Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 371
Offentligt
1769876_0001.png
Ny jernbane over Vestfyn
– Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0002.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0003.png
3
Kære medlem af Transportudvalget
I Assens og Middelfart kommuner sætter vi pris på,
at udvalget har prioriteret en tur ”i marken”, inden
linjeføringen på den nye jernbane over Vestfyn
lægges fast.
Overordnet er vi i begge kommuner meget posi-
tive over for etableringen af en ny jernbane over
Vestfyn. Som det slås fast i VVM-redegørelsen vil
den i det store perspektiv give samfundsmæssig-
værdi. Men også lokalt bliver den nye jernbane
en gevinst – i form af bedre regional togtraik på
den eksisterende jernbane, forkortede rejsetider
til Odense, samt en mindre støjbelastning i stati-
onsbyerne, hvor gennemkørende tog i fremtiden
vil køre udenom.
Den nye jernbane er altså en investering, der
på én gang er med til at skabe bedre rammer
for udviklingen nationalt, regionalt på Fyn og i
Trekantområdet og lokalt i Middelfart og Assens
kommuner.
Anlæggelsen af en ny jernbane over Vestfyn vil dog
sætte et markant aftryk på området. Når fordele
og ulemper ved hhv. den nordlige og den sydlige
linjeføring summes op, er der ingen tvivl om, at
byrådene i Assens og Middelfart kommuner står
sammen om at anbefale den nordlige. Kommunerne
er derfor på linje med Dansk Industri, som også
peger på den nordlige løsning.
Den er nemlig klart den mest skånsomme over
for de familier og virksomheder, som har valgt at
bosætte sig i Nørre Aaby, Ejby og Skallebølle. Den
giver de bedste betingelser for fremtidig udvikling
af områderne. Og den giver samlet set de mindste
påvirkninger af landskab og natur, som det også
konkluderes i VVM-redegørelsen – herunder fred-
skov. Herudover løber den nordlige linje tættere
på motorvejen og giver dermed mindre restarealer
end den sydlige.
På dagens rundtur gør vi tre stop, ét i Nørre Aaby,
ét i Ejby og ét i Skallebølle, og ser på konsekven-
serne af hhv. den nordlige og den sydlige linjeføring
sammen.
I dette hæfte vil I samtidig kunne orientere jer i
en gennemgang af de særlige interesseområder:
Nørre Aaby
Margaardvej: Påvirkning af boligområde og visuel
påvirkning af byen
Assensvej: Påvirkning af boligområde
Ejby
Nørregade: Påvirkning af eksisterende erhverv
Nørregade: Påvirkning af kommuneplanlagt
erhvervsområde
Skallebølle
Påvirkning af boligområde og visuel påvirkning af
lokalområdet
For hvert område er der lavet visualiseringer, som
viser konsekvenser af en sydlig forbindelse sam-
menlignet med den nordlige.
I både Assens og Middelfart kommuner ligger det
os meget på sinde, at der kommer en hurtig afkla-
ring. For en lang række familier og virksomheder er
det helt afgørende hvilken linjeføring, der vælges.
Steen Dahlstrøm
Borgmester Middelfart
Steen Vinderslev
Kommunaldirektør Middelfart
Søren Steen Andersen
Borgmester Assens
Finn G. Johansen
Kommunaldirektør Assens
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0004.png
4
Nr. Aaby
Tusindårslegeparken i Nørre Aaby er et af mange eksempler på en by i udvikling med engagerede borgere, der tager initiativ.
Nørre Aaby er den største by, der berøres af den nye jernbane. Den sydlige
linje ligger markant tættere på byen end den nordlige med langt større
nærheds- og støjgener samt visuelle påvirkninger til følge.
Efter Middelfart og Strib er Nørre Aaby det største
bysamfund i kommunen med 3.987 indbyggere i
skoledistriktet. Med et stærkt foreningsliv, et varieret
boligudbud, børnehave, vuggestue, folkeskole og en
stærk privatskole er der gode muligheder for især
børnefamilierne.
Byen vokser, og i kommunens befolkningsprognose
præsterer området rigtig godt.
Middelfart Kommune er en kommune i vækst. Le-
digheden er den laveste på Fyn (pt. 3,3 pct), og
den samlede jobskabelse i kommunen er nået over
niveauet før krisen i 2008.
