Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1760238_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0002.png
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0003.png
Sammenfatning
Med politisk aftale om udmøntning af Togfonden fra 2014 er der afsat 114,5
mio. kr. til forbedring af gods- og passagerkapaciteten i Nordjylland. Af disse
midler er afsat 3,6 mio. kr. til udarbejdelse af grundlag for politisk beslutning.
Til udførelse af anlægsarbejder på den statslige del af banenettet er der en
samlet ramme på 75,7 mio. kr. mens de resterende midler er anvendt til
projekter på Nordjyske jernbaners del af infrastrukturen.
Banedanmark har i samarbejde med Nordjyske Jernbaner, Nordjyllands
Trafikselskab og Region Nordjylland undersøgt mulighederne for at udbygge
infrastrukturen på den statslige del af jernbanen i Nordjylland.
Formålet med udbygningen af infrastrukturen er at opnå en nødvendig
robusthed over for forsinkelser, når de nordjyske parter overtager ansvaret
for regionaltrafikken mellem Skørping og Frederikshavn.
Undersøgelserne peger på, at den bedste robusthed opnås ved at udbygge
delstrækninger omkring Lindholm og Hjørring til dobbeltspor. Herved kan 2
tog krydse hinanden uden at det medfører forsinkelser. Mange andre
udbygningsløsninger har været undersøgt, men udbygninger i Lindholm og
Hjørring giver bedst værdi i forhold til investeringen.
Indstilling
Grundløsning for øget sporkapacitet i Lindholm og Hjørring
Den løsning der indstilles til gennemførelse indenfor den økonomiske ramme
er en kort sporforbindelse i Lindholm på ca. 200 meter, samt ca. 700 meter
ekstra spor syd for Hjørring Station. Løsningen er prissat til 69,5 mio. kr. (pl
2017), inkl. 30 % korrektionstillæg jf. fase 2 i principperne for Ny
anlægsbudgettering.
Effekten af løsningen er, at der opnås en robusthed på ca. 2 minutter, fordelt
med lidt under et minut i Lindholm og lidt over et minut i Hjørring.
Robustheden skal forstås således, at et tog kan være op til et minut forsinket
i den ene retning, uden at toget i modsatte retning bliver forsinket.
Tilvalgsløsning
Dobbeltspor ved Lindholm St.
Banedanmark og de nordjyske parter er enige om at foreslå et muligt tilvalg,
som går ud over projektets økonomiske ramme. I
Tilvalgsløsningen
etableres
et længere dobbeltspor ved Lindholm, som supplement til dobbeltsporet i
Hjørring. Den samlede løsning kan etableres for 90,0 mio. kr. (pl 2017)og
betyder dermed, at der skal tilvejebringes yderligere statslig finansiering på
14,3 mio. kr. til projektet.
Tilvalgsløsningen giver større robusthed pr. investeret krone end den
anbefalede løsning. I Tilvalgsløsningen øges robustheden i Lindholm til lidt
over to minutter, så den samlede robusthed for både Lindholm og Hjørring
bliver 3,5 minutter.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0004.png
Ingen af de beskrevne løsninger medfører væsentlige negative påvirkninger
på miljøet. I Lindholm etableres det nye spor nær et område med
kolonihaver, og i Hjørring etableres det nye spor langs et boligområde med
villaer. Der skal ikke foretages permanente ekspropriationer af private
grunde, men i forbindelse med anlægsarbejderne er det nødvendigt med
enkelte, midlertidige ekspropriationer i dele af villahaver.
Projektet skal ifølge Banedanmarks Anlægsplan gennemføres i 2020 sammen
med en række øvrige projekter i Nordjylland, herunder bl.a. Ny bane til
Aalborg Lufthavn. For at projektet kan gennemføres i 2020, skal der foreligge
en politisk beslutning om igangsætning af projektet senest ultimo juni 2017,
for at der er den nødvendige tid til planlægning, projektering, godkendelser
og udbud af projektet. Anlægsarbejderne medfører også, at der skal foretages
ændringer i det nye signalsystem, som ibrugtages på strækningen i 2018.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0005.png
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Indhold
Baggrund og formål
De trafikale ændringer i Nordjylland
Formål med forbedringerne af infrastrukturen
Trafikale gevinster
Anlægsbeskrivelse
Grundløsning
Beskrivelse af tiltag nord for Lindholm St.
