Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 369
Offentligt
1769722_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0002.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0003.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0004.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0005.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0006.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0007.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0008.png
I denne infoboks illust reres de cent rale forskelle på t ogt yperne regionalt og, fjernt og og højhast ighedst og.
Øvrige karakt erist ika for t ogt yper kan findes i t abel 6.3.
Egenskab
Regionaltog
Fjerntog
Højhastighedstog
Topfart (km/ t )
Accelerat ion (m/ s2)
Ant al døre pr. side pr. vogn
Dørbredde (mm)
160
0,8-1,25
2
1100-1950
200
0,7-1,0
1-2
900-1800
230-250
0,5-0,9
1-2
800-1000
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0009.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0010.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0011.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0012.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0013.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0014.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0015.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0016.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0017.png
Beslutning
Træffes i
Fase 2
Genbesø-
ges i Fase 2
Bemærkning
Toget s opbygning
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0018.png
M ia. kr.
Toganskaffelse
Afledt e projekt er
Programomkost ninger
Total
14,0-17,0
2,6-4,2
0,5-0,6
17,1-21,8
Foreløbigt est imat af ekst erne invest eringer t il perronforlæn-
gelser i Aarhus og Horsens
Op t il 0,4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0019.png
Risiko
Strategisk risiko
Sandsynlighed
Effekt
Risikoværdi
*
(mia. kr.)
Banedanmarks Elekt rificeringsprogram eller Signalpro-
gram forsinkes (ID 131)
M arkant e ændringer t il krav eft er kont rakt indgåelse
(ID 36)
Togproducent en undervurderer vedligeholdelsesopga-
vens st ørrelse og kompleksit et (ID 202)
Forsinket indfasning
Øgede omkost ninger
M anglende drift sst abilit et
26-50%
10-25%
10-25%
St or
M ellem
M ellem
0,40
0,35
0,23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0020.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0021.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0022.png
Forudsætninger for materielanskaffelsen:
I modsæt ning t il t idligere ant ages det ikke, at Timemodellen
implement eres, ligesom drift skobling ikke er en forudsæt ning.
Behov for nyt materiel:
Behovet er opgjort t il ca. 43.000 pladser; i Fase 1 blev behovet opgjort t il mellem
ca. 62.000-68.000 pladser. Redukt ionen skyldes primært at nye ellokomot iver og dobbelt dækkervogne er
en del af målbilledet , samt lavere vækst i passagerprognosen.
M uligheder i markedet:
I Fase 1 var markedsindsigt en baseret på en markedsscreening samt rådgiverind-
sigt . I Fase 1.5 er der gennemført en formel RFI og eft erfølgende dialog med t i producent er og fem opera-
t ører. I modsæt ning t il i Fase 1 omfat t er markedsanalysen også lokom ot iver og vogne og ikke kun t ogsæt .
Togtypevalg:
Der er defineret t o scenarier baseret på henholdsvis fjernt og t il både fjern- og regionalt rafik
eller fjernt og t il fjernt rafik og regionalt og t il regionalt rafik. I Fase 1 blev der defineret syv mat erielscena-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0023.png
Elektrificering og opgradering kræver nyt elmateriel
Passagervækst øger
materielbehovet
Passagerkilometer (mio.)
Udrangering af aldrende materiel medfører
behov for nye tog
7.000
6.191
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
4.882
+1,7%
pr. år
Vest
Øst -Vest
Øresund
Øst
2016
2030
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0024.png
Aldrende samfund:
Andelen af ældre borgere øges, hvilket der skal t ages højde for i forbindelse med t il-
gængelighed og indret ning af t ogene.
Individualisering:
Forbrug er blevet en del af befolkningens ident it et , og den enkelt e ønsker sine person-
lige præferencer afspejlet i alle aspekt er af rejsen. Det indebærer, at de fremt idige t og skal gøre det mu-
ligt at
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0025.png
Principper
M ålsætninger
Indfasning
t il t iden
Høj drift s- Lavest mulige
stabilit et
omkostninger
Tilfredse
kunder
1. Et produkt , ikke et projekt
2. Smidig indfasning
3. En løsning, der overholder al relevant lovgivning og regler
4. Hurt ig og ret t idig rejse for alle passagerer
5. Lavest mulige levet idsomkost ninger
6. Effekt ivt og sikkert arbejde ombord på t oget
7. Pålidelig, fleksibel og effekt iv t ogdrift
8. En brugervenlig og behagelig passageroplevelse
9. En fremt idssikker og fleksibel t ransport løsning
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0026.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0027.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0028.png
Kategori
Forudsætning
Forvent et infrast rukt ur (afsnit 4.1)
Færre nye baner end i Togfonden
Elekt rificering som i Togfonden med mindre t ilpasninger
Behov for perronforlængelser
Aksellast og hast igheder t ilst rækkelig for de nye t og
7
Forvent et passagervækst (afsnit 4.2)
Operat ionel t ilgang t il t ogkørsel i
Danmark (afsnit 4.3)
Vækst i passagerkilomet er på 27% fra 2016 t il 2030
8
Afvigelse fra Timemodellen
Passagerstrømme i Danmark som i dag
Trafikt yper i Danmark som i dag
Køret idsforudsæt ninger baseret på markedsanalyse og
Øresundst og
Op- og nedformering i drift kun i Aarhus
Udgangspunkt et for sædeafst and er t ypisk europæisk st andard
Operat ionelle forudsæt ninger givet af
t rafikkont rakt en (afsnit 4.4)
Forvent et t rafikomfang t ilpasset ny infrast rukt ur
DSB st år for t ogdrift som i dag
Samme krav t il belægning som i dag
Køb af t og t il int ernat ional t rafik ikke inkluderet
Eksist erende og fremt idigt mat eriel
(afsnit 4.5)
Eksist erende flådes levet id op t il omkring 35 år
Nye ellokomot iver fra 2020 t il kørsel med 113 eksist erende
dobbelt dækkervogne
Udfasning af IC4 fra 2024
Øvrige lit ra bruges som forudsat
Reservebehov som i dag men reduceret for nyt elmat eriel
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0029.png
Strækning
Klar til drift
Esbjerg-Lunderskov
København-Ringst ed (ny bane)
Køge-Næst ved
Roskilde-Kalundborg
Ringst ed-Nykøbing F
Fredericia-Aarhus
Aarhus-Aalborg
Nykøbing F-Rødby Færge
2. kvart al 2017
December 2018
2. kvart al 2020
December 2021
December 2023
December 2024
December 2025
December 2027
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0030.png
M eter
100
150
200
250
300
350
400
450
500
50
0
København H
Valby
Perronlængde
Toglængde
Høje Taast rup
Roskilde
Ringst ed
Sorø
Slagelse
Korsør
Nyborg
Langeskov
Odense
M iddelfart
Fredericia
Vejle
Horsens
Skanderborg
Aarhus H
Hadst en
Langå
Randers
Hobro
Arden
Skørping
Aalborg
Aalborg Vest by
Lindholm
Ikke geografisk rækkefølge
Kolding
Esbjerg
Lunderskov
Vamdrup
Vojens
Rødekro
Tinglev
Padborg
Kliplev
Gråst en
Sønderborg
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0031.png
Årlig vækst (%)
Passagerkm/ år
5,5
4,7
3,4
1,9
0,5
4,0
2,9
1,9
1,0
0,2
0,2
0,2
6
5
4
3
2
1
0
-1
-2
-3
2016
2017
2018
-0,5
-1,4
8.000
6.000
4.000
2.000
0
-2.000
-4.000
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Baggrundsvækst
Ny bane København-Ringst ed
Ringst ed-Odense opgradering
Overdragelse af t rafik*
Ny bane over Vest fyn
Andre projekt er* *
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0032.png
Højhast ighedst og indgår ikke i de videre analyser af t ogt ypevalg. Det t e skyldes, at selv på st rækninger
med højhast ighedsbaner vil de passagermæssige fordele i form af reduceret rejset id være begrænsede.
