Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Fra:
Bent Gade [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. oktober 2016 13:34
Emne:
En dag med aflysninger!
Kære Tony Bispeskov,
Tirsdag d. 25.10.2016 endnu en sort dag for DSB, 4 tog mod København fra Viby Sjælland 09:05,
09:35, 10:05 og 10:35 alle fire tog er aflyste. Kompensationsstop er der tilsyneladende ingen af!
Rejseplanen tilbyder en løsning med tog mod Ringsted, hvor man i Ringsted kan skifte til IC tog
mod København. Er det en løsning man fra DSB’s side overhovedet kan være bekendt at
fremkomme med, samtidig vil man jo have betaling for denne transport, det synes jeg er en
urimelig service fra DSB’s side. Der har ikke været information om ekstra stop på Viby Sjælland
station på rejseplanen i de 2 tidspunkter, hvor jeg har bedt om informationen. Elendig service og
information fra DSB og BaneDanmark side!
Problemet er, at aflysninger er blevet en daglig begivenhed ikke kun i myldretiden, men i lige så
høj grad i aftentimerne, samt i weekender. Kompensationsstop udenfor myldretiden er ikke altid
eksisterende. Første aflysning bliver normalt ikke erstattet af et ekstra stop. I aften og weekends
har vi 1 time i mellem stop, det betyder i mange tilfælde, at man skal vente i 1 time til næste
afgang. Medens vi venter kører det ene tog efter det andet igennem Viby uden stop. Vi oplever
den ene aflysning efter den anden, jeg tror siden vi fik K16, har vi haft mere en 4 aflysninger per
dag i gennemsnit.
I K15 og tidligere kunne efterfølgende tog stoppe og det gav aldrig problemer, nu vil DSB ikke gøre
det mere, en service vi var glade for i Viby og Borup, den er nu fjernet i K16, til stor skade for DSB
renommé blandt pendlerne.
I dag holdt der et tog på skinnerne med tekniske problemer, når det sker tænker man, at DSB’s
toge er nedslidte eller ikke er ordentlig vedligeholdte. Den vognpark som DSB har i dag skal køre
de næste 10 år er det realistisk med de problemer vi som pendlere daglig udsættes for?
Jeg håber vi snart har udsigt til forbedringer i trafikbetjeningen af Viby Sjælland og Borup i
Ringsted Systemet.
Denne mail lader jeg gå videre til Transportudvalget og Transportministeriet.
Hilsen
Bent
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Kopi til orientering af henvendelser til DSB vedrørende togbetjening i Ringsted systemet samt svar fra DSB, fra Pendlergruppen Viby Sjælland
1679770_0002.png
Fra:
Bent Gade [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. oktober 2016 18:53
Emne:
Re: Ønske om udvidet togbetjening i Ringsted Systemet.
Kære Tony Bispeskov og Anders Egehus,
Min henvendelse er både fra Hedehusene, Borup og Viby Sjælland stationer og inddirekte også et
løft til Trekroner station. Kapacitetsproblemerne er på alle 4 stationer i sær i myldretiden. Det
gælder tog mod KBH i morgenmyldretiden, men også tog fra KBH mod Roskilde også i
morgenmyldretiden, specielt 07:37 fra Hedehusene.
Jeg håber, at DSB gør sig den ulejlighed, at besvare min henvendelse på en mail, vore specifikke
ønsker har en tendens til, at drukne i mængden på de store pendlermøder, vi har som regel
tidsproblemer. Så kan både Transportudvalget og Transportministeriet også blive orienteret om
hvad I evt. kan tilbyde os i forbedringer. Jeg går gerne i en dialog på pendlermødet.
Jeg har sendt en kopi til Tony af den mail, vi har sendt den 29.3.2016, sendt af Søren Jensen, det er
nok derfor I ikke kan finde den.
Jeg glæder mig til pendlertræffet d. 25.-26. november 2016, håber jeg skal høre på nogle
forbedringer i Ringsted Systemet fra DSB’s side.
Hilsen
Bent
From:
Tony Bispeskov [DSB]
Sent:
Monday, October 24, 2016 1:34 PM
Subject:
SV: Ønske om udvidet togbetjening i Ringsted Systemet.
Kære Bent Gade
Tak for din henvendelse.
Vi har i lighed med tidligere år indkaldt til det store årlige pendlertræf den 25. – 26. november 2016. I
den forbindelse vil en del af arrangementet handle om netop K18, hvor der bliver lejlighed til at drøfte
forbedringsforslag. Vi ser frem til at få en konstruktiv dialog på tværs af de forskellige pendlerklubber og
har noteret os ønskerne om udvidet betjening af Borup og Viby Sjælland stationer.
Du refererer til en mail afsendt den 29. marts 2016, som du ikke oplever er besvaret fyldestgørende. Ved
gennemgang kan jeg umiddelbart finde omtalte mail, men hører meget gerne fra dig for så vidt angår
ubesvarede spørgsmål.
Med venlig hilsen
Tony Bispeskov [DSB]
Informationschef
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Kopi til orientering af henvendelser til DSB vedrørende togbetjening i Ringsted systemet samt svar fra DSB, fra Pendlergruppen Viby Sjælland
1679770_0003.png
Kommunikation, Telegade 2 B 2, 1, 2630 Taastrup,
Tlf. 24685104, E-mail
[email protected]
Fra:
Bent Gade [mailto:[email protected]]
Sendt:
17. oktober 2016 11:59
Emne:
Ønske om udvidet togbetjening i Ringsted Systemet.
