Notat
29.05.2017
Forløb vedrørende nedlæggelse af overkørsler i Tønder Kommune
Baggrund
Projektet indgår i aftale om En grøn transportpolitik fra 2009 vedtaget af den daværende regering
(Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance. Formålet med projektet er at forbedre sikkerheden omkring
jernbaneoverkørsler, hvilket indebærer, at samtlige usikrede overkørsler i hele landet nedlægges.
Enkelte steder kan situationen det pågældende sted foranledige, at det ikke er muligt at nedlægge en
usikret overkørsel, hvormed overkørsler i stedet kan blive sikkerhedsforbedret med bomanlæg. I
henhold til den politiske aftale, skal antallet af overkørsler så vidt muligt generelt reduceres, hvorfor
overkørslerne ligeledes bliver undersøgt i forhold til nedlæggelse.
Banedanmark har siden 2009 behandlet en lang række jernbanestrækninger i hele landet efter samme
retningslinjer, som nærværende projekt i Tønder Kommune behandles under.
Beskrivelse af procedure
Ved et projekt om nedlæggelse af usikrede overkørsler ses der dels på den forudgående screening i
2009, hvor alle overkørsler i Danmark blev screenet med det formål at afdække, hvilke tiltag der kan
iværksættes på den enkelte overkørsel, så det er muligt at prioritere den samlede indsats omkring
overkørsler optimalt, herunder identificere overkørsler, som det umiddelbart er muligt at nedlægge.
Derudover foretages en fysisk gennemgang i marken af overkørslerne på de pågældende strækninger.
Dette, sammen med læring fra tidligere projekter, giver grundlaget til de første grove udkast til
løsningsforslag.
Når disse løsningsforslag foreligger, præsenteres de for de relevante kommuner. Her bliver projektets
baggrund og processen for projektet gennemgået. Da kommunerne har stor viden om de lokale forhold
indhentes dette for at kunne tilpasse projektet til de faktiske lokale forhold. Der er tale om et møde
med kommunerne, hvor de har første mulighed for at kommentere projektet. Banedanmark bruger den
indhentede viden til at tilpasse projektet, inden der skal søges tilladelser og dispensationer efter
relevant lovgivning ved kommunernes administration, f.eks. i henhold til miljølovgivning. Herefter
indkaldes til borgermøder via offentlig annoncering og breve til berørte parter. Formålet er at høre de
lokale lodsejere, da de, ligesom kommunerne, har stor lokal viden. Bl.a. viden omkring
færdselsmønstre, ejendomsforhold og miljøforhold i deres område er til stor hjælp.
Berører projektet statsvejene afholdes endvidere møde med Vejdirektoratet som vejmyndighed,
ligesom kommunerne sættes ind i projektet og høres, når de er vejmyndighed.
Banedanmark udarbejder de endelige løsningsforslag ud fra de indhentede oplysninger og kendt viden.
Der er løbende kontakt med sagens parter.
Banedanmark indhenter desuden nødvendige tilladelser og eventuelle dispensationer fra relevante
myndigheder. Banedanmark kontakter i denne forbindelse den relevante politikreds med henblik på at
indhente samtykke efter færdselslovens § 92. På samme vis sikres, at gældende vejmyndighed
(kommuner/Vejdirektoratet) afgiver bemærkninger til projektet efter den vejlovgivning, som
vejmyndigheden finder relevant, såsom etablering af helt nye private fællesveje, samt at
trafiksikkerheden ikke påvirkes negativt på et uacceptabelt niveau.
Ledelse
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82340690
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(5)