Eksempelvis medfører højhast ighedst og på København-Ringst ed, hvor infrast rukt uren t illader op t il 250
km/ t en rejset idsgevinst på mellem t o og t re minut t er, mens Vejlefjordbroen med højhast ighedst og ikke
medfører nogen nævneværdig rejset idsgevinst . Det skyldes, at t oget ikke når sin fulde hast ighed på den
kort e st rækning. M ellem København og Odense er rejset idsgevinst en således mellem t o og t re minut t er,
og mellem København og Aarhus ligeledes mellem t o og t re minut t er. En markant højere rejset idsgevinst
vil kræve bet ragt elige infrast rukt urinvest eringer, hvilket ikke vurderes sandsynligt på nuværende t ids-
punkt .
Når rejset idsgevinst en ikke er st ørre, på t rods af den højere hast ighed, skyldes det , at fjernt og t ypisk har
bedre accelerat ions- og passagerudvekslingsevne end højhast ighedst og. M ed kun enkelt e minut t ers for-
skel i omløbst iden, vil den marginalt kort ere rejset id sandsynligvis ikke kunne omsæt t es t il reduceret ma-
t erielbehov. Tvært imod vil en pulje, der også inkluderer højhast ighedst og, øge mat erielbehovet , da de
ikke vil kunne indgå på t værs af t ogsyst emerne. Desuden øges kompleksit et somkost ningerne markant , jo
flere t ogt yper der anskaffes.
Som beskrevet i beslut ningsoplægget af august 2014 er de årlige meromkost ningerne ved højhast igheds-
t og 300-400 mio. kr. Det skyldes blandt andet , at højhast ighedst og pr. sæde er væsent ligt dyrere end
fjernt og, jf. afsnit 6.5.
Da rejset idsgevinst erne ved højhast ighedst og er begrænsede, anskaffelsespris er markant højere og sand-
synligheden for, at flere højhast ighedsbaner ikke et ableres inden for en overskuelig fremt id, er højhast ig-
hedst og udeladt i de videre analyser af t ogt ypevalg. Det kan dog overvejes på et senere t idspunkt , hvis
der et ableres den nødvendige infrast rukt ur, der kan give signifikant e rejset idsredukt ioner. En sådan over-
vejelse kan ses i sammenhæng med kommende mat erielanskaffelser, eksempelvis t il erst at ning af de ek-
sist erende Ø
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0033.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0034.png
Trafiktype
Strækning
M inimum forventet
tidsgevinst
Fjernt rafik
København
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0035.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0036.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0037.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0038.png
MR
Bygget : 1978-1985
Ant al t ogsæt : 32
Ant al siddepladser: 130
Dieselt ogsæt t et M R anvendes udelukkende i regionalt ogst rafik i Nordjylland
samt på enkelt e myldret idsafgange på st rækningen Struer-Fredericia. Der er
mindre end t i t ogsæt i daglig drift . Toget er p.t . under udfasning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0039.png
IR4
Bygget : 1993-1997
Ant al t ogsæt : 44
Ant al siddepladser: 215-220
Elt ogsæt t et IR4 anvendes i IC- og lynt og på alle elekt rificerede st rækninger.
Herudover anvendes t oget som regionalt og på st rækningerne Slagelse-
København-Helsingør samt på få afgange mellem Odense og Fredericia. De 44
t ogsæt anvendes alle i den daglige drift . Ved sammenkobling af flere t ogsæt er
der gennemgang for passagerer mellem t ogsæt t ene, og t oget kan sammenkob-
les med IC3.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0040.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0041.png
Kategori
Forudsætning
Følsomhed
Forvent et
infrast rukt ur
Færre nye baner end i Togfonden
Elekt rificering som i Togfonden med
mindre t ilpasninger
Behov for perronforlængelser
Aksellast og hast igheder t ilst rækkelig for de
nye t og
19
Køret idsberegninger på nye baner er foret aget
Elekt rificering forsinket
Perronlængdebehov ved forskellige scenarier for op-
og nedformering
Forvent et passagervækst
Vækst i passagerkilomet er på 27% fra
2016 t il 2030
20
Høj vækst : Vækst ved gennemførelse af alle projekt er i
Togfonden
Lav vækst : Nulvækst fra 2020-2030
Operat ionel t ilgang t il
t ogkørsel i Danmark
Afvigelse fra Timemodellen
Passagerstrømme i Danmark som i dag
Trafikt yper i Danmark som i dag
Køret idsforudsæt ninger baseret på mar-
kedsanalyse og Øresundst og
Op- og nedformering i drift kun i Aarhus
Udgangspunkt for sædest and er t ypisk euro-
pæisk st andard
Anvendelse af højhast ighedst og
Op- og nedformering i Aarhus og i IC-t rafikken
(Odense, Fredericia, Aalborg)
Beregning af meromkost ninger, hvis sædeafst and som
i IC3 fast holdes
Operat ionelle forudsæt ninger gi-
vet af t rafikkont rakt en
Forvent et t rafikomfang t ilpasset ny infra-
st rukt ur
DSB st år for t ogdrift som i dag
Svendborg-Vest fyn og Vejle-Herning-St ruer udgår
Øresundst rafikken udgår
Samme krav t il belægning som i dag
Køb af t og t il int ernat ional t rafik ikke inklu-
deret
Der t illades dobbelt så st or overbelægning som i dag
Køb af lokomot iver og vogne t il kørsel på st rækningen
København-Hamborg
Eksist erende
og fremt idigt mat eriel
Eksist erende flådes levet id op t il omkring 35
år
Nye ellokomot iver fra 2020 t il kørsel med
113 eksist erende dobbelt dækkervogne
Udfasning af IC4 fra 2024
Øvrige lit ra bruges som forudsat
Reservebehov som i dag men reduceret for
nyt elmat eriel
24 ekst ra ET ved (1) udlicit ering af Øresundst rafik, eller
(2) overt agelse af mat eriel fra Skånet rafikken
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0042.png
Risiko
Strategisk risiko
Effekt
Forebyggende tiltag
Banedanmarks Elekt rifi-
ceringsprogram eller
Signalprogram forsinkes
(ID 131)
Top 10
Forsinket
indfasning
Negat iv effekt på OPEX og passagerind-
t ægt er som følge af forsinkelsen.
De nye t og kan ikke indsæt t es i drift i
forvent et omfang.
Togproducent en må nedsæt t e leve-
ringsfrekvensen og må event uelt kom-
penseres økonomisk.
Fleksibilit et svarende t il den samlede usikker-
hed i anskaffelsen indbygges i t ogkont rakt en.
Løbende dialog med Banedanmark og kont rakt -
st yring i forhold t il t ogproducent en.
Passagerprognosen er
for høj eller lav (ID 28)
M O2030-beregninger er
unøjagt ige eller fejlbe-
hæft ede (ID 29)
Øgede
omkost ninger
Forsinket
indfasning
Varig effekt på CAPEX og OPEX da DSB
vil have for mange eller for få t og ift .
passagerbehovet .
Negat iv effekt på OPEX og passagerind-
t ægt er, da t ogt ypevalget ikke godken-
des og dermed forsinker indfasning.
Fleksibilit et svarende t il den samlede usikker-
hed i anskaffelsen indbygges i t ogkont rakt en.
Forudsæt ninger og følsomhed afst emmes i sek-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0043.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0044.png
Pladsbehov (1.000 pladser)
70
60
50
40
30
20
10
0
2016
Eksist erende mat eriel
59
*
65
13 (30%)
43
30 (70%)
+10%
22
2030
Nyt mat eriel
Fjernt rafik
Regionalt rafik
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0045.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0046.png
I forhold t il fast læggelsen af pladsbehovet er der som skit seret en række usikkerheder , som påvirker det
endelige pladsbehov. DSB har vurderet muligheder for at reducere mat erielbehovet og blandt andet an-
t aget , at det er realist isk at nedjustere værkst edsreserven, og overflyt t e nogle fjernt ogskunder t il regio-
nalt og ved mindre køreplansjust eringer. Det t e er indarbejdet i forudsæt ningerne.
