Superlyn i halvtimesdrift Aarhus-Aalborg - med stop i Hobro
- Omlægning til S-togslignende drift omkring Aarhus og Aalborg
uden at øge driftsudgifterne
Der indføres stop i Hobro for Superlyn København-Aalborg, hvilket kan lade sig gøre indenfor
Timemodellen ved en kombination af DSBs nye tog og (evt.) en ekstra hastighedsopgradering af
strækningen Aarhus-Aalborg
Superlyn kan dermed erstatte IC-togsystemet Aarhus-Aalborg
Superlyn København-Aarhus forlænges til Aalborg, så Superlyn kommer til at køre i halvtimesdrift
København-Odense-Aarhus-Randers-Hobro-Aalborg
Skørping forventes efter år 2022 betjent af et lokaltog Hobro-Lindholm
Et andet forventet lokaltog Skørping-Lindholm foreslås forlænget til Arden og Hobro, så der bliver
halvtimesdrift Hobro-Lindholm, med deraf følgende mulighed for optimal omstigning til Superlyn i
Hobro
Et nyt lokaltogsystem overtager og intensivere betjeningen mellem Aarhus og Randers.
Lokaltoget overtager betjening af Hinnerup og den nye station i Laurbjerg, hvilket medfører hurtigere
forbindelse mellem Skive/Viborg og Aarhus (=større billetindtægter), samtidig med at den nye station i
Laurbjerg vil få positiv istedet for negativ samfundsmæssig nytte
Med lokaltoget kan nye stationer i Brabrand, Aarhus Vest og Stevnstrup være samfundsmæssigt nyttige
Den her foreslåede markante forbedring af togbetjeningen medfører noget overraskende en årlig netto
indtægt/besparelse, efter en indledende investering i materiel og (evt.) hastighedsopgradering.
Økonomien i nærværende notat er baseret på grove estimater, men indikerer ikke desto mindre at en
mere kvalificeret analyse må være relevant
”Mere
tog
for pe ge e!”
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 21. maj 2017
Side 1