Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 328
Offentligt
1760182_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0002.png
Beslutningsgrundlag
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0003.png
Sammenfatning
Med den politiske aftale om udmøntning af
Togfonden DK
fra 2014 er der
afsat 1,9 mia. kr. (PL2017) til opgradering af hastigheden mellem Fredericia
Aarhus og Hobro, heraf ca. 130 mio. kr. til kapacitetsudvidelse på Aarhus H.
Opgradering af hastigheden er opdelt i én delstrækning mellem Fredericia og
Aarhus, som beskrives i dette beslutningsgrundlag, og én delstrækning
mellem Aarhus og Hobro, der afrapporteres i et separat beslutningsgrundlag.
For så vidt angår beslutningrundlag for kapacitetsudvidelse af Aarhus H, vil
dette blive afrapporteret i efteråret 2017 sammen med beslutningsgrundlaget
for elektrificering af Aarhus H.
Beslutningsgrundlaget afrapporterer gevinster og anlægsomkostninger
forbundet med hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Aarhus.
Banedanmark gennemfører i øjeblikket en VVM-undersøgelse på
delstrækningen mellem Fredericia og Aarhus, som belyser såvel
hastighedsopgradering som elektrificering af strækningen. Det sker bl.a. for
at borgere og kommuner på én gang kan forholde sig til de baneprojekter, der
vedrører samme strækning.
Den offentlige høring om projekterne finder sted i maj og juni 2017 og
undersøgelsen afsluttes med udarbejdelse af et høringsnotat i efteråret 2017.
Der afleveres særskilte grundlag for politisk beslutning om hhv.
elektrificeringen og hastighedsopgraderingen.
Anlægsoverslaget for hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Aarhus
er udarbejdet efter principperne i Ny Anlægsbudgettering (fase 2 niveau).
Idet anlægsoverslaget afleveres inden VVM-høringen er afsluttet, afsættes der
i anlægsoverslaget midler af til de ændringer, der erfaringsmæssigt kan
imødeses i den offentlige høring om projektet. Anlægsoverslaget vil blive
endeligt opdateret, når høringsnotatet foreligger.
Gevinstbeskrivelse
På strækningen mellem Fredericia og Hobro køres der i dag med varierende
hastighed, som er bestemt af banens forløb i området. Nord for Vejle køres
170-180 km/t på det meste af strækningen, dog med lavere hastighed
omkring Horsens. Syd for Vejle køres der med hastigheder mellem 130 og
160 km/t.
Hastighedsopgraderingerne i dette beslutningsgrundlag hænger tæt sammen
med de nye baner over Vejle Fjord og mellem Hovedgård-Hasselager, som
samlet vil betyde, at rejsetiden reduceres til 55 min, svarende til
forudsætningerne i timeplanen. I valget af delstrækninger, der opgraderes, er
der således tilvejebragt mulighed for at køre 250 km/t op til den ny bro over
Vejle Fjord og op til 200 km/t på delstrækninger op til den ny bane mellem
Hovedgård og Hasselager.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0004.png
Derudover indgår opgradering på delstrækninger, hvor der i dag er relativt lav
hastighed. Disse opgraderinger betyder, at hastigheden forøges til minimum
150 km/t på langt det meste af banen.
Med de beskrevne opgraderinger mellem Fredericia og Aarhus vil rejsetiden
med lyntog (tophastighed 250 km/t) som følge af hastighedsopgraderingen på
den eksisterende strækning blive ca. 2 minutter kortere via de nye baner.
Dette vil gavne de over 7 millioner årlige rejsende på strækningen. Såfremt
togoperatøren indkøber togmateriel med en tophastighed på 200 km/t er
køretidsbesparelsen ca. 1,5 min.
Nærværende beslutningsgrundlag har timemodellen som planlægningsmæssig
forudsætning. Det har således ikkeværet en del af projektet at undersøge, om
den forudsatte hastighedsgevinst (ca. 2 minutter) kunne opnås for færre
investeringer ved at hastighedsopgradere omkring Vejle og Skanderborg, hvis
de nye baner ikke realiseres.
