Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1773911_0001.png
Beslutningsgrundlag
Ny station Kalundborg Øst
Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0002.png
Godkendt dato
Juni 2017
Senest revideret dato
Juni 2017
Godkendt af
Peter Jonasson
Senest revideret af
Betina Lose
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
ISBN: Skriv ISBN-nr. her
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Sammenfatning
Med den politiske aftale
om ”Cykler,
busfremkommelighed og kollektiv trafik i
yderområder” af 22. maj 2015 mellem den daværende regering (Socialdemo-
kraterne og Radikale Venstre), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten er der afsat en statslig bevilling på 15,3 mio. kr. (PL2017) til anlæg
af en ny station 2 km øst for Kalundborg.
Området øst for Kalundborg er et område præget af spredt bebyggelse, men
med markant tilstedeværelse af Novo Nordisk og Novozymes med tilsammen
4.600 arbejdspladser. Kalundborgs nye rådhus er beliggende i området og der
er udvidet med detailbutikker. Kalundborg Kommune planlægger en større
erhvervsudvidelse i området.
Kalundborg Kommune har oplyst, at det er af stor betydning for udviklingen i
området og for virksomhedernes rekrutteringsmuligheder, at muligheden for
pendling med kollektiv transport forbedres (der er ingen muligheder i området
i dag). Stationen er en helt afgørende forudsætning for denne udvikling af det
østlige Kalundborg både for industrivirksomhederne, kommunens administra-
tion og detailvirksomhederne i området.
Kalundborg Kommune oplyser endvidere at de udover deltagelse i stations-
projektet har afsat 25-30 mio. kr. til anlæggelse af nye veje, cykelstier og for-
tove til brugere i erhvervsområdet Stejlhøj. Desuden forventes de eksisteren-
de uddannelsesinstitutioner, der ligger i området, at blive suppleret med den
nye diplomingeniøruddannelse, som starter i 2017 i Kalundborg, og som over
de kommende år har et potentiale på ca. 300 studerende.
Projektet består af tre dele:
1. Det statslige projekt,
der omfatter etablering af en station med 160 meter
perron samt trapper, ramper og aptering af perronen med rejsekort-
stander, skærme mv. Det statslige projekt omfatter også indpasning af
den nye station i signalsystemet.
2. Det kommunale projekt
der omfatter etablering af en en forplads inkl. bil-
og cykelparkering, læskur og belysning.
3. Novo Nordisk projekt,
der omfatter en sti-forbindelse mellem rampen til
perronen og Novo Nordisk.
Banedanmark har udarbejdet et egentligt anlægsoverslag for det statslige
projekt efter principperne for Ny anlægsbudgettering. Det viser en statslig
udgift på 25,7 mio. kr. inkl. 30 pct. reserve, svarende til fase 2-niveau i Ny
anlægsbudgettering. Det statslige projekt vurderes således at være 10, 4 mio.
kr. dyrere end det afsatte beløb. Kalundborg Kommune og Novo Nordisk af-
holder udgifterne til deres respektive projekter.
Fordyrelsen af det statslige projekt kan primært henføres til, at den oprinde-
ligt forudsatte model for adgang til perronerne har vist sig markant dyrere
end forudsat. Det blev i sin tid antaget, at der kunne etableres en perrontun-
nel under banen. Denne antagelse blev foretaget uden en besigtigelse af om-
rådet. Ved den efterfølgende besigtigelse måtte det konstateres, at en perron-
tunnel ville blive meget dyr, da banen ligger i en afgravning. Derfor må ad-
gangen til perronen etableres som en overføring, hvilket er billigere end en
perrontunnel i dette projekt, men dyrere end enhedsprisen for en perrontun-
nel, ved etablering af perrontunnel til en perron i niveau.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Desuden indgik den forventede udgift til signaludrustning af såvel stationen
som de nærliggende overkørsler på ca. 2 mio. kr. ikke i det oprindelige an-
lægsoverslag.
