016.png
Internethandlen fortsætter med at vokse
Internetomsætningen har været jævnt stigende siden 2003, jf. figur 10. Den nyeste prognose fra
FDIH forventer, at der i 2020 vil være en omsætning på ca. 157 mia. kr. Der er især
forventningen om, at omfanget af detail- og dagligvarehandel på nettet vil stige, som driver
vækstprognosen.
Væksten i e-handel er båret frem af lavere priser og mindre besvær, fordi man får leveret
varerne til døren. I takt med at internethandlen øges, forventer vi en stigning i antallet af
varebiler, der fragter varer for fremmed regning.
Figur 10
Dansk internetomsætning 2003-2022, mia. kr., 2016-priser
250
200
150
100
50
0
2005
Kilde: Incentive på baggrund af FDIH (2016).
2010
2015
2020
Incentive | 16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0017.png
Øget internethandel kan medføre et øget behov for varebiler
Det er uvist, præcis hvor stor en andel af varebilerne, der anvendes til at bringe pakker ud.
MOE|Tetraplan (2017) har opgjort, at det samlede antal e-pakker i 2015 kan transporteres med
5.350 varebiler. Det er baseret på oplysninger fra FDIH om 107 mio. e-handler og en
forudsætning om 20.000 pakkedrops pr. varebil pr. år.
Antallet af varebiler, der bringer pakker ud for fremmed regning, vil muligvis stige i fremtiden i
takt med øget internethandel. Ud fra FDIHs fremskrivning af internethandlen og ovenstående
forudsætninger om antal pakker pr. varebil opgør MOE|Tetraplan (2017), at det svarer til knap
5.000 flere varebiler i 2020. Størstedelen af de ekstra varebiler vil køre med gods for fremmed
regning, mens en mindre del af udbringningen af e-pakker vil være firmakørsel.
Til sammenligning har væksten i internetomsætning fra 2012-2016 leveret med varebiler, der
kører med gods for fremmed regning, været 73%, mens den tilsvarende vækst i antallet af
varebiler, der kører med gods for fremmed regning, har været 4%, jf. tabel 3.
Tabel 3
Sammenhæng mellem vækst i antal varebiler, der kører med gods for fremmed regning, og
internetomsætning leveret med varebiler, der kører med gods for fremmed regning, 2013 og 2017.
2013-analyse
Antal varebiler
Internetomsætning
12.335
21 mia. kr.
2017-analyse
12.981
37 mia. kr.
Vækst 2013-2017
4%
73%
Kilder: Incentive (2013), Danmarks Statistik (2017) og Incentive på baggrund af FDIH (2016).
Note. Internetomsætning er for henholdsvis 2012 og 2016.
Der kan være flere forklaringer på, at vi ikke kan observere den samme vækst i antallet varebiler
som i internetomsætningen. Det kan fx skyldes, at:
·
·
·
·
der samtidig er sket et fald i antallet af varebiler, der anvendes til andre formål end
udbringning af pakker
varebiler, der leverer pakker, kun udgør en del af det samlede antal varebiler, der kører
med gods for fremmed regning
værdien pr. e-handelspakke er stigende
varebilernes effektivitet, målt som antal leverede pakker pr. dag, er øget, fx ved at de
leverer flere pakker til hver modtager og leverer flere pakker til pakkebokse.
Samlet set forventer vi, at den fremtidige vækst i internetomsætningen vil medføre en moderat
vækst i antallet af varebiler, der kører med gods for fremmed regning.
Incentive | 17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0018.png
4 Reguleringen i andre lande
Vi har også undersøgt, hvordan andre lande regulerer varebiler, der kører med gods for fremmed
regning. Konkret har vi set på reguleringen i Sverige, Norge, Finland, Holland, Tyskland og
Frankrig. Vi har valgt at fokusere på tre aspekter af reguleringen:
·
·
·
Tilladelsesordningen for varebiler
Køre- og hviletidsbestemmelser for varebiler
Minimumslønninger for varebilschauffører.
Undersøgelsen bygger på interviews med relevante myndigheder i de enkelte lande,
myndighedernes hjemmesider samt lovgivningen i de enkelte lande.
