Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1766911_0001.png
Referat
Projekt:
Dato og tid:
Mødested:
Nedlæggelse af overkørsler
Bramming-Tønder
31.05.2016, kl. 9:00-11:00
Emne:
Møde nr.:
Præsentation af projekt
1
RRH, Atkins
Tønder Kommune, Kongevej 57,
Referent:
6270 Tønder
Mødedeltagere:
Ole Bach-Svendsen,
Fagkoordinator
Peter Sørensen, vejingeniør
Rune Christiansen, arkitekt
Kåre Lorenzen, landinspektør
Lene Øvig, miljømedarbejder
Kaare Kyndal, Landinspektør
Camilla Sieg, Vejingeniør
Rikke R. Hald, Landinspektør
Firma/Afdeling:
Tønder Kommune
Tønder Kommune
Tønder Kommune
Tønder Kommune
Tønder Kommune
Banedanmark
Atkins
Atkins
Dagsorden:
1.
Præsentation af mødedeltagere
2. Baggrund for nedlæggelse af usikrede overkørsler
3. Processen for nedlæggelse af overkørsler, herunder inddragelse af Esbjerg Kommune
og borgere
4. Præsentation af løsningsforslag for nedlæggelse af overkørsler
5. Myndighedsbehandling
6. Den videre proces
7. Evt.
Næste møde:
Referatet
fordeles til:
Ikke aftalt
Mødedeltagere og Bente Christensen, Atkins
Dato for
udsendelse:
1. juni 2016
Fil reference:
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766911_0002.png
Referat
Side 2
1.
Præsentation
Indledningsvis var der en kort præsentation af de fremmødte.
2.
Baggrund for nedlæggelse af usikrede overkørsler
Kaare Kyndal orienterede om baggrunden for at nedlægge overkørslerne. Som en del
af det grønne trafikforlig i 2009 har folketinget bevilliget Banedanmark økonomiske
midler med henblik på at øge sikkerheden omkring jernbaneoverkørsler, herunder
nedlæggelse af usikrede overkørsler. Desuden forbedres arbejdsmiljøet for
lokomotivførerne, idet der sker mange
"nær ved og næsten"
hændelser ved usikrede
overkørsler.
Projekt "Nedlæggelse af overkørsler" har været gang i nogle år, og nu er Banedanmark
i gang med banestrækningen Bramming-Tønder. Projektet strækker sig over både
Esbjerg Kommune og Tønder Kommune.
Når overkørsler nedlægges, skal færdselsberettigede sikres vejadgang til afskårne
arealer. Andre muligheder er, at afskårne arealer eksproprieres, eller der gennemføres
jordbytte/jordfordeling. Kravet om vejadgang er begrænset af nødvendighedsprincippet,
som indebærer, at det er ”fornøden” vejadgang, der skal fremskaffes. Det betyder at
såfremt der er eksisterende veje i områderne, som kan anvendes, så skal de så vidt
muligt anvendes i løsningsforslaget, evt. efter en opgradering af vejens bredde og
beskaffenhed.
3.
Processen for nedlæggelse af overkørsler og inddragelse af Tønder Kommune og borgere
Overkørslerne nedlægges gennem en ekspropriationsproces af
Kommissarius ved
Statens Ekspropriationer i Jylland, som varetager administration af lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, og leder i den forbindelse ekspropriationer for
statslige myndigheder.
I første omgang afholdes besigtigelsesforretning, hvor det for hver enkelte løsningsforslag
besluttes, om det kan godkendes evt. med mindre ændringer, eller om det skal afvises.
Dernæst afholdes ekspropriationsforretningen, hvor erstatningerne fastsættes.
Banedanmark lægger vægt på, at inddrage Tønder Kommune og borgerne ved
gennemførelse af projektet.
Første skridt i inddragelse af Tønder Kommune er nærværende møde. Banedanmark
vil indkalde til borgermøde inden for kort tid. Borgermøderne afholdes ved
overkørslerne i nogle passende grupperinger. Indkaldelse til borgermøderne sker dels
ved annoncering og dels ved at Banedanmark udsender breve til direkte berørte
lodsejere, som opfordres til at møde frem. Banedanmark håber, at Tønder Kommune vil
deltage i borgermøderne.
