Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 357
Offentligt
1766933_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: April 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
6. juni 2017
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i april med en driftspulje på 45 IC4 togsæt, heraf 38 togsæt til ind-
sættelse i daglig drift.
De resterende syv togsæt udgør en driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af
nedbrud.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, april 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
15
Regional Øst
11
Århus - Esbjerg
6
Inter City /lyn
6
Antal indsatte tog
38
I april 2017 har DSB ikke anvendt IC4 til passagerdrift i fuldt omfang i dagene den
1.–3. april. Det skyldes en trinvis indsættelse af IC4 i passagerdrift i perioden fra
den 27. marts til 3. april, efter en hydraulikpumpe rev sig løs den 7. marts 2017.
Fra den 4. april og frem har IC4 været anvendt til passagerdrift som planlagt.
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 74
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken. De sidste tre togsæt forventes klar-
gjort til at blive indsat i kommerciel trafik inden udgangen af tredje kvartal 2017.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I april 2017 var leveringssikkerheden 93,3%.
I perioden maj 2016 til og med april 2017 var leveringssikkerheden 93,4%.
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Side 1/6
Månedlig driftsrapport IC4: April 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: DSB’s status for IC4 for april 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766933_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I april 2017 kørte IC4 ca. 540.000. Samlet set svarer det til ca. 15% af den sam-
lede dieselproduktion for DSB i april 2017.
IC4 har en højere kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2016, hvor IC4
kørte ca. 510.000 km.
Figur 2: Gennemsnitlig antal kørte litrakilometer for IC4, løbende 12 måneder
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
Side 2/6
Månedlig driftsrapport IC4: april 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: DSB’s status for IC4 for april 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766933_0003.png
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktligheden i trafikkon-
trakten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 82,9% i april 2017.
Kundepunktligheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
85,1%
82,2%
Seneste 12 mdr.
77,0%
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, løbende 12 måneder
Kundepunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Side 3/6
Månedlig driftsrapport IC4: april 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: DSB’s status for IC4 for april 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766933_0004.png
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og
regionaltog var for april 2017 94,9%.
Operatørpunktligheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktligheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
94,5%
94,4%
Seneste 12 mdr.
91,7%
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørpunktlighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Operatørpunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Side 4/6
Månedlig driftsrapport IC4: april 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: DSB’s status for IC4 for april 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766933_0005.png
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
88,6%
85,4%
Seneste 12 mdr.
80,8%
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togpunktlighed (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Togpunktlighed løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 minutter forsinket.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.194
4.229
Seneste 12 mdr.
3.779
Side 5/6
Månedlig driftsrapport IC4: april 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: DSB’s status for IC4 for april 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766933_0006.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
Som det fremgår af ovenstående, anvendes IC4 igen i passagerdrift i fuldt omfang
efter hændelsen med hydraulikpumpen i marts 2017. Produktionsvolumen ligger
år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil sige ca. 1,9 mio. kørte kilometer.
Sammenlignet med samme periode sidste år er der sket en mindre forbedring af
togets driftsstabilitet.
8. Status på indsættelsesplan
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår målsætningen om en daglig leve-
rance af ca. 36 togsæt til drift frem til 2018. Dog har DSB i forbindelse med udar-
bejdelsen af 2017-køreplanen vurderet, at det er muligt for driftsværkstedet dag-
ligt at levere 38 togsæt til drift.
Ved udgangen af april 2017 DSB vurderer fortsat, at det vil være muligt at over-
holde indsættelsesplanens målsætninger om daglig leverance af ca. 36 togsæt til
drift, herunder, at antal togsæt, der dagligt kan indsættes i drift fra 2018 og frem
til udfasning, kan øges til 40.
Side 6/6
Månedlig driftsrapport IC4: april 2017