Beskrivelse af tiltag syd for Hjørring St.
Tilvalgsløsning
Konsekvenser af projektet
Væsentligste miljøpåvirkninger
Trafikale forhold i anlægsfasen
Økonomi
Bevillingsforhold
Anlægsøkonomi
Den videre proces
Side
6
6
7
8
9
9
9
11
12
13
13
13
15
15
15
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0006.png
Baggrund og formål
Med den politiske aftale:
En moderne jernbane
Udmøntning af Togfonden
DK
fra den 14. januar 2014, er det besluttet at foretage en forbedring af
gods- og passagerkapaciteten i Nordjylland, inden for en økonomisk ramme
på 114,5 mio. kr. (2017-priser). Forbedringen af kapaciteten skal bidrage til
skabe bedre vilkår for afvikling af gods- og passagertrafik på banen mellem
Aalborg og Frederikshavn.
Det er også besluttet at Region Nordjylland i en forsøgsperiode fra august
2017 og frem til december 2021, overtager driften med regionaltog på
strækningen Skørping-Frederikshavn. Regionen har et ønske om at udvide
antallet af afgange på strækningen.
Banedanmark har, i samarbejde med de nordjyske parter, siden 2014
undersøgt forskellige muligheder for at udbygge infrastrukturen på
strækningen mellem Aalborg og Frederikshavn.
De trafikale ændringer i Nordjylland
Fra og med 6. august 2017 overtager Region Nordjylland trafikkøberansvaret
for regionaltogene i Nordjylland, og den udvidede regionaltogsdrift udføres af
Nordjyske Jernbaner.
Baggrunden for overdragelsen er et regionalt ønske om sammenbinding af
nærbanen mellem Lindholm og Skørping med Skagensbanen og
Hirtshalsbanen. Hver time ønskes direkte betjening uden togskift både mellem
Hirtshals-Aalborg-Skørping og Skagen-Aalborg-Skørping. Det er aftalt, at
lyntogene derefter kun skal køre 6 gange dagligt i hver retning til
Frederikshavn.
Inden signalprogrammet og udbygningerne til dobbeltspor er gennemført
køres dog videre med afsæt i den køreplan, de køretider og de minuttal, der
er gældende i dag. Dog indsættes lidt flere tog bl.a. i forlængelse af
myldretiderne. Der vil som aftalt være 6 lyntog dagligt i hver retning, men når
lyntoget kører, skal det erstatte regionaltoget til Frederikshavn.
Signalprogrammet bliver ibrugtaget på strækningen i løbet af 2018. I 2020
ibrugtages både Ny bane til Aalborg lufthavn og Udbygning til dobbeltspor i
Lindholm og Hjørring, og først herefter kan ønskerne om sammenbinding af
linjerne gennemføres.
DSB’s Intercitytog og Lyntog (når det ikke forlænges til Frederikshavn) vil
til
den tid fortsætte fra Lindholm til Aalborg Lufthavn, hvorefter de returnerer
mod syd.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0007.png
Køreplan med samdrift
med bane til Aalborg lufthavn, nyt signalsystem og Kapacitetsudvidelse
Aalborg
Hjørring
Formål med forbedringerne af infrastrukturen
Den ønskede udvidede kørsel presser infrastrukturen på den enkeltsporede
bane mellem Aalborg og Frederikshavn. Togene kan lige akkurat nå frem til
krydsningsstationerne, før tog i modsat køreretning skal afgå. Køreplanen
bliver således sårbar og selv mindre forsinkelser får afsmittende effekt på
øvrige tog.
Forbedringerne af infrastrukturen etableres for at sikre at køreplanen kan
afvikles med en rimelig punktlighed, og for at kunne være buffer for mindre
forsinkelser. Dette er særligt vigtigt, da strækningen er enkeltsporet, og
togene derfor nødvendigvis må mødes på krydsningsstationerne undervejs.
Ved at foretage en udbygning af nogle af banens krydsningsstationer skabes
mulighed for at indhente mindre forsinkelser. Dette vil ske ved, at
krydsningen mellem to tog forskydes en smule, således at det tog (blå), der
afventer et forsinket tog (rød), kan afgå fra stationen tidligere end ellers.