Borgermøder afholdes 4.-5. juli 2016 i både Tønder Kommune og Esbjerg Kommune.
Evt. kan det måske gøres på én dag. Det vil være praktisk hvis en repræsentant fra
kommunen kan være tilstede.
Når borgerne har haft lejlighed til at udtale sig om projektet vil Banedanmark i
samarbejde med Atkins fastlægge hvilke løsningsforslag der arbejdes videre med.
Banedanmark vil herefter orientere Tønder Kommune.
I forhold til evt. færdselsrettigheder i overkørslerne foretager Den Ledende
Landinspektør en grundig rettighedsundersøgelse, som anvendes i forbindelse med
indkaldelse af lodsejere og senere til kommissionens opgørelse af erstatninger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766911_0003.png
Referat
Side 3
4.
Præsentation af løsningsforslag
På mødet blev berørte overkørsler på strækningen gennemgået i Google Earth samt
Banedanmarks løsningsforslag for hver enkelt overkørsel.
Flere steder anlægges der nye grusveje, og disse vil oftest have følgende dimensioner:
4 m bred befæstelse og 0,75 m rabat i hver side, i alt 5,5 m udlæg. Grusveje afvander til
terræn. Såfremt en smallere vej kan opfylde behovet på visse steder, kan der
forekomme smallere erstatningsveje.
Overkørsel 63, Jægervej
Offentlig overkørsel. Nedlæggelse er ikke endeligt besluttet, men under overvejelse.
Løsningsforslag
Nedlæggelse af overkørslen betinger, at der etableres erstatningsvej. Dette kan løses
ved at eksisterende vej (ca. 670 m) mellem Kogsvej og ovk.nr. 63 opgraderes. Denne
ligger delvist på eller nær forurenet areal hvilket udgør en udgift til evt. håndtering og
anvisning af forurenet jord.
Tønder Kommunes bemærkninger
Lene Øvig bemærkede at håndtering af forurenet jord anvises af kommunen, senest i
anlægsfasen, efter ansøgning og oplysning om jordmængder mm. fra Banedanmarks
side.
Overkørsel 69, Galgevang
Privat markoverkørsel. Overkørslen forbinder et 8.9 ha stort areal på banens østside
med landbrugsejendommen incl. bygninger på banens vestlige side.
Landbrugsejendommens samlede areal udgør 74 ha. Overkørslen er i anvendelse.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg.
Ejeren er positivt indstillet over for at overkørslen nedlægges. Eksisterende veje kan
anvendes. Ejeren er umiddelbart positivt indstillet.
Tønder Kommunes bemærkninger
Rune Christiansen bemærkede, at overkørslen kan være en del af Drivervejen, som er
en historisk rute. Efter mødet: Drivvejen, krydser OVK 68, iht. Til de officielle kort fra
The North Sea Trail/NAVE Nortrall Project. Drivvejen krydser hovedvej 11, ved
Moseagervej og løber langs grusvejen parallelt med togsporet frem til Galgevang OVK
68, hvor den krydser over.
Overkørsel 74, Brøns Skovvej
Offentlig overkørsel. Nedlæggelse er ikke endeligt besluttet, men under overvejelse.
Løsningsforslag
Ved nedlæggelse af overkørslen skal den østlige vej, kommunevejen Brøns Skovvej,
opgraderes. Det er et langt vejstykke som skal opgraderes. Der skal eventuelt etableres
vendeplader ved banen. Ved ændringer på vejen skal der søges dispensation i forhold
til skovbyggelinje. Vejen føres igennem fredskov.
Tønder Kommunes bemærkninger
Peter Sørensen bemærkede, at nedlæggelse af denne overkørsel vil give forøget tung
trafik på hovedvejen (rute 11) Ribevej.
Overkørsel 83, Tøndervej
Offentlig overkørsel. Nedlæggelse er ikke endeligt besluttet, men under overvejelse.
Der er gode muligheder for anvendelse af andre krydsningsmuligheder.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766911_0004.png
Referat
Side 4
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg. Det
ser ud til at overkørslen anvendes som erstatning for en anden allerede nedlagt
overkørsel. Der er etableret en erstatningsvej med forbindelse her til. Der vil nok være
nogle lodsejere her, som vil være meget utilfredse. Vejdirektoratet skal muligvis høres
pga. statsvej som ligger umiddelbart vest for overkørslen. Eventuelt skal vejstykket øst
for overkørslen nedlægges. Der skal eventuelt etableres vendeplader ved banen. Den
eksisterende østlige vej har oprindeligt brudt gennem et dige.