I figur 11 præsenterer vi det overordnede resultat af analysen.
Figur 11
Oversigt over regulering af varebiler under 3,5 tons
Danmark
Kræves der
tilladelse ved
godstransport?
Sverig
e
Norge
Finland
Holland
Tyskland
Frankrig
Totalvægt
Totalvægt
Nyttelast
Totalvægt
Vægt, der kræver
licens
0
Eksisterer køre- og
hviletidsbestemmel-
ser for varevogne?
Eksisterer
lovgivning eller
tilladelseskrav om
mindsteløn?
Kilde: Lokale myndigheder og lovgivning.
3,5 0
3,5 0
3,5 0
2
3,5 0
0,5
3,5 0
3,5 0
3,5
Fire ud af de seks lande (ud over Danmark), vi har undersøgt, har etableret en tilladelsesordning
for godstransport med køretøjer under 3,5 tons. I Sverige og Frankrig skal alle køretøjer uanset
vægt have en tilladelse for at foretage transport for fremmed regning. I Finland skal alle
køretøjer med en tilladt totalvægt over 2 tons have en tilladelse, mens man i Holland har et krav
om tilladelse for alle køretøjer med en tilladt nyttelast på over 500 kg.
Incentive | 18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Fem ud af de seks lande har også opstillet køre- og hviletidsbestemmelser. Tyskland har et krav
om, at alle køretøjer med en tilladt totalvægt over 2,8 tons skal følge de europæiske regler. De
fire resterende lande har lidt mere lempelige regler for køre- og hviletid.
Afslutningsvis har vi undersøgt lønningerne, hvor fire ud af de seks lande har mindstelønninger,
der også gælder chauffører i køretøjer under 3,5 tons.
4.1 Krav for tilladelse
De fire lande med en tilladelsesordning har alle en række krav til ansøgeren. Overordnet kan man
inddele kravene i fire kategorier:
·
·
·
·
Krav til faglige kvalifikationer
Krav til de finansielle forhold
Krav om god skik
Krav om tilstedeværelse i landet.
Et fælles træk hos alle fire lande er kravet om en prøve for at bevise faglige kompetencer. Forud
for prøven er der en uddannelse, som i udgangspunktet skal gennemføres, men ved særlige
omstændigheder kan man gå direkte til prøven.
Ser man på de finansielle forhold, følger Sverige, Finland og Holland EU-forordningens beløb,
mens kravene er mindre i Frankrig. I Sverige, Finland og Holland skal man således have en kapital
på 9.000 € for det første køretøj og 5.000 € for de næste køretøjer, mens man i Frankrig skal
have 1.800 € for det første køretøj og 900 € for de næste.
I kravet om god skik ser alle lande på ansøgerens tidligere adfærd. En alvorlig lovovertrædelse vil
i alle lande være en hindring. Generelle problemer med at overholde lovgivningen om
arbejdsforhold eller manglende skattebetalinger vil også være en hindring. Landene ser desuden
på ansøgerens tidligere virksomheder, og hvis ansøgeren gentagne gange er gået konkurs, vil
ansøgeren ikke få en tilladelse.
Fælles for tilladelsesordningen i alle disse lande er, at de har den samme type af krav af som
tilladelsen for køretøjer over 3,5 tons. Kravene for de små køretøjer er dog ofte mere lempelige,
men i fx Sverige er kravene det samme for køretøjer over og under 3,5 tons.
Incentive | 19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0020.png
Tabel 4
Krav for at opnå en varebilstilladelse i Sverige, Finland, Holland og Frankrig
Sverige
Finland
Kun varebiler med en
totalvægt over 2 tons
skal have en tilladelse.
Ansøgeren skal have
gennemgået et kursus og
bestået slutprøven.
Holland
Kun varebiler med en
tilladt nyttelast over 500
kg. skal have en
tilladelse.
Ansøgeren skal være
fagligt kompetent. Bevis
for faglig kompetence
opnås ved at bestå en
eksamen hos den
hollandske
trafikmyndighed CBR,
Centraal Bureau
Rijvaardigheidsbewijzen.
