1
FORETRÆDE TIRSDAG D.23. MAJ 2017 KL. 15.45
I foretrædet vi gerne tale om beboerdemokrati, rationel drift, effektivisering og det
manglende vedligehold af de særligt bevaringsværdige huse på Bellahøj og
konsekvenserne af dette.
Erfaringerne fra Bellahøj l og ll, SAB
Mine erfaringer og min viden er baseret på det indblik, jeg har fået gennem de seneste fire
år som formand for afdelingsbestyrelsen i Bellahøj l og ll, SAB.
I vores del af den store bebyggelse, Bellahøj l og ll, SAB, med 487 husstande fordelt på 10
punkthuse (Bellahøj-bebyggelsen har i alt 1300 husstande fordelt på SAB, fsb, AAB og
AKB), er der bekymring for, hvad der kan ske med husene ved en kommende renovering.
Ved renoveringen 1994
–
1996 blev beboerne i Bellahøj l og ll lovet, at der ikke skulle
komme flere renoveringer i de daværende beboeres levetid. Renoveringen varede tre år.
Husene var pakket ind i plast og stilladser.
Det var en dyr renovering, som vi stadigvæk afdrager på. Den påtænkte nye renovering af
Bellahøj l og ll vil koste omkring 1/2 mia. kr. svarende til næsten én million kr. pr. lejemål.
For beboerne var det vanskeligt at forstå behovet for denne renovering, der allerede er
begyndt planlagt omkring ti år efter den sidste store renovering i 90´erne.
Argumenterne for renoveringen er bekymrende. Der tales om klimaskærm og
enegibesparelser, svarende til et gennemsnit på 300 kr. pr. lejlighed, som bruger ca. 900
kr. månedligt til varme.
Husene er ikke blevet ordentligt vedligeholdt siden sidste renovering. Det ser ud til at
boligselskaberne har den holdning, at man renoverer, derefter nedslider man - og så
renoverer man påny, som der nu gøres klar til igen efter mange års dårligt vedligehold.
I Bellahøj l og ll har beboerne måttet kæmpe for at få indsigt i de tekniske undersøgelser
og tilstandsrapporter over husene. Boligselskabet SAB og administrationsselskabet KAB
forsøgte at holde rapporterne tilbage. De blev først gjort tilgængelige for beboerne, da
lokalavisen skrev om det i 2013.
Da vi fik adgang til materialet, viste det sig at være to år gammelt. Vi kunne ikke få
rapporterne udleveret, men måtte læse dem under overvågning af ejendomspersonalet en
halv time om dagen i kontorets åbningstider. Vi måtte ikke fotokopiere eller fotografere
dem, men gerne håndafskrive. Det var besluttet af administrationsselskabet KAB og
boligselskabet SAB.
Københavns kommune oplyste, at beboerne der skal leve under og betale renoveringen
ikke har ret til at få de tilstandsrapporter og andre undersøgelser, som vi har betalt som
beboere, der ligger til grund for en renovering, fordi KAB er et privat selskab.