De t rafikale forudsæt ninger i analyserne har været fast låst med udgangspunkt i t rafikomfang og ant al di-
rekt e forbindelser samt forudsæt ning om, at der kun op- og nedformeres i Aarhus i basisscenariet . Der-
med skabes sammenlignelighed på t værs af de forskellige scenarier. Hvis man imidlert id ønsker at ændre
basisscenariet s t rafikale forudsæt ninger, vil man kunne reducere behovet yderligere.
Eksempler på øvrige mat erieldisponeringsmæssige forhold, som har været vurderet for at reducere den
samlede mat erielanskaffelse, og som er fravalgt , er skit seret nedenfor.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0047.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0048.png
Trafiktype
Afstand mellem stationer
Topfart (km/ t)
Regionalt rafik
Fjernt rafik
Højhast ighedst rafik
*
Ca. 7 km
Ca. 18 km
St or afst and
M indst 160
Omkring 200
Op t il 250
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0049.png
Trafiktype
Foreslåede
løsninger
Singledæk
Dobbeltdæk-
ker
Togsæt
* *
Lokomotiver
og vogne
Regionalt rafik
Fjernt rafik
Højhast ighedst rafik
17
17
11
12
12
9
5
5
2
16
15
10
1 (2
* * *
)
2
1
Egenskaber
Regionaltog
Fjerntog
Højhastighedstog
Topfart [km/ t]
Accelerat ion [m/ s2]
Ant al døre pr. side pr. vogn
Dørbredde [mm]
Højgulv/ lavgulv
Trykt æt
Sædeafst and [mm]
Kobling som st andard
160
0,8-1,25
2
1100-1950
Lav
Ingen
800-900
Ja
200
0,7-1,0
1-2
900-1800
Lav
Trykt æt hed (t ilvalg)
850-950
Ja
230-250
0,5-0,9
28
1-2
800-1000
29
Høj
Fuld t rykt æt hed
850-950
Ja
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0050.png
63%
16%
1%
5%
9%
6%
Højhast ighedst og
Lokomot iver og vogne
Togsæt
Fjernt og
Regionalt og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0051.png
Siem ens
Bombardier
St adler
Alst om
Hit achi
CAF
Pesa
Newag
Skoda
AnsaldoBreda
CRRC
2%
1%
1%
<1%
3%
4%
4%
12%
19%
25%
28%
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0052.png
Gulvhøjde og indstigning (dimension og profil på vognkassen)
Et t og er t ypisk designet med gennemgående højgulv eller med lavgulvsområder mellem bogier. Enkelt e
t og kan dog indeholde begge dele. Er t oget designet med gennemgående højgulv, vil indst igning være
forbundet med t rapper. Er t oget designet med lavgulv, kan indst igning t ypisk ske niveaufrit , mens der vil
være t rapper/ ramper op t il områderne over bogierne og i forbindelse med overgange mellem vogndele.
Gulvhøjde og indst igningshøjde har indflydelse på design af vognkassen og er derfor en del af produkt -
plat formen.
Topfart og acceleration (dimension og profil på vognkasse, traktionsudstyr, bogier og performance)
Et t og er grundlæggende designet t il en given t opfart . Designet omfat t er ikke alene element er som t rakt i-
onsudrust ning med inst alleret effekt , bogier, bremseegenskaber mv., men også vognkassen i form af fx
st at iske forhold, kollisionsforhold og aerodynamik. Disse forhold er således en del af plat formen. Ændrin-
ger i t opfart og accelerat ion, ud over hvad plat formen indeholder, kan bet yde, at t oget s drivlinje må æn-
dres, idet højere t opfart kan kræve højere effekt og flere mot oriserede aksler, hvilket t ypisk vil ændre
vægt forholdene. Det skal i øvrigt bemærkes, at et t og grundlæggende kan være designet t il højere ha-
st igheder end specificeret i konkret e leverancer, således at en simpel ændring af gearing er t ilst rækkelig.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0053.png
Trafiktype
Foreslåede
platforme
Solgt i mindst én
konfiguration
M arkedsandel (%)
Alle
Regional
Regional og fjern
Fjern
Fjern og højhast ighed
Højhast ighed
5
4
8
2
2
4
3
*
3
7
* *
2
2
4
6
7
66
2
0
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0054.png
Togsæt
Alstom
| Coradia
Bombardier
| Tw indexx Express
CAF
| Civit y
CRRC
| CRH380B
Hitachi
| AT 200
PESA
| Dart
Siemens
| Desiro HC
Stadler
| Kiss
Talgo
| Talgo EM U
Lokomotiver og vogne
Alstom og Bombardier
| M 7
Siemens
| Viaggio
Skoda
| Push-pull
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0055.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0056.png
Togsæt versus lokomotiver og vogne
Et t ogsæt (øverst på figuren) er en selvkørende enhed, der best år af et ant al fast sammenkoblede
vogne. St ørrelsen af t ogsæt t et (antal vogne) fast lægges i designfasen, og den fast lagt e st ørrelse forbli-
ver t ypisk den samme gennem hele t oget s levet id. Flere t ogsæt kan sammenkobles, således at kapaci-
t et en øges, men op- og nedskalering sker med et helt t ogsæt ad gangen.
Lokomot iver og vogne-koncept et (nederst på figuren) best år af et lokomot iv og et ant al vogne, der så-
ledes danner en samlet t ogformat ion. Vognene er oft est enkelt vogne, og det t e koncept er derfor ska-
lerbart med en vogn ad gangen. Op- og nedskalering med lokomot iver og vogne kræver imidlert id en
langt mere omfat t ende rangering, end det er t ilfældet ved t ogsæt , hvor hver enhed er selvkørende.
Det er muligt at sammenkoble flere t ogformat ioner best ående af lokomot iver og vogne.
Singledæk versus dobbeltdækker
Producent erne har foreslået produkt plat forme baseret på såvel singledæk som dobbelt dækker. Et t og
baseret på dobbelt dækker (øverst på figuren) har ca. 20-25% flere pladser end et t og baseret på sing-
ledæk (nederst på figuren) med samme længde. Skalerbarheden målt på ant al sæder er således me-
get forskellig mellem de t o koncept er, hvilket bet yder, at producent erne med deres respekt ive pro-
dukt plat forme har forskellige muligheder for at opfylde event uelle krav om ant al siddepladser pr. t og.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0057.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0058.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0059.png
M åneder
Til t iden
Forsinket
36-
24-35
12-23
6-11
1-5
11%
9%
9%
2%
33%
42%
47%
53%
11%
9%
22%
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0060.png
Teknisk design
22%
9%
6,5%
6,5%
58%
M yndighedsgodkendelse
Konst rukt ion
Operat ørmodifikat ioner
Øvrige
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0061.png
Togtype
Interval
M iddelværdi
M odelleret prispunkt
(ca. 400 sæders togsæt)
*
Regionalt og
Fjernt og
Højhast ighedst og
* *
137-329
166-349
313-516
202
265
458
223
281
446
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0062.png
Togtype
Vedligeholdelse
OPEX
Energi
Regionalt og i regionalt rafik
Fjernt og i regionalt rafik
Fjernt og i fjernt rafik
2,8-3,8
2,9-4,0
2,8-3,8
1,0-1,4
1,0-1,4
1,0-1,4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0063.png
Risiko
Strategisk risiko
Effekt
Forebyggende tiltag
Konkret e t ilbud indehol-
der priser, som afviger
fra de est imat er, der er
anvendt t il t ogt ypeval-
get (ID196)
Top 10
De t ilbudt e t ogst ørrel-
ser og deres skalerbar-
hed modsvarer ikke t og-
st ørrelserne, der er an-
vendt t il t ogt ypevalget
(ID197)
Øgede
omkost ninger
Varig effekt på CAPEX og OPEX.
Flådesammensæt ning er ikke opt imal.
Pot ent ielt genbesøg af t ogt ypevalg som
vil forsinke programmet .
Følsomhedsanalyser for CAPEX og OPEX ifm.
t ogt ypevalg.
Est imat er verificeres mod lignende projekt er i
andre lande (benchmarks).