Ansøgeren skal have
9.000 € i driftskapital for
det første køretøj og
5.000 € for de
efterfølgende.
Frankrig
Alle varebiler skal have
en tilladelse.
Vægtgrænse
for tilladelse
Alle varebiler skal have
en tilladelse.
Faglige
kvalifikationer
Ansøgeren skal have
gennemgået et kursus og
bestået slutprøven. I
særlige tilfælde kan
ansøgeren blive undtaget
fra hele eller dele af
prøven, fx ved den rette
uddannelse.
For at bestå de faglige
krav kan ansøgeren
enten gennemføre et
kursus eller have mere
end to års erfaring som
leder i branchen.
Finansielle
forhold
Ansøgeren skal have en
egenkapital på 9.000 €
for den første vogn og
5.000 € for de
efterfølgende.
Ansøgeren skal have en
egenkapital på 9.000 €
for den første vogn og
5.000 € for de
efterfølgende.
Ansøgeren skal have en
finansiel kapacitet på
1.800 € for det første
køretøj og 900 € for de
næste. 50% kan stilles
som bankgaranti. Det
resterende skal ske
gennem egenkapital.
Ansøgeren må ikke være
suspenderet for at udøve
transportvirksomhed
eller have begået
lovovertrædelser.
God skik
Ansøgerens hæderlighed
og vilje til at overholde
loven vurderes. Dette
gøres bl.a. ud fra
oplysninger fra
rigspolitiet og
myndighedsrapporter.
Virksomhed bør fx ikke
have gæld til staten
eller en konkurs inden
for de sidste 5 år.
Ansøgeren skal desuden
have en fast lokation i
Sverige.
En ansøger vurderes til
ikke at have udøvet god
skik, hvis ansøgeren
inden for de sidste fem
år er blevet idømt
fængselsstraf, eller hvis
ansøgeren har modtaget
fire andre straffe inden
for de sidste fire år.
Ansøgeren skal udvise
pålidelighed for at opnå
en tilladelse. Dette
gøres ved at fremvise et
bevis på god skik (VOG),
som tildeles af de
hollandske myndigheder.
Hvis man tidligere har
begået kriminalitet, kan
man ikke få en VOG
udstedt.
Ansøgeren skal desuden
have en fast lokation i
Holland.
Tilstedeværelse
i landet
Ansøgeren skal desuden
have en fast lokation i
Finland.
Ansøgeren skal desuden
have en fast lokation i
Frankrig.
Kilde: Lokale myndigheder og lovgivning.
4.2 Mindsteløn
Et væsentligt aspekt af en tilladelsesordning er dens effekt på lønninger og arbejdsvilkår for de
ansatte i transportsektoren. Fire ud af de seks lande sikrer en minimumsløn for de ansatte i
Incentive | 20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0021.png
transportsektoren; det er dog uden at have et direkte krav om løn i tilladelsesordningen. I figur
12 er mindstelønningerne for de enkelte lande præsenteret.
Figur 12
Mindstelønninger for chauffører af varebiler på tværs af lande
Kilde: Lokale myndigheder og lovgivning.
I Tyskland har man som nævnt ingen tilladelsesordning for køretøjer under 3,5 tons. Minimumsløn
er derfor sikret gennem national lovgivning. Minimumslønnen er ikke sektorspecifik, men
chauffører er blot inkluderet på lige fod med andre erhverv i den nationale lovgivning.
I Frankrig og Holland har man ligeledes en national lovgivning, der sikrer en minimumsløn. Hvis
en virksomhed bryder lovgivningen, vil betingelsen om god skik ikke være opfyldt, og det vil
betyde, at virksomheden vil miste sin tilladelse. Virksomheder, der ønsker en tilladelse, er derfor
nødt til at betale minimumslønnen, og løn er derfor et indirekte krav til tilladelsen.
