Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1767934_0001.png
L
I
KØbenhavn den
24.
maj
2Ot7
Orientering
om
ændret
parkeringsløsning
som
forudsætning
for
letbanens
linjeføring
i
tyngby-
Taarbæk
Kommune
Forudsætningerne i anlægsloven
for
letbonens
linjefgring i
Lyngby-Toorbæk Kommune
I
bemærkningerne
til
anlægsloven
for
letbanen
Ring 3
er
det
om linjeføringen gennem
Lyngby
blandt andet anførl, at
Lyngby-Taarbæk Kommune
for
at imødekomme et stort antal
indsigelser
i
forbindelse
med den
offentlige
debat om
letbaneprojektet
har besluttet
at
forbedre
trafikforholdene
i
det
centrale
Lyngby
samtidig
med
etablering
af
letbanen. Kommunen
har således
blandt andet
besluttet
at lukke Klampenborgvej mellem
Lyngby Hovedgade og Kanalvej
for biltrafik,
at nedgradere Klampenborgvej mellem
Kanalvej og
Lundtoftegårdsvej fra
fire
at
forlænge Firskowej
til
Jægersborgvej, og
at etablere en rampe
ad
Lyngby
Torv nord
for
rådhuset
til
det underjordiske
parkeringsanlæg.
tilto
spor,
I
lovbemærkningerne
er
det
endvidere oplyst,
at
disse
forbedringer
af
vejtrafikforholdene
i
Lyngby
medfører ændrede betingelser
for
etablering
af
letbanen
og
derved
giver
mulighed
for
en
række
besparelser. Realiseringen af disse besparelser
forudsætter
blandt andet,
at der
etableres en
rampe
til
parkeringskælderen,
som
finansieres
af Lyngby-Taarbæk Kommune som
tilkøb
til
letbaneprojektet.
Det
fremgår endvidere af lovbemærkningerne,
at de
af
Lyngby-Taarbæk Kommune
besluttede
trafikforbedringer
ikke
í
sig
selv
er
en del
af letbaneprojektet
som sådan, men
derimod
kommunalpolitisk besluttede trafikomlægninger
som følge
af
den
gennemfprte
WM-procedure.
Det
tilkommer
Lyngby-Taarbæk Kommune at
træffe
afgØrelse
om
-
i
overensstemmelse med
de
sædvanlige regler om
WM
-
hvorvidt de besluttede trafikomlægninger
er
WM-pligtige.
Lyngby-
Taarbæk Kommunes
beslutning om
trafikforbedringer
har
ingen betydning
for,
at
der
med denne
ændringslov
kan
tages
stilling
til
letbaneprojektet.
Det hedder
videre,
at den samlede
ændring
af
såvel
det centrale vejnet
som
letbanens linjeføring vil
være udgiftsneutral
for letbaneprojektet
både hvad angår
anlægsomkostningerne,
de
driftsrelaterede
anlægsinvesterínger
og
driftsøkonomien.
Lyngby-Taarbæk Kommunes
beslutninger
om forbedringer
af
vejtrafikforholdene
medfører heller
ikke,
at der fra
Hovedstadens Letbane
l/S
efter
vedtagelsen af
denne
lov
skal
tages
stilling
til
andre
foranstaltninger,
som kan have væsentlig
miljømæssig
virkning, før
anlægget
af letbanen
kan
gennemføres.
Eft
erfølge
nde
er
letba
neprojektet
ud
budt
under
disse
forudsætn
i
nger.
Æ
n
d
re
de
foru
dsætn
i
n
ge
r
Ved den
detaljerede projektering af kombinationen mellem rampen
til
parkeringskælderen
og
letbanen
har
det vist
sig,
at denne
løsning er
teknisk
overordentlig
kompliceret
at
gennemføre,
da de
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 364: Orientering om ændret parkeringsløsning Lyngby-Taarbæk Kommune - Letbane Ring 3, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1767934_0002.png
to
anlæg
vertikalt
vil gribe
ind
i hinanden.
Denne løsning
vil
derfor
blive
meget betydeligt dyrere
for
Lyngby
Taarbæk Kommune end
forudsat. Kommunen
har
derfor
underspgt,
om
der
vil
kunne
findes
en l6sning,
der
er teknísk,
trafikalt
og
økonomisk acceptabel
for
kommunen,
og som
samtidig
opfylder
det
i
lovbemærkningerne
nævnte
formå1,
således
at
letbanens
linjeføring og
udførelse
kan
fastholdes
som
forudsat
i
anlægsloven og.som
udbudt.
Gennem disse undersØgelser
har kommunen
fundet
frem
til
mulige
alternative
parkeringsløsninger,
herunder eventuelt etablering
af
et
parkeringshus
og/eller
parkeringskælder
i
det
pågældende
område,
som kan
opñ7lde
kommunens
forudsætninger om
en
forbedring
af
trafikforholdene
i
det
centrale
Lyngby.
For
kommunen
er
dette
en
forudsætning
for
en
aflastning
af
trafikken
i
det centrale
Lyngby,
som kan muliggøre
den
nødvendige
lukning af
Klampenborgvej.
Med den nævnte eller
en
tilsvarende
parkeringsløsning
vil
den
forudsatte
linjeføring
for
letbanen
kunne
fastholdes
som
forudsat
i
anlægsloven og som
udbudt.
Samtidig
vil
kommunens
nødvendige
tilkøb
kunne
fastholdes
til
det
i
lovbemærkningerne forudsatte
beløb
90
mio. kr.,
inklusiv
omkostningerne
til
lukning
af
Klampenborgvej.
I Lyngby
Taarbæk Kommune er
der
et
politisk
ønske
om
at anvende
en
sådan
alternativ
parkeringsløsning
med henblik
fortsat
at
kunne opnå den ønskede
forbedring
af
trafikforholdene
i
det centrale
Lyngby
samtidig
med,
at
den
i
anlægsloven
forudsatte
linjeføring af letbanen
kan
fastholdes
inden
for
den
forudsatte økonomiske ramme
for
kommunens
tilkøb.
Uanset
hvilken
alternativ
parkeringsløsning,
Lyngby
Taarbæk Kommune
måtte
vælge
til
opfyldelse
af
lovbemærkningernes forudsætning
om
gennemførelse
af anlægslovens
letbaneprojekt, vil det
være
op
til
Lyngby-Taarbæk Kommune
-
i
overensstemmelse
med de sædvanlige
WM-regler
-
at
træffe
afgørelse
om, hvorvidt
en sådan løsning er
WM-pligtig,
og
i
givet
fald gennemføre de
nØdvendige
tiltag
i
denne
forbindelse.
denne
baggrund
påtænker
Lyngby
Taarbæk Kommune at
gennemføre
en
alternativ
parkeringsløsning, som
opfi¡lder det
i
lovbemærkningerne omtalte
formå1,
og
som
ligger inden
for
de
forudsatte økonomiske rammer
for
kommunens
tilkøb.