Forsinket
indfasning
Højere omkost ninger.
Konkurrencesit uat ion i udbuddet er ikke
opt imal.
Pot ent ielt genbesøg af t ogt ypevalg og
nyt udbud vil forsinke programmet .
Produkt plat formens modenhed kom-
promit t eres.
Følsomhedsanalyser for CAPEX og OPEX ifm.
t ogt ypevalg.
Togt ypevalg verificeres gennem t eknisk dialog
med markedet inden endelig fast læggelse af
krav.
Udbud og krav, som t illader, at producent erne
kan t ilbyde med udgangspunkt i eksist erende
produkt plat forme.
Togt ypevalg verificeres gennem t eknisk dialog
med markedet inden endelig fast læggelse af
krav.
Krav t il dynamiske egen-
skaber kan ikke opfyldes
med de t ogst ørrelser,
som er anvendt t il t og-
t ypevalget (ID199)
Kundebehov
ikke opfyldt
M anglende passagervækst da t oget ikke
er i st and t il at overholde den ønskede
køreplan.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0064.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0065.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0066.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0067.png
Område
Anskaffelse
Kompleksitet ved anskaffelse af to platforme i stedet for én
Forberedelse og gennemførelse af udbud af to plat forme.
Design, test, og godkendelse af t o plat forme.
Idrift sæt t else af t o plat forme.
Omkostninger
Ca. 90
Vedligeholdelse
Behov for at uddanne vedligeholdspersonale i vedligehold af to plat-
forme.
Lavere læringskurve ved opdeling af flåde på t o plat forme.
Øget behov for udst yr, vedligeholdspersonale, og reservedelslager ved
opdeling af flåde på t o platforme.
Ca. 1.390
Uddannelse af tog-
personale
Behov for at uddanne t ogpersonale i drift af to platforme.
Ca. 150
Total
Ca. 1.630
M io. kr.
+1.630
+700
-520
-410
Anskaffelse
Drift
Kompleksit et
Samlet
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0068.png
10%
12%
0%
2%
2,5%
-10
4%
6%
8%
-1.000
-900
-800
-700
-600
-500
-400
-300
-200
-100
0
100
200
300
400
500
600
700
95%
Beregnet sandsynlighed
800
900
1.000
1.100
1.200
1.300
1.400
1.500
1.600
1.700
1.800
1.900
2.000
2.100
2.200
2.300
2.400
2,5%
1.580
M eromkostninger for scenarie 2 (mio. kr.)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0069.png
Toglængde
M eter
Siddepladser
Antal
Op- og nedformering kun i Aarhus
Øgede årlige omkostninger (%)
*
Op- og nedformering i Aarhus og
for IC-trafikken også i Odense,
Fredericia og Aalborg
Øgede årlige omkostninger (%)
Ca. 80
Ca. 100
Ca. 120
Ca. 140
Ca. 160
210
270
330
390
450
-
+ 1,9
+ 5,5
+ 6,5
+ 11,2
-
+ 1,9
+ 6,8
+ 8,1
+ 13,3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0070.png
Toglængde
M eter
Siddepladser
Antal
Op- og nedformering kun i
Aarhus
Antal togsæt
Op- og nedformering i Aarhus og for
IC-trafikken også i Odense, Fredericia og
Aalborg
Antal togsæt
Ca. 80
Ca. 100
210
270
204
165
199
161
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0071.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0072.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0073.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0074.png
Togtype
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Anvendt *
32
37
5
42
5
42
42
42
42
42
34
-8
17
-17
-17
IC4
Ind-/ udfasning
Anvendt
96
96
96
96
96
96
96
96
96
96
87
-9
36
-51
-36
IC3
Ind-/ udfasning
MQ
ejet
Diesel
Anvendt
Ind-/ udfasning
Anvendt
Ind-/ udfasning
Anvendt
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
MQ
leaset
ICE
MR
ME
12
12
12
12
12
12
12
12
12
12
12
12
12
12
12
13
3
-10
-3
Ind-/ udfasning
Anvendt
Ind-/ udfasning
Anvendt
Ind-/ udfasning
Anvendt
113
25
-7
21
-4
14
-7
-14
33
33
33
33
24
-9
15
-9
-15
Vogne
113
113
113
113
113
113
113
113
113
113
113
113
113
113
DD
EA
EL
Ind-/ udfasning
Anvendt
Ind-/ udfasning
Anvendt
7
7
4
5
5
5
5
-5
17
10
26
9
26
26
26
26
26
26
26
26
Elmateriel
Ind-/ udfasning
Anvendt
44
44
44
44
44
44
44
44
44
44
44
44
27
-17
-27
IR4
ET
Nye
elt og
Ind-/ udfasning
Anvendt
Ind-/ udfasning
Anvendt
Ind-/ udfasning
36
36
34
34
34
34
34
34
34
34
34
34
34
34
34
34
34
72
36
108
36
144
36
180
36
204
24
204
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0075.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0076.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0077.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0078.png
1.0 Rammesættende krav
1.1
Tog t il passagert ransport
1.2
Elekt risk fremdrift
1.3
Drift af regionalt og og fjernt og
1.4
Drift i Danmark
1.5
Kompat ibel med infrast rukt ur
1.6
Underst øt t er fremt idig drift sst rat egi
1.7
Baseret på en produkt platform
1.8
Fremt idssikret løsning
2.0 Togets opbygning
2.1
Togkonfigurat ion
2.2
M ult ipel drift
2.3
Delsyst emer
2.4
It-syst emer
2.5
Klimat iske forhold
3.0 Tog
drift
3.1
Dynamiske egenskaber
3.2
Passagerkapacit et
3.3
Drift koncept
3.4
RAM S
3.5
Vedligeholdelse
3.6
Dokument at ion
3.7
Reservedele, værk-
st eds- og t est udst yr
4.0 Passageroplevelse
4.1
Indvendig indret ning
4.2
Passageromgivelser
4.3
Passager-int erface
5.0 M iljøpåvirkning
5.1
M iljøpåvirkning
af produkt ion
5.2
M iljøpåvirkning
af drift
5.3
M iljøpåvirkning
af bort skaffelse
6.0 Infrastrukturkompatibilitet
6.1
Tog- og infrast rukt ur
6.2
Operat ionelle int erfaces
7.0 Relevant lovgivning og regler
7.1
Obligat oriske best emmelser
7.2
St andarder
7.3
Versionsstyring
7.4
Godkendelser
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0079.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0080.png
Grundlæggende og øvrige platformelementer
Grundlæggende platformelementer
Risiko: Tidsplan
Risiko: Omkostninger
Risiko: Teknisk design
Dimension og profil på vognkasse
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0081.png
Togdrift
Kravområde
Drift st ilst ande
2
0
Antal krav i alt
Heraf obligatori-
ske krav
M arkedsplatform
Tillæg
Væsentlig afvejning
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0082.png
Strækning
# stop
Handlinger
Distance
(km)
Basistid
(hh:mm:ss)
København-Aarhus (fjern)
København-Aarhus (lyn)
Helsingør-Ringst ed
Aarhus-Esbjerg
15
5
17
17
Op- og nedformering i Aarhus
329
327
110
197
Tidskrav
Tidskrav
Tidskrav
Tidskrav
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0083.png
Baggrund:
Som et result at af passagerst rømmene anvender DSB i dag fjernt og med op t il fem t ogsæt , der
drift skobler undervejs på hovedst rækningen mellem København og Aalborg, og drift skobling er i dag en
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0084.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0085.png
For et t ogsæt med 210 pladser er der ca. 15% flere pladser ved europæisk sædeafst and end ved en afst and
svarende t il IC3. Samlet vil det t e medføre flere t ogsæt og årlige meromkost ninger på ca. 140 mio. kr. Det t e
skyldes, at der skal køres færre lit rakilomet er, såfremt de nye elt og har sædeafst and på niveau med t ypisk
europæisk st andard.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0086.png
Hvis delvis t rykt æt hed kræves: <10% af anskaffelsesprisen
Hvis fuld t rykt æt hed kræves: op t il 30% af anskaffelsesprisen
Øgede vedligeholdelsesomkost ninger på 5-10% for delvis t rykt æt hed
Øgede vedligeholdelsesomkost ninger med op t il 20% for fuld t rykt æt hed
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0087.png
Risiko
Strategisk risiko
Effekt
Forebyggende tiltag
M arkant e ændringer t il
krav eft er kont rakt ind-
gåelse (ID 36)
Top 10
Øgede
omkost ninger
Varig effekt på CAPEX og OPEX.
