Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 347
Offentligt
1764401_0001.png
29. Maj 2017
Ibrugtagning af CBTC systemet på Hillerød Station
Mandag den 29. Maj kl. 04.42 åbnede strækningen Jægersborg-Hillerød inklusiv Hillerød Station
for passagerer på et fuldt implementeret CBTC system. Med ibrugtagningen af CBTC systemet
på Hillerød station er CBTC systemet fuldt implementeret på strækningen mellem Jægersborg og
Hillerød og trafikken for hele strækningen vil fremover blive styret centralt fra S-banens
trafikstyringscentral i København.
Henover Kristi himmelfartsferien har Banedanmark, Siemens, DSB og Lokaltog gennemført et
omfattende arbejde i forhold til at integrere linjeblokkene ved Hillerød, herunder Lokaltogs spor
i CBTC systemet. Dette arbejde har blandt andet inkluderet fysisk installation af udstyr i sporet,
opdatering af software på togenes ombordudstyr samt omfattende indkøring af systemet såsom
kørsel med tog uden passagerer, der simulerede myldretidskøreplan.
Integrationen af Hillerød Station i CBTC systemet vil medføre en række fordele for driften på
strækningen. Det fuldt implementerede system giver bl.a. mulighed for at optimere køreplanen
samt lave fælles koordinerede køreplaner for S-tog og Lokaltog. Desuden betyder integrationen
af Hillerød Station med resten af strækningens signalsystem, at stationen kan udnyttes fuldt ud,
og at Lokaltog får en langt større fleksibilitet i forhold til krydse indover S-togsporene således, at
deres tog kan komme på værksted på den anden side af stationen.
Banedanmark
Signalling Programme
Amerika Plads 15
DK-2100 Copenhagen Ø
Denmark
Author:
Mail:
Phone: +45 8234 0000
Phone direct:
www.banedanmark.dk
Page
1
of
1