Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 324
Offentligt
1758214_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0002.png
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Sammenfatning
Hastigheden på strækningen mellem Hobro og Aalborg er i dag maksimalt 120
km/t, hvilket er blandt de laveste strækningshastigheder på dobbeltsporede
jernbanestrækninger i Danmark.
Strækningen betjenes i dag af IC-, lyn- og regionaltog.
Såfremt der gennemføres en hastighedsopgradering af banen mellem Hobro
og Aalborg til 160 km/t, kan IC- og lyntog opnå en rejsetidsbesparelse på ca.
6 minutter.
Dette vil gavne de omtrent 2,3 mio. passagerer der årligt rejser med IC- og
lyntog.
Hastighedsopgraderingen vil være samfundsøkonomisk rentabel med en
intern forrentning på 13 %.
Opgraderingen kan gennemføres i 2020, for et anlægsoverslag på 167,6 mio.
kr. (PL17), inkl. et korrektionstillæg på 30 % jf. principperne i Ny
Anlægsbudgettering på fase 2 niveau. Det kan oplyses, at der ikke er
foretaget en ekstern kvalitetssikring, idet projektet ligger under grænsen
herfor på end 250 mio. kr.
En væsentlig forudsætning for anlægsoverslaget er, at hastigheds-
opgraderingen gennemføres i 2020 samtidigt med en større fornyelse på
strækningen, da der er indregnet synergieffekter af de to projekters samtidige
udførelse i anlægsoverslaget for hastighedsopgraderingen.
En hastighedsopgradering på strækningen har været undersøgt i flere
omgange. En væsentlig hindring for opgraderinger har hidtil været et forældet
signalsystem.
Med udrulning af Signalprogrammet på strækningen er der mulighed for en
højere hastighed, hvilket dog kræver en række tilpasninger af banen. Udover
de nye signaler forudsætter opgraderingen således tilpasning af spor,
dæmninger og broer.
Dette beslutningsgrundlag omfatter de resterende banearbejder til en
hastighedsopgradering til 160 km/t. Arbejderne udgøres af:
Tilpasning af sporets geometri til højere hastigheder
Tilpasning/udvidelse af dæmninger i kurver
Udskiftning/forstærkning og tilpasning af broer.
Miljøkonsekvenserne af hastighedsopgraderingen er i stor udstrækning belyst
ved en supplerende VVM redegørelse til 200 km/t, som blev gennemført i
2015, og som er et projekt der efterfølgende er sat i bero pga. udsigten til en
markant fordyrelse af anlægsoverslaget.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Tilbage er en hastighedsopgradering til 160 km/t, hvor det anlægsmæssige
omfang ikke lige så omfattende, og dermed er de miljømæssige konsekvenser
tilsvarende mindre. Hastighedsopgraderingen til 160 km/t medfører kun
begrænsede arealindgreb, samt støjbelastning af 95 boliger. Disse vil blive
tilbud tilskud til støjisolering af Banedanmark.
Hastighedsopgraderingen skal ifølge Banedanmarks Anlægsplan gennemføres
i 2020 samtidig med en sporfornyelse af strækningen. Dette
gennemførelsestidspunkt er mest optimalt, i forhold planlægningen af en
række øvrige projekter i samme geografiske område. Projekterne Ny bane til
Aalborg Lufthavn, Forbedring af kapaciteten i Vendsyssel, Fornyelse Hobro-
Aalborg og Forberedende arbejder til elektrificering Aarhus-Lindholm
gennemføres alle i samme tidsrum. Årsagen til dette er blandt andet at alle
projekterne kræver ændringer i det nye signalsystem, og disse ændringer kan
med stor fordel indarbejdes på samme tid.