Uden de nye baner vil rejsetiden på de i beslutningsgrundlaget forudsatte
strækninger kun kunne reduceres med ca. 1 minut.
Anlægsbeskrivelse
For at opnå en højere hastighed mellem Fredericia og Aarhus er det
nødvendigt at udrette kurver på strækningen. Samtidig er det nogle steder
nødvendigt at udvide og forstærke den dæmning, som sporet ligger på.
Udretning af kurver er ofte mindre arbejder, men 4 steder skal der rettes
kurver, som betyder, at den eksisterende bane sideflyttes mellem 2 og 10
meter. Yderligere skal der arbejdes ved 39 broer på strækningen, hvor der
ved 15 af broerne er der tale om større arbejder.
Økonomi
Det samlede anlægsoverslag er opgjort til 1.502 mio. kr. inkl. 30 pct.
korrektionstillæg (Ny Anlægsbudgettering) PL2017. I den politiske aftale om
Togfonden er reserveret 1000 mio. kr. (PL2017). Omkostningerne til
hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus er dermed ca. 500 mio. kr. større
end denne reservation.
Det skyldes hovedsagligt, at projektets omfang er øget for at imødekomme
den ønskede rejsetidsreduktion:
-
Der er forudsat en opgradering til 250 km/t frem for 200 km/t på
strækningerne mellem Børkop og Vejle Fjord samt mellem Vejle Fjord
og Løsning. Disse opgraderinger er indarbejdet for at få
superlyntogene
”op
i fart” til de nye baneanlæg over Vejle Fjord.
Opgradering til 250 km/t medfører bl.a., at sporets underbygning og
sporafstanden skal forøges samt at frihøjden under de broer der
krydser banen skal være højere end ved opgradering til 200 km/t. Det
vil fordre en helt ny projektering og dermed ny budgettering af
hastighedsopgraderingen. På det nuværende grundlag vurderes den
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0005.png
højere hastighed at have øget anlægsoverslaget med i størrelsesorden
¼-�½ mia. kr.
-
Der er medtaget opgradering af yderligere 15 km banestrækning
mellem Fredericia og Børkop set i forhold til det oprindelige projekt.
Herved opnås den ønskede rejsetidsgevinst billigst muligt ligesom der
opnås mere optimal hastighedsopgradering og bedre komfort.
Omkostningerne hertil er opgjort til i størrelsesorden 50 mio. kr.
I det oprindelige projekt var ikke medtaget nødvendige omkostninger
til udbedring af resonans i dæmninger, som er svingninger der kan
opstå ved høje hastigheder (over 160 km/t). Omkostningen er
vurderet til 45 mio. kr.
I det oprindelige projekt var der ikke afsat tilstrækkelige midler til
ukendt geologi (herunder blød bund m.v.), usikkerhed ved
udførelsesforhold og banens nuværende tilstand, der erfaringsmæssigt
identificeres ifm. udførsel af projektet.
-
-
Ved prissætning af projektet er anvendt en risikobaseret tilgang, hvor der er
identificeret og prissat i alt
34
risici. Som et resultat af risikovurderingen er
indarbejdet en sumpost i anlægsbudgettet på ca. 200 mio. kr. Disse forhold
identificeres erfaringsmæssigt i forbindelse med udførelse af projektet.
Forholdene er konkret budgetteret på baggrund af bedst tilgængelige
erfaringer.
Den offentlige høring
Banedanmark gennemfører i øjeblikket én samlet VVM-undersøgelse
(Vurdering af virkninger på miljøet), omhandlende
Elektrificering og
hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus.
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark tidligere gennemført en
idéfasehøring. Banedanmark har udarbejdet en VVM-redegørelse med
tilhørende fagnotater, og afholder pt. en afsluttende offentlig høring i perioden
frem til 2. juli 2017.
Når høringen er gennemført, og der er udarbejdet et høringsnotat, vil
Banedanmark udarbejde et ”bekræftelsesnotat”,
hvor der rapporteres om
eventuelle væsentlige ændringer i forhold til miljø og økonomi. På det
tidspunkt vil projektet også afrapportere samfundsøkonomien.
