Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 340
Offentligt
1762767_0001.png
Thomas Lynggaard Hjorth (TLHJ)
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kim Larsen (KLAR)
8. juni 2009 21 31
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
SV: Vedr. påkørsel af standsignal stop i Næstved d. 14 05 2009
Du ringer bare Niels.
Nej jeg har ingen anelse.
Hm m man skal passe på med at beskylde folk for noget man ikke kan bevise, men mange mennesker kan jo overtales til
mange ting, når en eller flere personer har r .... i slibestenen.
l'v'lcd venlig hilsen
Tinsp. Kim I ,arsen
S R-koordinator
Anlæg
&
Fornyelse
Jernbanesikkerhed
Amerika Plads
15,
stuen afsnit D
2100
København
Ø
Direkte:
8234 8488
Mobil:
2523 5270
Mail: [email protected]
Fra:
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Sendt:
8. juni 2009 21:27
Til:
Kim Larsen (KLAR)
Cc:
John Bohl (JBO)
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej
Kirn
Tak for det- jeg taler med Allan om, hvad vi gør nu. Men sagen er vist bestemt ikke afsluttet
Ringer til dig i morgen tidlig.
Ved du hvem denne Hanne er som han åbenbart vil føre som vidne?
Mvh
Niels
Fra:
Kim Larsen (KLAR)
Sendt:
B. juni 2009 21:19
Til:
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Cc:
John Bohl (JBO)
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
110
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0002.png
Hej Niels.
Jeg fastholder min forklaring som skrevet.
Michael svarede højt, klart og tydeligt: nu var det ikke mig der opsatte standsignalet, da jeg spurgte ham om han ikke
syntes det var underligt at han skulle opsætte et standsignal i et befaret sporskifte.
Jespers forklaring var lige så entydig. På spørgsmålet: hvad er din opgave her, svarede han: jeg er SR-arbejdsleder for
arbejdsholdene i spor
l
og
2,
og jeg har etableret den stedlige dækning. Jeg kan så ikke vide om han mener før eller
efter påkørslen. Men logikken siger før, idet Michael vel næppe ville bede ham rette op på hans, Michaels, fejl
hvis
det
var ham der opsatte det påkørte standsignaL
Da jeg talte med Henrik pa vej hjem sagde han at rnine oplysninger stemte med det Michael havde forklaret ham i
telefonen. For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at vi
ikke
havde talt om hvem der havde gjort hvad før efter jeg
forlod Næstved.
Med venlig hilsen
·ri
ns
p.
Kim Larsen
S R-koordinator
Anlæg & Fornyelse
Jernbanesikkerhed
Arnerika Plads 15, stuen afsnit D
2100
København
Ø
Direkte: 8234 8488
Mobil: 2523 5270
Mail: [email protected]
Fra:
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Sendt:
8.
juni
2009 20:56
Til:
Kim Larsen (KLAR); John Bohl (JBO)
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d.
14.05.2009.
Hej Kim og John
Allan og jeg havde Michael Baron inde til samtale i går eftermiddags. Han
fastholder
med næb og klør, at han selv har
opsat standsignalet, og at han har et vidne. Det skulle være en fra Spitzke, der hedder Hanne.
Nu er sagen virkelig ved at spidse til.
Mvh
Niels
Fra:
Kim Larsen (KLAR)
Sendt:
29.
maj
2009 11:45
Til:
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d.
14.05.2009.
Til
111
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0003.png
Niels Jensen Trafiksikkerhed.
Den 14 maj har jeg bistået undersøgelsesvagten vdr. en hændelse nord for København.
På vej hjem kontakter han mig igen, idet der har været en hændelse på Næstved station hvor et standsignal stop er
blevet påkørt. Han har problemer med at forstå de meldinger han har modtaget bl.a. omkring placering af et
frispormærke, hvorfor han beder mig om at tager billeder af området og få en forklaring på hændelsen af $R-
arbejdslederen.
Jeg er ikke på dette tidspunkt klar over at hændelsen har med sporombygningen på Sydbanen at gøre, hvilket jeg nok
burde have regnet ud.
Ca. 15.45 får jeg et telefonopkald fra Villy Nielsen ETS. Dette opkald omhandler et andet projekt jeg er tilknyttet. Han
konstaterer at der er meget støj og spørger om jeg sidder i min bil. Dette svare jeg ja til med en bemærkning om at jeg
lige skal besøge et arbejdshold på vej hjem. Villy besvarer denne bemærkning med at det vel ikke er et af hans
arbejdshold. Jeg svare at det kan vi tale om en anden dag. Herefter afsluttes samtalen.