Banedanmark har undersøgt en række besparelsesmuligheder, men det vur-
deres ikke at være muligt at finde yderligere besparelser i projektet, da det
allerede er billiggjort i vidt omfang. Herunder kan det nævnes, at elevatorer
er fravalgt til fordel for ramper, og at perronlængden er reduceret fra de for-
udsatte 200 meter til 160 meter med mulighed for udvidelse på et senere
tidspunkt. I dag er de længste tog på strækningen 160 meter.
Fra Novo Nordisk er der givet tilsagn om medfinansiering af det statslige pro-
jekt med 4 mio. kr. Givet den statslige bevilling på 15,3 mio. kr. mangler der
således finansiering svarende til 6,4 mio. kr. for at kunne gennemføre projek-
tet.
Projektets samfundsøkonomi udviser negativ nutidsværdi og negativ intern
rente på -0,5. Beregninger er baseret på områdets nuværende anvendelse,
som forventes at give et passagertal på 200 pr. dag. Projektet bliver renta-
belt, hvis passagertallet kan øges til omkring 350 pr. dag, hvilket er muligt,
hvis kommunen realiserer sine byuviklingsplaner for området.
Såfremt politisk beslutning om etablering af stationen foreligger inden ud-
gangen af juni 2017, forventes den at stå klar til brug i december 2018, ved
ikrafttrædelse af Køreplan for 2019.
Beslutning i juni 2017 er en forudsætning for anlægsoverslaget for projektet,
da det giver mulighed for at stationen kan medtages som en forudsætning i
Signalprogrammets udrulning på strækningen.
Træffes beslutningen på et senere tidspunkt kan stationen først anlægges ef-
ter udrulning af Signalprogrammet, hvilket i praksis vil sige tidligst i 2024. I
en sådan situation vil der skulle imødeses betydelige merudgifter til ændring i
Signalprogrammet på i størrelsesordenen 20 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0005.png
Kalundborg Øst
Indhold
Baggrund og formål
Stationen
Banedanmarks anlæg
Kalundborg Kommunes anlæg
Novo Nordisk’s anlæg
Miljø
Påvirkning af overkørsler
Kærbyvej
Slagelsevej
Tidsplan og konsekvenser for togdriften i byggefasen
Anlægsøkonomi
Baggrund for den højere anlægspris
Reducerede omkostninger
Elevatorer
Perronlængde
Ændrede ramper til perronbro
Samfundsøkonomi
Side
6
7
8
9
10
11
12
12
12
13
14
14
15
15
15
15
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Baggrund og formål
Kalundborg Øst er et område præget af spredt bebyggelse, men med markant
tilstedeværelse af Novo Nordisk og Novozymes med tilsammen 4.600 ar-
bejdspladser. Kalundborgs nye rådhus er beliggende i området og der er ud-
videt med detailbutikker. Kalundborg Kommune planlægger en større er-
hvervsudvikling i området.
Trafikstyrelsen har vurderet, at passagerpotentialet for en station i Kalund-
borg Øst er ca. 200 af- og påstigere pr. hverdag, når der tages afsæt i områ-
dets nuværende anvendelse. Med udbygningsplanerne vil passagertallet stige.
Kalundborg Kommune har oplyst, at det er af stor betydning for udviklingen i
området og for virksomhedernes rekrutteringsmuligheder, at muligheden for
pendling med kollektiv transport forbedres (der er ingen muligheder i området
i dag). Stationen er en helt afgørende forudsætning for denne udvikling af det
østlige Kalundborg både for industrivirksomhederne, kommunens administra-
tion og detailvirksomhederne i området.
Kalundborg Kommune oplyser endvidere, at de udover deltagelse i stations-
projektet har afsat 25-30 mio. kr. til anlæggelse af nye veje, cykelstier og
fortove til brugere i erhvervsområdet Stejlhøj. Desuden forventes de eksiste-
rende uddannelsesinstitutioner, der ligger i området, at blive suppleret med
den nye diplomingeniøruddannelse, som starter i 2017 i Kalundborg, og som
over de kommende år har et potentiale på ca. 300 studerende.