Orienteringen vil foreligge i september 2017.
Miljø
Projektet har endnu ikke afsluttet VVM-processen, men de forventede
vigtigste påvirkninger fra projektet vil være:
Permanent ekspropriation af arealer på i alt 3,4 ha fra sammenlagt
192 ejendomme
Midlertidig ekspropriation af arealer på i alt 20 ha fra sammenlagt 117
ejendomme
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Der tilbydes tilskud til støjisolering af 35 ejendomme som følge af
projektet.
78 boliger vibrationsbelastes med risiko for bygningsskader som følge
af anlægsarbejdet
I anlægsfasen vil grænseværdien for komfortvibrationer bliver
overskredet i 227 boliger.
Anlægsarbejdet udføres i tre etaper, hvor banen totalspærres på en
etape af gangen.
Banedanmark har identificeret en række afværgeforanstaltninger ift.
ovenstående problemstillinger. Samlet set er det vurderingen at projektet ikke
påvirker miljøet negativt, når VVM-undersøgelsens afværgeforanstaltninger
gennemføres.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0007.png
Det videre forløb, herunder udførelsesmæssige risci
Banedanmark planlægger mange anlægsarbejder på den centrale
jernbanestrækning mellem Fredericia og Aarhus. Alle disse anlægsarbejder
skal
koordineres og gennemføres ”i den rigtige rækkefølge” for at undgå
spildte investeringer og få gavn af investeringerne så hurtigt som muligt.
Dette fremgår af Banedanmarks Anlægsplan, der er oversendt til Folketinget
nytår 2016/2017.
Hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Aarhus planlægges udført
sammen med fornyelse og forberedende arbejder til elektrificering på
strækningen i 2020. For at kunne forberede projektet til udførelsen vil der
være behov for politisk beslutning om projektet senest medio 2017.
Det skal bemærkes, at der ved en udførelse i 2020 vil være tale om en meget
stor samtidig produktion på strækningen, idet der også gennemføres
nødvendig sporfornyelse samt forberedende arbejder til elektrificering
(opsætning af master mv.). Det medfører markante risici for forsinkelse og
fordyrelse af alle de igangværende arbejder på strækningen.
Det kan derfor overvejes at udskyde udførelsen til efter udrulning af
Banedanmarks Signalprogram. En udførelse i 2024 eller senere vil også give
mulighed for samtidig beslutning om hastighedsopgradering og evt. anlæg af
nye baner mellem Hovedgård og Aarhus og over Vejle Fjord, som er de
timemodelsprojekter hastighedsopgraderingerne mellem Fredericia og Aarhus
er planlagt ud fra.
En udførsel i 2024 vil betyde, at mulige koordinationsgevinster med
fornyelsesprojektet og de forberedende arbejder til elektrificering tabes,
ligesom der vil være ekstraomkostninger til tilpasning af det nye signalsystem
til hastighedsopgraderingen og flytning af el-master. Ekstraomkostningen ift.
den i dette beslutningsgrundlag anførte totaludgift anslås til i størrelses-
ordenen 50 mio. kr.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0008.png
Beslutningsgrundlag
Indhold
Side
Sammenfatning .................................................................................................. 3
Baggrund ........................................................................................................... 9
Anlægsoverslag ................................................................................................ 12
Anlægsbeskrivelse ............................................................................................ 15
Påvirkninger fra projektet ................................................................................ 17
Offentlig høring ................................................................................................ 19
Det videre forløb ............................................................................................... 20
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0009.png
Baggrund
Politisk aftale
Hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Aarhus blev besluttet som en
del af den politiske aftale
En moderne jernbane
udmøntning af Togfonden
fra 14. januar 2014. Aftalen blev indgået mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre), Dansk
Folkeparti og Enhedslisten.
For at kunne udføre hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Aarhus i
2020, er der behov for en politisk beslutning senest i juni 2017, hvor der
også skal frigives midler til videre projektering. Anlægslov for projektet
forventes i givet fald fremsat i foråret 2018.
