Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1766910_0001.png
Notat
29.05.2017
Forløb vedrørende nedlæggelse af overkørsler i Tønder Kommune
Baggrund
Projektet indgår i aftale om En grøn transportpolitik fra 2009 vedtaget af den daværende regering
(Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance. Formålet med projektet er at forbedre sikkerheden omkring
jernbaneoverkørsler, hvilket indebærer, at samtlige usikrede overkørsler i hele landet nedlægges.
Enkelte steder kan situationen det pågældende sted foranledige, at det ikke er muligt at nedlægge en
usikret overkørsel, hvormed overkørsler i stedet kan blive sikkerhedsforbedret med bomanlæg. I
henhold til den politiske aftale, skal antallet af overkørsler så vidt muligt generelt reduceres, hvorfor
overkørslerne ligeledes bliver undersøgt i forhold til nedlæggelse.
Banedanmark har siden 2009 behandlet en lang række jernbanestrækninger i hele landet efter samme
retningslinjer, som nærværende projekt i Tønder Kommune behandles under.
Beskrivelse af procedure
Ved et projekt om nedlæggelse af usikrede overkørsler ses der dels på den forudgående screening i
2009, hvor alle overkørsler i Danmark blev screenet med det formål at afdække, hvilke tiltag der kan
iværksættes på den enkelte overkørsel, så det er muligt at prioritere den samlede indsats omkring
overkørsler optimalt, herunder identificere overkørsler, som det umiddelbart er muligt at nedlægge.
Derudover foretages en fysisk gennemgang i marken af overkørslerne på de pågældende strækninger.
Dette, sammen med læring fra tidligere projekter, giver grundlaget til de første grove udkast til
løsningsforslag.
Når disse løsningsforslag foreligger, præsenteres de for de relevante kommuner. Her bliver projektets
baggrund og processen for projektet gennemgået. Da kommunerne har stor viden om de lokale forhold
indhentes dette for at kunne tilpasse projektet til de faktiske lokale forhold. Der er tale om et møde
med kommunerne, hvor de har første mulighed for at kommentere projektet. Banedanmark bruger den
indhentede viden til at tilpasse projektet, inden der skal søges tilladelser og dispensationer efter
relevant lovgivning ved kommunernes administration, f.eks. i henhold til miljølovgivning. Herefter
indkaldes til borgermøder via offentlig annoncering og breve til berørte parter. Formålet er at høre de
lokale lodsejere, da de, ligesom kommunerne, har stor lokal viden. Bl.a. viden omkring
færdselsmønstre, ejendomsforhold og miljøforhold i deres område er til stor hjælp.
Berører projektet statsvejene afholdes endvidere møde med Vejdirektoratet som vejmyndighed,
ligesom kommunerne sættes ind i projektet og høres, når de er vejmyndighed.
Banedanmark udarbejder de endelige løsningsforslag ud fra de indhentede oplysninger og kendt viden.
Der er løbende kontakt med sagens parter.
Banedanmark indhenter desuden nødvendige tilladelser og eventuelle dispensationer fra relevante
myndigheder. Banedanmark kontakter i denne forbindelse den relevante politikreds med henblik på at
indhente samtykke efter færdselslovens § 92. På samme vis sikres, at gældende vejmyndighed
(kommuner/Vejdirektoratet) afgiver bemærkninger til projektet efter den vejlovgivning, som
vejmyndigheden finder relevant, såsom etablering af helt nye private fællesveje, samt at
trafiksikkerheden ikke påvirkes negativt på et uacceptabelt niveau.
Ledelse
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82340690
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(5)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Dernæst sendes besigtigelsesmateriale til Kommissariatet, der indkalder til Besigtigelsesforretning.
Ved
Besigtigelsesforretningen
fremlægges
Banedanmarks
løsningsforslag
for
Ekspropriationskommissionen, fremmødte myndigheder og lodsejere, som her har mulighed for at
kommentere projektet over for Ekspropriationskommissionen. Resultatet af forretningen er
Ekspropriationskommissionens afgørelse om, hvorvidt projektet kan tiltrædes i sin helhed, i dele eller
afvises. Kommissariatet udarbejder forhandlingsprotokol, hvori Ekspropriationskommissionens
afgørelse er beskrevet.
