Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 377
Offentligt
Til Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen
Det er bekymrende, men ikke overraskende, at liberaliseringsspøgelset nu dukker op igen i forbindelse med
togtrafikken i samfundets infrastruktur.
Undersøgelser fra det øvrige Europa viser, at togtrafikken i flere europæiske lande ikke har haft den
forventede effekt af liberalisering - tværtimod.
Jeg vedhæfter min e-mail af 22. september 2014 til daværende transportminister Magnus Heunicke.
Indholdet af denne e-mail taler sit tydelige sprog: Der er ingen eller få gevinster ved at liberalisere DSB. DSB
kan som så mange offentlige myndigheder og private for den sags skyld effektiviseres. Udgangspunktet kan
passende være mindre detailstyring fra borgen.
Helsingør-Helsingør forbindelse uden togtrafik er et overraskende visionsfattigt forslag. Nedbringelse af CO-
2 sker effektivest ved at erstatte flytrafik med højhastighedstog, ikke mindst fra Skandinavien til
kontinentet. Den kommende Femern-tunnel vil øge trafikken på jernbanen sydpå fra Danmark og det
øvrige Skandinavien.
Såvel Storebælts tunnelen som Øresundsbron har begrænset kapacitet. Derfor bliver der behov for en
ekstra togforbindelse over Øresund, f.eks H-H forbindelse med en jernbane i direkte linie Helsingør
Tåstrup
Køge
Vordingborg
direkte til Rødby Havn og Femern forbindelsen videre til kontinentet. At
København H skal være et hastighedssænkende knudepunkt, er ingen naturlov.
Med venlig hilsen
Flemming Caspersen
Major (M331)
Telefon: 24620442