Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 367
Offentligt
1768334_0001.png
25. april 2016
Ole Liedke
Advokat (L)
Sag: 44451
PARKERING I ØRESTAD
BY & HAVN I/S
By & Havn I/S er et selskab, der ejes af Københavns Kommune (95%) og Staten (5%).
Et interessentskab er ikke et selvstændigt skatteobjekt, men er derimod skattetransparent, hvilket vil
sige at beskatningen sker direkte hos den enkelte interessent og ikke i interessentskabet. Interessen-
terne skal derfor indarbejde interessenternes andele (svarende til deres interessentskabsandel) af såvel
balance som resultat i deres eget regnskab. Københavns Kommune ejer således 95% af parkeringsan-
læggene i Ørestad, således som disse er bogført i By & Havn I/S’s regnskab. Uanset
at parkeringsan-
læggene drives af interessentskabet By & Havn I/S skal 95% af resultatet fra parkeringsanlæggene i
Ørestad tilfalde Københavns Kommune og indregnes i Kommunens parkeringsregnskab.
Kommunernes parkeringsindtægter er undergivet reglerne i lov nr. 592 af den 14. juni 2011
”om
ned-
sættelse af statstilskud til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter”
med tilhørende bekendt-
gørelse nr. 1054 af 3. november 2011
”om opgørelse af bruttodriftsindtægter,
bruttoomkostninger samt fradrag i
forbindelse med regulering af statstilskuddet vedrørende kommunale parkeringsindtægter”.
Loven indeholder en række bestemmelser om opgørelsen af kommunale parkeringsindtægter, og be-
stemmelser om at statstilskuddet til kommuner efter omstændighederne nedsættes, afhængig af hvilke
årlige indtægter kommunen har fra parkering.
Lovgivningen fastslår i den forbindelse, at kommunerne skal opgøre og indberette kommunernes
parkeringsindtægter, jf. lovens § 5:
”Kommunen
har pligt til at indberette regnskabsoplysninger om kommunens bruttodriftsindtægter og bruttoomkostnin-
ger ved betalingsparkering til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest den første hverdag i maj i året efter regnskabs-
året”.
Det fremgår af regnskaberne for By & Havn I/S, at regnskaberne indeholder et særskilt regnskab for
driften af parkeringsanlæggene i Ørestad.
Af regnskabet for 2014 for By & Havn I/S fremgår det således eksempelvis, at parkeringsindtægterne
og parkeringsudgifterne har udgjort henholdsvis kr. 50 mio. og kr. 21. mio., svarende til et resultat af
primær drift på kr. 29 mio.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Henvendelse af 9/6-17 fra Ørestads Parkeringsforening, vedrørende orientering om mulige ulovlige forhold vedrørende By&Havns parkeringsvirksomhed
1768334_0002.png
By & Havn I/S er etableret i henhold til lov nr. 551 af 6. juni 2007 (”Metroloven”).
Denne lov indeholder ingen bestemmelser om, at By & Havn I/S skal kunne drive parkeringsvirk-
somhed.
Loven indeholder heller ikke nogen bestemmelser om,
at By & Havn I/S’ eventuelle parkeringsvirk-
somhed på Ørestad i givet fald skulle være undtaget fra de almindelige bestemmelser i lov om nedsæt-
telse af statstilskuddet ved forhøjelse af kommunale parkeringsindtægter mv., ligesom det ikke frem-
går af nævnte lovgivning, at Københavns Kommunes parkeringsindtægter fra Ørestad (By & Havn
I/S) skulle være undtaget fra indberetningspligten mv. i henhold til loven.
Sammenfattende er det efter min vurdering nærliggende at antage, at samtlige parkeringsindtægter fra
parkeringsanlæggene på Ørestad (som ejes af Københavns Kommune med 95%) bør indgå i de årlige
indberetninger vedrørende parkeringsindtægter, og at disse parkeringsindtægter bør medregnes ved en
eventuel regulering af statstilskuddet til Københavns Kommune i henhold til ovennævnte lovgivning.
København, den 25. april 2016
Ole Liedke
Advokat (L)
2.