Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1766913_0001.png
Sieg, Camilla
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
[email protected]
24. november 2016 14:10
Sieg, Camilla
[email protected]
VS: Godkendelse af vejprojekter i forbindelse med nedlægning af jernbaneoverkørsler mellem Bramming og Tønder
Tegninger.zip; Tegningsfortegnelse rev. 0 18.11.2016.pdf
Opfølgning
Afmærket
Hej Camillia
Syd- og Sønderjyllands Politi kan jf. færdselsloven give samtykke til hele planens vejvendte afmærkning.
 
Med venlig hilsen
Jan Schmidt
Politiassistent/køreprøvesagkyndig
Færdselsafdelingen,vejteknisk kontor
Haderslevvej 52
6200 Aabenraa
 
Direkte
Lokal
Mobil
E-mail
+45 56 42 42 95
(05) 42 95
+45 72 58 47 29
[email protected]
 
 
Fra:
Sieg, Camilla [
mailto:[email protected]]
Sendt:
18. november 2016 14:45
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
 
Hej  
 
I forbindelse med at Banedanmark er i gang med at nedlægge jernbaneoverkørsler på strækningen mellem Bramming og Tønder er der udarbejdet skitseprojekter for 
kommende vejændringer og nye erstatningsveje.  
 
Processen omkring nedlægningen af overkørsler skal igennem ekspropriationskommissionen, først en besigtigelsesforretning og herefter ekspropriationsforretning. For at 
vejprojekterne kan blive forelagt en besigtigelsesforretning skal de være godkendt af både vejmyndighed og politi. 
 
Jeg fremsender derfor vejprojekterne til jeres kommentering og godkendelse, projekterne er samtidig sendt til Esbjerg Kommune ved Jeppe Eskild Nielsen og Tønder 
Kommune ved Peter Sørensen. 
 
Jeg har vedhæftet en tegningsfortegnelse, hvor der er angivet hvilket overkørselsnummer tegningen omhandler. På oversigtskortet kan ses tegningsnummer og 
nærliggende adresse for tegningerne. 
 
Vejprojekterne er udarbejdet på baggrund af ortofoto, højdemodel og grundkort, men ingen decideret opmåling. Vejprojekterne skal derfor betragtes som skitseprojekter, 
som jeg håber I har forståelse for. 
 
For normaltværsnit af erstatningsvejene henvises til tegning VEJ‐30‐xxxx1‐16. Erstatningsvejene anlægges i grus. Vendepladser anlægges i asfalt, belægningsopbygningen 
er angivet på tegningerne. 
 
For de enkelte vejprojekter er følgende gældende: 
 
Ovk. 26 – Nye vendepladser, Hillerup Markvej 
Plantegning VEJ‐30‐10700‐16 
Overkørslen nedlægges og der etableres vendepladser på begge sider af jernbanen. Vendepladserne er dimensioneret jf. Vejreglerne for vendepladser til lastbiler. 
 
Ovk. 46 – Vejudvidelse, Skovbryder 
Plantegning VEJ‐30‐18600‐16 
Privat overkørsel 46 nedlægges, hvilket giver omvejskørsel for lodsejeren bosat Roagervej 212, 6760 Ribe. Han skal fremover køre ad Roagervej over jernbanen og ned ad 
Skovbryder og imellem ejendommene på Skovbryder 34 og 40, 6760 Ribe. Den sidste del af Skovbryder mellem ejendommene er ret smal, og denne del udvides derfor. 
Udvidelsen er dimensioneret efter SVT, køremåde B. 
 
Ovk. 59 – Ny erstatningsvej, Lundsmarkvej 
Plantegning VEJ‐30‐24730‐16, Længdeprofil VEJ‐30‐24731‐16, Afmærkning og belægningsplan VEJ‐30‐24732‐16 
2
Til:
SJYL FP Sikker
Emne:
Godkendelse af vejprojekter i forbindelse med nedlægning af jernbaneoverkørsler mellem Bramming og Tønder
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766913_0003.png
Overkørsel 59 nedlægges, hvilket nødvendiggør en erstatningsvej fra Lundsmarkvej langs jernbanen. Vejen anlægges i grus jf. normaltværsnittet. De sidste 5 m før 
Lundsmarkvej asfalteres. Vejen er dimensioneret efter SVT, køremåde B. 
 