Event uel forsinket indfasning.
St ringent kravst yring forankret i M at erieludvalg og
DSB's ledelse.
Klar proces for kravændringer i udbudsmat erialet .
Tæt dialog mellem DSB og int eressent er.
Kommunikere beslut ningsport e og forhold, som lå-
ses for ændringer.
Homologering og god-
kendelser t ager længere
t id end planlagt (ID 14)
Top 10
Forsinket
indfasning
Negat iv effekt på OPEX og passa-
gerindt ægt er som følge af forsinket
indfasning af nye t og samt forsinket
udfasning af eksist erende mat eriel.
Gøre producent en ansvarlig for at opnå de regulat o-
riske godkendelser.
Producent ens godkendelsesplan evalueres i udbuds-
processen.
DSB t ager i Fase 2 kont akt t il Trafik-, Bygge- og Bolig-
st yrelsen i forhold t il procesplan for myndighedsgod-
kendelse.
Indledende CSM -RA-analyse gennemføres i Fase 2.
Ændringer i godkendelsesprocesser overvåges for at
afbøde ændringer i forhold t il myndigheder, int eres-
sent er, dokument at ion og proces.
Leverancen overvåges under kont rakt ens udførelse,
og st at us rapport eres t il DSB's projekt t eam.
Pålidelighed og t ilgæn-
gelighed af de nye t og
er overest imeret (ID 44)
M anglende
drift sst abilit et
Faldende passagerindt ægt er og
øget OPEX som følge af faldende
ret t idighed.
Krav t il pålidelighed og t ilgængelighed baseres på in-
t ernat ionale normer.
Anskaffelse baseret på velet ableret produkt plat form
vil reducere usikkerhed ift . pålidelighed og t ilgænge-
lighed.
Yderligere informat ion om " normale" niveauer for
pålidelighed i løbet af Fase 2-3 vil informere forvent -
ninger og krav.
Sikre, at kont rakt er specifik omkring krav t il ni-
veauer for RAM S, herunder krav t il drift smodning.
Kont rakt regime med st ærke økonomiske incit amen-
t er, herunder bet ydelig del af bet aling knyt t et t il t o-
get s præst at ioner.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0088.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0089.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0090.png
Antal vedligeholdelseskontrakter
10
~25% af alle nye kont rakt er i 2015
7
6
9
8
6
Gennemsnit 16%
4
3
3
2
3
3
3
3
5
5
2
0
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0091.png
Antal vedligeholdelseskontrakter
100
80
60
40
20
0
89
16
19
44
10
Tot al
Bybane
Højhast ighed
Regional
Fjern
Beregnet ant al vedligeholdelseskont rakt er ved en lige
andel af vedligeholdelseskont rakt er på t værs af togt yper.
17
48
8
Antal vedligeholdelseskontrakter
100
89
22
80
17
60
15
10
9
40
20
7
9
0
Tot al
Alst om
Siem ens
Bombardier
St adler
CAF
Hit achi/ Ansaldo
Øvrige
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0092.png
Producent
Land
Togtype
Operatør
Vogne
Togsæt
Kontrakttype
Kontraktstart
Varighed i
år
Alst om
It alien
EM U/ DM U
Trenit alia
n/ a
214
Al vedligehold inkl.
18 værkst eder og
support t il logist ik
Al vedligehold
Al vedligehold
Al vedligehold i t o
værkst eder bygget
af Siemens
2011
6
Siemens
Alst om
Siemens
St orbrit annien
Sverige
St orbrit annien
EM U
EM U
EM U
Sout h West
Trains
St ockholmst ag
Thameslink
665
n/ a
1.140
155
123
115
2001
2011
2018
20
5
n/ a
M DBF (km)
40.000
30.000
20.000
10.000
Togproducent er: 2-3 år
Andre operat ører (in-house): 2-4 år
1
DSB 7-8 år
0
0
DSB (IC3, ET og IR4)
2
2
DSB (IC3 og ET)
2
4
Gennem snit ved out sourcing
6
3
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0093.png
% af nuværende vedligeholdelsesomkostninger
30
28%
5%
3%
20
20%
10
0
Brut t ogevinst
ved out sourcing
Producent ens
indt jeningsmargin
Omkost ninger t il
kont rakt st yring
Net t ogevinst ved
out sourcing
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0094.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0095.png
Dimension
M arkedsindsigt
Konsekvenser for DSB
1.
M arkedet for out sourcing
M arkedet for out sourcing af vedligeholdelse t il
producent er er voksende, men det er st adig kun
en mindre del (<25%) af alle t oganskaffelser, der
indeholder vedligeholdelse.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0096.png
Risiko
Strategisk risiko
Effekt
Forebyggende tiltag
Togproducent en under-
vurderer vedligeholdel-
sesopgavens st ørrelse
og kompleksit et (ID 202)
Top 10
M anglende
drift sst abilit et
Ut ilst rækkelig ret t idighed og øget OPEX.
Kont rakt en er over t id ikke at t rakt iv for
t ogproducent en, som ønsker at opsige
den før udløb.
Tydeliggørelse af operat ionens kompleksit et i
udbudsmat erielet og under forhandlingsproces-
sen.
DSB evaluerer producent ens vedligeholdelses-
planer i forbindelse med udbuddet .
Kont rakt for t oganskaffelsen med bet aling knyt -
t et t il drift sst abilit et og pålidelighed.
Dårligt fungerende ope-
rat ionelt grænsesnit t il
producent en vedr. ved-
ligehold (ID139)
Top 10
M anglende
drift sst abilit et
Ut ilst rækkelig ret t idighed og øget OPEX.
Samarbejde præget af bøder og uende-
lige diskussioner mellem part erne.
Tydelig kont rakt og professionel kont rakt st y-
ring.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0097.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0098.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0099.png
Krav
Antal producenter
Produkt plat form, som er bygget eller kan t ilpasses t il fjernt rafik, og som
t idligere er solgt i Europa
Plat formen skal være t ilstrækkelig et ableret og kunne t ages i drift i Danmark
Out sourcet vedligeholdelse
6
6
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0100.png
Antal sæder (1.000)
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
30.000+ sæder
10-30.000 sæder
0-10.000 sæder
Est imeret DSB-ordre
Indkøb
43.000 sæder
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0101.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0102.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0103.png
Tema
Beskrivelse
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0104.png
Risiko
Strategisk risiko
Effekt
Forebyggende tiltag
Producent en leverer
ikke den aft alt e kvalit et
(ID 45)
Top 10
M anglende
drift sst abilit et
Ut ilst rækkelig ret t idighed medfører fal-
dende passagerindt ægt er og øget OPEX.
Øget OPEX som følge af fx øget energi-
forbrug og vedligeholdelsesomkost nin-
ger.
Indkøb baseret på produkt plat form og out put -
baseret kravspecifikat ion.
Prækvalifikat ion med fokus på verificering af
producent oplysninger.
Bruge forhandlingsprocessen t il dialog om ud-
budsmat erialet med producent er.
Kont rakt regime med st ærke økonomiske incit a-
ment er, herunder en bet ydelig del af bet aling
knyt t et t il t oget s præst at ioner.
St yrke kont rakt st yringskompet encer.
Inkludere
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0105.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0106.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0107.png
12.1
Infrast rukt ur og facilit et er
12.2
Processer og organisat ion
12.3
It
12.4
Port efølje af afledt e
projekt er (invest eringer
og tidsplan)
13.
