Til Transportminister Ole Birk Olesen
Kopi til TRU
Forslag om en Kattegatbane station i Odder Nord
Krysningsstation med Aarhus Letbane
Pendlerparkering for hele Aarhus syd med direkte motorvejsforbindelse
Odder Nord station foreslås inkluderet i den kommende opdaterede
”En fast Kattegatforbindelse
-
strategisk analyse”
I
”En
fast Kattegatforbindelse - strategisk analyse”
er en station
ved Odder i Østjylland ikke omtalt.
Kattegatforbindelsens jernbane og motorvej kommer til at passere umiddelbart nord om Odder by. Samme
sted krydses Aarhus letbane. Det er således naturligt at undersøge om det giver samfundsøkonomisk
mening at anlægge en Odder Nord station her. Med et parker og rejsanlæg kan hele det sydlige Aarhus
serviceres. Den nye Kattegatmotorvej kommer jo til at gå fra Aarhus og lige forbi Odder Nord station.
I forbindelse med Kattegatforbindelsen er skitseret to direkte tog (Superlyn) i timen København-Aarhus,
samt et hurtigt regionaltog i timen København-Høje Taastrup-Roskilde-Holbæk-Kalundborg-Samsø-Aarhus.
Hvis der oprettes en station i Odder Nord, kan det hurtige regionaltog standse på Odder Nord station.
En eventuel optimering af togbetjeningen kan være at det hurtige regionaltog ikke standser på Samsø. I
stedet indføres et Regionaltog Aarhus-Odder Nord-Samsø-Kalundborg evt. som en forlængelse af
Regionaltoget Kalundborg-København. Herved bliver der 2 tog i timen mellem Østjylland og Kalundborg,
med optimal pendling til følge (for eksempel for ansatte på Novo i Kalundborg).
Så vidt vides arbejdes pt. på en opdateret udgave af ”En fast Kattegatforbindelse
-
strategisk analyse”
baseret på trafiktal fra 2015 og Landstrafikmodel 2.0. Det foreslås derfor at en nærmere
samfundsøkonomisk analyse af Odder Nord station inkluderes heri.
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 10 juni 2017