Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 342
Offentligt
1763231_0001.png
INDSTILLINGSNOTAT
Dato
J. nr.
24. maj 2017
2016-5715
Fjernelse af akkrediteringskrav i udkast til bekendtgørelse om
assessor i forbindelse med selvkørende motorkøretøjer
1.
Baggrund
Ved den tekniske gennemgang af L 120 i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget (TRU) blev der i overordnede træk gjort rede for, hvordan
assessorordningen forventedes at blive tilrettelagt. Bl.a. blev der i den
forbindelse nævnt, at der ville blive stillet krav om akkreditering efter DS/EN
ISO/IEC 17020, som bl.a. indeholder krav om upartiskhed, uafhængighed og
virksomheders organisation. Ligeledes blev det nævn, at DANAK Den Dansk
Akkrediteringsfond (DANAK) vil stå for akkreditering og således påse de krav,
der fremgår af den omhandlede standard.
I forbindelse med Færdselsstyrelsens offentlige høring af udkast til
bekendtgørelse om assessorer i forbindelse med forsøg med selvkørende
motorkøretøjer har Færdselsstyrelsen været i dialog med DANAK og er blevet
opmærksom på enkelte forhold, som gør kravet om akkreditering
uhensigtsmæssigt, og som derfor har givet styrelsen anledning til at revurdere
kravet om akkreditering.
Det var oprindeligt tænkt, at Færdselsstyrelsen skulle vurdere assessors
kompetencer i forhold til et konkret forsøgsprojekt, mens at kravet om at sikre
uafhængighed med fordel kunne varetages via et krav om akkreditering.
DANAK har imidlertid gjort gældende, at for at der kan ske akkreditering, skal
der opstilles langt mere detaljerede krav og ikke blot en efterprøvelse af
uafhængig.
Herudover estimerer DANAK, under forudsætning af at de mere detaljerede
kriterier tilvejebringes, at et akkrediteringsforløb kan tage op til 6 måneder.
Dette vil i så fald betyde, at en assessor tidligst kan forventes at blive godkendt
ved årsskiftet.
Endeligt anslår DANAK, at virksomheder, der i dag er akkrediteret efter DS/EN
ISO/IEC 17020 til at være inspektionsorgan til en bestemt aktivitet, forventeligt
skal afholde ca. 50.000 kr. i udgifter med henblik på at få udvidet deres
akkreditering til også at kunne være inspektionsorgan i forhold til forsøg med
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Orientering om akkrediteringskrav i udkast til bekendtgørelse om assessor i forbindelse med selvkørende motorkøretøjer, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1763231_0002.png
selvkørende motorkøretøjer. Hvis der er tale om en helt ”ny” akkreditering vil
denne koste ca. 100.000 kr.
Færdselsstyrelsen har på denne baggrund vurderet, at tidsaspektet for en
akkreditering og udgifterne hertil forekommer uforholdsmæssigt byrdefuldt og
ikke proportionalt set i relation til, at akkrediteringen i så fald alene omfatter
det konkrete forsøg, der ansøges om at være assessor på.
2.
Indstilling om Færdselsstyrelsen varetager assessorordning
På baggrund af DANAKs høringssvar har Færdselsstyrelsen revurderet de
hensyn der talte for at anvende akkreditering af DANAK overfor hensynene til
at sikre en troværdig, effektiv og rimelig assessorordning.
Kravene til at sikre assessors uafhængighed og upartiskhed er fastsat i DS/EN
ISO/IEC 17020 og er således en standard, som flere kan anvende. Dermed kan
Færdselsstyrelsen i samme omfang som DANAK stille krav til assessors
uafhængighed og upartiskhed. Såfremt Færdselsstyrelsen varetager
assessorordningen, vil assessor undgå en unødig byrdefuld ansøgningsproces.
På denne baggrund vurderes det mest hensigtsmæssigt at fjerne kravet
akkreditering af DANAK, da Færdselsstyrelsen i lige så høj grad selv kan stå for
denne vurdering.
3. Konsekvenser af fjernelse af akkreditering fra udkast til
bekendtgørelse
I L 120 om forsøg med selvkørende motorkøretøjer er det foreslået i § 92 h, stk.
6, at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler om
godkendelse af assessorer, herunder om bl.a. assessorernes uafhængighed og
kompetence. Ændringen i bekendtgørelsen om fjernelse af
akkrediteringskravet vil således ikke have betydning for lovforslaget L 120.
Da krav om akkreditering af DANAK blev drøftet på TRU i forbindelse med
lovforslaget, skal der dog for en god ordens skyld orienteres om ændringen i
bekendtgørelsen forud for 3. behandlingen den 30. maj.
4. Indstilling
Da det er mest hensigtsmæssigt, at Færdselsstyrelsen efterser, om assessor
lever op til kravene om uafhængighed, er det således besluttet, at styrelsen
ligeledes efterser dette fremfor DANAK.
Det indstilles på baggrund af ovenstående til, at ministeren godkender, at:
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Orientering om akkrediteringskrav i udkast til bekendtgørelse om assessor i forbindelse med selvkørende motorkøretøjer, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1763231_0003.png
1.
Færdselsstyrelsen ændrer udkast til bekendtgørelse om
assessor i forbindelse med selvkørende motorkøretøjer,
således at der ikke er krav om akkreditering af DANAK.
Færdselsstyrelsen vil i stedet skulle godkende assessors
uafhængighed.
Side 3/3
2. TRU orienteres inden 3. behandling af L 120 om ændringen
i udkast til bekendtgørelse om assessor i forbindelse med
selvkørende motorkøretøjer.