Hvorfor opgradere hastigheden?
Jernbanen mellem Fredericia og Aarhus trafikeres i dag af lyntog, Intercitytog
og regionaltrafik, og togene kan i dag køre op til 180 km/t. Nord for Vejle
køres 170-180 km/t på det meste af strækningen, dog med lavere hastighed
omkring Horsens. Syd for Vejle køres der med hastigheder mellem 130 og
160 km/t.
Figuren nedenfor viser hastigheden på strækningen i dag og efter en
hastighedsopgradering.
Figur 1. Hastighed på strækningen mellem Fredericia og Aarhus i dag samt efter
hastighedsopgraderingen
Beslutningsgrundlag
Baggrund
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0010.png
Formålet med hastighedsopgraderingen er at forkorte rejsetiden. Dette gøres
ved, at tilpasse infrastrukturen så der kan køres med en højere hastighed
over så lange stræk som muligt. Lokale hastighedsnedsættelser pga. kurver,
stationer og lign. udbedres så den samlede hastighed på banen sættes op.
Hastighedsopgraderingerne i dette beslutningsgrundlag hænger tæt sammen
med de nye baner over Vejle Fjord og mellem Hovedgård-Hasselager, som
samlet vil betyde, at rejsetiden reduceres til 55 min, svarende til
forudsætningerne i timeplanen.
I valget af delstrækninger, der opgraderes, er der således tilvejebragt
mulighed for at køre 250 km/t
”op
til” den ny bro over Vejle Fjord og op til
200 km/t på delstrækninger
”op
til” den ny bane mellem Hovedgård og
Hasselager. Derudover indgår opgradering på delstrækninger, hvor der i dag
køres med relativt lav hastighed. Disse opgraderinger betyder, at
hastigheden forøges til minimum 150 km/t på langt det meste af banen.
Ved at øge hastigheden til op til 250 km/t på strækningen, kan togene
komme hurtigere frem. Den kortere rejsetid, som hastighedsopgraderingen
medfører, er således med til at forbedre togets konkurrenceevne på
strækningen. Den kortere rejsetid mellem Fredericia og Aarhus vil være en
fordel for både pendlere og erhvervslivet.
Fig. 2. De nye baner ved Vejle fjord og mellem Hovedgaard-Hasselager, som
hastighedsopgraderingerne er planlagt ud fra.
Med de beskrevne opgraderinger mellem Fredericia og Aarhus vil rejsetiden
med lyntog (tophastighed 250 km/t) som følge af hastighedsopgraderingen på
den eksisterende strækning blive ca. 2 minutter kortere via de nye baner.
Beslutningsgrundlag
Baggrund
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0011.png
Dette vil gavne de over 7 millioner årlige rejsende på strækningen. Såfremt
togoperatøreren indkøber togmateriel med en tophastighed på 200 km/t er
køretidsbesparelsen ca. 1,5 min.
Uden de nye baner vil rejsetiden kun kunne reduceres med 1 minut.
Hvis der i stedet købes materiel med en tophastighed på 200 km/t vil
infrastrukturen ikke kunne udnyttes fuldt ud. I givet fald kan det være
hensigtsmæssigt at foretage en mindre opgradering af hastigheden omkring
Vejle Fjord for at minimere projektets omkostninger.
Hastighedsopgraderingerne i beslutningsgrundlaget har de nye timemodels-
baner ved Vejle Fjord og Hovedgaard-Hasselager som forudsætning. Det har
ikke været en del af projektet at undersøge, om den forudsatte
hastighedsgevinst (2 minutter) kan opnås for færre investeringer ved at
hastighedsopgradere omkring Vejle og Skanderborg, hvis de nye baner ikke
realiseres.
Beslutningsgrundlag
Baggrund
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0012.png
Anlægsoverslag
Hastighedsopgraderingen Fredericia - Aarhus er prissat på fase 2-niveau i
henhold til principperne i Ny Anlægsbudgettering. Omkostningerne dækker
tilpasninger af baneanlægget ved sporflytninger, dæmningsarbejder,
ændringer i sikringsanlæg og tilpasning af udvalgte broer.