For at understøtte virksomhedernes stigende behov
for arbejdskraft, så arbejder kommunen strategisk
med bosætning. Det handler blandt andet om at
sikre, at der er et bredt udbud af boliger i forskellige
prisklasser – så der er noget for alle.
Her er Nørre Aaby i høj grad en by, der satses på. Ser
man på de aktuelle byggesager og lokalplanarbejder
er der pt. mere end 100 nye boliger på vej. Et af de
kommende store projekter ligger centralt i Nørre Aaby,
hvor en boligforening vil omdanne lere bygninger i
centrum – blandt andet det tidligere rådhus – til 28
boliger med fælleshus, samtidig med at der etableres
et nyt bibliotek. Samlet areal: 3083 kvadratmeter.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0005.png
5
Margaardvej – konsekvenser
Ved Margaardvej, der er indfaldsvej til Nørre Aaby,
skal vejen føres over jernbanen på både den nordlige
og den sydlige løsning.
Den sydlige løsning vil krydse vejen inden for byskiltet.
Centrum af sporet vil være 50 meter fra eksisterende
bebyggelse. Totalbredden på anlægget vil her være
33 meter. Den nordlige vil løbe 245 meter fra eksi-
sterende boligbebyggelse.
Den sydlige linjeføring vil ud over støj- og nærheds-
gener få massiv indvirkning på adgangen til og hel-
hedsindtrykket af byen. Den mulige overførsel af
Margaardvej skal hæves 8 meter fra nuværende terræn
i en stejl stigning, der begynder 230 meter inden for
byzonen, mens den nordlige opstigning begynder 120
meter uden for byskiltet, og derfor visuelt vil være
langt mindre skæmmende.
I alt vil den sydlige løsning kræve ekspropriation af
ni ejendomme ved Nørre Aaby – de otte i området
ved Margaardvej.
Sydlig løsning inden for byzonen.
Ved vejoverføringen på den sydlige løsning begynder stigningen 230 meter inden for byzonen.
Ved vejoverføringen på den nordlige løsning begynder stigningen 120 meter uden for byzonen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0006.png
6
Assensvej – konsekvenser
Hvor den sydlige linjeføring krydser Assensvej, vil
jernbanesporene løbe langs en bevoksning. På den
modsatte side af træerne ligger et attraktivt, grønt
boligområde med nyere parcelhuse, som vil få jern-
banen tæt forbi.
Mens jernbanesporene på den sydlige løsning ligger
over vejterræn, så er den nordlige løsning sænket
ifht det eksisterende niveau. Det betyder, at den
visuelle påvirkning af området omkring Assensvej
vil være mindre.
Den sydlige forbindelse vil omkring Assensvej have
en totalbredde på 33 meter.
Den sydlige løsning vil omkring Assensvej have en
totalbredde på 33 meter.
Den sydlige linjeføring ligger over vejterræn, mens den nordlige er sænket. Dermed vil den nordlige give den mindste visuelle påvirkning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0007.png
7
Ejby – erhvervsområde
Erhvervsområderne ved Ejby har en attraktiv placering mellem Trekantområdet og Odense.
Etape 1 af erhvervsområdet i Ejby er veletableret, mens etape 2 byder
på attraktiv erhvervsjord med facadeeksponering mod motorvejen. Den
sydlige linjeføring vil skære tværs gennem området.
Som en del af Trekantområdet er Middelfart blandt
de kommuner i landet, der har den største fremgang
i beskæftigelsen. Erhvervsområdet, der ligger langs
motorvejen ved Ejby, huser nogle af kommunens
stærke vækstvirksomheder.
Placeringen ved Ejby er yderst attraktiv, fordi den
ligger midt mellem Odense og Trekantområdet – og
med optimale tilkørselsforhold til E20.
Middelfart Kommune har gennem de senere år in-
vesteret i at optimere vejanlæggene i området til
modulvogntog – i tæt samarbejde med erhvervslivet.
Virksomhederne i området er avancerede og har
samtidig en høj andel af ufaglærte og ansatte med
kortere uddannelser.
For erhvervsområdet ved Ejby vil den sydlige linjeføring
få massive konsekvenser. Den nedgravede bane vil
skære direkte igennem området, mens den nordlige
vil skåne det.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0008.png
8
Eksisterende erhverv – konsekvenser
Den sydlige linjeføring vil have en massiv negativ
indvirkning på det fuldt udbyggede erhvervsområde,
der ligger på den østlige side af Nørregade langs
motorvejen ved Ejby.