Eksempel på gevinst ved udbygning af en krydsningsstation.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0008.png
Trafikale gevinster
Ved at forlænge krydsningssporene i hhv. Lindholm og/eller Hjørring kan
krydsningen ved forsinkelser forskydes en smule, således at et tog kan afgå
tidligere mod den enkeltsporede strækning.
Det er opgjort, hvor meget robusthed de enkelte tiltag potentielt kan give, der
hvor de eksisterende krydsningsspor forlænges. Dette er i nedenstående tabel
målt i, hvor stor en forsinkelse et tog i den ene retning kan have, uden at
toget i den modsatte retning forsinkes, dvs. hvor stor forsinkelse der
umiddelbart kan absorberes i køreplanen, på de pågældende stationer.
Desuden er det opgjort i forhold til, hvor stor robusthed der opnås i
løsningerne sammenlignet med, hvor stor investering de kræver.
Robusthed
Lindholm
Løsning
Anbefalet løsning
Tilvalgsløsning
(min)
0,8
2,3
Hjørring
(min)
1,2
1,2
Samlet
(min)
2,0
3,5
Nyttevirkning
(mio. kr./minut)
35,0
26,0
Forsinkelser som er beregnet at kunne absorberes ved udbygning af de enkelte løsninger
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0009.png
Anlægsbeskrivelse
I projektet er undersøgt mange forskellige muligheder for udbygninger af
banen mellem Aalborg og Frederikshavn. Efter indledende analyser af
omkostninger og trafikale gevinster er der udelukkende arbejdet med
løsninger i Lindholm og Hjørring.
Grundløsning
Grundløsningen består af en udbygning af de eksisterende krydsningsspor i
Lindholm og Hjørring.
Årsagen til, at denne løsning anbefales frem for eksempelvis et længere spor
på én af stationerne, er at det vurderes at være bedre at have mulighed for at
indhente mindre forsinkelser to steder, frem for kun et sted. Endvidere giver
udbygninger to steder bedre mulighed for at indhente forsinkelser i begge
retninger. Der er således tale om et minimum for øget banekapacitet til at
understøtte køreplanen for den nye regionaltogstrafik på en strækning, der
ellers
vil blive ”en flaskehals”.
Beskrivelse af tiltag nord for Lindholm St.
Som en del af projektet om Ny bane til Aalborg Lufthavn anlægges et nyt spor
langs den eksisterende bane mod Hjørring på en ca. 1 km lang strækning
nord for Lindholm Station. Herefter grener det nye spor fra den eksisterende
bane mod vest i retning mod Aalborg Lufthavn.
Fakta
Ny bane til Aalborg Lufthavn
3 km lang enkeltsporet, elektrificeret stikbane
Ny station ved Aalborg Lufthavn med to spor
Besluttet ved anlægslov 13. december 2016, forventes at åbne i 2020
Ved at etablere en ny sporforbindelse på ca. 200 meter mellem sporet til
lufthavnen og den eksisterende bane, kan det nye spor mod lufthavnen tillige
anvendes som et dobbeltspor for den eksisterende bane. I kombination med
banen til Aalborg Lufthavn betyder anlæg af den nye sporforbindelse, at
krydsningsstationen i Lindholm forlænges med ca. 850 meter.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0010.png
Oversigtskort
Forslag til sporforbindelse nord for Lindholm St.
Anlæg af sporskiftet på lufthavnsbanen vil nødvendiggøre, at lufthavnsbanens
geometri må ændres en smule på en strækning mellem den eksisterende
bane, og den nye bro over Lindholm Å. Ændringen medfører, at banen flyttes
ca. 1 meter tættere på Lindholm Å, der hvor afstanden mellem banen og åen
er kortest. For at undgå, at åen på sigt eroderer banedæmningen, påregnes
det at opføre en lav spunsvæg med en længde på ca. 80 meter langs den ene
side af lufthavnsbanen.
Anlæg af den nye sporforbindelse sker på Banedanmarks eget areal, og der
skal derfor ikke foretages permanente ekspropriationer. For at anlægge
sporforbindelsen er det dog nødvendigt midlertidigt at inddrage arealer til
arbejdsveje og arbejdsplads.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0011.png
Beskrivelse af tiltag syd for Hjørring St.
