Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1767418_0001.png
Til Transportminister Ole Birk Olesen
Kopi til TRU
Allerød 8. juni 2017
Om manglende forberedelse af 300 km/time på Vestfyn
Kære Transportminister Ole Birk Olesen
Der synes at være endog meget stor forskel på, hvor meget de nye jernbaner er forberedt for 300 km/time.
Banedanmark har 2/6-2017 angående ny bane Hovedgaard-Hasselager meddelt mig at:
Det fremgår af oplægget til Togfonden, at de nye baner skal anlægges til 250 km/t med
perspektivering 300 km/t (forstået sådan, at der
hvor det ikke medfører væsentlige gener for
omgivelserne eller væsentlige meromkostninger
kan arbejdes med en geometri, der på et
senere tidspunkt vil muliggøre 300 km/t). Dette har medført at tracé og underbygning i videst
omfang er projekteret til en maksimalhastighed på op til 300 km/t. Da dette ikke er dækket af
danske normer, er eksisterende danske normer suppleret med internationale normer.
Overbygning projekteres til en maksimalhastighed på 250 km/t.
Ny bane Hovedgaard-Hasselager synes således på økonomisk optimal vis at blive forberedt for 300 km/time.
Om ny bane over Vestfyn skriver Vejdirektoratet i dit svar til mig dd. (Id nr.: 266760) at:
I VVM-undersøgelsen for en ny Jernbane over Vestfyn er strækningen dimensioneret til
hastigheder op til 250 km/t for persontog samtidig med at strækningen også vil kunne anvendes
til godstog, der normalt ikke kører over 100 km/t. Forskellen i hastigheden på person- og godstog
sætter begrænsninger for den maksimale overhøjde i kurver (hvor meget toget kan ”læne sig ind
i
kurven”). Hvis jernbanen skulle kunne håndtere en endnu større hastighedsforskel mellem de
hurtigste persontog og de langsommere godstog, vil jernbanen skulle anlægges med større
kurveradier, hvilket igen vil betyde, at afstanden mellem Fynske Motorvej og jernbanen visse
steder vil blive betydeligt større.
En mulighed for at køre tog med 250 km/t
eller endnu hurtigere
kan i sagens natur kun
udnyttes, hvis togoperatøren vælger at anskaffe tog, der kan køre med så høje hastigheder. Så
vidt Vejdirektoratet er orienteret, er der ikke planer om at investere i egentlige højhastighedstog i
Danmark, og derfor må det vurderes, at der de næste mange år ikke vil være brug for at kunne
køre med hastigheder over 250 km/t.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Henvendelse af 8/6-17 vedrørende forberedelse af hastighedsopgradering til 300 km/t af den nye bane på Vestfyn, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1767418_0002.png
Vejdirektoratet har således, i modsætning til Banedanmark, konkluderet, at det ikke er relevant at forberede
de nye banestrækninger for 300 km/time overhovedet. Som følge heraf er den nordlige og den sydlige
linjeføring ikke forberedt for 300 km/time; end ikke traceen er forberedt for 300 km/time!
Jeg vedlægger et notat med et fremtidssenarie, hvoraf det fremgår at opgradering til 300 km/time måske kan
blive relevant hurtigere end man umiddelbart skulle tro.
Tillad mig derfor at foreslå, at du diskutere med partierne bag togfonden, om ikke det vil være
samfundsøkonomisk bedst, at linjeføringen på Vestfyn allerede nu optimeres til 300 km/time, i lighed med
ny bane Hovedgaard-Hasselager.
Med venlig hilsen
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90