Organisat orisk
implement ering
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0108.png
Facilitetstype
Eksempler på driftsopgaver
Antal
Værkst eder
Forsyningsfacilit et er
Klargøringsfacilit et er
Vaskefacilit et er
Opst illingsfacilit et er
Reparat ioner, t eknisk fejlret ning, eft ersyn og sikkerhedst jek
Tømning, påfyldning af diesel, vand og sprinklervæske
Rengøring og klargøring, mindre reparat ioner, sikkerhedst jek
Udvendig vask
Parkering, rengøring
4
58
15
2
9
23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0109.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0110.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0111.png
Typegodkendelse:
Trafik-, Bygge- og Boligst yrelsens godkendelse af en t ypes konst rukt ionsmæssige, herun-
der sikkerhedsmæssige,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0112.png
Uddannelsesindsats
Træningsdage pr. gruppe
Træningsdage pr. årsværk
Operat ion: Fremføring af t og
Operat ion: Servicering og sikkerhed på t oget
Klargøring af t og
Vedligeholdelse af t og
Togt eknisk indsigt
Kont rakt uel indsigt og leverandørstyring
Transit ionskompet encer
Ca. 19.600
Ca. 2.900
Ca. 6.600
Ca. 6.500
*
Ikke est imeret
Ikke est imeret
Ikke est imeret
17
3
26
19
* *
Ikke est imeret
Ikke est imeret
Ikke est imeret
* 6.500 t ræningsdage er under forudsæt ning af, at vedligeholdelse holdes in-house. Uanset om vedligeholdelse out sources, er det forvent ningen, at DSB
vil skulle st å for en t ræningsindsat s.
* * Vedligeholdelse dækker adskillige medarbejdergrupper, og ant allet af t ræningsdage varierer inden for medarbejdergr upperne. Der er udregnet et
gennemsnit på t værs af vedligeholdelse.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0113.png
Hovedområde
M ia. kr.
Infrastrukt ur og facilit et er
Processer og organisat ion
It
Total
2,2-3,6
0,1-0,2
0,3-0,4
2,6-4,2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0114.png
Investering (mio. kr.) inkl. moms
600
303
142
400
200
2.772
0
Infrast rukt ur
Processer og organisat ion
It
2028
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2016
2029
2030
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0115.png
2015
2016
2017
2. Forbe-
redelse
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024-2029
1.5. Beslut ning
3. Udbud & kont rakt
4. Design, t est & godkendelse
5. Leverance & drif t
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0116.png
Risiko
Strategisk risiko
Effekt
Forebyggende tiltag
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0117.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0118.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0119.png
Sponsorgruppe
Skal overvåge programmet og skal sikre politisk beslutning om toganskaffelsen, godkendelse af igang-
sættelse af udbud og valg af producent.
Består af repræsentanter fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet , som varetager statens ejerskab
af DSB, repræsentanter fra
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0120.png
Projektlederne er ansvarlige for, at projekt erne leverer i henhold til gældende planer og budgetter, og
skal løbende rapport ere på fremdrift til relevante fora.
Programkontor (PM O)
Er ansvarlig for at udarbejde met oder og standarder for programmet.
Varetager hovedparten af programmets styringsdiscipliner, herunder planlægning og rapportering,
økonomi- og ressourcestyring, risikostyring, kvalitetsstyring og informationsstyring.
Styring af afledte projekter
Er ansvarlig for at initiere de afledte projekter, sikre koordinering og sammenhæng på tværs af projek-
ter, følge op på fremdrift, kvalitet og økonomi samt sikre godkendelse af projektleverancer.
Økonomi
Er ansvarlig for at udarbejde og vedligeholde programmets samlede investeringsbudget og for at kvali-
tetssikre anvendte metoder og økonomiske modeller.
M odellering & simulering
Er ansvarlig for at udarbejde analyser og modeller, blandt andet i relation til t ogt ypevalg, anskaffelses-
plan, placering af facilit eter, udarbejdelse af evalueringsmodel og evaluering af de indkomne t ilbud.
Jura
Skal sikre, at tog- og lokomot ivindkøbet gennemføres i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Er ansvarlig for udarbejdelse af udbudsmateriale og gennemførelse af udbud.
Kontraktstyring
Understøtter udbudsprocessen forud for kontrakt indgåelse.
Er efter kontraktindgåelse ansvarlig for al dialog med den valgte producent og for, at DSB fremstår
som en professionel kunde.
Skal sikre, at producent en overholder sine kontrakt uelle forpligt elser.
Definition of nye tog
Drift af nye tog
Out put baserede krav
Validering
Funkt ionsdygt ig flåde
Out put baseret
specifikat ion
Teknisk beskrivelse
Accept af tog
Teknisk beskrivelse
Det aljeret specifikat ion
M ont age af t og
Design og produkt ion
Syst em og delsyst em-
mont age
Produkt ion
DSB ansvarlig
Producent ansvarlig
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0121.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0122.png
Årsværk
44
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2017
Int erne
42
36
31
31
31
16
16
16
16
16
16
16
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Ekst erne
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0123.png
2015
2016
2017
2. Forbe-
redelse
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024-2029
1.5. Beslut ning
3. Udbud & kon-
t rakt
4. Design, t est & godkendelse
5. Leverance & drift
1. & 2. Beslut -
ning & forbe-
redelse
3. Udbud &
kont rakt
4. Design, t est
& godkendelse
5. Leverance
& drift
AL
Drift
Polit isk
beslut ning
Polit isk god-
kendelse
Passagerdrift (K20)
Afledte
projekter
Processer & organisat ion
It
Infrast rukt ur
Programkont or
Programudrulning
Support af afledt e projekt er
Økonomi
M odellering & simulering
Jura
Kont rakt st yring
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0124.png
Fase 1.5 Beslutning (1�½ år)
Fasen er gennemført i forlængelse af Fase 1, som blev afslut t et i okt ober
2014. Fase 1.5 t ilvejebringer beslut ningsgrundlaget for t ogt ypevalg (hvilke og hvor mange), anskaffelses-
st rat egi (hvornår og hvordan) og det videre forløb. Togt ypevalg og anskaffelsesst rat egi godkendes poli-
t isk.
Fase 2 Forberedelse af udbud (maks. 1 år)
I denne fase udarbejdes det samlede udbudsgrundlag, herun-
der kravspecifikat ion og udkast t il kont rakt . Endvidere implement eres programorganisat ionen for Fremt i-
dens Tog fuldt ud, og de afledt e projekt er igangsæt t es i henhold t il den overordnede implement erings-
plan. Fasen afrapport eres med henblik på en polit isk godkendelse af, at udbuddet igangsæt t es.
Fase 3 Udbud og kontrakt (1�½ år)
Fasen best år af gennemførelse af prækvalifikat ion, udbud, evaluering,
kont rakt forhandlinger, valg af producent og kont rakt indgåelse. Valg af producent godkendes polit isk.
Fase 4 Design, test og godkendelse (3�½ år)
I løbet af denne fase produceres, t est es og myndighedsgod-
kendes de nye t og. Parallelt hermed ge
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0125.png
Fase
Beslutningstager
Deadline
Kritiske beslutninger
Vedrørende
1.5. Beslut ning
Polit isk/
minist erielt
niveau
DSB
M edio 2017
M edio 2017
Igangsæt t else af Fase 2
Togt ypevalg og anskaffelsesplan mv.