I Hjørring anlægges et nyt spor med den østlige side af det eksisterende spor
en. Etableringen af det nye spor medfører, at krydsningsstationen i Hjørring
forlænges med ca. 800 meter.
Oversigtskort
Forslag til dobbeltspor syd for Hjørring st.
Det nye spor etableres på Banedanmarks eget areal, og det er således ikke
nødvendigt at foretage permanente ekspropriationer. For at anlægge det nye
spor, skal der dog etableres en arbejdsvej langs med banen, som kan påvirke
nogle grundejere langs banen.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0012.png
Tilvalgsløsning
Med denne løsning opnås en større trafikal effekt end ved grundløsningen.
Tilvalgsløsningen adskiller sig fra grundløsningen ved, at krydsningsstationen
ved Lindholm forlænges yderligere mod nord.
I modsætning til grundløsningen, hvor der blot anlægges en sporforbindelse
mellem Ny bane til Aalborg Lufthavn og den eksisterende bane, anlægges i
denne løsning et ekstra spor på en ca. 750 meter lang strækning, således at
krydsningsstationen i Lindholm forlænges med ca. 1.600 meter
Oversigtskort
Forslag til dobbeltspor nord for Lindholm st.
Det nye spor etableres primært på Banedanmarks eget areal, men det er dog
også nødvendigt at ekspropriere mindre arealer fra grunde ejet af Aalborg
Kommune. For at anlægge det nye spor er det desuden nødvendigt
midlertidigt at inddrage arealer til arbejdsveje og arbejdsplads.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0013.png
Konsekvenser af projektet
Miljøstyrelsen har den 10. februar 2017 afgjort, at den korte løsning i
Lindholm (i afgørelsen benævnt Lindholm A) ikke er VVM-pligtig. 27. april
2017 afgjorde Miljøstyrelsen, at den lange løsning (i afgørelsen benævnt
Lindholm B) heller ikke er VVM-pligtig.
I Hjørring er der endnu ikke truffet nogen afgørelse om VVM-pligt. Det
skyldes, at VVM-screeningen indeholdt den længste undersøgte løsning i
Hjørring, hvor det blev undersøgt at etablere et ca. 2 km nyt spor. I
forbindelse med partshøringen, kom der 10 indsigelser fra berørte naboer
samt en indsigelse fra Hjørring Kommune. Banedanmark har efterfølgende
trukket anmeldelsen tilbage, da den lange løsning i Hjørring er fravalgt. Der
skal udarbejdes en ny VVM-screening af den korte løsning i Hjørring, som skal
igennem en ny partshøring. Løsningen er dog noget mindre i omfang og
påvirker omgivelserne mindre end løsningen præsenteret i den tidligere
gennemførte partshøring.
Myndigheden for afgørelse af VVM-pligt overgår pr. 16. maj 2017 fra
Miljøstyrelsen til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen. En eventuel afgørelse om
VVM-pligt vil ikke påvirke tidspunktet for udførelse af projektet.
Væsentligste miljøpåvirkninger
Projektet vil medføre at der skal fældes træer og buske hvor der skal
etableres nyt spor, samt i de områder hvor der skal etableres midlertidige
arbejdsveje samt arbejdspladser.
I forbindelse med anlægsarbejderne vil der kunne forekomme støj og
vibrationer over de kommunalt fastsatte grænseværdier. En mindre del af
arbejderne forventes at måtte udføres i aften og/eller nattetimer, da det
kræves at strækningen er lukket for togdrift mens der arbejdes i sporet.
Efter anlægget er etableret og taget i drift, forventes ikke væsentlige
ændringer i støj og vibrationer fra banen.
Trafikale forhold i anlægsfasen
I forbindelse med etableringen af den forbedrede infrastruktur kan det ikke
undgås, at banens passagerer bliver påvirket af anlægsarbejderne.
Anlægsarbejderne forudsættes at finde sted primært i 2020, hvor der
samtidig skal udføres flere andre større arbejder på nærliggende strækninger.