På den baggrund blev der med aftale om
”Cykler,
busfremkommelighed og
kollektiv trafik i yderområder” af 22. maj 2015 mellem den daværende rege-
ring (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten afsat en statslig bevilling på 15,3 mio. kr. (PL2017)
til anlæg af en ny station. Fra Kalundborg Kommune er tilkendegivet villighed
til at medfinansiere en ny station med 9,2 mio. kr., svarende til udgiften for
forplads og parkering mv. Fra Novo Nordisk er der tilsvarende givet tilsagn
om medfinansiering af projektet med 4 mio. kr.
Projektet indeholder anlægselementer, der involverer Banedanmark, Kalund-
borg Kommune og Novo Nordisk. Dette beslutningsgrundlag vedrører alene de
statslige anlæg, det vil sige stationen med perroner, trapper og gangbro over
jernbanen. Kalundborg Kommune har gennemført undersøgelser af forplads-
en, og Novo Nordisk varetager adgangsforholdene til fabriksområdet.
Omkostningerne til anlæg af kommunens og Novo Nordisk's dele af projektet
varetages af de respektive parter.
Arbejdet er koordineret mellem parterne af en styregruppe og en arbejds-
gruppe.
Kalundborg Øst
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0007.png
Stationen
Den nye station placeres ca. 2 km øst for Kalundborg Station lige ved Novo
Nordisk og Novozymes fabriksområde. I området ligger også Kalundborg
Kommunes rådhus, og hele området er planlagt til erhvervsudvikling. Banen
mellem Kalundborg og Holbæk forløber igennem området i en afgravning.
Jernbanen er enkeltsporet, og perronen placeres nord for sporet.
Det er na-
turligt, at perronen er orienteret mod stationens forplads (nordside), hvor der
er vejadgang, parkeringsplads, busstoppested og cykelsti fra bl.a. Kalundborg
Bymidte. Placering af perronen syd for sporene ville kræve ny indhegning af
over en strækning på godt 160 meter og fordyre projektet væsentligt.
Oversigtskort med placering af den nye station i Kalundborg Øst.
Kalundborg Øst
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0008.png
Det færdige anlæg.
Banedanmarks anlæg
Stationen anlægges med en perron på 160 meter svarende til den længde,
som er nødvendig for at kunne betjene de nuværende tog. Perronen forbere-
des dog til 200 meter. Perronen ligger nede i baneafgravningen.
På perronen opstilles billetautomat, rejsekortstandere, informationsskærme
og belysning. Der etableres tre trapper og en rampe fra perronen op til kom-
munens forplads.
Der kan iht. Banedanmarks regler på området ikke etableres adgang til den
sydlige side af banen via en overgang i niveau, når der er tale om en bydels-
forbindelse, som mange andre end blot togpassagerer vil benytte sig af. Dette
vil blive tilfældet, når området nord-øst for stationen er byudviklet. Nærmeste
overgang i niveau, er ca. 2 km fra stationen, hvilket vurderes som ganske
langt for kørestolsbrugere og gangbesværede.
For at skabe forbindelse til fabriksområdet på den sydige side af banen byg-
ges derfor en stibro over jernbanen, som udstyres med trapper og ramper.
Ramperne har en længde på ca. 80 meter, og stibroen forberedes for elektri-
ficering af strækningen.
Ved toppen af skråningen op mod forpladsen laves et rækværk.
Kalundborg Øst
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0009.png
Visualisering af Kalundborg Øst set fra nordøst.
Visualisering af Kalundborg Øst set fra sydvest.
Kalundborg Kommunes anlæg
Kalundborg Kommune etablerer forplads nord for perronen med parkering,
cykelparkering, læskur og belysning. Kommunen anlægger en tosporet vej-
forbindelse med cykelsti til stationen, og langs vejen anlægges buslommer,
afsætningspladser og taxipladser.