Finland har også et indirekte krav til lønnen indbygget i tilladelsesordningen. I Finland er der
ingen minimumsløn, men til gengæld er der et lovkrav om, at overenskomsten skal overholdes,
og i industrier uden overenskomst er der en national aftale, som er gældende. Ligesom i Frankrig
og Holland er virksomhedsdrivende med en tilladelse nødt til at udbetale en minimumsløn for at
opfylde kriteriet om god skik.
I Norge og Sverige er der intet lønkrav i transportsektoren. Her er det overladt til
arbejdsmarkedets parter. I Norge har man dog mulighed for at ophøje en overenskomst til lov.
4.3 Køre- og hviletidsbestemmelser
Som nævnt har fem ud af seks lande reguleret køre- og hviletidsbestemmelserne for køretøjer
under 3,5 tons. I figur 13 findes et overblik over, hvilke lande der har køre- og
hviletidsbestemmelser, samt for hvilke vægtgrænser.
Incentive | 21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0022.png
Figur 13
Køre- og hviletidsbestemmelser på tværs af lande
Danmark
Eksisterer køre- og
hviletids-
bestemmelser for
varevogne?
Sverige
Norge
Finland
Holland
Tyskland
Frankrig
Totalvægt
Vægt, der
inkluderes i køre-
og hviletids-
bestemmelserne
Totalvægt
Nyttelast
Totalvægt
0
3,5 0
3,5 0
3,5
0
3,5 0
2
0,5
3,5 0
3,5 0
2,8
3,5
Er der et krav om en
tachograf?
Kilde: Lokale myndigheder og lovgivning.
Det generelle billede er, at køre- og hviletidsreglerne er mere lempelige for lette køretøjer end
de europæiske regler for lastvogne over 3,5 tons
1
. Undtagelsen er reglerne i Tyskland, hvor alle
køretøjer over 2,8 tons skal overholde de europæiske regler.
I forbindelse med køre- og hviletidsbestemmelserne er der også et krav om bogføring af
køretiden. I lastbiler over 3,5 tons er der et krav om en tachograf. I Holland gælder dette krav
også for køretøjer med en tilladt nyttelast over 500 kg. I de fire resterende lande kan en
tachograf afløses af en kørebog, hvori chaufføren noterer køretiden.
I Norge har man ingen regler om køre- og hviletid, men chaufførerne skal overholde de nationale
regler for arbejdstid
2
.
4.4 Baggrund for at indføre reguleringer
I forbindelse med reguleringen i de seks lande er der generelt tre elementer, man ønsker at
forbedre:
·
·
·
Arbejdsvilkår og lønninger for chaufførerne
Trafiksikkerhed
Konkurrencevilkårene mellem køretøjer under og over 3,5 tons.
Da man udvidede køre- og hviletidsbestemmelserne i Tyskland, var man særlig opmærksom på
trafiksikkerhed og arbejdsvilkår. De har desværre ikke analyseret effekten af den øgede
1
2
Forordning EF nr. 561/2006.
Arbejdsmiljøloven.
Incentive | 22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
regulering, men nævner, at inklusionen af lastvogne fra 2,8 tons i køre- og hviletidsreglerne har
øget trafiksikkerheden.
Et af hovedargumenterne i Sverige har været konkurrenceforvridning. Man frygtede, at en
grænse ved 3,5 tons ville rykke transport fra store til små lastbiler på grund af de øgede
omkostninger for lastvogne over 3,5 tons. Ydermere har man ønsket at bibeholde kontrollen med
virksomhederne i transportsektoren. I Frankrig deler man også bekymringen over de
virksomheder, der foretager transport med små køretøjer, og man har gennem en
tilladelsesordning ønsket at sikre professionelle virksomheder, hvilket i sidste instans bl.a. må
være af hensyn til arbejdstagere og trafiksikkerhed.
Ingen af de lande, vi har været i kontakt med, har haft information om effekten af tiltagene.
Tyskland nævner, at deres udvidede køre- og hviletidsregler har haft en effekt på sikkerheden,
men vi kan desværre ikke sige noget om, hvor stor effekten har været. Vi har ikke kendskab til, i
hvilken grad den øgede regulering har forbedret løn- og arbejdsvilkår, men øget regulering kan
øge presset udefra. Et eksempel på dette er Frankrig, hvor det franske trafikministerium nævner
problemer med udenlandske varevogne, som udfører cabotagekørsel i Frankrig.