I anlægsoverslaget er afsat midler til de ændringer, der erfaringsmæssigt kan
imødeses i den offentlige høring om projektet. Anlægsoverslaget vil blive
endeligt opdateret, når høringsnotatet foreligger.
Anlægsoverslagene fordelt på fysikoverslag og korrektionstillæg fremgår af
tabellen nedenfor.
Mio. kr. (PL17)
Hastighedsopgradering
Fredericia station
Fredericia-Pjedsted
Pjedsted-Børkop-Brejning
Daugård-Hedensted-Hatting
Hatting-Horsens-Hansted
Hansted-Hovedgård
Korrektionstillæg 30 pct.
Samlet anlægsoverslag
korrektionstillæg (Ny Anlægsbudgettering) - alle priser er i PL2017.
43
34
191
477
94
149
347
1.502
Tabel 1. Foreløbige anlægsoverslag for Hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus inkl. 30 %
Som det fremgår udgør anlægsoverslaget for projektet i alt 1.502 mio. kr.
(PL2017) inkl. 30 pct. korrektionstillæg.
Hastighedsopgraderingen er budgetteret som
ét enkeltstående projekt.
Der
kan opnås besparelser ved projektet, hvis opgraderingen kan udføres
samtidig med sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering.
I henhold til Banedanmarks Anlægsplan skal hastighedsopgraderingen mellem
Fredericia og Aarhus gennemføres i 2020, samtidig med at Banedanmark
gennemfører fornyelse og forberedende arbejder til elektrificering på
strækningen. En koordinering af hastighedsopgradering med de øvrige
projekter kan medføre besparelser som ikke er medtaget på nuværende
tidspunkt. Disse besparelsespotentialer vurderes at være i størrelsesorden ca.
30 mio. kr.
Det skal bemærkes, at der ved en udførelse i 2020 vil være tale om en meget
stor samtidig produktion på strækningen, idet der også gennemføres
nødvendig sporfornyelse samt forberedende arbejder til elektrificering
(opsætning af master mv.). Det medfører markante risici for forsinkelse og
fordyrelse af alle de igangværende arbejder på strækningen.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0013.png
Det kan derfor overvejes at udskyde udførelsen til efter udrulning af
Banedanmarks Signalprogram. En udførelse i 2024 eller senere vil også give
mulighed for samtidig beslutning om hastighedsopgradering og anlæg af nye
baner mellem Hovedgård og Aarhus og over Vejle Fjord.
En udførsel i 2024 vil betyde, at mulige koordinationsgevinster med
fornyelsesprojektet og de forberedende arbejder til elektrificering tabes,
ligesom der vil være ekstraomkostninger til tilpasning af det nye signalsystem
til hastighedsopgraderingen og flytning af el-master. Ekstraomkostningen ift.
den i dette beslutningsgrundlag anførte totaludgift anslås til i
størrelsesordenen 50 mio. kr.
Risikovurdering
Ved prissætning af projektet er anvendt en risikobaseret tilgang, hvor der er
identificeret og prissat i alt 34 risici.
Som et resultat af risikovurderingen er indarbejdet en sumpost i
anlægsbudgettet på ca. 200 mio. kr. inkl. korrektionstillæg til at imødegå
omkostninger, som erfaringsmæssigt først konstateres, når projektet
detailprojekteres. Der er således tale om udgifter, der kan forventes, men
først konkretiseres ved detailprojekteringen. Sumposten har dermed samme
rolle i anlægsbudgettet
som ”efterkalkulationsbidrag” på hver hovedpost.
Dette er i overensstemmelse med principperne i Ny Anlægsbudgettering.
Det drejer sig særligt om usikkerhed ved sporarbejder, anlægsarbejder og
broer
primært i forhold til mængdeusikkerheder, grænseflade til
sporfornyelse samt ukendt geologi og afledt fysik. Desuden dækkes
usikkerhed ved kommende undersøgelser vedrørende fysikomfanget
(mængder). Sumposten er konkret budgetteret ift. bedst tilgængelige
erfaringer.
