Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 386
Offentligt
1773953_0001.png
Frederikssundmotorvejen
den 28. juni 2017
Kære Trafikminister og Folketingets Trafikudvalg,
Jeg skrev til jer i marts 2017 - lidt i desperation over dagligt, at skulle bruge 40 minutter på, at komme de 20 km fra
Frederikssund og til Frederikssundmotorvejen ved Smørum, og foreslog bl.a. en etapeopdeling. Ikke, fordi jeg mener,
at motorvejen ikke skal gå helt til Frederikssund, men for at fremme en proces, der virker til at være gået helt i stå.
Mit forslag skal alene ses som alternativ finansieringsform. Da I besluttede Fjordforbindelsen valgte I en
finansieringsform, som ikke tidligere har været benyttet i Danmark, nemlig delvis brugerbetaling. Mit forslag er også
alternativt nemlig, at I låser mindreforbruget fra etape 3a, så det kun kan benyttes i etape 3b, og dermed ikke skal
forhandles igen.
I mellemtiden er der sket en del. Der er blandt andet etableret to Facebook-grupper, der begge viser behovet for en
motorvej til Frederikssund.
I kan se lidt af vores hverdag her:
https://www.facebook.com/groups/234430257003056/?fref=ts
Denne gruppe har nogle rigtig gode film fra hverdagen på Frederikssundsvej og har på ganske kort tid fået knap
1.000 medlemmer i gruppe.
Og i denne gruppe vil man nu stifte en forening, der vil arbejde for at få motorvejen færdiggjort:
https://www.facebook.com/frederikssundsmotorvejen/.
Denne gruppe har på ganske kort tid fået knap 1.500
følgere.
Jeg er blevet gjort opmærksom på, at mit tidligere fremsendte forslag kan tolkes som etape 3a kun går til
Hovedlandevej A6, afkørsel 7. Det beklager jeg. Mit forslag går på, at der er motorvej frem til Svestrupvej/Store
Rørbækvej kort før afkørsel 8, men uden at afkørsel 8 bliver bygget. Altså der, hvor motorvejen går ind i
Frederikssundsvejens nuværende trace.
Mit forslag fra marts 2017 er dog blevet overhalet af virkeligheden i mellemtiden. For i fredags underskrev
Frederikssund kommune en aftale om, at starte byggeriet af den nye by Vinge. Danmarks største byudviklingsområde
større end Ørestad. Byggeriet af Vinge starter allerede her til efteråret 2017, hvilket blot vil sende endnu flere biler
ud på en i forvejen overbefærdet Frederikssundsvej. Derfor håber jeg også, at I allerede i år, finder penge til en
otorvej fre til Tilslut i gsa læg 9, Kro pri sesse Mary’s Bro / Vi ge.
Nord for Tilslut i gsa læg 9, Kro pri sesse Mary’s Bro / Vi ge, vil e
otortrafikvej
(markeret med gul på
nedenstående kort), dog være den bedste løsning. En bedre løsning end en motorvej. Det skyldes at:
1)
Øko o ie i Kro pri sesse Mary’s Bro vil blive bedre, hvis ikke der er otorvej helt op til de ga le bro,
som jo stadig vil være gratis.
2) Ved Strandvangen/Haldor Topsøe Park i Oppe-Sundby ligger der et stort industrikvarter med store
virksomheder som Haldor Topsøe, Mountain Top Industries, Topsil GlobalWafers, Roth Nordic, NeoTherm,
Vestforbrændingen, Frederikssund Kommunes genbrugsplads, mange bilforhandlere og andre virksomheder
med tung lastbiltrafik. Endvidere ligger Frederikssund Kommunes nye idrætsby med indkørsel fra
Strandvangen i Oppe-Sundby. Hvis der bygges motorvej, som er planlagt uden tilslutningsanlæg til
industrikvarteret, skal denne massive og tunge lastbiltrafik køre igennem boligkvarterer og skoleveje, for at
komme til industrikvarteret. Så en 1:1 opklassificering til motortrafikvej på de sidste 4-5 km nord for afkørsel
9, Kro pri sesse Mary’s Bro / Vi ge, er den
bedste løsning også langsigtet. Det er vigtigt, at man beholder
den nuværende rundkørsel/afkørsel ved Strandvangen/Haldor Topsøe Park til den tunge trafik til
industrikvarteret. Så spar gerne på vores fælles skattekroner, de sidste 4-5 km og få en bedre løsning.
Vi er mange der håber, at arbejdet med, at færdiggøre Frederikssundmotorvejen snart sættes i gang. God Sommer.
Venlig hilsen
Lars Gylden
Strandgårds Alle 75
3600 Frederikssund
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 386: Henvendelse af 28/6-17 vedrørende Frederikssundsmotorvejen, fra Lars Gylden, Frederikssund
1773953_0002.png
Motortrafikvej
Industrikvarter
Kronprinsesse
Marys bro
Vinge
Se udsnit på
næste side
Eksisterende
Frederikssundmotorve
j
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 386: Henvendelse af 28/6-17 vedrørende Frederikssundsmotorvejen, fra Lars Gylden, Frederikssund
1773953_0003.png
De sidste 4-5 km nord for afkørsel 9, Kronprinsesse
Mary’s
Bro / Vinge bør udformes som motortrafikvej,
således at store lastbiler til Haldor Topsøe, Mountain
Top Industries, Topsil GlobalWafers, Roth Nordic,
NeoTherm, Vestforbrændingen, Frederikssund
Kommunes genbrugsplads, m.fl. får direkte indkørsel
til industrikvarteret ved Strandvangen / Haldor
Topsøe Park, som også må forventes, at blive udvidet,
når der kommer motorvej til Frederikssund. Ved
motorvej (som er planlagt uden afkørsel her) skal
denne massive og tunge lastbiltrafik køre igennem
boligkvarterer og skoleveje, for at komme til
industrikvarteret.
Endvidere har idrætsbyen indkørsel fra Strandvangen.
Så en 1:1 opklassificering til motortrafikvej på de
sidste 4-5 km nord for afkørsel 9, Kronprinsesse
Mary’s
Bro / Vinge, er den klart bedste løsning.
Afkørsel 9
Kronprinsesse
Mary’s
Bro / Vinge