Kl. 16.00 ankommer jeg til Entreprises plads modsat stationen i Næstved.
Jeg går over på perron 1 idet der går nogle folk med skruemaskiner. Efter at have været ude ved det sidste hold der går
ved perronenden mod nord uden at møde en SR-arbejdsleder, kontakter jeg det første hold for at få at vide hvem der er
SR-arbejdsleder og hvor denne er. Der svares at han er på kontoret. Jeg er ikke tilknyttet projektet og ved ikke hvor
kontoret er.
Jeg går tilbage til min bil for at køre ud til sporskifte 03b hvor hændelsen skulle være sket. Undervejs kontakter jeg
undersøgelsesvagten for at få ham til at fortælle $R-arbejdslederen at jeg køre ud til det pågældende sporskifte.
Undersøgelsesvagten står uforstående overfor at jeg ikke kan finde SR-arbejdslederen. Han har netop talt med denne og
troede at jeg var sammen med ham idet vedkommende vidste at jeg var tilstede. Jeg besvare dette med at jeg står ved
min bil og ikke har mødt nogen fra ETS. Jeg fortæller om opkaldet fra Villy Nielsen og at jeg nok har talt over mig, og
siger at $R-arbejdslederens viden må stamme fra Villy da han jo nok kan lægge to og to sammen.
Jeg får et telefonnummer til SR-arbejdslederen og køre fra pladsen. undervejs kontakterSR-arbejdslederen for at få ham
til at komme ud til sporskifte, herefter sprsk. 03.
Kl. 16.40 ankommer SR-arbejdslederen til sprsk. 03 og præsenterer sig som Michael Baron. Jeg legitimere mig og får
overdraget sporspærringscirkulærer 93931 som jeg læser igennem. Jeg kan konstaterer at sporet er spærret og stedlig
dækning, kortslutningsstrop og standsignal stop, er pålagt og opsat indenfor dværgsignal 61.2. Jeg spørger hvad
problemet har været og får oplyst at standsignalet har stået i sprsk. 03b ud for frispormærket hvor det er blevet påkørt
af et tog.
Kl. 16.44 ankommer en person der præsentere sig som Jesper Ravn. Jeg spørger hvad hans opgave er og han svare at
han er SR-arbejdsleder (SR-hjælper?) for de arbejdshold der går i spor 1 og 2. og at han har opsat den stedlige dækning.
Vi kommer ikke nærmere ind på om det er den nuværende eller den tidligere stedlige dækning. Det legitimere i mine
øjne til hans tilstedeværelse.
Jeg kan konstatere der i sporspærringscirkulærer 93931 står at standsignalet skal opstilles det pågældende sted. På min
forespørgsel om Michael ikke finder dette mærkeligt når dette sprsk. befares og rettelig ligger udenfor hans
sporspærring, svare han at han ikke selv har opsat standsignalet Dette notere jeg mig og fonnoder at det så er Jesper
der har opsat dette jf. hans egen udtalelse tidligere.
Vi taler en del om udformningen af sporspærringscirkulæret og at den beskrevne stedlige dækning i dette ikke kan lade
sig gøre. Jeg pointerer at der står i cirkulæret at dette er vejledende og kan korrigeres. Vi er ikke inde på skyld eller ikke
skyld idet jeg som SR-koordinator blot er sendt ud for at fastslå de aktuelle forhold i området. Dette gentager jeg flere
gange.
112
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0004.png
Mens vi taler kommer der et arbejdskøretøj uden attest (skinnekørende gravemaskine) kørende ind igennem det
pågældende skifte.
Jeg forlader området kl.
17.23.
l bilen ringer jeg til undersøgelsesvagten og forklare hvad jeg har observeret bl.a. at $R-arbejdslederen ikke selv har
opsat standsignalet, at dette er opsat udenfor det spærrede område og at stedlig dækning i sporspærringscirkulæret er
uheldigt formuleret.
Undersøgelsesvagten bekræfter at min oplysning om at det ikke er $R-arbejdslederen der har opsat standsignalet
stemmer overens med de oplysninger han har fra samme SR-arbejdsleder. Han er enig i at sporspærringscirkulæret ikke
er godt og bør ændres. Han tager min observation om at standsignalet har stået udenfor det spærrede område for gode
vare idet det jo ellers ikke var blevet kørt ned.
Hvis jeg kan være behjælpelig med yderligere står jeg til fuld disposition ligesom mine få noter naturligvis gerne
udleveres.