Af hensyn til den videre planlægning og projektering af projektet, skal der
tages en politisk beslutning om projektet inden sommerferien
dvs. senest
31. maj 2017
hvis forudsætningerne for koordination af anlægsprojekterne i
Banedanmarks anlægsplan skal overholdes, og som er oversendt til
Folketinget ved årsskiftet 2016/17. Det skyldes, at der ultimo 2017 skal der
foreligge en fastlåst sporgeometri, som skal anvendes til design af
ændringerne i signalsystemet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0005.png
Hastighedsopgradering
Hobro-Aalborg 160 km/t
Indhold
Baggrund og formål
Politisk og bevillingsmæssig baggrund for hastighedsopgradering
Trafikal nytte af opgradering til 160 km/t
Anlægsmæssige ændringer
Miljøforhold
Støj og vibrationer i anlægsfasen
Anlægsøkonomi
Årsager til ændring af anlægsoverslag
Besparelsesmuligheder, risici m.v.
Samfundsøkonomi
Videre proces
Side
6
7
9
10
12
13
15
15
15
17
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0006.png
Baggrund og formål
Strækningen mellem Hobro og Aalborg kan i dag maksimalt befares med en
hastighed på 120 km/t, hvilket er en lav hastighed for en dobbeltsporet
fjernbanestrækning med både IC, lyn og regionaltogstrafik.
Såfremt hastighed skal øges til op mod 160 km/t. forudsætter det, at
strækningen dels bliver udstyret med et nyt signalsystem,
dels ”opgraderes”
med fysiske tilpasninger af spor, dæmninger og broer. Anlægsarbejderne og
de miljømæssige konsekvenser af disse arbejder er beskrevet i dette
beslutningsgrundlag, som sammenfatter de bagvedliggende VVM-
undersøgelser for opgraderingsprojektet.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0007.png
Politisk og bevillingsmæssig baggrund for
hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Aalborg har været undersøgt i
flere omgange, og gennem flere forskellige politiske aftaler.
Hastighedsopgradering fra 120 km/t til 160 km/t (Aftale om en grøn
transportpolitik):
Med aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev der igangsat
en VVM-undersøgelse for en hastighedsopgradering til 160 km/t.
I regi af Infrastrukturfonden er der afsat ca. 240 mio. kr. (2013-pl) til en
opgradering af banestrækningen fra 120 km/t til 160 km/t. Heraf er 170 mio.
kr. afsat til forberedelse af opgraderingsprojektet i form af nedlæggelse af
overkørsler, og ca. 70 mio. kr. til en efterfølgende hastighedsopgradering.
Den første del af projektet
nedlæggelse af overkørsler
er gennemført.
Den anden del af projektet
selve hastighedsopgraderingen til 160 km/t
er
endnu ikke sat i gang. Banedanmark har konsolideret anlægsskønnet, hvilket
har vist en fordyrelse, så udgiften nu forventes at blive ca. 168 mio. kr.
(2017-pl). Der er således en fordyrelse på godt 90 mio. kr. (2017-pl).
Tabel 1
Anlægsudgifter, mio. kr. (2017-pl)
2017
Hobro-Aalborg 160 km/t (indbudgetteret på FFL17)
Hobro-Aalborg 160 km/t, konsolideret anlægsoverslag
(fordyrelse på 90 mio. kr.),*
76,1
5,1
2018
-
11,0
2019
-
27,6
2020
-
117,8
2021
-
6,1
I alt
76,1
167,6
*Der er sket en mindre justering af afløbsprofilen ift. til tidligere skøn.
Fordyrelsen skyldes, at der vurderes behov for væsentligt mere omfattende
arbejder med stabilisering af dæmninger og blødbund, og flere broarbejder på
eksisterende broer. Samtidig forventes øgede omkostninger til at projektere
og dokumentere baneprojektet ift. de sikkerhedsmæssige EU-regler på
området.
Hastighedsopgradering fra 160 km/t til 200 km/t (Togfonden DK)
Som en del af udmøntning af Togfonden DK indgår 114 mio. kr. (2017-pl) til
en hastighedsopgradering fra 160 km/t til 200 km/t.
Den supplerende VVM-undersøgelse af hastighedsopgraderingen til 200 km/t,
som blev gennemført i 2014-2015 viste, at der ville blive tale om et samlet
anlægsoverslag på 300-400 mio. kr.