Med udgangspunkt i forhandlingsprotokollen tilretter Banedanmark projektet og udarbejder
Ekspropriationsmateriale, der sendes til Kommissariatet.
Kommissariatet indkalder herefter til Ekspropriationsforretning, hvor der skal afstås de for projektet
nødvendige arealer og alle erstatninger fastsættes. Det er Ekspropriationskommissionen, der forestår
erstatningsudmålingen.
Efter ekspropriation kan Banedanmark begynde de nødvendige anlægsarbejder. Ingen overkørsler
nedlægges før der er skaffet fornøden vejadgang til alle lodsejere.
Tidslinje for projektet
31. maj 2016 afholder Banedanmark møde med Tønder Kommune med forelæggelse af det
forestående projekt (bilag 1).
4.-5. juli 2016 afholdes borgermøder med berørte lodsejere.
11. august 2016 afholder Banedanmark møde med Vejdirektoratet, der ikke har indsigelser til
projektet. Dog blev en trafiksikkerhedsvurdering af krydset ved Sdr. Vollum igangsat af
Vejdirektoratet, som overordnet konkluderer, at der ikke er trafiksikkerhedsmæssige
problemer ved krydset (bilag 2).
18. november 2016 afsender Banedanmark skitseprojekterne for de forskellige vejløsninger,
som er nødvendige i forbindelse med nedlæggelse af overkørslerne til vejmyndighederne;
Tønder og Esbjerg Kommune, samt Syd- og Sønderjyllands Politi til kommentering (bilag 3).
23. november 2016 sender Tønder Kommune svar i forhold til de fremsendte skitseprojekter
og har ingen bemærkninger til disse (bilag 4).
23. november 2016 kvitterer Banedanmark for modtagelsen af mail fra Tønder Kommune
(bilag 5).
24. november 2016 fremsender Syd- og Sønderjyllands Politi mail med samtykke jf.
Færdselsloven til hele planens vejvendte afmærkning (bilag 3).
25. november 2016 kvitterer Banedanmark for modtagelsen af mail fra Syd- og
Sønderjyllands Politi (bilag 6).
8. marts 2017 skriver Tønder Kommunes Teknik- og Miljøudvalg til Banedanmark,
Vejdirektoratet, Syd- og Sønderjyllands Politi samt Ekspropriationskommissionen vedrørende
deres bekymring for trafiksikkerheden på rute 11 (bilag 7).
16. marts 2017 sender Vejdirektoratet svar til Tønder Kommune vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder Kommune (bilag 8).
16. marts 2017 sender Banedanmark svar til Tønder Kommune på skrivelsen af d. 8. marts
(bilag 9).
24. marts 2017 sender Syd- og Sønderjyllands Politi en ny udtalelse om nedlæggelse af
overkørslerne nr. 83 og nr. 104 (bilag 10) til Banedanmark med Tønder Kommune og
Vejdirektoratet i kopi.
7. april 2017 sender Banedanmark svar til Syd- og Sønderjyllands Politi (bilag 11).
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
8. maj 2017 sender Banedanmark en rykker til Syd- og Sønderjyllands Politi, da de ikke har
kvitteret for Banedanmarks svar af d. 7. april 2017 (bilag 12).
10. maj 2017 sender Syd- og Sønderjyllands Politi en ny udtalelse om nedlæggelse af
overkørslerne nr. 83 og nr. 104 til Banedanmark (bilag 13), hvor det fremgår, at udtalelsen af
d. 24. marts 2017 fastholdes.
18. maj 2017 afholdes der møde mellem Vejdirektoratet, Syd- og Sønderjyllands Politi og
Banedanmark. Der tages referat fra mødet
23. maj 2017 godkender Banedanmark, Vejdirektoratet og Syd- og Sønderjyllands Politi
referat fra mødet den 18. maj (bilag 14).
