Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 363
Offentligt
1767883_0001.png
Returadresse
Viden & Strategi – Politisk Administrativt Sekretariat
Ved Fjorden 6, 6950 Ringkøbing
Sagsbehandler
Troels Østergaard Serup
Til: Transportministeren, Folketingets transportordførere og
formanden for Folketingets Transportudvalg
Direkte telefon
99741312
E-post
[email protected]
Dato
8. juni 2017
Sagsnummer
17-019609
Ringkøbing-Skjern Kommune har med bekymring erfaret Trafik- og Byggestyrelsens afgrænsning af
udbudspakke for regionaltogstrafik i Midt- og Vestjylland 2020.
Trafik- og Byggestyrelsen vurderer, at pakke 2 vil være det mest fordelagtige trafikale koncept i forhold
til leverancesikkerhed, økonomi og passagerhensyn. Derfor anbefaler Trafik- og Byggestyrelsen, at dette
lægges til grund for det videre udbudsforberedende arbejde. Trafik- og Byggestyrelsen præsenterer 9
mulige tilvalg til pakke 2 og to mulige fravalg. Fravalg 2 indebærer en reduceret togbetjening på
passagermæssigt svage strækninger. Herunder, på strækningerne: Herning-Skjern, Holstebro-Skjern og
Skjern-Varde. Herudover, vil den direkte IC forbindelse mellem København-Struer forsvinde.
Et udbud baseret på pakke 2 betyder ydermere, at der ikke tilføres nyt materiel til regionaltrafikken i
Vest- og Midtjylland. Dette indebærer for det første, at det ikke er muligt at opgradere hastigheden på
de regionale strækninger i området, og for det andet at man efter en udfasning af IC3 togene (såfremt IC
forbindelsen mellem København-Struer alligevel fastholdes) vil opleve en forringet forbindelse mellem
Struer-København.
Det er Ringkøbing-Skjern Kommune opfattelse, at styrelsen gennem sin prioritering af udbudspakke 2
ensidigt satser på elektrificerede forbindelser og dermed ignorerer det faktum, at den regionale
togtrafik mange år ud i fremtiden også vil være baseret på dieseldrevne tog. Dermed kan kommunen
kun se valget af denne udbudspakke som et fravalg af udviklingen af den regionale togtrafik i Midt- og
Vestjylland.
Herudover har Ringkøbing-Skjern Kommune erfaret, at regeringens ønske om at forbedre togtrafikken
til og fra Gødstrup betyder, at man ønsker at fjerne den direkte forbindelse Skjern-Aarhus. Der er tale
om en rute, som har stor betydning for såvel studerende som ind- og udpendlere i området.
Kommunen har ydermere erfaret, at regeringen ønsker at overdrage strækningen mellem Ringkøbing-
Skjern til Lemvigbanen – vel at mærke uden krav til ruteføringen. Dette vil formentlig betyde, at der ikke
længere kan køres direkte på ruterne Ringkøbing-Holstebro (nu skift i Vemb) og Ringkøbing-Esbjerg
(nu skift i Skjern).
En forringelse togtrafikken til og fra Vestjylland vil modvirke muligheden for ind- og udpendling og
dermed også for bosætning og tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft til området. Det betyder
forringede produktionsbetingelser for nogle af de største eksporterende produktionsvirksomheder i
Danmark.
Ringkøbing-Skjern Kommune er i den forbindelse helt enig i regeringens politik for transport og
infrastruktur, hvoraf det fremgår, at
”En stærk infrastruktur er en forudsætning for at tiltrække
virksomheder og skabe vækst i hele Danmark”.
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 363: Henvendelse af 8/6-17 fra Ringkøbing-Skjern Kommune vedrørende regionaltogtrafikken i Midt- og Vestjylland
1767883_0002.png
Vi skal derfor opfordre udvalget til at genoverveje valget af udbudspakke 2 med henblik på at åbne op
for tilgang af nyt materiel til den regionale togtrafik i Midt- og Vestjylland samt at sætte fokus på øget
hastighed på de regionale forbindelser i Midt- og Vestjylland.
Ydermere, vil vi på det kraftigste opfordre udvalget til at have fokus på trafikstrømmene, og ikke på
hensynet til trafikselskabet (fx Lemvigbanen) ved udarbejdelsen af forligsaftalen.
Endelig, anmoder vi udvalget om at fastholde direkte forbindelse mellem Skjern og Aarhus.
Med venlig hilsen
Iver Enevoldsen
2