Kalundborg Øst
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0010.png
Novo
Nordisk’s
anlæg
Novo Nordisk etablerer stianlæg til perronbroen samt adgangssystem til det
lukkede fabriksområde. Disse anlæg er endnu ikke nærmere planlagt.
Kalundborg Øst
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Miljø
Der er gennemført VVM-screening af projektet, og med afgørelse af 17. marts
2016 har Naturstyrelsen afgjort, at anlæg af stationen ikke er VVM-pligtigt.
Stationen etableres i et område, der er ubebygget og udlagt til erhvervs-
udvikling. Arealerne er ejet af Kalundborg Kommune og Banedanmark. Pro-
jektet indebærer således ikke ekspropriationer.
Under anlægsarbejdet vil der forekomme støjende aktiviteter, men da den
nærmeste beboelsesejendom er beliggende ca. 500 meter fra området, vil
dette ikke udgøre nogen væsentlig gene.
Kommunens del af projektet indebærer inddragelse af ca. 280 m² fredskov,
som ifølge sædvanlig praksis erstattes i forholdet 2:1.
Herudover vurderes ingen væsentlige påvirkninger af miljøet.
Kalundborg Øst
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0012.png
Påvirkning af overkørsler
Der er i nærheden af den nye Kalundborg Øst Station to overkørsler. Kærby-
vej krydser banen 1,9 km øst for stationen, og Slagelsevej krydser banen 1,1
km vest for stationen.
Med etablering af et nyt standsningssted på banen kan lukketiderne i de to
nærtliggende vejoverkørsler på strækningen blive påvirket. Det skyldes, at
nedlukning af bommene startes af toget ved passage af et bestemt punkt på
vej hen imod overkørslen, og hvis stationen ligger imellem tændstedet og
overkørslen, vil lukketiden blive forøget. Dette søges reduceret i henhold til
gældende regler.
Dette problem elimineres i forbindelse med udrulningen af det nye Signalpro-
gram på strækningen i 2020, da dette signalsystem hele tiden kender togets
nøjagtige position på banen og kan agere efter det i forhold til overkørslerne.
Kærbyvej
Overkørslen kunne blive påvirket af tog kommende fra Kalundborg, men da
tændstedet ligger imellem den nye station og overkørslen vil lukketiden i
overkørslen kun blive påvirket minimalt på grund af den lidt lavere togha-
stighed efter standsning på stationen.
Slagelsevej
Krydsningen mellem Slagelsevej og banen ligger så tæt på den nye station, at
tændstedet for tog kommende fra Holbæk ligger før stationen. Dermed vil
vejtrafikken ud over den nuværende lukketid skulle afvente standsning og
igangsætning af toget.
Forøgelsen af lukketiden vedrører kun tog på vej mod Kalundborg, og søges
reduceret mest muligt. Vurderes på det nuværende grundlag til at være under
�½ minut.
Kalundborg Øst
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Tidsplan og konsekvenser for
togdriften i byggefasen
Såfremt politisk beslutning om etablering af stationen foreligger inden ud-
gangen af juni 2017, forventes den at stå klar til brug i december 2018, ved
ikrafttrædelse af Køreplan for 2019.
Beslutning i juni 2017 er en forudsætning for anlægsoverslaget for projektet,
da det giver mulighed for at stationen kan medtages som en forudsætning i
Signalprogrammets udrulning på strækningen.
Træffes beslutningen på et senere tidspunkt kan stationen først anlægges
efter udrulning af Signalprogrammet, hvilket i praksis vil sige tidligst i 2024. I
en sådan situation vil der skulle imødeses betydelige merudgifter til ændring i
Signalprogrammet på i størrelsesordenen 20 mio. kr.