4.5 Opsummering på udenlandske reguleringer
Ingen af de lande vi har sammenlignet med, har et krav om mindsteløn eller et krav om at følge
overenskomstniveauet som en del af kravene til en tilladelse. I Tyskland er der en generel
mindsteløn, mens virksomheder med en tilladelse i Holland, Finland og Frankrig er nødt til at
udbetale en minimumsløn for at opfylde kriteriet om god skik.
Der er stort set ingen erfaringer om konsekvenserne ved en tilladelsesordning, i de lande vi har
undersøgt. Ligeledes har de kilder, vi har været i kontakt med intet kendskab til analyser eller
statistik, der underbygger behovet for at indføre en tilladelsesordning. Der er således
begrænsede erfaringer fra udlandet.
Indholdet af de udenlandske tilladelsesordninger varierer. Hvor man i Sverige har valgt at have
de samme krav for køretøjer over og under 3,5 ton er kravene i de andre lande lempeligere for
køretøjer under 3,5 ton.
Da langt størstedelen af varebilerne anvendes i national kørsel, og dermed ikke konkurrerer med
udenlandske varebiler, er der mindre behov for at en eventuel tilladelsesordning indeholder de
samme elementer og vægtgrænser som i udlandet.
Incentive | 23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
5 Konklusion
Vi har i denne rapport præsenteret en række fakta om godskørsel for fremmed regning med
varebiler med henblik på, at faktaene kan bidrage til overvejelserne om, hvorvidt der skal
indføres en tilladelsesordning for varebiler.
Statistik over varebiler
Vi finder, at der i alt er godt 12.981 varebiler, der anvendes til godskørsel for fremmed regning.
Herudover kan der være personbiler, der anvendes til godskørsels for fremmed regning, ligesom
der kan være varebiler, der bruges af private, men som i praksis kører godskørsel for fremmed
regning. Ingen af dem har vi haft mulighed for at identificere. De er derfor ikke medregnet her.
Ud af de 12.981 varebiler anvendes 52% af varebilerne af rene varebilsvognmænd med ansatte,
19% anvendes af selvkørende varebilsvognmænd, dvs. varebilsvognmænd uden ansatte, hvor
vognmanden selv kører, mens de resterende 29% anvendes af virksomheder, der også har lastbiler
over 3,5 ton. 69% af varebilerne har en tilladt totalvægt på mellem 2,5 og 3,5 ton, mens der er
0% med en tilladt totalvægt på under 1,5 ton.
Ulykker
Antallet af ulykker har været stort set konstant faldende i perioden 2005-2015 for både
personbiler og alle varebiler under ét. Vi har desuden sammenlignet ulykkesfrekvensen for
varebiler, der kører med gods for fremmed regning, med de varebiler, der anvendes til
firmakørsel. Opgjort pr. varebil er varebiler, der kører med gods for fremmed regning, involveret
i færre ulykker. Forskellen kan næppe forklares med forskelle i trafikarbejdet.
Internethandel
Internethandlen er fortsat voksende. Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har opgjort den
samlede danske internetomsætning til 101 mia. kr. i 2016. Vi vurderer, at 37% af omsætningen
bliver transporteret med varebiler, der kører med gods for fremmed regning.
FDIH forventer, at internetomsætningen stiger til ca. 157 mia. kr. i 2020. Det kan give anledning
til en stigning i antallet af varebiler, der bringer pakker ud. Fra 2012 til 2016 har den samlede
vækst i internetomsætningen, der transporteres med varebiler for fremmed regning, været ca.
73%, mens antallet af varebiler, der kører med gods for fremmed regning, er steget med 4% fra
2013-2017.
Samlet set forventer vi, at den fremtidige vækst i internetomsætningen vil medføre en moderat
vækst i antallet af varebiler, der kører med gods for fremmed regning.
Incentive | 24
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Udenlandske erfaringer
Vi har undersøgt, hvordan Sverige, Norge, Finland, Holland, Tyskland og Frankrig regulerer
varebiler, der kører med gods for fremmed regning.
