Returadresse
Viden & Strategi – Politisk Administrativt Sekretariat
Ved Fjorden 6, 6950 Ringkøbing
Sagsbehandler
Troels Østergaard Serup
Til: Transportministeren, Folketingets transportordførere og
formanden for Folketingets Transportudvalg
Direkte telefon
99741312
E-post
Dato
8. juni 2017
Sagsnummer
17-019609
Ringkøbing-Skjern Kommune har med bekymring erfaret Trafik- og Byggestyrelsens afgrænsning af
udbudspakke for regionaltogstrafik i Midt- og Vestjylland 2020.
Trafik- og Byggestyrelsen vurderer, at pakke 2 vil være det mest fordelagtige trafikale koncept i forhold
til leverancesikkerhed, økonomi og passagerhensyn. Derfor anbefaler Trafik- og Byggestyrelsen, at dette
lægges til grund for det videre udbudsforberedende arbejde. Trafik- og Byggestyrelsen præsenterer 9
mulige tilvalg til pakke 2 og to mulige fravalg. Fravalg 2 indebærer en reduceret togbetjening på
passagermæssigt svage strækninger. Herunder, på strækningerne: Herning-Skjern, Holstebro-Skjern og
Skjern-Varde. Herudover, vil den direkte IC forbindelse mellem København-Struer forsvinde.
Et udbud baseret på pakke 2 betyder ydermere, at der ikke tilføres nyt materiel til regionaltrafikken i
Vest- og Midtjylland. Dette indebærer for det første, at det ikke er muligt at opgradere hastigheden på
de regionale strækninger i området, og for det andet at man efter en udfasning af IC3 togene (såfremt IC
forbindelsen mellem København-Struer alligevel fastholdes) vil opleve en forringet forbindelse mellem
Struer-København.
Det er Ringkøbing-Skjern Kommune opfattelse, at styrelsen gennem sin prioritering af udbudspakke 2
ensidigt satser på elektrificerede forbindelser og dermed ignorerer det faktum, at den regionale
togtrafik mange år ud i fremtiden også vil være baseret på dieseldrevne tog. Dermed kan kommunen
kun se valget af denne udbudspakke som et fravalg af udviklingen af den regionale togtrafik i Midt- og
Vestjylland.
Herudover har Ringkøbing-Skjern Kommune erfaret, at regeringens ønske om at forbedre togtrafikken
til og fra Gødstrup betyder, at man ønsker at fjerne den direkte forbindelse Skjern-Aarhus. Der er tale
om en rute, som har stor betydning for såvel studerende som ind- og udpendlere i området.
Kommunen har ydermere erfaret, at regeringen ønsker at overdrage strækningen mellem Ringkøbing-
Skjern til Lemvigbanen – vel at mærke uden krav til ruteføringen. Dette vil formentlig betyde, at der ikke
længere kan køres direkte på ruterne Ringkøbing-Holstebro (nu skift i Vemb) og Ringkøbing-Esbjerg
(nu skift i Skjern).
En forringelse togtrafikken til og fra Vestjylland vil modvirke muligheden for ind- og udpendling og
dermed også for bosætning og tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft til området. Det betyder
forringede produktionsbetingelser for nogle af de største eksporterende produktionsvirksomheder i
Danmark.
Ringkøbing-Skjern Kommune er i den forbindelse helt enig i regeringens politik for transport og
infrastruktur, hvoraf det fremgår, at
”En stærk infrastruktur er en forudsætning for at tiltrække
virksomheder og skabe vækst i hele Danmark”.
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30