Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 355
Offentligt
1766620_0001.png
Til medlemmerne af
Transport- og Bygningsudvalget
Dato
7. juni 2017
Kære Medlem af Transport- og Bygningsudvalget,
Det er sikkert ikke gået udvalgets næse forbi, at Scandlines har et til tider noget anstrengt
forhold til Femern A/S.
Et af de o råder, der falder særligt i øj e e, er, år Fe er A/S’ i sit a gfoldige og ga ske
omfattende markedsføringsmateriale finder anledning til at omtale Scandlines direkte
nedladende.
Vi har i 2014 drøftet det på et møde med Femern A/S på direktørniveau, og vi har påpeget
konkrete tilfælde ved flere lejligheder efterfølgende. Det må være fint at rose egne
fortræffeligheder, men det går over stregen
både forretningsmæssigt og juridisk
at tale
negativt om konkurrenter eller deres forretning.
I takt med, at vi nærmer os høringen i Tyskland, er tonen endnu en gang blevet skærpet fra
Femern A/S, som med udgivelsen af dels en brochure og dels et børnehæfte nu tester et nyt
lavpunkt,
ikke i dst ed et spil rettet od ør , hvor poi te er, at a liver ”straffet”, hvis
man er så uheldig at benytte Scandlines.
Vi har atter edt Fe er A/S o at ophøre ed dette, og vi er over eviste o , at Fe er A/S’
optræden er en overtrædelse af markedsføringsloven. Men Femern A/S har via sin advokat
meddelt os, at de finder det helt i orden, da vi jo ikke er konkurrenter endnu, og at de
endvidere ikke har nogen intention om at lave noget som helst om.
Vi har derfor måttet tage det drastiske, men nødvendige skridt at stævne Femern A/S for brud
på markedsføringsloven. Skulle en domstol konkludere, at der er tale om lovbrud, vil Femern
A/S blive pålagt at ophøre hermed, og hvis det rent faktisk er lovligt at tale negativt om sine
kommende konkurrenter, vil vi forbeholde os ret til at replicere.
Vi har valgt at informere udvalget før stævningen, da vi er sikre på, at historien aktivt vil blive
drejet og promoveret for at bevise, at Scandlines endnu en gang angriber Femern A/S og er
parate til hvad som helst.
Vi gør i den sammenhæng stilfærdigt opmærksom på, at det eneste, vi har bedt og beder om,
Scandlines
Havneholmen 25, 8 sal
DK-1561 København V
Management:
Søren Poulsgaard Jensen,
Per Madsen, Morten Haure-Petersen
www.scandlines.com
Telefon
+45 33 15 15 15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 355: Henvendelse af 7/6-17 vedrørende Femern A/S og markedsføring, fra Scandlines Danmark ApS
1766620_0002.png
er, at vi taler pænt til og om hinanden. Og det er altså ikke hverdagskost at se offentlige midler i
det omfang blive brugt til at latterliggøre og nedværdige private aktører.
Med venlig hilsen
Scandlines Danmark ApS
Søren Poulsgaard Jensen
Bilag:
Eksempler:
Terningespillet, hvor den forsmædelige færgegæst straffes for sit uheld.
Brochure med tunnelsyn.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 355: Henvendelse af 7/6-17 vedrørende Femern A/S og markedsføring, fra Scandlines Danmark ApS
1766620_0003.png
side 3 af
3
BILAG
Bør ehæfte ”Ka
a se helt til Tyskla d?”
http://femern.com/~/media/Documentation/2017/April/Femern-for-
kids.pdf?la=da&hash=EE9A320F059191039EBD9392709371B9C44F87DC
Terningespillet findes på side 9-10
Man kan forestille sig postyret, der ville opstå, hvis Scandlines lavede det samme spil og
straffede de uheldige tunnelbrugere tilsvarende med henvisning til tunnelskræk, ulykker i
tunnelrøret, tekniske fejl, som stopper alt, manglende pauser og stress på turen. Og selvfølgelig
belønnede spillerne, det tager færgen, fordi de får en dejlig tur, har det rart osv.
Bro hure ”Hvorfor Fe er
-for
i delse ?”
http://femern.com/~/media/Documentation/2017/February/Hvorfor-
Femernforbindelsen.pdf?la=da&hash=61C2F3711C83F9253101EBB38C0697A3471267F5
Ekse pelvis passage , ”Å e hele døg et året ru dt –
Med en fast forbindelse er det ikke
nødvendigt at bestille billet på forhånd, og tunnelen er altid åben
– ua set vi d og vejr,”
antyder klart, at Scandlines
ikke
er åben døgnet og året rundt, at man
skal
bestille billet på
forhånd og at vores drift er ustabil og sårbar over for vind og vejr.
Scandlines har åbent døgnet og året rundt. Man skal ikke bestille billet på forhånd, hvilket
hovedparten af vores kunder heller ikke gør. Og hvad angår vind og vejr, så er det et fænomen,
der kun påvirker Rødby-Puttgarden med års mellemrum. Komisk nok er det oftest en
påvirkning, som skyldes, at man på tysk side er nødt til at lukke Fehmarnsund Broen. Altså en
bro som kommende tunnelbrugere også skal krydse. Dertil kommer, at vi med seks færger i
drift er langt mindre sårbare over for tekniske problemer, end tunnelen vil være, og at en
tu el ed altoverveje de sa dsy lighed vil have flere totale driftsstop e d S a dli es’
færgedrift. Helt i overensstemmelse med de forhold, som med mellemrum lukker forbindelsen
på Øresund i dag, også selv om man ser bort fra driftstop på broen pga. vind og vejr.
Passagen kunne
for at være tættere på redelighed
alternativt lyde:
”Å e hele døg et året ru dt ligeso
færgen
Hverken med færgen eller en fast forbindelse er
det nødvendigt at bestille billet på forhånd, og både færge og tunnel er altid åben
uanset vind
og vejr.”