Kære Anders Egehus og Tony Bispeskov,
Ønske om udvidet togbetjening i Ringsted Systemet.
Ønsker fra Pendlergruppen Viby Sjælland.
I slutningen af marts sendte vi en mail til jer - DSB v/Tony Bispeskov om ønsker fra Borup-Viby
Pendlerklub til den fremtidige betjening af Borup og Viby stationer. Vi har på nuværende tidspunkt ikke
modtaget den endelig plan for K17. Vi er dog blevet stillet i udsigt, at få en afgang mere mod København
05:50/05:55 (Borup/Viby) på hverdage, derudover ser det ud til, at resten er mere eller mindre afvist fra DSB
side.
Vi har i 2016 haft 2 møder med Transportministeren om problemerne på stationerne i Hedehusene, Viby og
Borup, desuden har vi talt om de udfordringer DSB, giver os i dagligdagen. Det drejer sig om mange aflyste
tog i K16, endnu flere afgange har kørt med store forsinkelser og korte tog. Der har været afgange, hvor DSB
ikke har plads til de pendlere, der har stået og ventet på et tog. Her har været deltagelse af borgmestre fra
Høje Taastrup, Roskilde og Køge kommuner, samt med pendlerrepræsentanter fra de 3 stationer.
Desuden har vi haft et møde med Transportudvalget omkring DSB’s betjening af vore stationer i Ringsted
Systemet. Her har vi også udarbejdet et såkaldt deputationspapir omkring oplægget til deputationen. Det har
resulteret i nogle bilag på Folketinget hjemmeside.
Her link til de forskellige dokumenter.
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/50/1676606.pdf
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/16/1676603.pdf
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/spm/601/svar/1339932/1659870.pdf
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/51/1676609.pdf
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/52/1676610.pdf
Disse dokumenter giver et billede af vore ønsker, og det vi er utilfredse med i dag.
Vi ønsker stadig en forbedring af betjeningen på stationerne i Hedehusene, Viby og Borup. Dette kunne ske
ved, at Ringsted Systemet og Nivå Systemet slås sammen til et samlet system i en 20 minutters løsning fra
Nivå til Ringsted.
Det jeg forestiller mig er, at 2 af togene kører Nivå-Roskilde/Ringsted/Slagelse, hvor de i myldretiden begge
forsætter fra Roskilde til Ringsted med stop i Viby og Borup, resten af dagen forsætter det ene til
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Kopi til orientering af henvendelser til DSB vedrørende togbetjening i Ringsted systemet samt svar fra DSB, fra Pendlergruppen Viby Sjælland
Ringsted/Slagelse. Det sidste tog i systemet erstattes af 2 delsystemer. Det ene delsystem dækker Nivå -
Lufthavnen og det andet delsystem kører fra Lufthavnen - Ringsted/Næstved. Alle togsystemerne kører i
tidsrummet 05:00 - 21:00. Efter kl. 21:00 -02:00 kører der minimum 1 tog i timen hver vej.
Jeg er klar over, at togene ikke kan stoppe på Kastrup Lufthavn station, men passagerne kan til at starte med
sættes af på Ørestaden/Tårnby, toget kan forsætte udenom Lufthavn stationen på retur vejen ville der være
mulighed for, at optage passagerer mod Nivå/Ringsted i Lufthavnen.
Hvad vil DSB sige til ovennævnte løsningsforslag?
Jeg er sikker på, at Pendlerne i Roskilde og Trekroner gerne så disse forbedringer gennemført i driften på
deres stationer.
I dag føler vi, at vi bliver brugt som kastebold mellem Transportministeriet og DSB (Trafikkontrakten), man
bruger i dag kontrakten ud fra forskellige vinkler til, at afvise vores ønsker! Jeg tror dog, at DSB ikke har
materiel til, at udvide driften på Sjælland. Når vi snakker med DSB’s køreplansfolk, er mange af
undskyldningerne, vi (DSB) har ikke materiellet til yderligere betjening. Det er vel også derfor vi udsættes
for den stribe aflysninger, vi har været ude for siden starten på K16. Hvis vi tager alle aflysningerne siden
december, så tror jeg vi har oplevet mere end 2 aflysninger per dag i snit!
Det er ikke kompensationspenge vi ønsker, men tog til tiden. Aflyste tog - udenfor myldretiden - her bliver
første aflyste tog ikke erstattet af andre stop. Det betyder store frustrationer hos pendlerne, når de står på en
perron uden et tog til, at transportere dem enten til arbejde eller hjem for, at hente deres børn i en
dagsinstitution. Samtidig er informationen i dag blevet en stor mangelvare på stationerne, det er ikke altid, at
rejseplanen bliver opdateret så man kan se, hvad der sker.
Kompensationsstop er en vigtig bestanddel af jeres (DSB’s) service overfor pendlerne, det skal DSB tænke
på, når de planlægger driften ved aflysninger. Samtidig vil 20 minutters drift nedsætte behovet for
kompensationsstop, hvis det næste tog kører til tiden.
Ovennævnte skal opfattes som en ønskeseddel specielt for Viby, men skrivelsen fra d. 29.3.2016 - fra Borup-
Viby Pendlerklub - ligger stadig som et ønske hos jer og er efter min mening ikke blevet fyldestgørende
besvaret.
Jeg vil lade denne mail tilgå Transportministeriet og Transportudvalget, samt kopi til Borup-Viby
Pendlerklub, Pendlerklub Hedehusene, Roskilde Pendlerklub og Pendlerklub Trekroner.
Med venlig hilsen
Bent Gade
Pendlertalsmand, Pendlergruppen Viby Sjælland