Med venlig
hilsen
·rinsp.
Kim Larsen
SR-koordinator
Anlæg
&
Fornyelse
Jernbanesikkerhed
Amerika Plads
15, l
sal afsnit D
2100
København
Ø
Direkte: 8234 8488
Mobil:
2523 5270
Mail: [email protected]
Fra:
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Sendt:
29.
maj
2009 09:50
Til:
Kim Larsen (KLAR)
Emne:
VS: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d.
14.05.2009.
Hej Kim
Vil du kommentere?
Mvh
Niels
Fra:
Villy Nielsen ETS-Track [mailto:[email protected]]
Sendt:
29.
maj
2009 09:39
Til:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO)
Cc: Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ); [email protected]
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d.
14.05.2009.
Hej Jeanette
Efter igen at have ført samtaler med Michael Baron om episoden i Næstved kan vi svare følgende på dine nedennævnte
supplerende spørgsmål
Ad 1. Ja, det er vi enige om, at han ubevidst gjorde
113
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0005.png
Ad 2. og 3. Nej, Michael burde have opdaget, at standsignalet ikke kunne placeres der, hvor han satte det. Han har
erkendt, at han skulle have meddelt stationsbestyreren, at det næppe skulle opstilles som angivet pa
sporspærringscirkulæret, og derved faet stationsbestyrerens anvisning af. hvor han skulle placere standsignalet
Ad 4. Dette spørgsmal stiller Michael sig uforstående overfor. Ligeledes stiller han sig uforstående overfor den opfattelse,
at han skulle have tilkendegivet at have sat standsignalet pa den forkerte side af Dv 61 ,2.
Konkluderende skal ETS fremføre, at vi mener Michael skulle have udvist større agtpågivenhed og eftertænksomhed i
forbindelse med dækningen af sporspærringen. Vi har kraftigt påpeget overfor ham, at han i usikkerheds situationer
AL TID skal radføre sig med stationsbestyreren, inden han foretager sig noget, som han ikke er helt sikker pa er det
korrekte uagtet hvad der står i sporspærringscirkulæret
Han er enig den tilrettevisning, han har fået. og han vil fremover være mere agtpågivende Denne sag har givet ham en
lærestreg, og han vil helt sikkert ikke løbe ind
i
en tilsvarende situation.
Med venlig hilsen
Villy Nielsen
Bjælkevangen 18
DK-2690 Karlslunde
Tlf·
+
45 44 66 39 60
Fax
+
45 44 66 39 50
Mobil:
+
45 40 99 56 01
Fra:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO) [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. maj 2009 09:01
Til:
[email protected]
Emne:
Vedr. pSkørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Willy!
Har du et svar til os på de spørgsmål jeg tilsendte dig d. 27.05.2009?
Vi vil gerne have svaret retur inden pinsenferien starter her i eftermiddag.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Jeanette Ohrt
Fra:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO)
Sendt:
27. maj 2009 08:54
Til:
[email protected]
Emne:
SV: Vedr. pSkørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Willy!
For god ordens skyld lige et par ekstra spørgsmål.
114
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0006.png
l.
Er vi enige om, at Michael etablerer en sporspærring, og derefter opsætter standsignal "stop" i et spor,
der ikke er spærret, og uden at standsignalet overholder fritrumsprofilet til trafikeret nabospor?
2.
Er det ETS opfattelse, at Michael har handlet korrekt og ansvarsfuldt ved at opsætte standsignalet på
denne måde- uden at gøre indsigelse overfor stationsbestyreren?
3.
Er det
ETS
opfattelse, at en $R-arbejdsleder helt ukritisk skal gøre som beskrevet i cirkulærer og
jernbanesikkerhedsplaner selvom det helt åbenlyst vil medføre at materialer på køres af tog?
4.
Det var klart undersøgelsesvagtens opfattelse efter samtalen med Michael, at Michael ikke selv havde
opsat standsignalet Har ETS en kommentar til dette?
Jeg ser frem til et svar fra jer hurtigst muligt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Jeanette Ohrt
Banedanmark
Trafiksikkerhed
Amerika Plads 15
2100 København
Ø
Tlf. 82342371/26164127
Mail: [email protected]
Fra:
Villy Nielsen ETS-Track [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. maj 2009 09:41
Til:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO)
Cc: Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Emne:
SV: Vedr. p.§kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Jeanette
Vedhæftet følger den ønskede kopi af Michaels logbog.