Projekterne er følgende: Sporfornyelse Hobro-Aalborg, Hastighedsopgradering
Hobro-Aalborg, Ny bane til Aalborg Lufthavn samt Forberedende arbejder til
elektrificering.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
De nævnte anlægsarbejder vil medføre markante gener for passagererne i
denne periode. Banedanmark vil foretage en samlet koordinering af
projekterne, således at generne for passagererne søges minimeret mest
muligt, men da flere af projekterne er ret omfattende, kan større gener ikke
undgås.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0015.png
Økonomi
Bevillingsforhold
I den politiske aftale:
En moderne jernbane
Udmøntning af Togfonden DK
fra den 14. januar 2014 er den økonomiske ramme til en forbedring af gods-
og passagerkapaciteten i Nordjylland 114,5 mio. kr. (2017-priser).
Der er afsat en investeringsramme til Nordjyske Jernbaner, hvoraf der
foreløbig er udmøntet 30,2 mio. kr. til ombygning af Hirtshals Station og
anlæg af krydsningsspor i Vidstrup. Disse anlægsarbejder er gennemført.
Der er således 11,4 mio. kr. som ikke er udmøntet til baneprojekter, og som
Nordjyske Jernbaner har tilkendegivet kan tilføres Banedanmarks projekter på
den statslige del af banen.
Der er anvendt 3,6 mio. kr. hos Banedanmark til de tekniske undersøgelser i
forbindelse med udarbejdelsen af dette beslutningsgrundlag, herunder også
screening af VVM-pligt.
Der er anvendt yderligere 5 mio. kr. hos Banedanmark til at foretage
supplerende tekniske forundersøgelser. Der er blandt andet gennemført
geotekniske undersøgelser i Hjørring og Lindholm og der er foretaget en
afdækning af pris for ændring i signalprogrammet. Undersøgelserne er
gennemført for at give en større sikkerhed for anlægsoverslaget.
Den statslige anlægsramme til gennemførelse af projekterne i Hjørring og
Lindholm udgør dermed i alt 75,7 mio. kr. (pl2017), når de forbrugte midler
fra investeringsrammen hos Nordjyske Jernbaner anvendes på den statslige
del af banen.
Anlægsøkonomi
Banedanmark har udarbejdet et anlægsoverslag for udbygning til dobbeltspor
i Lindholm og Hjørring jf. principperne i Ny Anlægsbudgettering.
Indstilling
Grundløsning for øget sporkapacitet i Lindholm og Hjørring
Det samlede anlægsoverslag for den anbefalede løsning er på 69,5 mio. kr.
(PL17) inklusiv et korrektionstillæg på 30 %, som kræves ved fase 2 niveau i
Ny Anlægsbudgettering.
Tilvalgsløsning
Grundløsning udvidet med dobbeltspor ved Lindholm St.
Tilvalgsløsningen har tilsvarende et anlægsoverslag på 90,0 mio. kr. (PL17)
inklusiv et korrektionstillæg på 30 %.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0016.png
Fordelingen af anlægsudgifterne fordeles over de kommende år jf.
nedenstående tabel.
Anlægsudgifter, mio. kr. (2017-pl)
2017
Grundløsning
-
øget sporkapacitet i Lindholm og Hjørring
Tilvalgsløsning
supplerende dobbeltspor
ved Lindholm
1,6
2,3
2018
6,8
7,6
2019
12,1
15,4
2020
30,3
40,4
2021
18,7
24,3
I alt
69,5
90,0
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Beslutningsgrundlag vedrørende øget banekapaciet Aalborg-Hjørring (Togfondens fase 1-projket), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760238_0017.png
Den videre proces
Det er forudsat, at den ændrede infrastruktur skal kunne ibrugtages i løbet af
2020 sammen med et par andre projekter i Nordjylland. For at kunne
gennemføre projektet på dette tidspunkt skal der tages en politisk beslutning
om igangsætning af arbejderne senest ultimo juni 2017. Det skyldes, at
projektet kræver, at der foretages ændringer i det nye signalsystem, og at
grundlaget for disse ændringer skal fastlægges 2�½ år inden ibrugtagning for
at sikre den nødvendige tid til projektering, installation, samt test og
godkendelser.
Kapacitetsudvidelse Aalborg
Hjørring
Beslutningsgrundlag
17