Togindkøb
Togindkøb
Ult imo 2016
Ult imo 2016
Ult imo 2016
Ult imo 2016
Organisering og t ilret t elæggelse af de næst e faser og den
samlede omst illing af DSB
Produkt plat form(e)
Udbudsmodel
Særlige krav og afvejninger
Godkendelse af udbudsmat eriale for t oganskaffelsen, inkl.
levereringsomfang
Beslut ning om placering af værkst eder og erhvervelse af
værkst edsarealer
Vedligeholdelsesløsning
Akt st ykke om invest ering
Godkendelse af t ilbud og valg af producent
Aft ale med Banedanmark om finansiering af DSB-spor og
et ablering af ny infrast rukt ur i forbindelse med nye facilit e-
t er
Forhåndsgodkendelse af invest ering t il afledt e projekt er
med henblik på akt st ykke
Prækvalifikat ion af t ogproducent er
Forhåndsgodkendelse af samlet invest ering med henblik
på akt st ykke
M andat t il forhandling og kont rakt for t oganskaffelsen
Udvælgelse af det økonomisk mest fordelagt ige t ilbud
Indgåelse af kont rakt for t oganskaffelsen
Accept af milepæle
Frigivelse af delbet alinger
Udbud og t ildeling af værkst edsprojekt ering (værkst ed 1)
Godkendelse af værkst edsprojekt ering (værkst ed 1)
Udbud og t ildeling af værkst edsbyggeri (værkst ed 1)
Udbud og t ildeling af værkst edsbyggeri (værkst ed 1)
Beslut ning om, at DSB er klar t il at idrift sætt e først e t og
Accept af t ogleverancer
Frigivelse af del- og slut bet aling
Event uel udnyt t else af rammeaft ale om flere t og
Togindkøb &
afledt e projekt er
Togindkøb
Togindkøb
Togindkøb
Togindkøb
2. Forberedelse
Polit isk/
minist erielt
niveau
DSB
Ult imo 2017
M edio 2017
Togindkøb
M edio 2017
3. Udbud &
kont rakt
Polit isk/
minist erielt
niveau
DSB
Primo 2019
M edio 2019
Primo 2018
Togindkøb & af-
ledt e projekt er
Togindkøb &
afledt e projekt er
Togindkøb
Togindkøb
Primo 2018
M edio 2018
Ult imo 2018
Primo 2019
M edio 2019
2. halvår
2019
4. Design, t est &
godkendelse
DSB
2019-2022
2019-2022
M edio 2019
Primo 2020
Ult imo 2020
Ult imo 2022
5. Leverance &
drift
DSB
Ult imo 2023
2023-2029
Fra 2023
Til 2028
Afledt e projekt er
Togindkøb &
afledt e projekt er
Togindkøb
Togindkøb
Togindkøb
Togindkøb
Togindkøb
Afledt e projekt er
Afledt e projekt er
Afledt e projekt er
Afledt e projekt er
Afledt e projekt er
Togindkøb
Togindkøb
Togindkøb
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0126.png
Risiko
Strategisk risiko
Effekt
Forebyggende tiltag
Passagererne er ikke t il-
fredse med de nye t og
(ID 60)
Top 10
M anglende, uklare eller
forsinkede beslut ninger
(ID 21)
Kundebehov
ikke opfyldt
Negat iv passagervækst og negat iv
omt ale.
Et bet ydeligt ant al passagerer skift er
permanent t il andre t ransport former.
Ret t idig inddragelse af int eresseorganisat ioner.
Velt ilret t elagt kommunikat ion.
Forsinket
indfasning
Negat iv effekt på OPEX og passagerind-
t ægt er som følge af forsinkelsen.
Forvent ningsafst emning om klare ent ydige
beslut ningsport e.
Kommunikat ion t il det polit iske niveau og
int ernt i DSB, hvilke beslut ninger der skal t ræf-
fes i de enkelt e faser og af hvem.
Programmet er ikke i
st and t il at opnå fuld
enighed om kravene før
udsendelse af udbuds-
mat erialet (ID 58)
Forsinket
indfasning
Negat iv effekt på OPEX og passagerind-
t ægt er som følge af forsinkelsen.
Tydelig proces for udarbejdelse og godkendelse
af krav.
Tæt dialog mellem DSB og int eressent er.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0127.png
Formål
M ed mindst mulig risiko at indkøbe, få leveret og idrift sæt t e moderne og drift ssikkert elt ogmat eriel frem mod 2030
M ålsætninger
Risici
Indfasning t il t iden
Forsinket indfasning
Høj drift sst abilit et
M anglende drift sst abilit et
Lavest mulige
omkost ninger
Tilfredse kunder
Øgede omkost ninger
Kundebehov
ikke opfyldt
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0128.png
Niveau 3
Risikolog
Niveau 2
Programrisici
Niveau 1
Strategiske risici
Forsinket indfasning
M anglende drift sst abilit et
Øgede omkost ninger
Kundebehov ikke opfyldt
Ca. 65 projekt - og teamrisici
11 fasespecifikke risikot emaer
Top 10-risici
Strategisk risiko
Lille
M edium
Stor
Antagelser
Forsinket
indfasning
Forsinkelse: 6 mdr.
300 mio. kr.
Forsinkelse:
12 mdr.
600 mio. kr.
Forsinkelse:
24 mdr.
1.150 mio. kr.
Negat iv effekt på OPEX og passagerindt ægt er. En le-
vet idsforlængelse af de eksist erende t og på over 24
mdr. vil medføre en markant negativ indvirkning på
OPEX.
Faldende passagerindt ægt er og øget OPEX. Effekt en
er ant aget varig i perioden 2024-30, hvor der er t a-
get højde for gradvis indfasning. Event uelle effekt er
fra rejset idsgarant i er ikke medt aget .
En stor effekt
vurderes potentielt at kunne medføre tab af trafik-
kontrakten.
Varig effekt på CAPEX og OPEX i perioden 2024-
2030, hvor der er t aget højde for gradvis indfasning.
M anglende
drift sst abilit et
Ret t idighed: -2%
OPEX: +5%
300 mio. kr.
Ret t idighed: -5%
OPEX: +20%
1.300 mio. kr.
Ret t idighed: -10%
OPEX: +50%
2.650 mio. kr.
Øgede
omkost ninger
CAPEX: +5%
OPEX: +5%
1.000 mio. kr.
CAPEX: +10%
OPEX: +10%
2.000 mio. kr.
CAPEX: +20%
OPEX: +20%
4.050 mio. kr.
Kundebehov
ikke opfyldt
Passagervækst :
-1%
150 mio. kr.
Passagervækst :
-5%
700 mio. kr.
Passagervækst :
-10%
1.400 mio. kr.
Effekt erne fra manglende passagervækst , hvor der
sker et bet ydeligt og permanent skift t il andre t rans-
port former. Effekt en er ant aget varig i perioden
2024-30, hvor der er t aget højde for gradvis indfas-
ning.
En stor effekt vurderes potentielt at kunne
flytte passagerer permanent til andre transportfor-
mer.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0129.png
Fase 2
Fase 3
Fase 4
Fase 5
Total
Ant al
risici
Effekt
7
Sandsynlighed
Effekt
0
Sandsynlighed
Effekt
2
Sandsynlighed
Effekt
0
Sandsynlighed
Total
Værdi
mio. kr.
Ant al
risici
Værdi
mio. kr.
Ant al
risici
Værdi
mio. kr.
Ant al
risici
Værdi
mio. kr.
M ia. kr.
Forsinket
indfasning
0,2
9
0,2
14
1,2
1
0,0
1,6
M anglende
driftsstabilitet
-
0,0
-
1
0,0
1
0,2
7
0,5
0,7
Øgede
omkostninger
0,0
4
0,5
3
0,4
5
0,2
1,1
Kundebehov
ikke opfyldt
-
0,0
-
0,2
-
0
-
0,7
1,9
0,9
3,7
0,0
2
0,1
6
0,2
0,3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0130.png
Risiko
Strategisk risiko
Sandsynlighed
Effekt
Risikoværdi
*
(mia. kr.)
Banedanmarks Elekt rificeringsprogram eller Signalpro-
gram forsinkes (ID 131)
M arkant e ændringer t il krav eft er kont rakt indgåelse
(ID 36)
Togproducent en undervurderer vedligeholdelsesopga-
vens st ørrelse og kompleksit et (ID 202)
Forsinket
indfasning
Øgede omkost ninger
M anglende
drift sst abilit et
26-50%
10-25%
10-25%
St or
M ellem
M ellem
0,40
0,35
0,23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0131.png
M ia. kr. inkl. moms
M ia. kr. inkl. moms
4
3,1
3
2,3
3,3
20
16
12
2
1,6
0,7
0,0
0,0
2018
2019
2020
0,0
2021
2022
0,0
0
2017
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1,0
1,0
1,0
1,0
8
0,7
4
1
0
M ia. kr.
