Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1766924_0001.png
Referat
18.05.2017
Møde mellem Banedanmark, Vejdirektoratet og Syd- og Sønderjyllands politi om
Overkørsler mellem Bramming og Tønder
18. maj 2017
Fra Banedanmark: Områdechef Marianne Randrup Rasmussen, sektionschef Nicolai
Heric Leth og Landinspektør Kaare Peter Kyndal
Fra VD: Civilingeniør og trafiksikkerhedsrevisor Morten Jørgensen, Chefkonsulent
Erik Blaabjerg og Afdelingsleder Mette Bentzen
Fra Syd og Sønderjyllandspoliti: Leder af færdselsafd. Knud Reinholdt, Leder af
ledelsessekretariat Birgit Nielsen og Politiassistent/køreprøvesagkyndig Jan Schmidt
Kaare Peter Kyndal
Møde:
Mødedato:
Deltagere:
Referent:
Dagsorden
1. Introduktion ved Banedanmark
2. Sagsforløbet
3. Politiets udtalelse,
4. Trafiksikkerhedsmæssige forhold
5. Evt.
Pkt.
1.
Referat
Banedanmark redegjorde for baggrunden for, at Banedanmark er i gang
med at nedlægge overkørsler på jernbanestrækningen Bramming-Tønder
med henvisning til aftale om ”En grøn transportpolitik” fra 2009 indgået af
den daværende regering (Venstre og De Konservative), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal
Alliances. Det følger af aftalen, at alle jernbaneoverkørsler skal være
nedlagt eller sikret ved udgangen af 2018.
Banedanmark henviste endvidere til, at transport-, bygge- og
boligministeren givet at der foreligger en misforståelse i kommunikationen
mellem Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands Politi omkring
nedlæggelsen af overkørslerne nr. 83 og 104, har bedt om at førnævnte
overkørsler sættes i bero og at Banedanmark går i dialog med
Vejdirektoratet og Syd- og Sønderjyllands Politi om sagen.
2.
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands Politi er enige om at der
forelægger en misforståelse i kommunikationen omkring nedlæggelsen af
overkørslerne nr. 83 og 104.
Syd- og Sønderjyllands Politi fastholder herefter sin vurdering af 24.
november 2016 hvorefter: ”Syd
og Sønderjyllands Politi kan jf.
færdselsloven give samtykke til hele planens vejvendte afmærkning”.
3.
Syd- og Sønderjyllands Politi udtaler i brev af 10. maj2017
at
”Politikredsen blev ved mail af 18. november 2016 anmodet om
godkendelse af vejprojekter i forbindelse med nedlæggelse af
Ansvarlig
asf
afs
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
asf
asf
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Referatskabelon 1.0
Side 1(3)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766924_0002.png
jernbaneoverkørsler mellem Bramming og Tønder. Det fremgik af projektet,
at jernbaneoverkørsler skulle lukkes, ligesom vejforløbet og skiltningen
visse steder skulle ændres. Afmærkningen gav ikke anledning til
bemærkninger fra politiets side, hvorfor der blev givet samtykke til den
vejvendte afmærkning den 24. november 2016.”
Videre fremgår det, at
”Politikredsen
blev først i foråret 2017 bekendt med, at lukningen af
jernbaneoverkørslerne vil medføre øget trafik på A 11 med langsomt
gående køretøjer. Konsekvensen af lukningen af overkørsel 83 og 104
fremgik ikke af projektet, som blev fremsendt i november 2016.”
Banedanmark, Syd- og Sønderjyllands Politi og Vejdirektoratet gennemgik
i forlængelse af ovenstående de konkrete muligheder for at undgå at lede
tunge og langsomt kørende køretøjer ud på A11. Banedanmark
præsenterede en løsning for overkørsel nr. 83 som muliggør omvejskørsel
som ikke fører førnævnte køretøjer ud på A11. Syd- og Sønderjyllands
Politi har ikke tidligere været bekendt med dette løsningsalternativ og er
derfor enig i, at der forelægger en ny oplysning i sagen, og at man set i dette
lys vil revurdere sin anbefaling om overkørsel 83.
Syd- og Sønderjyllands Politi, har noteret sig Vejdirektoratets brev af 16.
marts 2017 til Tønder Kommune sendt cc. til Syd- og Sønderjyllands Politi
m.fl. vedr. nedlæggelse af overkørsler i Tønder Kommune, herunder
lukningen af overkørsel 104, og kan fortsat ikke anbefale en lukning af
overkørsel nr. 104 givet at lukningen af overkørslen vil betyde at tunge og
langsomt kørende køretøjer vil blive ledt ud på en begrænset del af A11.
Banedanmark er derfor indstillet på at revurdere sin anbefaling om at lukke
denne overkørsel.
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands Politi melder skriftligt tilbage til
de nævnte respektive parter på baggrund af en revurdering af de
ovennævnte overkørsler senest torsdag den 25. maj.
4.
Syd- og Sønderjyllands Politi er enig i, at Vejdirektoratet som
vejmyndighed på statsvejene kan udtale sig om trafiksikkerhed på
statsvejene og i givet fald træffe afgørelse efter de bestemmelser i vejloven,
som kan være relevante i forhold til trafiksikkerhed og fremkommelighed.
Vejdirektoratet er enig i ovenstående.
Vejmyndigheden / Vejdirektoratet altid har mulighed for at høre politiet om
trafiksikkerhedsmæssige spørgsmål, inden udtalelse afgives
Syd- og Sønderjyllands Politi er enig i, at Syd og Sønderjyllands Politi
fremadrettet ved modtagelse af borgerhenvendelser eller lignende ved
forhold som vedrører trafiksikkerheden på statsvejene henviser til
vejmyndigheden, dvs. Vejdirektoratet. I den forbindelse ønsker
Vejdirektoratet om muligt at modtage politiets vurdering af de trafikale
forhold og vurderinger, således at disse kan indgå i besvarelsen.
Vejdirektoratet er enig i med henvisning til førnævnte brev af 16. marts
2017 fra Vejdirektoratet til Tønder Kommune sendt cc. til Syd- og
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766924_0003.png
Sønderjyllands Politi m.fl., at Vejdirektoratet ingen indsigelser har mod
projektet.
5.
Banedanmark bemærkede at nærværende referat forelægges Syd- og
Sønderjyllands Politi og Vejdirektoratet til godkendelse.
Banedanmark orienterede også om at Syd- og Sønderjyllands Politi og
Vejdirektoratet efter ønske fra transport-, bygge- og boligministeren
forelægges en redegørelse for sagsforløbet med henblik på at parterne er
enige om sagsforløb. Redegørelsen oversendes til Syd- og Sønderjyllands
Politi og Vejdirektoratet snarest muligt.
Side 3/3