Tønder Kommunes bemærkninger
Generelt er man fra kommunens side lidt bekymret for de lodsejere, som benytter
erstatningsvejen langs banen frem til ovk. 83. Det formodes, at det er tidligere
færdselsberettigede til den nu nedlagte ovk. 84. Banedanmark vil evt. undersøge
forholdene omkring nedlæggelsen af den tidligere ovk. 84, herunder om det var en
privat overkørsel.
Overkørsel 93, Søndervej
Offentlig overkørsel. Nedlæggelse er ikke endeligt besluttet, men under overvejelse.
Der er gode muligheder for anvendelse af andre krydsningsmuligheder.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg. Det
ser ud til at overkørslen anvendes som erstatning for en anden allerede nedlagt
overkørsel. Der er etableret en erstatningsvej med forbindelse her til. Vejdirektoratet
skal muligvis høres pga. statsvej som ligger umiddelbart øst for overkørslen. Eventuelt
skal vejstykket øst for banen nedlægges, hvilket vil være en fordel for ejendommen,
som har arealer på begge sider af Søndervej. Der skal eventuelt etableres en
vendeplads vest for banen.
Tønder Kommunes bemærkninger
Der blev gjort opmærksom på, at Vejdirektoratet skulle høres/ informeres i forbindelse
med ændringerne.
Overkørsel 99, Nørre Vollum
Offentlig overkørsel. Nedlæggelse er ikke endeligt besluttet, men under overvejelse.
Der er gode muligheder for anvendelse af andre krydsningsmuligheder.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg.
Vejdirektoratet skal muligvis høres pga. statsvej som ligger umiddelbart øst for
overkørslen. Vejstykket øst for banen skal eventuelt nedlægges. Der skal eventuelt
etableres vendeplader ved banen.
Tønder Kommunes bemærkninger
Kommunen er generelt bekymret for, at det lille bysamfund, Nørre Vollum, bliver for
isoleret ved nedlæggelse af overkørslen, idet de herefter bliver henvist til ovk. 101.
Overkørsel 104, Svanstrupholmvej
Privat markoverkørsel som benyttes af to ejendomme. Begge ejendomme har
driftsbygninger på østsiden af jernbanen og hhv. 18 ha (i alt 100 ha) og 38 ha (i alt 73
ha) beliggende på vestsiden af jernbanen.
Løsningsforslag
Der skal etableres en lang erstatningsvej med forbindelse til Sdr. Vollum (ovk. 101).
Vejen krydser to rørlagte vandløb. Der skal muligvis laves ny rørlægning ved det ene
vandløb.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766911_0005.png
Referat
Side 5
Tønder Kommunes bemærkninger
Der skal søges dispensation for krydsningerne af vandløbene. Erstatningsvejen skal
asfalteres ved tilslutning til offentlig vej.
Overkørsel 114, Mollerupvej
Privat markoverkørsel. Ejendommen består af ca. 67 ha. 47 ha er beliggende øst for
banen. Bygninger beliggende vest for banen med ca. 20 ha.
Løsningsforslag
Der skal etableres en lang erstatningsvej med forbindelse til Høybergvej (ovk. 115).
Vejen krydser ét vandløb der er rørlagt under banen (øvrig vandløb er åbent). Der er i
øvrigt etableret en faunapassage under banen nær vandløbet. Der skal søges om
dispensation for skovbyggelinjen umiddelbart syd for ovk. 114 samt beskyttet vandløb.
Tønder Kommunes bemærkninger
De sidste 5 m af erstatningsvejen skal asfalteres ved tilslutning til offentlig vej.
Overkørsel 117, markvej/Hedegårdsvej
Privat markoverkørsel. Forbinder ejendommes landbrugsarealer på østsiden af
ejendommen med landbrugsarealer og driftsbygninger på vestsiden af jernbanen. I alt
201 ha, hvor af 101 ha på østsiden og 100 på vestsiden.