Fordyrelsen skyldes, at der i lighed med opgraderingen til 160 km/t er tale om
betydeligt flere anlægsarbejder end forventet. De supplerende
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0008.png
anlægsarbejder, der er konstateret for 200 km/t løsningen i den videre
projektering relaterer sig helt overvejende til dæmningsarbejder. Ved en
hastighedsopgradering op til 200 km/t vil dæmningerne således blive påvirket
med dynamiske kræfter, som vil kræve udskiftning eller forstærkning af langt
flere dæmninger end oprindeligt forudsat. På den baggrund er projektet
vedrørende en hastighedsopgradering til 200 km/t sat i bero, hvilket er oplyst
i Anlægsstatus til Folketinget i 2016.
Det følgende er en redegørelse for den trafikale nytte, som
hastighedsopgraderingen til 160 km/t vil være forbundet med, de nødvendige
anlægsarbejder og deres miljøkonsekvenser samt de økonomiske forhold der
knytter sig til opgraderingen. Beslutningsgrundlaget afsluttes med en kort
opridsning for det videre forløb med afsat i Banedanmarks anlægsplan for
mulig gennemførelse af arbejderne.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0009.png
Trafikal nytte af opgradering til 160 km/t
Hastighedsopgraderingen mellem Hobro-Aalborg medfører, at hastigheden på
strækningen, opgraderes fra de nuværende 120 km/t til maksimalt 160 km/t.
Som det fremgår af ovenstående kort, bliver den nye hastighed 160 km/t,
undtagen lige omkring byerne Hobro og Aalborg, hvor lokale forhold ikke
muliggør højere hastigheder. Desuden kan hastigheden i højre spor mellem
Skørping og Støvring kun opgraderes til 150 km/t, mens det venstre spor -
som er anlagt senere
kan opgraderes til 160 km/t.
Hastighedsopgraderingen medfører en rejsetidsbesparelse på ca. 6 minutter
for både Lyntog og Intercitytog. Regionaltog mellem Skørping og Aalborg
forventes ikke at opnå køretidsbesparelser, da der er forholdsvis kort mellem
stationerne.
I en periode frem til det nye signalsystem er udrullet syd for Hobro station
(planlagt til 2023), vil hastigheden på en strækning på 1,6 km, lige nord for
Hobro ikke kunne øges til 150 km/t. Den lidt lavere hastighed betyder, at
togene i denne periode, vil have en rejsetid på ca. et minut længere.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0010.png
Anlægsmæssige ændringer
Hastighedsopgraderingen fra 120 km/t til 160 km/t, kræver at der langs
strækningen mellem Hobro og Aalborg udføres en række fysiske
anlægsarbejder.
Anlægsarbejderne består primært af følgende fysiske og banetekniske
aktiviteter:
Mindre tilpasninger af sporets linjeføring
Udvidelser af dæmninger langs banen
Forstærkning og udskiftning af sporbærende broer
På nedenstående kort er de forskellige typer anlægsarbejder samlet.
De mindre tilpasninger af sporets linjeføring, udføres for at de geometriske
regler for kørsel i banens kurver kan overholdes ved den højere hastighed.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Tilpasningerne består dels i at løfte den yderste skinne i banens kurver, og
dels i at foretage mindre sideværts flytninger af sporet.
Sideflytningerne i dette projekt er generelt små, da det ikke er nødvendigt at
foretage større udretninger af kurverne for at opnå en hastighed på 160 km/t.
Dæmningerne langs banen kan i de fleste tilfælde godt klare den højere
hastighed. En mindre del af dæmningerne skal dog udvides som en del af
hastighedsopgraderingen. Det drejer sig om i alt ca. 2,6 km dæmninger,
fordelt på 13 lokaliteter.
Banens sporbærende broer bliver udsat for en større påvirkning i kurverne
når hastigheden øges. To af broerne skal udskiftes med nye broer, og fem
broer skal forstærkes i fundamentet. Herudover skal der foretages mindre
tilpasninger af 11 andre broer, blandt andet i form af nye rækværker.