Tilladelsesordninger eksisterer i Sverige, Finland, Holland og Frankrig. For Sverige og Frankrig
gælder en tilladelsesordning for alle vægtklasser, mens det i Holland kun gælder for varebiler
med en tilladt nyttelast på over 0,5 ton og i Finland for varebiler med en totalvægt over 2 ton.
For Sverige er kravene de samme som for lastbiler over 3,5 ton, mens kravene er mere lempelige
for varebiler end for lastbiler over 3,5 ton i Finland, Holland og Frankrig.
For landene med tilladelsesordninger for varebiler gælder der også køre- og
hviletidsbestemmelser for varevogne. Køre- og hviletidsbestemmelser for varevogne eksisterer
desuden også Tyskland, men kun for varebiler over 2,8 ton. Krav om tachograf for varebiler
eksisterer kun i Holland.
Der eksisterer desuden lovgivning om mindsteløn i Finland, Holland, Tyskland og Frankrig. I ingen
af landene er mindsteløn en del af tilladelseskravene.
Der er stor set ingen erfaring om konsekvenserne ved en tilladelsesordning, i de lande vi har
undersøgt. Ligeledes har de kilder, vi har været i kontakt med intet kendskab til analyser eller
statistik, der underbygger behovet for at indføre en tilladelsesordning. Der er således
begrænsede erfaringer fra udlandet.
Incentive | 25
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0026.png
6 Bilag 1. Sammenligning med tidligere
analyser
Vi har i denne analyse opgjort antallet af varebiler, der kører for fremmed regning til 12.981, jf.
afsnit 3.2. Det er lidt højere, end vi opgjorde det til i Incentive (2013), og Danmarks Statistik
opgjorde det til i et særudtræk for Vejtransportrådet (Danmarks Statistik 2014).
Tabel 5
Sammenligning af antal varebiler og datagrundlag i denne og tidligere analyser
Incentive
(2013)
Antal varebiler
Dato for udtræk
38.11.00 Indsamling af ikke farligt affald
49.41.00 Vejgodstransport
49.42.00 Flytteforretninger
52.10.00 Oplagring og pakhusvirksomhed
52.24.00 Godshåndtering
52.29.20 Speditører
52.29.90 Andre tjenesteydelser ifm. transport
53.10.00 Posttjenester omfattet af forsyningspligten
53.20.00 Andre post- og kurertjenester
Tillæg for PostNords varebiler
1
Udvalgte i andre brancher
2
12.445
01.01.2012
÷
÷
÷
Danmarks
Statistik
(2015)
7.930
30.12.2013
÷
÷
÷
÷
Danmarks
Statistik
(2014)
11.934
30.04.2014
Denne
rapport
12.981
30.04.2017
Ikke
oplyst
Inkluderet
ovenfor
Kilde: Incentive (2013), Danmarks Statistik (2015), Danmarks Statistik (2014) og Danmarks Statistik (2017).
Note:
1
PostNords varebiler var i udtrækket i Incentive (2013)
ikke inkluderet i branchen ’Posttjenester omfattet af
forsyningspligten’. Det er de i udtrækket i
Danmarks Statistik (2017), der er anvendt i denne rapport.
2
Virksomheder identificeret ved, at de reklamerer på internettet, eller hvor ordene ’kurer’- eller ’transport’ indgår i
virksomhedens navn.
Incentive | 26
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0027.png
7 Bilag 2. Køre og hviletidsbestemmelser
Tabel 6
Køre- og hviletidsbestemmelser for udvalgte lande
Lande
Danmark
Køre- og hviletidsregler
I Danmark er der ingen køre- og hviletidsbestemmelser for
køretøjer med en tilladt totalvægt under 3,5 tons.
Virksomhederne skal dog overholde de generelle regler
vedrørende chaufførers arbejdstid. Hvis arbejdstiden overstiger
6 timer, skal der indlægges en pause. Den gennemsnitlige
arbejdstid må ikke overstige 48 timer om ugen, og den daglige
arbejdstid må ikke overstige 13 timer. Chaufføren skal desuden
have 11 timers sammenhængende hvile hver dag.
