Fra:
Sendt:
30. maj 2017 10:19
Emne:
Ardo - Manglende tilladelse til kørsel med Ærtehøstere - J.nr. 2016-5065
Prioritet:
Høj
Forsøgsordning /
dispensation til kørsel med bæltekøretøjer
Da vi ikke har modtaget nogen bekræftelse fra Transportminister Ole Birk Olesen på modtagelse af det brev
Ardo A/S i samarbejde med Færdselsgruppen har fremsendt den 23. maj 2017, tillader vi os hermed at bringe
denne i erindring.
Sagen (j.nr. 2016-5065) omhandler manglende tilladelse/dispensation til kørsel med de fire ærtehøstere der
indenfor ca. 5 uger skal stå for høsten af 2,275 Ha økologiske og konventionelle danske ærter til dybfrost i
hele region Sjælland.
Ardo er den sidste fabrik, der dyrker og forarbejder ærter til dybfrost i Danmark.
Vi skal anmode om, at sagen behandles med højeste prioritet
–
høsten kan ikke udsættes.
Lige nu står Ardo A/S i den situation, at hvis ærterne ikke høstes, vil det få uoverskuelige konsekvenser. Ikke
blot vil det betyde STOP for produktion af danske ærter til dybfrost - men da ærteproduktion er
eksiste sgru dlaget for Ardo A/S’s virke i Da ark, foreligger der de allerhøjeste risiko for, at Ardo Group
vælger at lukke fabrikken i Orehoved på Falster og flytte al produktion og pakning af de produkter der sælges
til detail, foodservice og industri her i Danmark og i udlandet til andre produktionsenheder i Ardo Group i
Europa.
Den problematik vi kæmper med i denne sag er ukendt i de andre lande i Europa, hvor Ardo Group dyrker og
forarbejder ærter. Ærtehøsterne fra Ploeger opfylder alle gældende europæiske lovkrav, og har kørt i
Danmark siden 2012.
Hvorfor kæmper Ardo denne sag, når det ikke engang er Ardo A/S der ejer ærtehøsterne? Simpelt svar:
Ploeger maskinerne er specialbygget til formålet, og der findes kun de fire maskiner her i landet til at udføre
arbejdet.
Vi anerkender, at der skal søges en permanent løsning på denne problematik, men at Transportministeren
vælge ikke at forlænge den forsøgsordning der kørte i 2016, og udelukkende træffe en beslutning på
baggrund af Vejdirektoratets rapport dokument 16/16576-8, og ikke sammenligne denne med test udført i
udlandet samt de tekniske beregninger Færdselsgruppen er fremkommet med, finder vi dybt bekymrende.
På de baggru d skal vi af he sy til, ikke blot Ardo’s eksiste s i Da ark, e også arbejdspladser e på
fabrikken i Orehoved (105 medarbejdere), de 73 danske ærtedyrkere samt alle de utallelige leverandører og
underleverandører som er tilknyttet Ardo A/S, på det kraftigste anmode Transportministeren om at der
findes en løsning for denne ærtesæson i form af tilladelse, dispensation eller forsøgsordning til kørsel med
disse bæltekøretøjer, således at høsten af ærter kan komme i hus.
Med venlig hilsen
Ardo A/S
Stephen Waugh
Administrerende direktør
pp.Anne-Mette Thomsen
Sekretær