3
15
2
10
1
5
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
Invest eringsrat e
Invest ering - akk (højre akse)
0
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0132.png
M ia. kr.
Infrastrukt ur og facilit et er
Processer og organisat ion
It
Total
2,2-3,6
0,1-0,2
0,3-0,4
2,6-4,2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0133.png
M ia. kr.
Fase 2 Forberedelse
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0134.png
M ia. kr.
Toganskaffelse
Afledt e projekt er
Programomkost ninger
Total
14,0-17,0
2,6-4,2
0,5-0,6
17,1-21,8
Foreløbigt est imat af ekst erne invest eringer t il perronforlæn-
gelser i Aarhus og Horsens
Op t il 0,4
M ia. kr.
5
4
3
2
1
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Program
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
25
20
15
10
5
0
Togindkøb
Afledt e projekt er
Invest ering - akk. (højre akse)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0135.png
M ia. kr.
0,2
-0,3
-0,8
-1,3
-1,8
-2,3
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
-0,1
0,0
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-0,8
-1,0
-1,3
-1,5
-1,7
-1,7
-1,8
Der er ingen ent ydig met ode t il at sammenligne den nuværende flådes OPEX imod den forvent ede fremt i-
dige flådes OPEX, da der alt andet lige er over 10 års forskydning i drift ssit uat ionen ved fuld indfasning
samt usikkerhed i ant agelser om den forvent ede nye flådes OPEX.
For at opnå et så relevant sammenligningsgrundlag som muligt , er det ant aget , at både den nuværende
og den fremt idige flåde kører samme ant al pladskilomet er.
Baseret på de ant agelser har DSB beregnet energi- og vedligeholdelsesomkost ninger for den nuværende
flåde sammenlignet med t ilsvarende forvent ede omkost ninger for den fremt idige flåde. Beregningerne
for den fremt idige flåde er baseret på den anbefalede t ogt ype, og ant agelser for energi- og vedligeholdel-
sesomkost ninger er baseret på skøn ud fra den gennemført e markedsundersøgelse.
Beregningerne viser, at de nye t og vil medføre en årlig drift sbesparelse på mere end 0,6 mia. kr. på energi
og vedligeholdelse samt reduceret kompleksit et i flåden. Sidst nævnt e forvent es at bidrage t il den skøn-
nede drift sbesparelse med ca. 0,1 mia. kr.
Ud over de ovenfor opgjort e gevinst er ved energi og vedligeholdelse, forvent es også gevinst er ved nye
elt og, som ikke er forsøgt kvant ificeret . Disse gevinst er omfat t er blandt andet kunderet t ede gevinst er ved
nyt mat eriel, køreplansopt imeringer som følge af bevirket af højere accelerat ion og passagerudvekslings-
evne ved de nye elt og, samt miljøgevinst er, herunder signifikant lavere st øj- og lugt gener end nuværende
dieselt og.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0136.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0137.png
Anskaffelse af ellokomotiver
Anskaffelse af nye eltog
Anskaffelsesplan
Anskaffelsestakt
Ansøger
Bogie
Indkøbsprojekt i Fremt idens Tog-programmet .
Indkøbsprojekt i Fremt idens Tog-programmet .
Plan for ind- og udfasning af nuværende og fremt idigt mat eriel.
Ant al t ogsæt , der accept eres og overt ages pr. år.
Producent , der søger om at blive prækvalificeret .
En kort separat undervogn, der indeholder hjulene, og som bærer t o-
get s vognkasser. Bogiens egenskaber er definerende for t oget s køre-
egenskaber.
Svar fra byderne på udbudsmat erialet .
Anlægsinvest ering.
Dieselt ogsæt (Diesel M ult iple Unit ).
Togsæt eller lokomot iver og vogne med t o et ager (dæk) t il passagerer.
Drift skobling bet yder, at koblingen foregår i drift med passager i t o-
gene. Koblingen best år i, at t og A holder ved perron, t og B kører lang-
somt frem t il t og A, og t ogene kobles sammen.
Program i Banedanmark med det formål at elekt rificere det danske
jernbanenet .
Elt ogsæt (Electric M ult iple Unit ).
Se produkt plat form.
Tog med følgende karakt erist ika: Hast ighed: 200 km/ t . Accelerat ion:
M edium. Adgang via brede døre.
Program i DSB, der omfat t er t o indkøbsprojekt er og en række afledt e
projekt er inden for infrast rukt ur og facilit et er, processer og organisa-
t ion samt it .
Tog med følgende karakt erist ika: Hast ighed: 230-250 km/ t . Accelera-
t ion: Lav. Adgang via smalle døre.
Arbejde der kan udføres på det gamle signalsyst em, således at st røm-
men i køreledningerne ikke forst yrrer signalsyst emet .
Ant al t ogsæt , som sæt t es i kommerciel drift pr. år.
Trafik i henholdsvis Øst
Bud
CAPEX
DM U
Dobbeltdækkertog (DD)
Driftskobling
Elektrificeringsprogrammet
EM U
Etableret produktplatform
Fjerntog
Fremtidens Tog
Højhastighedstog
Immunisering
Indfasningstakt
Intern øst- eller vesttrafik
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0138.png
Leverancetakt
Litra
Ant al t ogsæt , som leveres pr. år.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0139.png
Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense, Esbjerg-Odense og Odense-
København. Yderligere det aljer på w w w .t ogfonden.dk.
Tog
Togflåde/ flåde
Togfonden
Transport middel best ående af et lokomot iv og vogne eller ét t il flere
t ogsæt , der kører på skinner.
Samlebet egnelse for t ogmat eriel.
Polit isk aft ale indgået i sept ember 2013 mellem den daværende SRSF-
regering samt Dansk Folkepart i og Enhedslist en om at afsæt t e 28,5
mia. kr. t il et løft af den danske jernbane.
Har del i det sikkerhedsmæssige ansvar for kunderne i t oget , service-
rer kunderne og kont rollerer billet t er.
Gruppering af t ogsyst emer eft er stoppefrekvens og bet jeningsniveau,
fx Int erCit y, Int erCit yLyn, TimeLyn, Regional, Øresund og S-t og.
M at eriel, der kører på skinnenet t et . Samlebet egnelse for t og, t ogsæt
og lokomot iver.
En gruppe af t og med samme t ogkat egori og én afgang i t imen fra en
given st art st at ion t il en given endest at ion i en best emt periode af døg-
net .
Best år af t o eller flere fast sammenkoblede vogne, som er beregnet t il
at køre selv (uden lokomot iver).
Arket ype af t og defineret ud fra en række nøgleparamet re, primært
ant al pladser, t rakt ion og hast ighed, fx højhast ighedst og, fjernt og og
regionalt og.
Scenarier af indkøb af forskellige t ogt ypekombinat ioner; ent en anskaf-
felse af fjernt og t il både fjern- og regionalt rafik eller anskaffelse af
fjernt og t il fjernt rafik og regionalt og t il regionalt rafik.
Køretøj t il jernbanekørsel med eller uden egen fremdrift .
Kørsel for at t ransport ere mat eriel uden passagerer.
DSB har defineret tre t rafikt yper, med hvilke de danske jernbane-
st rækninger vil kunne bet jenes. De t re t rafikt yper er regionalt rafik,
fjernt rafik (dvs. t ypisk Int erCit y og Int erCit yLyn) og højhast ighedst rafik.
Tekniske Specifikat ioner for Int eroperabilit et . EU-harmoniserede
t ekniske krav, der skal underst øt t e en åben og grænseoverskridende
jernbane.
Planlagt e eft ersyn og reparat ioner af t ogmat eriel.
Trafik, der krydser St orebælt .
Togfører
Togkategori
Togmateriel
Togsystem
Togsæt
Togtype
Togtypescenarie
Togvogn/ vogn
Tomkørsel
Trafiktype
TSI
Vedligeholdelse
Øst-vest
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Orientering om DSB's beslutningsoplæg for Fremtidens Tog fase 1,5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1769722_0140.png