En chauffør, der kører med gods i et let køretøj, skal til hver en
tid have haft mindst 11 timers hvile inden for de sidste 24 timer.
Disse 11 timer kan opdeles i to hvil, hvoraf det længste skal
være på mindst 8 timer.
Tachograf/kørebog
Der er ikke noget krav om
hverken tachograf eller
kørebog i Danmark.
Sverige
Det er ikke et krav, at et
let køretøj har en
tachograf. Hvis ikke, skal
køretiden noteres i en
kørebog.
Der er ikke noget krav om
hverken tachograf eller
kørebog i Norge.
Norge
Chauffører af varevogne skal i Norge blot overholde de normale
regler for arbejdstid. Den daglig arbejdstid må som
udgangspunkt ikke overstige 9 timer, men den kan øges til 13
timer. Chaufføren skal have mindst 30 minutters pause efter 5,5
timers arbejde.
En chauffør skal som udgangspunkt ikke arbejde mere end 11
timer i døgnet. Hvis andet er praktisk umuligt, kan grænsen
hæves til 13 timer, hvis den samlede køretid ikke overstiger 22
timer i de kommende 2 døgn efter den forlængede køretid.
En chauffør skal have mindst 30 minutters hvil for hver 5,5
timer, han kører. Dette hvil kan splittes i to. Hvis køretiden
overstiger 7 timer, skal chaufføren have 30 minutters uafbrudt
hvil. Han skal som minimum have 11 timers uafbrudt hvil i
døgnet, men det kan reduceres til mindst 9 timers uafbrudt hvil
tre gange i løbet af en kalenderuge.
Finland
Det er ikke et krav, at et
let køretøj har en
tachograf. Hvis ikke, skal
køretiden noteres i en
kørebog.
Kilde: Lokale myndigheder og lovgivning.
Incentive | 27
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0028.png
Tabel 6
(fortsat) Køre- og hviletidsbestemmelser for udvalgte lande
Lande
Holland
Køre- og hviletidsregler
En chauffør må som udgangspunkt køre 9 timer daglig. To dage
om ugen kan dette hæves til 10 timer dagligt. Den ugentlige
køretid må ikke overstige 56 timer, og i løbet af 14 dage må man
ikke køre mere end 90 timer.
Hvis arbejdet overstiger 5,5 timer, skal der holdes 30 minutters
pause, som kan deles op i to. Ved mere end ti timers kørsel skal
der holdes 45 minutters pause. Der skal som udgangspunkt
holdes 11 timers uafbrudt hvile i døgnet. Dette kan dog splittes
op i to på henholdsvis 9 og 3 timer.
Alle køretøjer med en tilladt totalvægt over 2,8 tons, som
foretager varetransport, skal overholde de europæiske regler.
Det betyder, at varevogne fra 2,8 til 3,5 tons ikke må køre mere
end 9 timer dagligt. To dage om ugen må man køre 10 timer.
Efter 4,5 timers kørsel skal føreren holde 45 minutters pause.
Dette kan opdeles i to pauser på 30 og 15 minutter. Chaufføren
skal have 11 timers uafbrudt daglig hvile, hvilket kan splittes op
i to hvil på henholdsvis 9 og 3 timer. Hviletiden kan tre gange
om ugen sænkes til 9 timer.
Den daglige arbejdstid må ikke overstige 12 timer. En enkelt
arbejdsuge må ikke overstige 56 timer ved kørsel på lange ture
og 52 timer på korte ture. Den gennemsnitlige arbejdsuge må
ikke overstige 48 timer.
Tachograf/kørebog
Varevogne med en nyttelast
over 500 kg skal også have
en tachograf installeret i
bilen.
Tyskland
Det er ikke et krav, at et
køretøj med en totalvægt
fra 2,8 til 3,5 tons har en
tachograf. Hvis køretøjet
ikke har en tachograf, skal
køretiden noteres i en
kørebog.
Frankrig
Det er ikke et krav, at et
let køretøj har en
tachograf. Hvis ikke, skal
køretiden noteres i en
kørebog.