Ved udførelse i 2018 vil etablering af den nye station have begrænsede kon-
sekvenser for togdriften på strækningen. På det foreliggende grundlag forven-
tes spærringer at blive koordineret med det arbejde, der alligevel skal udføres
på strækningen i 2018. Derved minimeres de trafikale gener.
Kalundborg Øst
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0014.png
Anlægsøkonomi
I det følgende behandles udgifterne for Banedanmarks dele af stations-
anlægget, idet de øvrige parter hver især er ansvarlige for økonomien vedrø-
rende deres dele af anlægget.
Anlægsoverslaget er internt gransket i Banedanmark og er angivet i prisni-
veau PL 2017, inklusive 30 % korrektionsstillæg.
Anlægsoverslaget for det statslige anlæg udgør 25,7 mio. kr. Det samlede
anlæg vurderes til 35,1 mio. kr. Udgifterne fordeler sig således:
Statslige anlæg, Banedanmark (mio. kr.):
Perronanlæg inkl. aptering (160 m perron)
Perronbro inkl. trapper
Ramper
Overkørselsanlæg, Slagelsevej
Ændring i Signalprogrammet
I alt banedanmark
Novo Nordisk medfinansiering perronbro/ramper
Statsligt finansieringsbehov
Kalundborg Kommune:
Forplads og P-anlæg
Novo Nordisk
Anlægsarbejder trappe/rampe til hegn
Pris for det samlede anlæg
15,1
4,0
5,2
1,0
1,0
25,7
-4,0
21,7
9,2
0,2
35,1
Af disse 35,1 mio. kr. finansieres de 13,4 mio. kr. af lokale parter, svarende
til
38 %
af den samlede anlægssum.
Til den statslige del af projektet blev jævnfør den politiske aftale afsat 15,3
mio. kr.til anlæg af stationen. Med den lokale medfinansiering af projektet er
der således et udestående på 6,4 mio. kr.
Baggrund for den højere anlægspris
Baggrunden for den højere anlægspris i forhold til det oprindelige bud er dels
at det oprindelige anlægsoverslag bygger på et ”standard trinbræt på bar
mark” med udgangspunkt i Trafikstyrelsens stationsstrukturanalyse fra 2008,
Kalundborg Øst
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0015.png
og dels at udgifter til anlæg og udstyring af stationer er højere end oprindeligt
forventet.
Det blev i sin tid antaget, at der kunne etableres en perrontunnel under ba-
nen. Denne antagelse blev foretaget uden en besigtigelse af området. Ved
den efterfølgende besigtigelse måtte det konstateres, at en perrontunnel ville
blive meget dyr, da banen ligger i en afgravning. Derfor må adgangen til per-
ronen etableres som en overføring, hvilket er billigere end en perrontunnel i
dette projekt, men dyrere end enhedsprisen for en perrontunnel, ved etable-
ring af perrontunnel til en perron i niveau.
Desuden indgik den forventede udgift til signaludrustning af såvel stationen
som de nærliggende overkørsler på ca. 2 mio. kr. ikke i det oprindelige an-
lægsoverslag.
Reducerede omkostninger
Elevatorer
For at reducere omkostningerne blev det på et tidligt tidspunkt fravalgt at
anvende elevatorer, da disse i givet fald ville medføre ekstraomkostninger på
ca. 9 mio. kr.
Perronlængde
Anlægsoverslaget var oprindeligt baseret på en perronlængde på 200 meter,
som svarer til den længde, der findes på strækningens øvrige stationer. I dag
er de længste tog, der kører på strækningen 160 meter. Det er derfor beslut-
tet at perronen bliver 160 meter, med mulighed for udvidelse til 200 meter på
et senere tidspunkt.
Afkortningen af perronen gav en besparelse på 1,5 mio. kr., som er indregnet
i anlægsoverslaget.
Ændrede ramper til perronbro
Tidligere indgik ramperne med understøtninger under hele rampeforløbet.