Nedgravningen af jernbanen vil løbe som en 6 til 10
meter dyb og 35 til 70 meter bred kanal gennem
området.
Den dominerende gennemskæring vil begrænse ek-
sisterende virksomheder i deres udvidelsesmulighe-
der – særligt virksomheder, der bliver lukket inde på
arealet mellem motorvej og jernbane.
Den sydlige linje skærer tværs gennem eksisterende
og nyt erhvervsområde.
Den sydlige løsning vil løbe som en kanal gennem erhvervsområdet. På det bredeste sted bliver anlægget 70 meter.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0009.png
9
Nyt erhvervsområde - konsekvenser
På den vestlige side af Nørregade har Middelfart Kom-
mune et område på 38 hektar, der i kommuneplanen
er udlagt til erhvervsområde.
Der er tale om jord med optimale tilkørselsforhold
til motorvejsnettet, og med mulighed for en meget
attraktiv facadeeksponering mod motorvejen.
Den sydlige linjeføring vil løbe tværs gennem området
og i praksis udelukke udviklingsmuligheder. Anlægget
til jernbanen vil her være mellem 26 og 48 m. bred.
Rykkes erhvervsområdet længere mod syd, forsvin-
der eksponeringen mod motorvejen, og områdets
attraktivitet vil være væsentligt forringet.
Vælges den sydlige linjeføring står kommunen uden
yderligere aktuelle salgsemner til erhvervsudvikling
omkring Ejby.
Den sydlige løsning løber tværs gennem kommune-
planlagt erhvervsområde.
Det nye erhvervsområde er bl.a. attraktivt, fordi virksomhederne får optimal eksponering mod motorvejen.
Den mulighed forsvinder med den sydlige linjeføring. Erhvervsområdet er her set fra den modsatte side af motorvejen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0010.png
10
Skallebølle
Skallebølle har et meget aktivt foreningsliv og en skøn natur, som lokalbefolkningen nyder godt af.
Den sydlige linjeføring ligger klos op ad Skallebølle – med gener
og forstyrrelser for lokalområdet til følge.
Skallebølle ligger i det, vi i Assens Kommune betegner
som ”Byvækstbåndet”. Her vækster Assens Kommu-
nes indbyggertal. Her sælger vi lest byggegrunde til
nye boliger.
Skallebølles styrke ligger i fællesskabet
Lokalbefolkningens omtrent 700 sjæle er kende-
tegnet ved at være en lok særdeles aktive med-
borgere. Intet mindre end tre foreninger i det lille
samfund arbejder for den fortsatte udvikling af byen.
Attraktiv beliggenhed tæt på Odense
og Trekantområdet
Byen ligger tæt på den fynske motorvej, kun 15 kilo-
meter fra Odense, og pendleren har nem adgang til
mange tusinde arbejdspladser indenfor relativ kort
transporttid.
Naturen er vigtig for Skallebølles identitet
Skov og bakker præger området, og det bølgede
landskab danner ramme for et varieret udbud af fri-
luftsmuligheder. Skydebanen, golfbanerne, ride- og
mountainbikestierne og de tre boldbaner er bare
nogle af de arenaer, hvor lokalbefolkningen slår
sine folder.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0011.png
11
Skallebølle – konsekvenser
• Den sydlige linjeføring løber parallelt med hovedga-
den over et forløb på ca. 1 km og ligger klos op ad
eksisterende bebyggelse – hvor lere ejendomme
får anlægget på allernærmeste hold (fra 5-100 m)
• På det bredeste sted bliver anlægget nær bymæssig
bebyggelse ca. 60 meter bredt
• Anlægget og driften af det vil medføre store gener
og forstyrrelser for lokalområdet
• Minimum 3 ejendomme forventes eksproprieret
Sydlig linjeføring vil have negativ indvirkning på
udviklingen i Skallebølle
Den sydlige linjeføring vil medføre gener for beboerne
i Skallebølle og kan meget vel resultere i, at området
vil blive opfattet som mindre attraktivt for potentielle
tillyttere.
En række ejendomme påvirkes af den sydlige linje-
føring, og borgerne er naturligvis stærkt påvirket af
situationen.
Den sydlige linjeføring berører en række ejendomme.
Skitse af den nedgravede linjeføring direkte gennem boligområdet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Folderen "Ny jernbane over Vestfyn - Assens og Middelfart kommuner peger sammen på den nordlige linjeføring", fra Middelfart Kommune
1769876_0012.png