Et fremtidssenarie
I 2020 begynder byggeriet af Femern forbindelsen. Og der bliver igen politisk overskud/vilje til at se på
Kattegatforbindelsen
I 2021 principbesluttes Kattegatforbindelsen medfinansieret af overskud fra Storebæltsforbindelsen
Da Kattegatforbindelsen kun kommer Nord- og Midtjylland til gode, ønskes også region Syddanmark
tilgodeset
Derfor besluttes at køreplanstiden København-Odense, Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg skal reduceres til
45 minutter, ved anvendelse af samme togtype og jernbaneteknologi, som på Kattegatforbindelsen. Dette
realiseres fra 2030 og frem i den takt overskud fra Storebæltsforbindelsen, ud over medfinansieringen af
Kattegatforbindelsen, kan finansiere det
45 minutter er optimal, fordi det med halvtimedrift betyder at togene ankommer og afgår i samme
minuttal, ligesom i Timemodellen
Med 45 minutters køreplanstid vil toget rejsetidsmæssigt, for de fleste, være mere attraktivt end en
(autonom) bil, selv ved en dør-til-dør betragtning
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 8. juni 2017
Side 1