Udover de ovenstående arbejder, skal der foretages en omprogrammering af
signalsystemet på strækningen til den nye hastighed. Strækningen Hobro-
Aalborg er en del af Signalprogrammets ”Early Deployment” strækning i
Vestdanmark. Det betyder, at strækningen er den første, hvor leverandøren
udruller det nye system, hvorefter der følger en periode hvor systemets
robusthed evalueres. I denne periode er det vigtigt, at der ikke sker
ændringer i banens infrastruktur. Derfor kan omprogrammeringen af
signalsystemet først ske efter denne evalueringsperiode er overstået.
Anlægsarbejderne til hastighedsopgraderingen skal udføres samtidig med et
større fornyelsesprojekt på samme strækning i 2020. Dermed opnås en række
synergieffekter, idet man i stor udstrækning kan anvende den samme
entreprenør til begge arbejder. Samtidig bliver banens passagerer kun
forstyrret én gang, i stedet for ad flere omgange, hvis projekterne blev udført
separat.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Miljøforhold
Hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Aalborg har været undersøgt og
miljøvurderet i flere omgange.
I 2012 blev gennemført en VVM undersøgelse fra 120 km/t til 160 km/t, som
primært belyste konsekvenserne ved at nedlægge overkørslerne.
I 2015 blev gennemført en supplerende VVM undersøgelse fra 160 km/t til
200 km/t. Generelt viste den supplerende VVM undersøgelse, at
hastighedsopgraderingen kun medfører små påvirkninger når banen står
færdig, og det er vurderet at der ikke er væsentlige negative konsekvenser
for miljøet. Det skyldes især, at de fleste ændringer sker inden for banens
eget areal. Der blev gennemført en skriftlig offentlig høring, hvor der i
høringsperioden indkom i alt 5 høringssvar.
De væsentligste konsekvenser af denne supplerende VVM undersøgelse til
200 km/t var som følger:
På steder hvor dæmningerne udvides, kræves inddragelse af
permanente arealer.
Disse arealer indeholder i nogle tilfælde fredskov eller arealer
beskyttet af Naturbeskyttelseslovens § 3.
Der arbejdes i Natura 2000-området i Rold Skov, men de berørte
arealer er ikke en del af de arealer som er særligt beskyttede.
Hastighedsopgraderingen medfører et øget antal støjbelastede boliger
som tilbydes facadeisolering, men medfører ikke væsentlige øgede
vibrationer.
I anlægsfasen inddrages yderligere midlertidige arealer til
arbejdspladser, som i nogle tilfælde indeholder fredskov eller
beskyttede naturområder.
Det er vurderet at projektet hverken midlertidigt eller permanent, vil
påvirke arealer med habitatnaturtyper negativt.
De steder hvor der inddrages fredskov eller § 3 naturområder, er
påregnet at opføre erstatningsnatur på dobbelt så stort areal som
inddrages midlertidigt eller permanent.
Efter den supplerende VVM undersøgelse i 2015, er projektets
ambitionsniveau ændret til 160 km/t. Konsekvenserne af en
hastighedsopgradering til denne hastighed er indeholdt i de to VVM
undersøgelser. Den supplerende VVM undersøgelse fra 2015, indeholder dog
væsentlig flere arealer, end hvad der er behov for til 160 km/t. Ligeledes er
de øvrige gener generelt også mindre.
Hastighedsopgraderingen til 160 km/t indeholder ingen arbejder i Natura
2000-området i Rold Skov, udover forstærkning af en sporbærende bro.
Anlægsarbejderne til en hastighedsopgradering til 160 km/t, medfører at der
langs hele strækningen skal inddrages et permanent areal på 3.280 m², og et
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0013.png
areal på 78.500 m² midlertidigt i anlægsperioden. En del af disse arealer som
påvirkes er udlagt som § 3 naturområder. Dette gælder 160 m² af de
permanente arealer, og 6.490 m² midlertidigt areal. Indenfor Banedanmarks
arealer påvirkes 9.500 m² fredskovsareal permanent, og der er ingen
midlertidige påvirkninger af områder med fredskov.
