Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 358
Offentligt
Vedr Rejsekortet og sanktioner.
Kære udvalg.
Jeg skriver fordi jeg har haft en kedelig oplevelse med rejsekortet.
Jeg er blind og benytter derfor de offentlige transportmidler, hvis jeg rejser på egen hånd.
For nogle år siden fik jeg oprettet et rejsekort. Det skete i Aalborg, da jeg ikke selv kan oprette kortet via
nettet, pga mit synshandicap.
Jeg kan færdes på nettet, men at overføre et billede og dokumentation for synshandicap og medlemskab af
Dansk BlindeSamfund virkede umuligt.
Rejsekortet blev oprettet på Aalborg Rutebilstation og det har fungeret godt.
I april måned, da jeg skulle fra Hadsund til Hobro, for at deltage i et møde i HandicapRådet, blev mit
rejsekort afvist, da jeg ville checke ind. Chaufføren fortalte at det var blevet lukket.
Da jeg henvendte mig til Rejsekortets administration fik jeg at vide at årsagen var den at jeg ikke havde
checket ud på 3 af mine gennemførte rejser indenfor en periode på 12 måneder. Sanktionen var
udelukkelse fra brug af kortet i 12 måneder.
Da jeg talte med blindekonsulenten for Nordjylland om det fortalte han at det var muligt at lave en aftale
med Rejsekortet, via Dansk BlindeSamfund. Derefter talte jeg med personen i DBS, som havde en aftale
med Rejsekortet.
Der gik noget tid, hvor jeg intet hørte fra Rejsekortet. Det viste sig at min mailadresse ikke var korrekt
indtastet af personen i Aalborg. Så Mailen gik tabt. Da det blev opdaget blev den sendt igen, men til den
korrekte mailadresse.
Mailen var skrevet i et sprog som til en skoledreng og jeg havde det som jeg stod med hatten i hånden og
allernådist fik lov at ansøge om genoprettelse. Eller nærmere oprettelse af nyt kort. Det vil indebære at jeg
skal have taget nyt foto, køre med bus til Aalborg, finde ind på rutebilstationen og få kortet oprettet.
Årsagen til at der ikke er blevet stemplet ud de tre gange har været forskellige.
En gang var togene fra Jylland til København forsinkede. Da jeg skulle videre til Kastrup lufthavn og ikke
kunne nå det tog der kørte da jeg kom til Hovedbanegården måtte jeg vente sammen med personen som
var ansat som handicaphjælper for DSB. Næste tog var også umuligt at komme med, da det var overfyldt.
Så udover en times forsinkelse fra Hobro til Københavns Hovedbanegård var der 40 minuters forsinkelse
yderligere. Heldigvis havde jeg sørget for god tid, så eg nåede mit fly. Men fik ikke checket ud, da både jeg
selv og den ansatte hos DSB ikke havde Check ud i tankerne.
Næste forglemmelse var da jeg blev hentet ved toget af min bror i Vraa. Det gik hurtigt med at finde fra
toget. Han tænkte ikke over at der skulle stemples ud og jeg gjorde heller ikke før flere timer senere.
3. gang var fordi jeg skulle skifte fra tog til bus i Hobro.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 358: Henvendelse af 7/6-17 vedrørende sanktioner fra Rejsekort A/S, fra Troels Jensen, Hadsund
Man stempler først ud, når hele rejsen er afsluttet. Ellers stempler man ind, når man går ombord i det
næste transportmiddel. Mens jeg ventede på bussen blev jeg genkendt af en bekendt fra Hadsund. Palle
Justesen, som han hedder, spurgte om jeg ikke ville med op at køre. Det var ikke at checke ud der sprang
først i mine tanker da jeg fik tilbudt et lift.
Jeg har så fået at vide at det kan være klogt at checke ud også ved skift. Det giver dog den udfordring at jeg
skal finde de blå standere, hvor det kan ske. De er ikke nemme at finde som blind. Ganske vist fortæller
standerne om de er til Check ind eller ud, men først når man lægger hånden på toppen. Det forudsætter at
man finder dem.
Og når de forudgående advarsler så er sendt til forkert mailadresse er det også svært at forebygge.
Efter min mening er sanktionen alt for hård. Der gives lang tid til at opspare forseelser. Så samlet set er
forseelsen lille, når man fordeler den ud over perioden. Dernæst er sanktionen lang. Og det viser sig at
Rejsekortet foretager et estimeret prisforslag, når de beregner afregningen, så man kan få sit kort
generhvervet.
Der reklameres for Rejsekortet og i det hele taget for at man skal benytte de offentlige transportmidler. Når
man så forsøger, så bliver man behandlet på en måde der gør at man føler sig uvelkommen.
I mailen jeg har modtaget og hvor der gives mulighed for at betale de rejser der ikke er afsluttet ved at
checke ud bliver der gjort meget tydeligt at det sker pr. kulance, altså helt ekstraordinært og at jeg ikke kan
forvente samme afgørelse ved en senere forglemmelse. Altså skal jeg bukke, skrabe og i øvrigt være
taknemmelig.
En sanktion ville, efter min mening, være mere fair, hvis man gjorde kortet inaktivt i en måned, ved 2
forglemmelser indenfor en måned. Og at kortet så igen blev aktivt, i stedet for at det skal genoprettes.
Jeg har brugt meget energi på at kommunikere med blindekonsulent, Dansk BlindeSamfund og rejsekortet
og vil skulle bruge en del tid på at overføre penge, hvilket jeg dog mener er ok, da en del af pengene er til
betaling for rejserne, hvor jeg ikke checkede ud. Og så skal jeg tage turen til Aalborg, for at få oprettet et
nyt rejsekort.
Kan der oprettes en mere fair sanktion og meget gerne en anden omgangstone fra de ansatte hos
Rejsekortet?
Med venlig hilsen
Troels Jensen
Fiskerihavnsvej 14
9560 Hadsund