Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1767938_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 365: Offentliggørelse af rapport om førerløse S-tog, fra transport-, bygnings- og boligministeren
INDHOLD
1.
1.1
1.1.1
1.1.2
1.1.3
1.1.4
1.1.5
UDREDNING OM OMLÆGNING AF S-BANEN TIL METRODRIFT3
Udredningens resultater
3
Investeringsbehov
4
Udrulningsplan
4
Personaleforhold
5
Metrolignende drift og klassisk drift
5
Opsummering - nøgletal
6
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 365: Offentliggørelse af rapport om førerløse S-tog, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1.
UDREDNING OM OMLÆGNING AF S-BANEN TIL
METRODRIFT
I medfør af aftale om
metro, letbane, nærbane og cykler
af 12. juni 2014 har Rambøll Danmark
A/S som hovedrådgiver med tilknyttede internationale underrådgivere gennemført en udredning
om omlægning af S-banen til metrodrift. Formålet med udredningen har været at undersøge
mulighederne for og perspektiverne i at omlægge S-banen til automatisk og førerløs betjening
(metrodrift) i forbindelse med indkøbet af næste generation S-tog. De nuværende S-togs levetid
udløber i årene 2026-2036.
Automatisk og førerløs togdrift kan udgøre fundamentet for en vision om bedre togbetjening for
færre penge. Automatisering skaber mulighed for at opnå højere frekvens, større punktlighed,
færre aflyste togafgange og lavere omkostninger. En omlægning af S-banen til metrodrift er et
selvfinansierende projekt, hvor de nødvendige investeringer forbundet med omlægningen kan
betales med de driftsøkonomiske gevinster. Projektet vil tilmed muliggøre en udvidelse af
betjeningsomfanget på S-banen i kombination med, at statens udgifter til S-togstogtrafikken
reduceres.
En omlægning af S-banen til metrodrift er teknisk mulig og kan gennemføres uden væsentlige
risici, idet automatisk drift indgår som grundfunktionalitet i Signalprogrammet, der udrulles på S-
banen i disse år. Omlægningen til førerløs betjening kræver kun mindre tilpasninger til
Signalprogrammet.
Prognoser for Hovedstadsområdets udvikling i de næste årtier viser, at der vil ske en betydelig
befolkningstilvækst og dermed også en væsentlig forøgelse af trafikken. Trafikmønstrene vil tillige
ændres og øges yderligere efter ibrugtagning af Cityringen og letbanen på Ring 3, som går på
tværs af S-banens fingre. For at mindske trængslen og understøtte grøn transport skal det
offentlige transportsystem smidigt kunne udbygges. Der er derfor behov for, at S-banen også
fremover kan drives på en måde, der gør det muligt løbende at tilpasse denne udvikling.
En omlægning af S-banen til automatisk og førerløs betjening vil gøre fremtidige driftsudvidelser
på S-banen markant mere lønsomme, således at de forventede stigninger i efterspørgslen vil
kunne imødekommes uden nødvendigvis at skulle øge statens tilskud til togtrafikken.
Betjeningsomfanget vil desuden kunne øges i aften-, weekend- og nattetimerne, hvor der ikke er
de samme materiel- og kapacitetsmæssige restriktioner som i dagtimerne, således at S-banen får
døgnbetjening, som vi kender det fra metroen.
I denne udredning er vurderet hvilke muligheder og perspektiver, der er ved indførelse af førerløs
drift af S-togene. Udredningen har omfattet driftsmæssige, kapacitetsmæssige, tekniske,
økonomiske og personalemæssige forhold. Mulighederne er sammenholdt med den nuværende
drift af S-banen, hvor der er en lokomotivfører i alle tog.
1.1
Udredningens resultater
Udredningen viser, at de samlede driftsøkonomiske besparelser forbundet med overgangen til
førerløs betjening forventes at overstige udgifterne til de nødvendige investeringer, der er
forbundet med projektet. Det vil endvidere være muligt at foretage en udvidelse af
betjeningsomfanget på S-banen i kombination med, at udgifterne til S-togstogtrafikken reduceres i
forhold til i dag.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 365: Offentliggørelse af rapport om førerløse S-tog, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Udredningen har identificeret to overordnede scenarier for en omlægning af S-banen til metrodrift:
Scenarie 1:
S-banen automatiseres uden at ændre betjeningsomfanget på S-banen i
forhold til i dag. Scenarie 1 giver en nettoindtægt på 1.311 mio. kr. og er
samfundsøkonomisk rentabelt med en intern rente på 6 pct.
Scenarie 2:
S-banen automatiseres, og betjeningsomfanget på S-banen øges med 24 pct.
i forhold til i dag. I scenarie 2 opnås 11 pct. flere rejsende i S-togstrafikken årligt. Scenarie
2 giver en nettoindtægt på 309 mio. kr. og er samfundsøkonomisk rentabelt med en intern
rente på 9 pct.