Beskrivelse af forløb
Banedanmark har afholdt møde med Tønder Kommune d. 31. maj 2016. Baggrunden for projektet
blev her fremlagt samt Banedanmarks løsningsforslag til nedlæggelserne. På mødet oplyste Tønder
Kommune, at rute 11 er en meget trafikeret hovedlandevej og anbefalede derfor Banedanmark at tage
kontakt til Vejdirektoratet. Det bemærkes, at Banedanmark ville have hørt Vejdirektoratet uanset, da
projektet berørte statsvej rute 11.
Kommunen havde ikke på mødet indsigelser mod nedlæggelserne ved overkørsel nr. 83 eller nr. 104.
Der tages referat af mødet, som er forelagt kommunen, jf. nedenfor.
Derudover blev der afholdt borgermøder d. 4.-5. juli 2016 på strækningen, hvor projektet blev forelagt
de berørte lodsejere. På disse møder blev der også udtrykt bekymring omkring landbrugsmaskiner på
rute 11, herunder blev særligt krydset ved Sdr. Vollum (ved overkørsel nr. 104) påpeget som usikkert.
Banedanmark afholdte herefter et møde d. 11. august 2016 med Vejdirektoratet, hvor projektet blev
forelagt. Generelt var der ingen af løsningerne i projektet, som krævede tilladelse eller dispensation fra
Vejdirektoratet. Da nedlæggelse af flere af overkørslerne ville give en forøgelse af trafikken på de
nærliggende statsveje, ønskede Banedanmark at orientere Vejdirektoratet og samtidig give mulighed
for, at Vejdirektoratet kunne kommentere på projektet og de enkelte løsninger. Vejdirektoratet havde
ingen indsigelser mod projektet, men igangsatte på baggrund af mødet en trafiksikkerhedsvurdering af
krydset ved Sdr. Vollum. Vejdirektoratet anbefalede herefter ud fra en vurdering af trafiksikkerheden,
at beplantningen skulle beskæres med henblik på at sikre tilstrækkelige oversigtsforhold. Herefter
konkluderede Vejdirektoratet ud fra en vurdering af trafiksikkerheden, at der ingen
trafiksikkerhedsmæssige problemer er ved krydset. Beplantningen er efterfølgende blevet beskåret.
Banedanmark har udarbejdet skitseprojekter for de forskellige vejløsninger, der er nødvendige i
forbindelse med nedlæggelse af overkørslerne, herunder vendepladser og erstatningsveje.
Skitseprojekterne er fremsendt pr. mail d. 18. november 2016 til vejmyndighederne, Tønder og
Esbjerg Kommune samt Syd- og Sønderjyllands Politi til kommentering efter henholdsvis Vejloven og
Færdselsloven. Af denne mail med skitseprojekterne fremgår, hvilke overkørsler Banedanmark ønsker
at nedlægge samt hvilke erstatningsanlæg, der planlægges etableret.
Den 23. november 2016 skriver Tønder Kommune vedr. de fremsendte skitseprojekter og har ingen
bemærkninger. Banedanmark kvitterer for svar.
Den 24. november 2016 fremsender Syd- og Sønderjyllands Politi en mail til Banedanmark, hvoraf det
fremgår, at
” Syd
- og Sønderjyllands Politi kan jf. færdselsloven give samtykke til hele planens
vejvendte af
mærkning”.
Den 25. november 2016 kvitterer Banedanmark for modtagelsen af denne
mail.
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Den 8. marts 2017 skriver Tønder Kommunes Teknik- og Miljøudvalg til Banedanmark,
Vejdirektoratet, Syd- og Sønderjyllands Politi samt Ekspropriationskommissionen. Heri udtrykkes
bekymring for trafiksikkerheden på rute 11 på grund af nedlæggelse af overkørsler. Kommunen
kommenterer, at de fra første møde var imod alle nedlæggelser og dengang ønskede alle overkørsler
sikret med bomme. Dette fremgår imidlertid ikke af referat fra mødet, der blev afholdt d. 31. maj
2016. Det fremgår heller ikke af kommunens bemærkninger til referatet. Yderligere udtrykker
kommunen undren over, at de er blevet indkaldt til besigtigelsesforretning uden at have fået projektet
til politisk behandling og beder om, at besigtigelsesforretningen udsættes.
