Magnettog - disruption - samfundsudvikling i Danmark
Rubrik af Professor Rune Wigblad og ingeniørerne Mikael Thorsén og Ole Rasmussen.
(Foto 18 maj 2017: fra venstre: Mikael Thorsén - Rune Wigblad - Ole Rasmussen)
Gennembrudsteknik behøves udredes og visualiseres for at kunne slå igennem.
En gennembrudsteknik som "selvkørende biler" kan i dag testes af alle. Man kan sætte sig i en Tesla-
bil og prøve hvordan det føles når bilen styrer af sig selv. Denne testmulighed er meget sværere for
magnettog som nu slår igennem i Asien og ikke i Europa. Magnettogsteknikken behøver udredes og
visualiseres for at alle kan få oplevelserne af teknikkens fordele.
Efterår 2016 i USA investeres ca. 200 mio. kr. i at udrede magnettog mellem Washington og
Baltimore - en strækning som er tænkt videre til New York senere. Kort før jul 2016 kunne borgere se
demonstrationer af magnettogsløsningen ved 5 forskellige åbenthus arrangementer. I juni 2017
bliver der et "City Council meeting" hvor borgere er inviteret til at deltage. USA informerer om
magnettog.
Magnettog har en række tekniske og økonomiske overlegenheder: 1) Kortere rejsetider
–
ca. dobbelt
hastighed mod konventionelle tog. 2) God drifts stabilitet (99,9% i Shanghai) 3) Høj frekvens. 4)
Rimeligt billettpris på grund af ca. 70% lavere vedligeholdsomkostninger. 5) Et viktigt trin frem mod
et fossil frit samfund.
Man skal kunne stole på at man kan komme hurtigt frem og til tiden, med et miljørigtigt tog med
mange afgange og til en rimelig billetpris.
Teknik med sådan teknisk og økonomisk overlegenhed kaldes
for: Disruptive tech ology
1
ifølge
Christensen (1997).
Gennembrudsinnovationer af den slags erstatter eksisterende teknik og
forstyrrer etablerede virksomheder, som slås ud af den nye tekniks overlegenhed. Magnettog
1
Christensen C.M., 1997, "The Innovator's Dilemma