De største tilbageværende risici er mulige fordyrelser som følge af, at
projekteringsgrundlaget ifm. VVM’en ikke har været tilstrækkelig præcist,
samt et uforudset stort antal ledninger, der skal omlægges samt fordyrelser
som følge af forhold på entreprenørmarkedet.
Udover sumposten indeholder anlægsoverslaget en samlet reserve på 30 pct.
ift. basisoverslaget, jf. principperne i Ny Anlægsbudgettering, hvoraf de 10
pct. og basisoverslaget udgør Banedanmarks ”ankerbudget”. De resterende
20 pct. er en central reserve, som i givet fald kan tilføres projektet.
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Hastighedsopgraderingen Fredericia - Aarhus blev oprindelig prissat forud for
den politiske aftale om Togfonden fra januar 2014. Herefter blev der i aftalen
reserveret 1000 mio. kr. (PL2017). Omkostningerne til hastighedsopgradering
Fredericia-Aarhus er dermed ca. 500 mio. kr. større ende denne reservation.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det skyldes hovedsagligt, at projektets omfang er øget for at imødekomme
den ønskede rejsetidsreduktion:
-
Der er forudsat en opgradering til 250 km/t frem for 200 km/t på
strækningerne mellem Børkop og Vejle Fjord samt mellem Vejle Fjord
og Løsning. Disse opgraderinger er indarbejdet for at få
superlyntogene op i fart til de nye baneanlæg over Vejle Fjord.
Opgradering til 250 km/t medfører bl.a., at sporets underbygning og
sporafstanden skal forøges samt at frihøjden under de broer der
krydser banen skal være højere end ved opgradering til 200 km/t. Det
vil fordre en helt ny projektering og dermed ny budgettering af
hastighedsopgraderingen. På det nuværende grundlag vurderes den
højere hastighed at have øget anlægsoverslaget med i størrelsesorden
¼-�½ mia. kr.
Der er medtaget opgradering af yderligere 15 km banestrækning
mellem Fredericia og Børkop set i forhold til det oprindelige projekt.
Herved opnås den ønskede rejsetidsgevinst billigst muligt ligesom der
opnås mere optimal hastighedsopgradering og bedre komfort.
Omkostningerne hertil er opgjort til i størrelsesorden 50 mio. kr.
I det oprindelige projekt var ikke medtaget nødvendige omkostninger
til udbedring af resonans i dæmninger, som er svingninger der kan
opstå ved høje hastigheder (over 160 km/t). Omkostningerne er
vurderet til 45 mio. kr.
I det oprindelige projekt var der ikke afsat tilstrækkelige midler til
ukendt geologi, usikkerhed ved udførelsesforhold og banens
nuværende tilstand, der erfaringsmæssigt identificeres ifm. udførsel af
projektet.
-
-
-
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0015.png
Anlægsbeskrivelse
For at opnå en højere hastighed mellem Fredericia og Aarhus er det
nødvendigt at udrette kurver på strækningen. I den forbindelse er det nogle
steder nødvendigt at udvide og forstærke den dæmning, som sporet ligger på.
Før
Under
Efter
Figur 4. Principskitse af hvordan banen forløb gøres mere lige og dermed bliver klar til højere
hastighed.
Mindre udretning af kurver sker som en sideflytning af sporet.
Sideflytningerne på strækningen er for det meste under 2 meter. Dog er der
fire steder på strækningen, hvor sideflytningen er mellem 2-10 meter.
Endvidere skal seks veje sideflyttes for at give plads til ændringer af
jernbanen.
Yderligere skal der som en del af hastighedsopgraderingen ske større eller
mindre ændringer af 39 broer på strækningen. Ændringerne skal ske på grund
af krav om større fritrumsprofil under broer og bæreevnen af jernbanebroer,
når der køres med en højere hastighed.
På 15 af de 39 broer skal der ske større ændringer i form af udvidelse eller
hævning af broer, opførelse af nye broer eller sporsænkninger.