I forhold til referatet fra mødet d. 31. maj 2016 modtog Banedanmark en kommentar fra kommunen d.
8. juni 2016, som omhandlede en afklaring om overkørsel nr. 69 vedrørende Drivvejen, som er en
historisk rute, og en kommentar til overkørsel nr. 123 vedrørende forbindelsen mellem de to
skovarealer omkring hovedbyen i Tønder Kommune. D. 14. juni 2016 kom kommunen endvidere med
kommentarer til kortbilag. Disse kommentarer vedrørte Banedanmarks forslag til stier og markveje i
området og omhandler dermed den miljø- og naturmæssige del af projektet. Kommunen gjorde i sin
mail opmærksom på, at kommentarerne skulle betragtes som punkter, Banedanmark skal være
opmærksom på, og at kommunen med dette ikke havde forholdt sig til, om de alternative ruter kunne
accepteres. Det bemærkes, at der i kommentarerne ikke var indvendinger til overkørsel nr. 83, og at
der ved overkørsel nr. 104 var anført, at denne er en del af et længere stiforløb og ikke bør fjernes
uden alternativ.
Den 16. marts 2017 sender Vejdirektoratet svar til Tønder Kommune vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder Kommune. Konkret berører svaret den trafiksikkerhedsmæssige situation for rute
11 i forbindelse med de forestående nedlæggelser af overkørslerne og deres påvirkning. Der lægges
særligt vægt på, at der allerede er landbrugstrafik på rute 11 og omvejskørslen, der medføres af
projektet, vurderes til ikke at udgøre en særlig risiko trafiksikkerhedsmæssigt. Nedlæggelsen af
overkørsel nr. 104 bliver omtalt, og Vejdirektoratet vurderer, at det eneste nødvendige er at beskære et
oversigtsareal.
Den 16. marts 2017 sender Banedanmark svar til Tønder Kommune på skrivelse af d. 8. marts 2017.
Heri henviser Banedanmark til, at processen er fulgt som planlagt og oplyst på mødet d. 31. maj 2016.
Da projektet gennemfører nedlæggelserne af overkørslerne ved ekspropriation, træffes der afgørelse
ved Kommissarius. Dette er årsagen til, at Tønder Kommune er indkaldt til besigtigelsesforretning
som planlagt. Yderligere forklares det, at Vejdirektoratet, som er vejmyndighed på statsvejene, er
blevet orienteret om projektet. Ud fra en helhedsbetragtning for trafiksikkerheden på både jernbanen
og for statsvejen rute 11, har Vejdirektoratet ingen indvendinger mod projektet med nedlæggelse af
overkørsler.
Den 24. marts 2017 sender Syd- og Sønderjyllands Politi en ny udtalelse om nedlæggelse af
overkørslerne nr. 83 og nr. 104 til Banedanmark med Tønder Kommune og Vejdirektoratet i kopi.
Politiet udtaler heri,
at ”
Det er Syd- og Sønderjyllands Politis vurdering, at tunge og langsomt kørende
køretøjer så vidt muligt ikke bør tvinges til at benytte en trafikeret hovedfærdselsåre, idet risikoen for
bagendekollisioner er stor, da mange bilister kan overse, at de fo
rankørende er langsomt kørende…”
Videre fremgår det, at
Da der ikke er andre alternativer for landbrugstransporterne, kan
politikredsen ud fra en trafiksikkerhedsmæssig vurdering ikke anbefale en lukning af overkørsel nr. 83
og nr. 104”.
