Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
Et fremtidssenarie
I 2020 begynder byggeriet af Femern forbindelsen. Og der bliver igen politisk overskud/vilje til at se på
Kattegatforbindelsen
I 2021 principbesluttes Kattegatforbindelsen medfinansieret af overskud fra Storebæltsforbindelsen
Da Kattegatforbindelsen kun kommer Nord- og Midtjylland til gode, ønskes også region Syddanmark
tilgodeset
Derfor besluttes at køreplanstiden København-Odense, Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg skal reduceres til
45 minutter, ved anvendelse af samme togtype og jernbaneteknologi, som på Kattegatforbindelsen. Dette
realiseres fra 2030 og frem i den takt overskud fra Storebæltsforbindelsen, ud over medfinansieringen af
Kattegatforbindelsen, kan finansiere det
45 minutter er optimal, fordi det med halvtimedrift betyder at togene ankommer og afgår i samme
minuttal, ligesom i Timemodellen
Med 45 minutters køreplanstid vil toget rejsetidsmæssigt, for de fleste, være mere attraktivt end en
(autonom) bil, selv ved en dør-til-dør betragtning
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 8. juni 2017
Side 1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Henvendelse af 8/6-17 vedrørende forberedelse af hastighedsopgradering til 300 km/t af den nye bane på Vestfyn, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1767419_0002.png
Appendix. Hvorfor lige præcis 45 minutter?
Det er måske lidt overraskende, men 45 minutter kombineret med halvtimesdrift, betyder at der opnås præcist
de samme fordele som i timemodellen, dvs. at togene ankommer og afgår i begge retninger samtidigt både i
København, Odense og Aarhus (og Aalborg).
Samtidig opnås med 45 minutter at Superlyn og Kattegatlyn ankommer/afgår fra både København H og Aarhus H
jævnt fordelt hen over en time. (Ligesom det er tilfældet, hvis der er 60 minutters køreplanstid, som i
Timemodellen.)
Køreplan København
Jylland
Kattegat
Superlyn
København
00
15
Odense
Odensen
Aarhus
Aarhus
Aalborg
Herning
Køreplan Jylland-København
Kattegat
Superlyn
Herning
Aalborg
Aarhus
Aarhus
Odense
Odensen
København
03
00
00
05
45
45
50
30
32
15
33
30
35
58
03
03
58
00
40
45
45
03
28
33
Kattegat
30
Superlyn
45
28
30
10
15
15
Kattegat
00
Superlyn
15
15
20
00
02
45
Det sidste minut hentes eventuelt med 320 km/time
Bemærker i øvrigt det lidt uheldige at Kattegatlyn skal bruge 58 minutter København-Aarhus, mens 55 minutter
ville have medført optimale minuttal i Aarhus og (ankomst) i København og Aalborg. De 55 minutter kan opnås,
hvis Kattegatforbindelsen anlægges for 320 km/time, som er den hastighed man nu anlægger baner til i Sverige.
Hermed åbnes en helt anden mulighed for at hente de sidste sekunder på Odense-Aarhus strækningen, nemlig at
opgradere de nye baner over Vestfyn, Vejle Fjord og Hovedgaard-Hasselager til 320 km/time, i stedet for 300
km/time. Dette samt anlæg af den nye bane over Lillebælt til 320 km/time kan spare omkring 1 minut og 15
sekunder.
Så meget desto mere grund til at den nye bane over Vestfyn bør være forberedt for (mindst) 300 km/time.
Side 2