Hastighedsopgraderingen medfører endvidere, at flere stationer skal
ombygges eksempelvis ved opgradering af perroner, udskiftning af sporskifter
mv.
Anlægsarbejderne er illustreret på kortet på næste side.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0016.png
Figur 5. Anlægsarbejder på strækningen mellem Fredericia og Aarhus
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Påvirkninger fra projektet
Påvirkningen fra hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Aarhus er pt.
ved at blive undersøgt af Banedanmark sammen med elektrificeringen af den
samme strækning i en VVM-undersøgelse. Undersøgelsen er endnu ikke helt
afsluttet.
I det følgende redegøres for hastighedsopgraderingens forventede påvirkning
af arealer, støj og vibrationer samt øvrige forhold med fokus på projektets
påvirkning af mennesker. For en uddybende gennemgang af
miljøpåvirkningerne henvises til VVM-redegørelsen og de tilhørende
fagnotater, som er offentligt tilgængelige primo maj 2017.
Arealbehov
I forbindelse med hastighedsopgraderingen skal der i Fredericia, Vejle,
Hedensted og Horsens kommuner midlertidigt eksproprieres arealer på i alt
20 ha fra sammenlagt 117 ejendomme.
Ved hastighedsopgraderingen skal der i Fredericia, Vejle, Hedensted og
Horsens kommuner permanent eksproprieres arealer på i alt 3,4 ha fra
sammenlagt 192 ejendomme.
Lodsejerne vil som kompensation få udbetalt en erstatning, og de midlertidige
arealer vil blive reetableret og leveret tilbage til lodsejerne.
Støj
Mens banen bygges vil der forekomme anlægsstøj. Denne anlægsstøj vil pga.
forskellige grænseværdier om dagen og om natten påvirkes flere mennesker,
hvis anlægsarbejderne foretages om natten. Der sendes information til naboer
om større arbejder, så det er muligt at forberede sig på støjen.
Som følge af hastighedsopgraderingen vil der samlet være færre
støjbelastede boliger langs strækningen. Reduktionen i støjbilledet skyldes, at
elektrificeringen muliggør anvendelse af mindre støjende materiel, der mere
end opvejer den øgede hastighed.
Selvom der overordnet er færre støjbelastede boliger på strækningen, vil der
være 35 boliger, som i dag ikke er udsat for støj, men som kommer over
grænseværdien for støj efter hastighedsopgraderingen. Disse boliger vil få
tilbud om tilskud til støjisolering af Banedanmark.
Vibrationer
Mens banen bygges, kan anlægsarbejderne give anledning til vibrationer til
omgivelserne. Ved hastighedsopgraderingen er der i alt 78 bygninger med
risiko for bygningsskader. Banedanmark yder erstatning ved bygningsskader.
Herudover forventes grænseværdien for komfortvibrationer at blive
overskredet i 227 bygninger i forbindelse med hastighedsopgraderingen.
Beslutningsgrundlag
Påvirkninger fra projektet
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Anlægsarbejdet forudsættes udført i tre etaper, hvor banen totalspærres.
Først spærres mellem Fredericia og Vejle, dernæst mellem Vejle og Horsens
og til sidst mellem Horsens og Hovedgård. Hver etape med totalspærring
forventes at vare 6-8 uger. Spærringerne kan således ikke holdes inden for
ferieperioderne, hvorfor der er tale om mange påvirkede passagerer, som
følge af arbejderne. Der vil i projektets kommende faser blive koordineret
spærringer af spor og nødvendig erstatningstransport i samarbejde med
togoperatørerne på strækningen.
Trafikal påvirkning af biltrafikken
I forbindelse med hastighedsopgraderingen vil der kun være mindre
anlægsarbejder, som påvirker vejtrafikken.
Beslutningsgrundlag
Påvirkninger fra projektet
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Offentlig høring
Banedanmark gennemfører i øjeblikket en VVM-undersøgelse (Vurdering af
Virkninger på Miljøet), omhandlende
Elektrificering og Hastighedsopgradering,
på strækningen fra Fredericia til Aarhus.