Den højere hastighed på banen medfører at 95 ejendomme langs med banen,
skal have et tilbud om tilskud til facadeisolering. Hastighedsopgraderingen
medfører
ikke
øgede vibrationer langs banen, da godstogene medfører et
større vibrationsniveau end passagertogene, og godstogenes hastighed ikke
ændres.
Hastighedsopgraderingen til 160 km/t vil berøre enkelte arealer som ikke var
med i den supplerende VVM undersøgelse til 200 km/t. Dette skyldes at der
på dæmningsområdet er nye banenormer under udarbejdelse, og der
igennem projektets levetid er sket en udvikling i forhold til tolkninger af
banenormerne. I den supplerende VVM til 200 km/t, var inkluderet et beløb til
udbedring af blødbund langs dæmninger, men de enkelte dæmninger kunne
på det tidspunkt ikke udpeges. I forbindelse med konkretiseringen af
anlægsoverslaget for en opgradering til 160 km/t, blev udviklet en ny metode
som kunne udpege disse dæmninger.
De nye arealer i hastighedsopgraderingen til 160 km/t, som ikke var med i
den supplerende VVM undersøgelse, skal benyttes til de ovennævnte
dæmningsudvidelser. Det drejer sig i den forbindelse om midlertidige og
permanente arealer. Der er tale om i alt 0,9 km dæmningsudvidelse (ud af en
samlet længde på 2,6 km), fordelt på fem lokaliteter (ud af i alt 13 lokaliteter)
a 55-300 meter. Der er gennemført en screening af disse arealer, hvad angår
konsekvens for den berørte natur. To af disse lokaliteter indeholder § 3 natur,
hvor der opføres ny erstatningsnatur på et dobbelt så stort areal som det
areal der påvirkes.
Støj og vibrationer i anlægsfasen
Når hastighedsopgraderingen skal udføres, vil der i anlægsperioden være et
øget omfang af støj og vibrationer. En del af arbejderne vil overskride de
vejledende grænseværdier for støj og vibrationer. Inden arbejdet opstartes vil
naboerne blive orienteret af Banedanmark om generne og tidsplanen for
arbejderne.
Anlægsarbejderne omfatter dels arbejder lige omkring selve sporet, og dels
arbejder med dæmninger og broer langs med sporet. Arbejderne i sporet
omhandler håndtering af skinner, sveller og ballast, og kan sammenlignes
med traditionelle sporarbejder.
Ved arbejder med dæmninger, etableres midlertidige arbejdsveje til de
enkelte lokaliteter, som fjernes igen når arbejdet er udført. På disse
arbejdsveje vil der foregå kørsel med arbejdskøretøjer som primært kører
jord til og fra dæmningerne.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Arbejderne ved broerne kan være årsag til støj og vibrationer, da de blandt
andet omfatter nedbrydning af beton. Ligeledes kan arbejderne medføre
periodevis spærring af den vej som føres under banen, selvom det tilstræbes
at holde veje åbne i videst muligt omfang.
Som det fremgår af kortet med de fysiske anlægsarbejder, er arbejderne
fordelt ud over hele strækningen. Det betyder, at der ikke vil være et øget
omfang af støj og vibrationer langs
hele
strækningen, men at generne vil
forekomme i begrænsede områder, i forholdsvis begrænsede perioder.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0015.png
Anlægsøkonomi
Banedanmark har udarbejdet et anlægsoverslag for hastighedsopgraderingen
til 160 km/t jf. principperne i Ny Anlægsbudgettering.
Det samlede anlægsoverslag er på 167,6 mio. kr. (PL17), inklusiv et
korrektionstillæg på 30 %, som kræves ved fase 2 niveau i Ny
Anlægsbudgettering.
