Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 367
Offentligt
1768335_0001.png
Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 684
Offentligt
Folketingets Transport - og Bygningsudvalg
Sagsnr.
2016-6835
Doknr.
398183
Dato
31-10-2016
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg har d. 15. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 684 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 684:
”Vil ministeren forholde sig til og kommentere på konklusionen
i vedlagte notat fra
advokat Ole Liedke om betaling for parkering i Ørestad”.
Svar:
Advokat Ole Liedke
konkluderer i notatet, at det er ”nærliggende at antage, at samtlige
parkeringsindtægter fra parkeringsanlæggene på Ørestad (som ejes af Københavns
Kommune med 95%) bør indgå i de årlige indberetninger vedrørende parkeringsind-
tægter, og at disse parkeringsindtægter bør medregnes ved en eventuel regulering af
statstilskuddet til Københavns Kommune…”
Advokat Ole Liedke er med andre ord af den opfattelse, at bruttodriftsindtægter og
bruttoomkostninger fra betalingsparkering fra anlæg, som ejes af interessentskabet By
og Havn, bør være omfattet af lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter (lov nr. 592 af 14. juni 2011 med sene-
re ændringer).
Lov om nedsættelse af statstilskud til kommuner ved forhøjelse af kommunale parke-
ringsindtægter trådte i kraft den 16. juni 2011. Formålet med loven er at understøtte,
at kommunerne opkræver betaling for parkering ud fra trafikale og ikke fiskale hensyn.
Loven regulerer kommunale parkeringsindtægter således, at kommunens indtægter
fra betalingsparkering, der overstiger et givent fradrag, vil udgøre en nedsættelse af
statens tilskud til kommunen. I fradraget kan kommunen medregne omkostninger til
etablering mv. af nye parkeringsanlæg.
Af lovens § 2, stk. 1, fremgår det, at de omfattede indtægter er kommunens brutto-
driftsindtægter fra betalingsparkering som følge af, at bilister betaler for at holde på en
offentlig parkeringsplads, herunder fra parkeringsbilletter, beboerlicenser og erhvervs-
licenser.
Det vil sige, at loven alene vedrører kommunens bruttodriftsindtægter fra offentlige
parkeringspladser. Det skal ses i sammenhæng med bemærkningerne til lovforslaget
(LSF 198 2010/1). I bemærkningerne omtales også alene kommunernes mulighed for
at opkræve betaling efter lov om offentlige veje m.v. (lov nr. 1520 af 27. december
2014 med senere ændringer).
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Henvendelse af 9/6-17 fra Ørestads Parkeringsforening, vedrørende orientering om mulige ulovlige forhold vedrørende By&Havns parkeringsvirksomhed
1768335_0002.png
Ministeriet kan videre henvise til bekendtgørelse nr. 1054 af 3. november 2011, hvor
opgørelsen af bruttodriftsindtægterne er nærmere reguleret. Af bekendtgørelsens § 3
fremgår det ligeledes, at indtægterne vedrører offentlige parkeringspladser.
Transport- og Bygningsministeriet har over for Social- og Indenrigsministeriet oplyst,
at parkering på arealer, der tilhører interessentselskabet By og Havn, efter Transport-
og Bygningsministeriets opfattelse er at anse for parkering på privat ejendom. Trans-
port- og Bygningsministeriet har videre oplyst, at lov om offentlige veje m.v. ikke finder
anvendelse på privat ejendom, hvorfor parkeringen vil bero på et privatretligt grundlag.
Det er på den baggrund Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at interessentsel-
skabet By og Havns eventuelle bruttodriftsindtægter ikke er omfattet af lov om ned-
sættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsind-
tægter. Ministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at der på baggrund af Transport-
og Bygningsministeriets oplysninger ikke er tale om offentlige parkeringspladser m.v.,
samt at indtægterne ikke direkte tilfalder kommunen, men derimod interessentselska-
bet.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2