Besparelserne for hvert af scenarierne er baseret på gennemsnitlig levetid for investeringerne på
30 år og beregnet ved tilbagediskontering af alle investeringer, omkostninger og gevinster til 2016
med en diskonteringsrate på 4 %. En omlægning af S-banen til metrodrift er således et
selvfinansierende projekt, der tilmed vil kunne øge betjeningen på S-banen til glæde for
passagererne.
1.1.1 Investeringsbehov
I tillæg til de mindre tilpasninger af Signalprogrammet kræver en omlægning af S-banen til
metrodrift investeringer i infrastrukturanlæg og nyt førerløst materiel. Dertil kommer merudgifter
til drift og vedligehold af en førerløs S-bane.
Lokomotivføreren håndterer i dag S-togets ankomst og afgang og sikrer, at S-toget kan køre ind
på stationen og åbne og lukke døre ved ankomst og afgang. Ved førerløs drift etableres i stedet et
overvågningssystem, der detekterer fremmedlegemer i sporene og om nødvendigt foretager en
nødstandsning af et tog. Erfaringer fra andre baner med førerløs drift viser, at der ved etablering
af et sådant system kan opnås en sikkerhed ved perronerne, der mindst er lige så høj som ved
den nuværende drift. På strækningerne mellem stationer etableres hegn
også på broer.
På alle stationer etableres mulighed for niveaufri adgang (trinløs indstigning) til toget samtidig
med, at toget udstyres med en ”gap-filler”. Herved vil gangbesværede være selvhjulpne ved ind-
og udstigning af toget, hvor det i dag forudsætter indgriben fra lokomotivføreren med forlænget
standsningstid som konsekvens.
Analysen har vist, at en kombination af 3-vogns togsæt, som kan sammenkobles til op til tre
togsæt med en maksimal toglængde på 165 m, vil være mest hensigtsmæssig for at kunne
imødekomme passagerbehovet. Der vil ikke være behov for yderligere værksteder eller
depotområder i nogen af de to scenarier.
Førerløst materiel er dyrere at anskaffe end traditionelt bemandet materiel. Dette udlignes dog af,
at førerløse S-tog kan vende hurtigere og dermed har en højere udnyttelsesgrad end bemandede
tog, hvormed det samlede materielbehov falder, når systemet gøres førerløst.
1.1.2 Udrulningsplan
Undersøgelserne har vist, at en beslutning om indførelse af førerløs drift på S-banen skal tages,
inden indkøb af nye S-tog påbegyndes for at sikre, at de nye S-tog kan anvendes til førerløs drift
uden at skulle ændres efter levering. Idet der er tale om et omfattende projekt, der kræver
ændringer i infrastruktur, indkøb af nye førerløse tog og gennemførelse af en række tests, vil det
være rettidig omhu at træffe beslutning om projektet senest i 2019.
Udrulningen af førerløs drift på S-banen skal gennemføres på en måde, der påvirker den
nuværende drift mindst mulig. For at sikre dette foreslås det at gennemføre udrulningen i faser,
hvor den første fase er en pilotfase, som omfatter Ringbanen (Hellerup-Ny Ellebjerg). Pilotfasen
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 365: Offentliggørelse af rapport om førerløse S-tog, fra transport-, bygnings- og boligministeren
skal anvendes til at teste løsningen og indsamle erfaringer uden at berøre de øvrige linjer på S-
banen. Efterfølgende udrulning af projektet på S-banens øvrige linjer skal herefter ske i etaper,
hvor erfaringerne fra Ringbanen nyttiggøres.
Hvis der træffes beslutning om at gennemføre projektet senest i 2019 kan pilotfasen på Ringbanen
finde sted i årene 2022-2026, mens udrulning på de øvrige strækninger kan finde sted i årene
2025-2030. Der er tale om en konceptuel tidsplan, idet projektets udrulning evt. kan udskydes ved
at levetidsforlænge eksisterende S-tog, hvilket dog kan blive omkostningsfuldt og påvirke
driftsstabiliteten på S-banen negativt.
De i udredningen identificerede teknologiske løsninger, som projektet er baseret på, er alle i drift
på en eller flere eksisterende førerløse baner i byområder. Den forudsatte udrulningsplan, hvor
projektet udrulles i løbet af det næste årti, vil formentlig indebære, at nye teknologier i
mellemtiden vil være fremkommet og evt. kan anvendes i forbindelse med projektets endelige
udrulning. Disse endnu ukendte teknologier vil potentielt kunne bidrage til at forøge sikkerheden
yderligere og dermed udgøre endnu mere attraktive løsninger end de beskrevne
også i
investerings- og driftsmæssig henseende.
1.1.3 Personaleforhold
Aflønning af driftsvendt personale på S-banen er i dag en væsentlig omkostningsdrivende faktor.
Med en omlægning af S-banen til førerløs betjening bortfalder behovet for lokomotivførere og
andet driftsvendt personale, mens et mindre antal togstewards vil skulle varetage serviceopgaver,
der i dag varetages af lokomotivførerne.
Det vurderes muligt at gennemføre projektet uden at skulle afskedige medarbejdere, idet der
tages højde for naturlig afgang og potentiel overførsel af medarbejdere til fjernbanetrafikken.