Årsager til ændring af anlægsoverslag
Anlægsoverslaget for 160 km/t-projektet på 167,60 mio. kr. ligger markant
over de 76,1 mio. kr. (74,3 mio. i 2012 priser), som blev estimeret i 2012.
Resultatet skal især findes i at omfanget af broer og dæmninger som skal
ombygges, er steget i sammenligning med det tidligere anlægsoverslag.
Omfanget af broer og dæmninger, der skal ombygges er gransket ud fra en
samlet sikkerhedsmæssig vurdering med afsæt i de gældende banenormer.
Der er i princippet tale om de samme normer som var gældende i 2012, men
Banedanmarks fortolkning af bestemmelserne er ændret som følge af øget
viden om sikkerhed i dæmningerne.
Resultatet er væsentligt mere omfattende arbejder med stabilisering af
dæmninger og blødbund og flere broarbejder end antaget i 2012. Samtidig
forventes øgede omkostninger til at projektere, og dokumentere
baneprojektet (CSM-proces og NOBO
1
). Endelig er der med afsæt i erfaringer
fra andre gennemførte projekter, der er undersøgt på samme niveau som
opgraderingsprojektet, indregnet større omkostninger til
efterkalkulationsbidrag end tidligere. Dette gør samlet set anlægsøkonomien
for 160 km/t-projektet langt mere robust.
Besparelsesmuligheder, risici m.v.
Der er i forbindelse med projektet ikke identificeret yderligere muligheder for
besparelser. Den eneste mulighed for at opnå større besparelser, er at sænke
ambitionsniveauet i forhold til rejsetidsbesparelser yderligere, og evt. kun
opgradere dele af strækningen mellem Hobro-Aalborg til 160 km/t. Det vil
naturligvis nedjustere rejsetidsgevinsten til mindre end 6 minutter.
I projektet har der på grund af et begrænset VVM-undersøgelsesbudget, ikke
været mulighed for at foretage geotekniske boringer og andre tekniske
forundersøgelser. Derfor er de dele af anlægsoverslaget, der vedrører
1
CSM: Common Safety Methods er processen for projektets
sikkerhedsgodkendelse. NOBO: Notified Body attesterer at EU-regler er
overholdt.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
dæmninger og i et vist omfang broer, baseret på allerede tilgængelige data
samt en række antagelser.
Det kan oplyses, at der tilknyttet en usikkerhed til den del af
anlægsoverslaget, der vedrører omkostninger til indpasning af opgraderingen
i Signalprogrammet. Usikkerheden skyldes at der endnu ikke findes erfaringer
med
ændring
af det nye signalsystem, og dermed ingen erfaringsbaserede
priser. Indtil videre er budgetteret med et estimat på ca. 6 mio. kr. for
ændringerne (inkl. tværgående omkostninger, uden korrektionstillæg). I 2017
indhentes tilbud fra Signalprogrammets leverandør om indpasning af
opgraderingen samt øvrige baneprojekter i Nordjylland, hvorved der skabes
større klarhed om denne del af anlægsoverslaget.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1758214_0017.png
Samfundsøkonomi
Resultatet af den samfundsøkonomiske evaluering fremgår af nedenstående
tabel.
Nettonutidsværdi i 2017
(mio. kr., 2017-priser)
Anlægsomkostninger inkl. restværdi
Drift og vedligehold, tog
Tidsgevinster, tog
Gener i anlægsperioden, tog
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
Samlet resultat
Intern rente
-169
179
562
-36
-4
69
615
13,0 %
Den samfundsøkonomiske evaluering er bl.a. en afvejning af de positive
effekter af den kortere rejsetid, sammenholdt med de negative effekter som
anlægsoverslaget medfører. De positive effekter af den kortere rejsetid,
udgøres af tidsgevinster for de rejsende. Hertil kommer sparede
togdriftsomkostninger som følge af at materiel og personale kan anvendes
mere effektivt når køretiden afkortes.
De benyttede passagertal er fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens (TBST)
seneste prognose for 2030
2
, hvor Timemodellen indgår som en forudsætning.