Banedanmark henviser i svar til politiet af d. 7. april 2017 til det forløb, der har været med de
pågældende myndigheder. Heri indgår Vejdirektoratets svar af d. 16. marts 2016 på Tønder
Kommunes henvendelse samt Vejdirektoratets trafiksikkerhedsvurdering af krydset ved Sdr. Vollum/
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 356: Banedanmarks redegørelse for forløbet omkring lukning af overkørsler i Tønder Kommune, fra transport-, bygnings- og boligministeren
rute 11, ved overkørsel nr. 104, som er foretaget d. 25. august 2016. Banedanmark henviser endvidere
til mail af d. 24. november 2016 afsendt af Syd- og Sønderjyllands Politi til Banedanmark, samt at
Banedanmark gerne hører nærmere i forhold til, hvordan politiet forholder sig til Banedanmarks svar.
Banedanmark har d. 8. maj 2017 skrevet til Syd- og Sønderjyllands Politi om manglende kvittering for
modtagelse af Banedanmarks svar af d. 7. april 2017.
Syd- og Sønderjyllands Politi sender den 10. maj 2017 svar på Banedanmarks skrivelse af 7. april
2017. Heri fremgår, at Syd- og Sønderjyllands Politi fastholder deres udtalelse af 24. marts 2017.
Den 18. maj 2017 afholdes møde mellem Vejdirektoratet, Syd- og Sønderjyllands Politi og
Banedanmark. På mødet blev ovenstående forløb drøftet. Politiet fastholdt sin vurdering af d. 24.
november 2016, hvor der, jf. Færdselsloven, er givet samtykke til hele planens vejvendte afmærkning.
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands Politi blev enige om, at der foreligger en misforståelse i
kommunikationen omkring nedlæggelse af henholdsvis overkørsel nr. 83 og nr. 104. Banedanmark,
Syd- og Sønderjyllands Politi og Vejdirektoratet gennemgik i denne forbindelse de konkrete
muligheder for at undgå at lede tunge og langsomt kørende køretøjer ud på A11. Banedanmark
præsenterede en løsning for overkørsel nr. 83, som muliggør omvejskørsel, der ikke fører disse
køretøjer ud på A11. Politiet havde ikke tidligere været bekendt med dette løsningsalternativ og var
derfor enig i, at der forligger en ny oplysning i sagen, og at politiet derfor vil revurdere sin anbefaling
af overkørsel nr. 83. Politiet havde noteret sig Vejdirektoratets brev til Tønder Kommune af d. 16.
marts 2017 og kan fortsat ikke anbefale en lukning af overkørsel nr. 104. Banedanmark er derfor
indstillet på at revurdere sin anbefaling om at lukke overkørsel nr. 104. Det blev på mødet aftalt, at
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands politi melder skriftligt tilbage til de respektive parter efter
denne revurdering senest d. 25. maj 2017.
Yderligere var Syd- og Sønderjyllands Politi enig i, at Vejdirektoratet som vejmyndighed på
statsvejene kan udtale sig om trafiksikkerhed på statsvejene og i givet fald træffe afgørelse efter de
bestemmelser i Vejloven, som kan være relevante i forhold til trafiksikkerhed og fremkommelighed.
Vejdirektoratet udtalte på mødet at man var enig i ovenstående.
Syd- og Sønderjyllands Politi oplyste, at Syd og Sønderjyllands Politi fremadrettet ved modtagelse af
borgerhenvendelser eller lignende ved forhold, som vedrører trafiksikkerheden på statsvejene,
henviser til vejmyndigheden, dvs. Vejdirektoratet. I den forbindelse ønsker Vejdirektoratet om muligt
at modtage politiets vurdering af de trafikale forhold og vurderinger, således at disse kan indgå i
besvarelsen.
Syd- og Sønderjyllands Politi har d. 24. maj 2017 telefonisk meddelt Banedanmark, at de ikke længere
er bekymret for overkørsel nr. 83 med den nye viden, som de har fået på møde d. 18. maj 2017, men at
de fastholder bekymringerne ift. nedlæggelse af overkørsel nr. 104. Banedanmark har meddelt Syd- og
Sønderjyllands Politi, at Banedanmark aktuelt genovervejer en alternativ løsning for overkørsel nr.
104 med henblik på eventuelt at sikre overkørslen.
Side 5/5