Der må være en fejl i synergien mht klokkeslettet, idet både stationsbestyreren og Michael har noteret sporspærringen
etableret kl. 13.18, mens der i synergien star kl 12.55
Med venlig hilsen
ᄋ�½�N@
l
;;;;;J
Villy Nielsen
Bjælkevangen 18
DK-2690 Karlslunde
Tlf.:
+
45 44 66 39 60
Fax
+
45 44 66 39 50
Mobil:
+
45 40 99 56 01
Fra:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO) [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. maj 2009 08:23
Til:
[email protected]
115
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0007.png
Cc: Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Emne:
SV: Vedr. pc\\kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Villy!
Mange tak for dit svar.
Jeg har dog lige en ting mere i den forbindelse:
Jeg vil gerne have et kopi af Michaels logbog fra etableringen af den pågældende sporspærring.
Med venlig hilsen
Jeanette Ohrt
Banedanmark
Trafiksikkerhed
Amerika Plads 15
2100 København
Ø
Tlf. 82342371/26164127
Mail: [email protected]
Fra:
Villy Nielsen ETS-Track [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. maj 2009 14:39
Til:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO)
Cc: Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Jeanette
Vi har ført samtaler med SR-arbejdsleder 1 Michael Baron angående opsætningen af standsignal STOP i spsk. 03 i
Næstved, jfr. synergi nr. 21766.
Det var Michael selv, der placerede standsignalet, og han påstår, at standsignalet blev opsat ved frisporsmærke i
sporskifte 03b, nøjagtigt som foreskrevet i sporspærringscirkulære nr. 93931 (vedhæftet).
Han fremfører endvidere, at dette blev bekræftet af SR-koordinator Kim Larsen og byggeleder Helle Schultz Jørgensen.
der begge befandt sig i Næstved og Kim besigtigede stedet Det kunne være interessant at se Kim Larsens eventuelle
tilsynsrapport.
Michael fortæller endvidere. at sporspærringscirkulære nr 93931 som følge af episoden blev inddraget og erstattet af et
andet cirkulære.
Michael mener således ikke umiddelbart, at han har gjort sig skyldig i nogen fejl.
Med venlig hilsen
·TS···
.
..
.
Villy Nielsen
Bjælkevangen 18
DK-2690 Karlslunde
Tlf:
+
45 44 66 39 60
Fax
+
45 44 66 39 50
Mobil
+
45 40 99 56 01
116
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0008.png
Fra:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO) [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. maj 2009 13:10
Til:
[email protected]
Cc:
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Willy!
Det er helt i orden og tak for din tilbagemelding.
Jeg regner med, at høre fra dig senest mandag igen.
God miniferie.
Mvh
Jeanette
Fra:
Villy Nielsen ETS-Track [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. maj 2009 12:06
Til:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO)
Cc: [email protected]
Emne:
SV: Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Jeanette
Som nævnt i telefonen arbejder jeg på at få Michael Baron indkaldt.
Problemet er, at Michael har fri indtil på mandag, men jeg forsøger både på telefon og pr. mail at få kontakt til ham.
Du hører fra os, så snart vi får hans forklaring.
Med venlig hilsen
T5
Villy Nielsen
Bjælkevangen 18
DK-2690 Karlslunde
Tlf•
+
45 44 66 39 60
Fax•
+
45 44 66 39 50
Mobil•
+
45 40 99 56 01
Fra:
Jeanette Aarestrup Ohrt (JAO) [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. maj 200910:15
Til:
[email protected]
Emne:
Vedr. p§kørsel af standsignal stop i Næstved d. 14.05.2009.
Hej Willy!
Der har ifølge den vedhæftede Synergisag været en hændelse i Næstved d. 14.05.2009.
Standsignal "Stop" har i forbindelse med en sporspærring, været opsat i forkert spor og er derfor blevet påkørt af tog.
Derfor vil vi gerne have, at l undersøger denne sag nærmere og giver os svar tilbage, senest i morgen kl. 12.00 d. 19. Maj
2009, på følgende spørgsmål:
1.
Hvem placerede standsignalet?
117
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 340: Henvendelse af 24/5-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1762767_0009.png
2.
3.
4.
S.
Hvor befandt Michael sig, da standsignalet blev placeret?
Hvordan var den person, der placerede standsignalet instrueret af Michael?
Hvilken kompetence har den person, der placerede standsignalet.
l
hvilket omfang har Michael ført direkte tilsyn med det spærrede område fra sporspærringen blev etableret, og
til påkørslen skete.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Jeanette Ohrt
Banedanmark
Trafiksikkerhed
Amerika Plads
15
2100
København
Ø
Tlf. 82342371/26164127
Mail: [email protected]
118