Kilde: Lokale myndigheder og lovgivning.
Incentive | 28
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
8 Referencer
Danmarks Statistik, 2017a. Særudtræk registerdata.
Danmarks Statistik, 2017b. Statistikbanken tabel VEJ23 og UHELDK1.
Danmarks Statistik, 2015. Statistisk analyse af vejtransport.
Danmarks Statistik, 2014. Særudtræk om varebiler for Vejtransportrådet.
FDIH, 2016. Dansk e-handelsanalyse.
Incentive, 2013. Godstransport for fremmed regning med varebiler under 3,5 t.
MOE|Tetraplan, 2017. E-handelens betydning for trafikudviklingen.
PostNord, 2016. E-handel i Norden 2016.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, 2017. Finansiering af bus og godsområdet ved indførsel af krav
om tilladelser til varebiler.
Transport- og Bygningsministeriet, 2012. Bekendtgørelse af lov om godskørsel. LBK 1051.
Incentive | 29
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0030.png
1 Referencer til afsnittet om
udenlandske erfaringer
Tabel 7
Kilder vedr. udenlandske tilladelsesordninger
Lande
Sverige
Kilder
Yrkestrafiklag (2012:210)
Den svenske transportstyrelses hjemmeside: www.transportstyrelsen.se
Interview med den juridiske afdeling i den svenske transportstyrelse.
E-mailkorrespondance med Statens vegvesen
Yrkestransportforskriften
Lag om kommersiell godstransport på väg (2006:693)
Närings-, trafik- och miljöcentralens hjemmeside:
www.ely-keskus.fi
Trafiksäkerhetsverkets hjemmeside:
www.trafi.fi
Holland
Wet Wegvervoer goederen (lovgivning)
Den Hollandske transportmyndighed Niwo’s hjemmeside
www.niwo.nl
Den hollandske stats hjemmeside: www.government.nl
Güterkraftverkehrsgesetz (lovgivning)
E-mailkorrespondance med kontoret for godstransport (Bundesamt für Güterverkehr) i
Tyskland.
Décret n°2016-1550 du 17 novembre 2016 relatif à certaines dispositions de la partie
réglementaire du code des transports (lovgivning)
Den franske offentlige administrations hjemmeside:
vosdroits.service-public.fr
E-mailkorrespondance med det franske ministerie for økologi, bæredygtighed og energi:
www.developpement-durable.gouv.fr
Norge
Finland
Tyskland
Frankrig
Incentive | 30
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 387: Varebilsudvalgets anbefalinger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1774239_0031.png
Tabel 8
Kilder vedr. udenlandske køre- og hviletidsbestemmelser for varevognschauffører
Lande
Danmark
Kilder
Pjecen ”Jeg kører varer og gods i bil under 3500 kg” fra
Branchearbejdsmiljørådet for
transport og engros, 2013
Lov om gennemførelse af dele af arbejdsdirektivet (Beskæftigelsesministeriets lov nr. 896
af 24. august 2004)
Bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn m.v. (Beskæftigelsesministeriets lov nr. 324 af
23. maj 2002)
Politiets hjemmeside: https://www.politi.dk
Förordning (1994:1297) om vilotider vid vissa vägtransport inom landet
Den svenske transportstyrelses hjemmeside: www.transportstyrelsen.se
E-mailkorrespondance med Statens vegvesen
Forskrift om kjøre- og hviletid i EØS
Arbiedsmiljøloven
Finland
Holland
Arbetstidslag (1996:605)
Arbeidstijdenbesluit vervoer
Oversigt over køre- og hviletidsbestemmelser fra EVO (en hollandsk brancheorganisation)
Fahrpersonalverordnung
E-mailkorrespondance med kontoret for godstransport (Bundesamt für Güterverkehr) i
Tyskland.
Décret n°83-40
du 26 janvier 1983 Relatif aux modalites d’application des dispositions du
code du travail concernant la duree du travail dans les entreprises de transport routier de
marchandises (lovgivning)
Sverige
Norge
Tyskland
Frankrig
Incentive | 31