Specifikke modeller for håndteringen af overskydende medarbejdere bør undersøges nærmere i en
evt. senere fase.. Umiddelbart er personaleproblemstillingen primært et spørgsmål om at fastholde
det nødvendige antal medarbejdere på S-banen i omlægningsperioden, idet det må forventes, at
nogle medarbejdere kunne overveje at skifte job som følge af en politisk beslutning om at gøre S-
banen førerløs. Det skal sikres i projektets timing, at det fornødne antal lokomotivførere er til
rådighed i overgangsfasen.
Som følge af reduktion af behovet for driftsvendt personale med 90 % vil det inden for hvert af de
forslåede scenarier være muligt at øge kapaciteten i perioder, hvor den ikke er fuldt udnyttet,
uden væsentlige ændringer af driftsomkostningerne til følge. Dette indebærer, at
forretningsmodellen for drift af S-banen med førerløs drift vil være væsentlig anderledes end
forretningsmodellen for den nuværende driftsform, hvor driftsomkostningerne er meget afhængige
af kørselsomfanget. Således vil den førerløse drift medvirke til en betydelig kapacitetsudvidelse og
nye mere fleksible muligheder for driftsafvikling.
1.1.4
Metrolignende drift og klassisk drift
Som en del af udredningsarbejdet er der foretaget en sammenligning af fordele og ulemper ved
hhv. klassisk og metrolignende drift på S-banen i forbindelse med en omlægning til førerløs
betjening. Klassisk drift indebærer, at der køres med en blanding af hurtigtog, som stopper ved
udvalgte stationer, og stoptog, som standser ved alle stationer. Metrolignende drift indebærer, at
alle tog standser ved alle stationer.
Undersøgelserne viser, at valget mellem de to driftsformer ikke påvirker resultatet af projektet i
nævneværdigt omfang. En omlægning af S-banen til automatisk og førerløs betjening kan således
gennemføres uafhængigt af valget mellem de to driftsformer. Valget mellem metrolignende og
klassisk drift
eller evt. en kombination af begge
kan træffes i forbindelse køreplanlægningen i
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 365: Offentliggørelse af rapport om førerløse S-tog, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1767938_0006.png
forlængelse af en omlægning af S-banen til automatisk og førerløs betjening. I dagens situation
veksler DSB mellem de to driftsformer henover driftsdøgnet.
1.1.5 Opsummering - nøgletal
De passagervendte og økonomiske nøgletal for projektet fremgår af nedenstående tabeller.
Effekterne af projektet er beregnet som deltaomkostninger og -indtægter i forhold til et
basisscenarie, hvor materielflåden udskiftes med nye bemandede S-tog, og betjeningsomfanget på
S-banen bevares på samme niveau som i dag.
Økonomiske effekter ift. basis
Nutidsværdi*, mil. kr., 2016 priser
Infrastruktur
- CBTC opgradering
- Trinløs indstigning
- Perronkantssikkerhed
- Indhegning af baner
- Opgradering af kørestrømsanlæg
Materiel
- Materielbehov
- Førerløs teknologi
Drift og vedligehold
- Materielvedligehold og strømforsyning
mv.
- Vedligehold af infrastruktur
Bygherreadministration
Samlede omkostninger
Indtægter
Billetsalg
Personalereduktion
Samlede indtægter
I alt
Nettoindtægt
Tilbagebetalingstid (break-even)
Note:
Eventuelle ”Summeringsfejl” skyldes afrunding.
*Dette er nutidsværdien for den finansielle analyse og skal ikke forveksles med nutidsværdien
tilknyttet den samfundsøkonomiske analyse.
**Materielbehovet falder i scenarie 1, selvom produktionsomfanget er uændret i forhold til i dag,
da førerløse S-tog kan vende hurtigere og dermed har en højere udnyttelsesgrad.
***Billetsalget falder i scenarie 1, hvilket skyldes marginalt forlængede holdetider ved stationer
(og dermed rejsetider) som følge af udskydelige dørtrin (trinløs indstigning). Den marginale
ændring påvirker trafikmodelberegningerne, men har næppe nogen betydning i praksis.
Passagervendte effekter ift. basis
Produktionsomfang
-
Vækst ift. basis
Antal årlige S-togsrejsende
-
Vækst ift. basis
Antal årlige kollektive rejsende i
hovedstadsområdet
-
Vækst ift. basis
Samfundsøkonomi (intern rente)
Scenarie 1
15,9 mio. togkm
0%
111,9 mio.
0%
373,8 mio.
0%
6,1 %
Scenarie 2
19,7 mio. togkm
24 %
124,7 mio.
11 %
378,1 mio.
1%
9,6 %
1.311
18 år
309
19,5 år
-39***
3.363
3.324
1.095
3.363
4.458
Scenarie 1
Omkostninger
1.086
47
39
671
329
0
-16
-201**
184
810
138
672
134
2.014
1.141
47
39
671
329
55
756
521
235
1.989
1.328
662
262
4.149
Scenarie 2
6