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark gennemført en
idéfasehøring med offentlighedens inddragelse i perioden 18. september til
den 30. oktober 2015. De indkomne 23 høringssvar i idéfasehøringen blev
brugt til at forbedre VVM-undersøgelsen.
Banedanmark har udarbejdet en VVM-redegørelse med tilhørende fagnotater,
og afholder pt. en afsluttende offentlig høring i perioden frem til 2. juli 2017. I
den offentlige høring er planlagt borgermøder på strækningen.
På baggrund af de indkomne høringssvar vil hastighedsopgraderingen af
strækningen fra Fredericia-Aarhus blive tilpasset hvis det forbedrer og kan
gennemføres inden for de tekniske, økonomiske og miljømæssige rammer.
Beslutningsgrundlag
Offentlig høring
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1760182_0020.png
Det videre forløb
Banedanmark planlægger mange anlægsarbejder på den centrale
jernbanestrækning mellem Fredericia og Aarhus. Der planlægges således
både ibrugtagning af nyt signalsystem, elektrificering og
hastighedsopgradering, ligesom der forberedes nye baner over Vejle Fjord og
på strækningen Hovedgård
Hasselager. Alle disse anlægsarbejder skal
koordineres og gennemføres ”i den rigtige rækkefølge” for at undgå spildte
investeringer og få gavn af investeringerne så hurtigt som muligt.
Såfremt det bliver besluttet at gennemføre den undersøgte
hastighedsopgradering af strækningen i 2020, vil disse arbejder blive
koordineret med arbejderne i forbindelse med forberedelse af elektrificering
og sporfornyelse af strækningen. Ved at koordinere disse arbejder kan
nødvendige sporspærringer udnyttes bedst muligt. På nuværende tidspunkt
vurderes der at være en mulig besparelse på i størrelsesorden 30 mio. kr.
De bærende hensyn i Banedanmarks overordnede planlægning er, at alt
sporrelateret arbejde så vidt muligt udføres før udrulningen af det nye
signalsystem på den pågældende strækning. Herefter implementeres det nye
signalsystem før opsætning af nyt kørestrømssystem, da det ellers vil være
nødvendigt at immunisere de eksisterende sikringsanlæg.
sporarbejde
signalsystem
kørestrømssystem
For den mest optimale gennemførelse af arbejdet, skal de stor arbejder helst forgå i en bestemt
rækkefølge.
For at kunne udføre hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Aarhus i
2020, er der behov for en politisk beslutning om dette delprojekt senest i juni
2017, hvor der også skal frigives midler til videre projektering. Anlægslov for
projektet forventes i givet fald fremsat i foråret 2018.
Det skal bemærkes, at der ved en udførelse i 2020 vil være tale om en meget
stor samtidig produktion på strækningen, idet der også gennemføres
nødvendig sporfornyelse samt forberedende arbejder til elektrificering
(opsætning af master mv.). Det medfører reelle risici for forsinkelse og
fordyrelse af alle de igangværende arbejder på strækningen.
Det kan derfor overvejes at udskyde udførelsen til efter udrulning af
Banedanmarks Signalprogram. En udførelse i 2024 eller senere vil også give
mulighed for samtidig beslutning om hastighedsopgradering og anlæg af nye
baner mellem Hovedgård og Aarhus og over Vejle Fjord.
Beslutningsgrundlag
Det videre forløb
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Beslutningsgrundlag for hastigheds-opgradering på strækningen Fredericia-Aarhus (Togfonden fase 1), fra transport-, bygnings- og boligministeren
En udførsel i 2024 vil betyde, at mulige koordinationsgevinster med
fornyelsesprojektet og de forberedende arbejder til elektrificering tabes,
ligesom der vil være ekstraomkostninger til tilpasning af det nye signalsystem
til hastighedsopgraderingen og flytning af el-master. Ekstraomkostningen ift.
den i dette beslutningsgrundlag anførte totaludgift anslås til i
størrelsesordenen 50 mio. kr.
Beslutningsgrundlag
Det videre forløb
21