Ovk. 83 – Ny vendeplads, Tøndervej 
Plantegning VEJ‐30‐38400‐16 
Overkørsel 83 nedlægges, og der etableres vendeplads på jernbanens østlige side. Vendepladsen er dimensioneret jf. Vejreglerne for vendepladser til lastbiler. 
På banens vestlige side nedlægges det sidste stykke vej mod jernbanen, således trafikken bliver ledt af den offentlige vej Barsbølvej. 
 
Ovk. 93 – Ny vendeplads, Søndervej 
Plantegning VEJ‐30‐42500‐16 
Overkørsel 93 nedlægges, og der etableres vendeplads på jernbanens vestlige side. Vendepladsen er dimensioneret efter kørekurverne for en lastbil på 12 m – da 
eksisterende vej således udnyttes bedst muligt. 
På banens østlige side nedlægges vejen mellem jernbanen og Landevejen (rute 11), og arealet overgår til lodsejeren bosat Landevejen 56, 6780 Skærbæk. 
 
Ovk. 104 – Ny erstatningsvej, Sønder Vollum 
Plantegning VEJ‐30‐46900‐16, Længdeprofil VEJ‐30‐46901‐16, Afmærkning og belægningsplan VEJ‐30‐46902‐16 
Overkørsel 104 nedlægges, hvilket nødvendiggør en erstatningsvej fra Sønder Vollum langs jernbanen. Vejen anlægges i grus jf. normaltværsnittet. De sidste 5 m før Sønder 
Vollum asfalteres. Vejen er dimensioneret efter SVT, køremåde B. Der etableres én vigeplads – vigepladsen er 20 m lang og 2 m bred. 
Den nye erstatningsvej krydser endvidere et vandløb omkring st. 640, her forventes at eksisterende rørlægning kan anvendes, idet den allerede i dag benyttes af 
landbrugskøretøjer. 
 
Ovk. 114 – Ny erstatningsvej, Høybergvej 
Plantegning VEJ‐30‐53500‐16, Længdeprofil VEJ‐30‐53501‐16, Afmærkning og belægningsplan VEJ‐30‐53502‐16 
Overkørsel 114 nedlægges, hvilket nødvendiggør en erstatningsvej fra Høybergvej langs jernbanen. Vejen anlægges i grus jf. normaltværsnittet. De sidste 5 m før 
Høybergvej asfalteres. Vejen er dimensioneret efter SVT, køremåde B. Der gøres opmærksom på, at SVT ved udsvingning fra erstatningsvejen til højre ikke overskrider den 
dobbeltoptrukne midterlinje. Der etableres to vigepladser på erstatningsvejen – vigepladserne er 20 m lange og 2 m brede. 
Den nye erstatningsvej krydser endvidere et vandløb/ grøft omkring st. 1200, her udvides og renoveres eksisterende rørlægning. 
 
Ovk. 131 – Opgradering af overkørsel, Papegøjestien 
Plantegning VEJ‐30‐65000‐16 
Overkørsel 131 på Papegøjestien opgraderes. Overkørslen er i dag usikret, og der opsættes derfor stibomme og vejsignaler med lys og klokke. Papegøjestien forlægges en 
smule for at give plads til nye vejsignaler. 
 
Hvis I har spørgsmål til projekterne er I meget velkomne til at kontakte mig. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766913_0004.png
Camilla Sieg 
Seniorrådgiver, ingeniør 
Vej, Areal og Landmåling 
 
ATKINS
 
 
 
Emil Møllers Gade 41, 8700 Horsens, Danmark | Tlf: +45 5251 9000 | Fax: +45 5251 9001 | Direkte: +45 5251 9724 
E‐mail: [email protected] | Web: www.atkins.dk 
This email and any attached files are confidential and copyright protected. If you are not the addressee, any dissemination of this communication is strictly prohibited. Unless otherwise expressly agreed in writing, nothing stated in
this communication shall be legally binding.
The ultimate parent company of the Atkins Group is WS Atkins plc. Registered in England No. 1885586. Registered Office Woodcote Grove, Ashley Road, Epsom, Surrey KT18 5BW. A list of wholly owned Atkins Group companies
registered in the United Kingdom and locations around the world can be found at
http://www.atkinsglobal.com/site-services/group-company-registration-details
Consider the environment. Please don't print this e-mail unless you really need to.
4