Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 331
Offentligt
1760975_0001.png
Magnettog - disruption - samfundsudvikling i Danmark
Rubrik af Professor Rune Wigblad og ingeniørerne Mikael Thorsén og Ole Rasmussen.
(Foto 18 maj 2017: fra venstre: Mikael Thorsén - Rune Wigblad - Ole Rasmussen)
Gennembrudsteknik behøves udredes og visualiseres for at kunne slå igennem.
En gennembrudsteknik som "selvkørende biler" kan i dag testes af alle. Man kan sætte sig i en Tesla-
bil og prøve hvordan det føles når bilen styrer af sig selv. Denne testmulighed er meget sværere for
magnettog som nu slår igennem i Asien og ikke i Europa. Magnettogsteknikken behøver udredes og
visualiseres for at alle kan få oplevelserne af teknikkens fordele.
Efterår 2016 i USA investeres ca. 200 mio. kr. i at udrede magnettog mellem Washington og
Baltimore - en strækning som er tænkt videre til New York senere. Kort før jul 2016 kunne borgere se
demonstrationer af magnettogsløsningen ved 5 forskellige åbenthus arrangementer. I juni 2017
bliver der et "City Council meeting" hvor borgere er inviteret til at deltage. USA informerer om
magnettog.
Magnettog har en række tekniske og økonomiske overlegenheder: 1) Kortere rejsetider
ca. dobbelt
hastighed mod konventionelle tog. 2) God drifts stabilitet (99,9% i Shanghai) 3) Høj frekvens. 4)
Rimeligt billettpris på grund af ca. 70% lavere vedligeholdsomkostninger. 5) Et viktigt trin frem mod
et fossil frit samfund.
Man skal kunne stole på at man kan komme hurtigt frem og til tiden, med et miljørigtigt tog med
mange afgange og til en rimelig billetpris.
Teknik med sådan teknisk og økonomisk overlegenhed kaldes
for: Disruptive tech ology
1
ifølge
Christensen (1997).
Gennembrudsinnovationer af den slags erstatter eksisterende teknik og
forstyrrer etablerede virksomheder, som slås ud af den nye tekniks overlegenhed. Magnettog
1
Christensen C.M., 1997, "The Innovator's Dilemma
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 331: Materiale fra Den Skandinaviske Magnettogs Gruppes foretræde for udvalget d. 18/5-17 vedrørende etablering af magnettogsbaner
1760975_0002.png
udfordrer bl.a. jernbanetog. Magnettog klarer op til 500-600 km/t fordi friktionen mod underlaget
forsvinder og muligheden til at accelerere ikke er afhængig af friktionen mellem hjul og skinner.
Magnettoget skaber også en reel
overflytning af passagerer
fra indenrigsfly, tog og biler. De høje
hastigheder muliggør også tilsvarende effekter på arbejdspendling og bosætning, som vi i dag ser at
Øresundsbroen skabte mellem Malmø og København.
At ag ettog er disruptive viste
prof
Johannes Klühspies på magnettog´s konferensen i Berlin 2016.
2
Men, hvorfor slår denne teknikløsning ikke igennem på bred front i Europa?
Ifølge Everett Rogers klassiske teori om spredning af innovation, rækker det ikke udelukkende med
teknisk og økonomisk overlegenhed, for at der kan blive et gennembrud. Tillemper man teorien til
magnettog kan følgende udledes ; - den er ikke synlig, - den er svær at prøvekøre, - den stemmer ikke
med traditionelle vurderinger, - den bygger på avanceret teknik.
Hvordan skal man have en demokratisk proces/debat/dialog mellem borgerne og vores folkevalgte
beslutningstagere - hvis gennembrudsteknikken ikke kan vises ? Vi må udnytte den moderne tekniks
muligheder til visualisering af gennembrudsteknik, siger Rune Wigblad.
Magnettog er en helt ny infrastruktur og samfundsmulighederne behøver synliggøres - således vi i
vores demokratier får alle transportmuligheder fremlagt på et ligeværdigt oplyst grundlag. De
nuværende store sektorområder - motorveje - jernbaner - fly m.fl. har allerede ressourcerne til at
visualisere deres tekniks muligheder.
Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe (DSMG) samler og formidler viden om magnettog på en
fælles nordisk Facebookgruppe - og styregruppen i DSMG, havde d. 18 maj 2017 fornøjelsen af at
fremlægge nyeste viden om magnettog for Transportudvalget. Vi (DSMG) har viden til at lave
rapporter der kan indgå i den danske samfundsdebat - men vi har ikke ressourcerne, siger Ingeniør
Ole Rasmussen. Vi håber meget at Transportudvalget vil bede ministeren om at fokusere på også
magnettogs viden. En rapport i Danmark, kan starte en sektorudvikling i Norden - sammen har vi
muligheder for at give vores nordiske lande store fordele og vi bør diskutere magnettog - som giver
højhastigheds landtransport uden friktion - år efter år - som nu man har set det i Shanghai i 13 år.
Vi håber at Statsministerens disruptionråd vil invitere magnettog inden for.
Rune Wigblad - Professor i Erhvervsøkonomi inr. Industriel økonomi, Strömstad akademi og lærere vid
Højskolen i Skövde
Mikael Thorsén - Ingeniør (DSMG)
Ole Rasmussen - Ingeniør (DSMG)
2
Klühspies J.,
Disruptive Te h ologies a d Their Lo g Ter Perpe tives –
The Case of Maglev
Transportatio
“yste s , Maglev
6, The rd I ter atio al Co fere e, Berli , “epte er
-24