Fra:
Steen Bundgaard
Sendt:
16. juni 2017 12:49
Til:
Emne:
VS: VS: Udenlandske busser i København (Danmark)
Kære Karsten Lauritzen
Vi har igennem de seneste år hørt mere og mere kritik fra vores medlemmer om
ulige
konkurrence fra
udenlandske busser i forbindelse med turistkørsel i København. De udenlandske busser udfører
cabotagekørsel og på busområdet har vi andre cabotageregler end lastbilerne har. Busser må udføre
cabotage uden at have bragt passagerer ind til det pågældende land og de må efter forordningen gøre det
midlertidigt. Og igen efter forordningens ordlyd er det midlertidigt så længe det ikke er permanent. (meget
begavet formulering). I den danske vejledning til forordningen og ved telefonisk forespørgsel til
Trafikstyrelsen siger styrelsen, at det betyder kørsel i ca.2-3 måneder. Alt det her betyder reelt, at der er fri
cabotagekørsel i Danmark for busser fra andre EU-lande.
Indtil for 4 år siden havde vi et særlig forenklet momssystem for udenlandske busser der kørte i Danmark.
De slap reelt væsentlig billigere end de danske, der skulle betale 25 %. Takket være en ændring i
momsloven blev det ændret, så nu er der 25 % på al buskørsel i Danmark bortset fra rutekørsel.
–
Vi har
dog alligevel undret os over at de udenlandske busser i København bliver flere og flere. Det er primært
busser fra Estland og Polen der dominerer, men også en række andre lande har mange busser i det
københavnske gadebillede. Det er vores opfattelse, at det er ikke chaufførernes lavere lønninger
alene,
der
er forklaringen på dette. Vi mener ganske enkelt ikke at de pågældende betaler moms for deres kørsel i
Danmark. Vi har derfor gennem en af vore medlemmer rettet henvendelse til det store estiske firma, der
har 12-15 busser placeret i København. Han har spurgt
om
hvilke priser de kan køre til i København. Efter at
have modtaget svar har han specifikt spurgt til om det var med eller uden moms og fået at vide, at for
udenlandske busser var der ikke nogen momsbetaling for turistbuskørsel i Danmark. Måske kom det
senere.
Kørslen som de estiske busser udfører styres fra et kontor der hedder RTS Scandinavia (CVR 28394667). De
har kontorer på Gl. Kongevej 11. Om RTS har medlemmerne i årevis fortalt, at det er dem der arrangerer alt
buskørsel i København for kinesere og sydkoreanere. Priserne bliver skruet sammen på den måde at de
indhenter pristilbud fra de københavnske vognmænd og sender dem til kunder i Kina/Sydkorea som
dokumentation for priserne i København. Herefter tilbyder RTS, at de kan få den kørsel med 40 % rabat.
(Heraf er de 25 & den moms de ikke betaler og resten er lavere chaufførlønninger til udenlandske
chauffører).
Vi er denne sommer i gang med at dokumentere de udenlandske bussers aktivitet i København. På bare 1�½
måned har vi godt 600 observationer af udenlandske busser i København. Hovedsagligt busser fra Estland.
Det påfaldende ved busserne fra Estland er, at de har påmalet et dansk telefonnummer udvendigt på
bussen??? Hvorfor dog det, når de kun er her midlertidigt. Og hvem har så det telefonnummer der står på
de estiske busser? Det er sjovt nok RTS Scandinavia på Gl. Kongevej 11.
Jeg er ikke længere i tvivl om, at det har er sat i system og at københavnske busvognmænd bliver
udkonkurreret af udenlandske vognmænd ganske enkelt fordi de udenlandske vognmænd undlader
momsbetaling.
Det er helt åbenlyst at dette må stoppes og det skal ske her og nu.