Politisk beretning 2016
Foreningen er stiftet med det politiske formål at få elimineret den forskelsbehandling, som beboerne i
Ørestad er udsat for, ved at beboerlicenser til kollektive (offentlige) parkeringsanlæg i Ørestad koster op til
12.000 kr. om året, medens en tilsvarende licens i resten af kommunen koster under 800 kr. om året.
Foreningen har siden sin stiftelse i samarbejde med advokat Ole Liedke samt lokale politikere eller politisk
interesserede personer forsøgt at beskrive det retlige og politiske grundlag for parkeringsforholdene i
Ørestad. Som det fremgår af foreningens årsregnskab 2016 har foreningen anvendt knap 30.000 kr. til
advokatbistand, hvilket er langt under normalt salær for det arbejde der er udført, så mange tak til Ole
Liedke. Der er efter foreningens opfattelse ikke behov for yderligere advokatbistand, med mindre det
besluttes at føre en sag ved domstolene. Det er ikke umiddelbart foreningens holdning, at der er belæg for
dette, idet det er konklusionen, at den forskelsbehandling som bilisterne i Ørestad er udsat for, i sidste
ende er en politisk forskelsbehandling, hvilket er svært at kræve erstatning for.
Vi kan således meddele, at vi er ved at have nået en konklusion på vores undersøgelser, som vi gerne vil
præsentere for foreningens medlemmer ved denne generalforsamling.
Det vil vi gøre ved at notere et antal konklusioner og påstande, som vi så sammen må beslutte hvordan vi
vil forholde os til.
Konklusion 1- Bilisterne i Ørestad er pålagt en særskat til finansiering af
Metrobyggeriet – en særskat som vel at mærke kun rammer beboerne i
Ørestad, og ikke alle andre borgere i København, som benytter Metroen.
Konklusion 2 – Det kan formodentlig ikke bebrejdes By&Havn, at de forfølger
de forretningsmæssige mål, som deres politisk valgte bestyrelse har opsat,
herunder at By&Havn skal skaffe finansiering til Metroen ved at opkræve en
særskat af beboerne i Ørestad ved at drive midlertidig
parkeringsvirksomhed.
Konklusion 3 – Metroloven, der udgør det legale grundlag for By&Havns
virksomhed, herunder deres parkeringsvirksomhed, giver mulighed for
etablering af parkeringsanlæg som led i deres udviklingsarbejde, men der er
ikke legalt grundlag for at drive permanent parkeringsvirksomhed. Det er
således et spørgsmål om tid – hvis denne tid ikke allerede er overskredet –
før ejerne af By & Havn overtræder lovgivningen. I det øjeblik
parkeringsvirksomheden antaget permanent karakter, er der tale om at
By&Havn omgår eller overtræder lovgivningen.
1