Denne løsning var valgt, da den får de meget lange ramper til at fremstå let-
test muligt. De nederste ramper kommer nu til at ligge på beplantede jord-
volde, for at reducere prisen.
Opbygning med jordvolde af de nederste dele af ramperne samt øvrig optime-
ring af disse gav en besparelse på 1,0 mio. kr., som er indregnet i anlægs-
overslaget.
Kalundborg Øst
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1773911_0016.png
Samfundsøkonomi
Etablering af en ny station i Kalundborg Øst er en fordel for de rejsende, der
vil benytte den, idet de sparer tid og eventuelt kan have fordel af at skifte til
toget som transportmiddel. På grund af den tid, der medgår til standsning på
en ny station, vil den imidlertid være en ulempe for de togpassagerer til og
fra Kalundborg, der sidder i togene, der passerer stationen. Endvidere vil der
være konsekvenser for togselskabets driftsomkostninger og billetindtægter.
Disse forhold skal vejes op imod omkostningerne til anlæg af stationen.
Den samfundsøkonomiske evaluering følger den metode, som er anført i
Transportministeriets ”Manual for samfundsøkonomisk analyse” fra 2015. Den
er udført i beregningsværktøjet TERESA version 4.04.
I nedenstående tabel er opgjort de samfundsøkonomiske konsekvenser ved
anlæg af en ny station Kalundborg Øst.
Nettonutidsværdi i 2017
(mio kr i 2017-prisniveau)
Anlægsomkostninger
- anlægsomkostninger
- restværdi
Driftsomkostninger
- personaleforbrug
- billetindtægter rejser ny station
- billetindtægter gennemrejsende
Tidsgevinster kollektiv trafik
- rejser til ny station
- gennemrejsende
Gener i anlægsperioden
Øvrige konsekvenser
- eksterne effekter 1)
- afgiftskonsekvenser 2)
- arbejdsudbud 3)
Total
Intern rente
og klima på grund af reduceret bilkørsel
Med 200 rej-
ser/hverdag
-38
-45
7
-18
-20
19
-17
15
49
-34
-0,1
-8
1
-1
-8
-50
-0,5%
Med 350
rejser/hverdag
-38
-45
7
-3
-20
35
-17
46
75
-29
-0,1
-5
5
-9
-1
0
3,9%
1) Standardiseret beregning af effekter for trængsel, vejslid, uheld, støj, luftforurening
2) tab af forbrugsafgifter ved øget billetsalg samt tab af bilafgifter ved mindre bilkørsel
3) forvridningstab ved øget skattefinansieret forbrug samt arbejdsudbudsgevinst i
forbindelse med tidsgevinster for pendling og erhvervstrafik
I forbindelse med indgåelse af den politiske aftale om projektet vurderede
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at passagerpotentialet er ca. 200 af- og
påstigere på en hverdag, og at udviklingen med flere arbejdspladser og boli-
ger vil øge dette tal. Det fremgår at projektet med 200 rejsende pr. hverdag
har en negativ nettonutidsværdi på 50 mio. kr. og en negativ forrentning,
Kalundborg Øst
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 384: Beslutningsgrundlag for anlæggelsen af en ny station i Kalundborg Øst, fra transport-, bygnings- og boligministeren
hvilket betyder, at selv om der ses bort fra anlægsomkostningerne, vil der
være et løbende samfundsøkonomisk tab. Det er derfor også beregnet hvor
mange rejsende, der skal til for at opfylde Finansministeriets kriterium for et
godt projekt. Det fremgår af tabellen, at dette tal andrager 350 rejsende.
Anlægsomkostningerne er den største negative post i regnskabet. Også om-
kostningerne til personaleforbrug er en væsentlig omkostning, idet stands-
ningstiden på den nye station løber op i 400 ekstra togtimer om året.
Tidsgevinster for de rejsende
i særlig høj grad ved 350 passagerer
er den
væsentligste positive post, og ved 350 passagerer bidrager også forøgede
billetindtægter.
Kalundborg Øst
17