Løsningsforslag
Overkørslen nedlægges uden erstatningsveje, idet der er anden vejadgang til arealerne
på begge sider af jernbanen. Eksisterende privat vej på jernbanens østlige side
fremstår lidt ujævn og opkørt, evt. skal vejen opgraderes. Ejeren har tidligere
efterspurgt mulighed for at kunne transportere gylle under jernbanen, hvilket vil være
lodsejerens eget projekt, det er normalt ikke noget Banedanmark søger for etablering
af, men Banedanmark skal dog ansøges her om.
Tønder Kommunes bemærkninger
Der blev udtrykt lidt bekymring i forbindelse med den øgede landbrugstrafik igennem
nærliggende bysamfund.
Overkørsel 123, Gallehus Skovvej
Offentlig overkørsel. Nedlæggelse er ikke endeligt besluttet, men under overvejelse.
Der er gode muligheder for anvendelse af andre krydsningsmuligheder.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg.
Eksisterende vejforhold er gode. Eventuelt skal der nedlægges vejarealer eller
etableres vendepladser.
Tønder Kommunes bemærkninger
Efter mødet: OVK 123 forbinder de to eneste skovarealer der er omkring hovedbyen i
Tønder kommune.
Overkørsel 131, Papegøjestien
Offentlig stiovergang.
Løsningsforslag
Overgangen opgraderes med bomanlæg. Overgangen er klemt inde mellem forurenet
område, §3-område og Natura2000+Ramsar. Ved placering af sikringshytte skal forhold
disse forhold iagtages. Alt efter hvilken side af åen sikringshytten kan placeres på, skal
der henholdsvis søges dispensation ift jordforureningsloven eller NFL (§3).
Tønder Kommunes bemærkninger
Kommunen er tilfreds med at overgangen bevares.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1766911_0006.png
Referat
Side 6
Lene Øvig ser denne løsning, hvor der skal etableres en teknikhytte, som det største
problem i projektet set ud fra et miljømæssigt synspunkt.
5.
Myndighedsbehandling
Diverse tilladelser og dispensationer skal være på plads mindst 8 uger forud for
besigtigelsesforretningen som afholdes i uge 12 2017, således at klagefristen for disse
er udløbet inden forretningen. Tønder Kommune vil blive indkaldt af
ekspropriationskommissionen til deltagelse i besigtigelses- og
ekspropriationsforretningerne.
Der skal foretages myndighedsbehandling i forhold til vejprojektet, der i første omgang
fremsendes som et skitseprojekt, som kommunen vil blive bedt om at tage stilling til
forud for besigtigelsesforretningen. Når projektet er godkendt af
ekspropriationskommissionen, udarbejdes der et detailprojekt, som igen vil blive
forelagt kommunen. Vejprojektet fremsendes til kommunen på mailadressen:
[email protected].
Peter Sørensen bemærkede, at han synes en kørebanebredde på 4 m med 0,75 m
rabat i hver side er en minimumsløsning, han ser gerne hvis de var bredere.
Der skal ligeledes foretages myndighedsbehandling i forhold til dels jordforurening
såfremt ovk. 63 nedlægges, skovbyggelinje såfremt ovk. 74 nedlægges, skovbyggelinje
og beskyttet vandløb såfremt ovk. 114 nedlægges, Ramsar, Natura2000, beskyttet eng
eller sø og å-beskyttelseslinje ved opgradering af ovk. 131. Vores miljøscreeningsnotat
fremsendes til Lene Øvig, således at hun kan orientere resten af teamet om projektets
miljømæssige påvirkninger.
6.
Den videre proces
Efter borgermøderne behandles borgernes bemærkninger og forslag såvel som
kommunens. Banedanmark vil i samarbejde med Atkins se på fordele og ulemper ved
de forskellige løsninger og på bagrund her af vedtage hvilke løsninger, der arbejdes
videre med. Banedanmark vil herefter kontakte Tønder kommune for orientering om de
endelige løsninger.
Atkins vil herefter udarbejde besigtigelsesmateriale til brug for
besigtigelsesforretningen, som afholdes i uge 12, jf. afsnit 2.
Ekspropriationsforretningen afholdes typisk 6-8 måneder efter besigtigelses-
forretningen.
Tønder Kommune bliver indkaldt til at deltage i besigtigelses- og
ekspropriationsforretningerne, som regel med en repræsentant fra teknisk forvaltning.
7.
Evt.
Intet at bemærke.