Fra:
Sendt:
15. juni 2017 18:09
Emne:
til TRU Transportudvalget bedes omdelt osv.
TRU Transportudvalget
34.000 - 35.000 personskader årligt i trafikken er for meget.
34.000 - 35.000 personer på skadestue, hospital eller kirkegård er for meget.
I årene 2010 - 2015 har politiet jfr. Danmarks Statistik registreret 2.392
–
1.958 alvorlige
personskader og trafikdrab.
Antallet var faldende frem til omkring 2010-2011, men det falder ikke af sig selv, og ser ud til at
stagnere.
Har I regnet på hvad det koster i hospitalsudgifter, sygedagpenge, tabt arbejde, og
værkstedsregninger?
Politiets nationale operative strategi for færdselsindsats, har 3 fokusområder:
Hastighed, Spiritus og Uopmærksomhed.
Hastighedskontrol er det fokusområde, hvor det er lettest, at sætte ind med forebyggende kontrol.
ATK hastighedskontrol fra mobile fotovogne, håndholdte laser-hastighedsmålere og videokøretøjer,
afslører ca. 47.000 pr måned, svarende til ca. 564.000 bøder, svarende til ca. 700 mio. kr. i bøder i
2016.
ATK fotovognene har kostet 91,3 mio. kr. i anskaffelse. Drift og vedligehold koster kun 3,6 mio. kr.
Med civilansatte måleoperatører belaster ATK indsatsen ikke politiet, men tjener sig selv hjem
mange gange.
Hvis antallet af civil-ansatte måleoperatører øges fra 97-100 til 200-220 ville ATK fotovognene
kunne fungere i 2-holdsskift, og dermed lægge et meget større tryk på fartgale og fartblinde, hvilket
er en forudsætning for at begrænse antal og omfang af færdselsuheld.
Bødeindtægterne ville sandsynligvis stige med �½-1 mia.
Husk: Fartbøder er trafikanternes frie valg. De der overholder hastighedsgrænserne skal ikke betale.
Kun alle de, der vælger at køre for hurtigt, bør betale.
Skal fotovognene ombygges til stærekasser?
Oplægget: ”Forslag
til anvendelsen af stærekasser i den automatiske hastighedskontrol (ATK)”
fra
Transportministeriet, marts 2017 side 15, må læses sådan, at
det fraråder,
at man smadrer det
betjente foto- og måleudstyr i fotovognene, som skal justeres og kalibreres for at fungere præcist.
Fotovognene har trods alt kostet over 900.000 kr. pr. stk.
Ombygning er ikke forsøgt. Det er næppe sandsynligt at det umiddelbart lykkes, og der er
tilsyneladende intet overslag over omkostningerne.
Derfor er forslaget om at smadre de dyre, men effektive ATK-biler, for at forsøge at ombygge dem
til noget, som udstyret aldrig har været egnet til, og som måske heller aldrig lykkes, mildt sagt ikke
klogt, med mindre man vil ødelægge hastighedskontrollen og fartbøderne