Her er den årlige snitbelastning 2,4 mio. rejser mellem Hobro og Skørping og
2,0 mio. rejser mellem Skørping og Aalborg. Det er forudsat en fordeling af de
rejsende på 60 % i lyntog, 30 % i IC tog og 10 % i regionaltog. Passagerer i
Lyn- og Intercitytog opnår en rejsetidsgevinst på ca. 6 minutter pr. retning,
mens passagerer i regionaltog ikke opnår nogen gevinst.
Anlægsomkostningerne er i beregningerne antaget fordelt med 4 % i 2017, 9
% i 2018, 12 % i 2019 og 75 % i 2020. Dette stemmer ikke helt overens med
den angivne fordeling i tabel 1, men har kun marginal betydning i forhold til
det samlede samfundsøkonomiske resultat.
Resultatet viser, at hastighedsopgraderingen giver en samfundsøkonomisk
forrentning på 13,0 %, og en nettonutidsværdi på 615 mio. kr. Investeringen
er dermed samfundsøkonomisk rentabel, idet at projekter med en intern
forrentning over 4 % anses for at være samfundsøkonomisk rentable.
Beregningerne er udelukkende gennemført på baggrund af antallet rejser i
prognosen (jf. prognosen for 2030). Prognosen forudsætter en Timemodel
2
Version 16 revideret den 23. november 2016. DSB prognose inkl.
Timemodel vest for Odense.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
vest for Odense, og dermed også mellem Aarhus og Aalborg. Dermed indgår
nye rejser som følge af en hastighedsopgradering mellem Hobro og Aalborg
allerede i prognosen. Beregningerne indeholder derfor ikke et trafikspring som
følge af hastighedsopgraderingen.
For sammenligningens skyld er der også gennemført en beregning, hvor den
oprindelige prognose fra Togfonden er fastholdt. Denne beregning er nyttig,
hvis opgraderingen skal sammenlignes med andre Togfondsprojekter, hvor de
oprindelige prognoseforudsætninger er fastholdt. Med denne forudsætning
giver hastighedsopgraderingen en forretning på 15,2 % og en
nettonutidsværdi på 807 mio. kr.
Den samfundsøkonomiske evaluering følger den metode, som er anført i
Transportministeriets ”Manual for samfundsøkonomisk analyse” fra 2015. Den
er udført i beregningsværktøjet TERESA version 4.04.
På standardiseret vis indgår afledte beregninger af afgifts- og
arbejdsudbudskonsekvenser efter retningslinjer fra Finansministeriet. Således
har overflytning af biltrafik negative afgiftskonsekvenser. Arbejdsudbud
påvirkes på den ene side negativt af skattefinansierede udgifter, men på den
anden side positivt af tidsgevinster for pendlere og erhvervsrejser.
Der indgår også standardiserede beregninger af afledt fremkommelighed for
vejtrafik, trafiksikkerhed, støj, luftforurening og klimapåvirkning, som
påvirkes positivt ved overflytning af biltrafik.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 324: Beslutningsgrundlag fra Banedanmark for det oprindelige 160 km/t-projekt på Hobro-Aalborg strækningen (Togfondens fase 1 projekter, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Videre proces
Hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Aalborg er planlagt gennemført i
2020, som en del at sporfornyelsen på strækningen, og samtidigt med
projekterne Ny bane til Aalborg Lufthavn og Kapacitetsudvidelse i Vendsyssel.
Gennemførelsen af de fire projekter kræver at der foretages ændringer i det
nye signalsystem, som er ved at blive installeret på strækningen, som en del
af Early Deployment i Vestdanmark. Ændringerne i signalsystemet kræver god
tid til design, programmering, validering og godkendelse af ændringerne,
hvorfor der grundlaget for ændringerne også skal foreligge i god tid. Dette
indebærer at der 2�½ år før ændringerne skal udføres, skal foreligge et fastlåst
sporlayout.
Det endelige sporlayout for strækningen Hobro-Aalborg skal således være
fastlagt ultimo 2017. Arbejdet med at fastlægge et sporlayout for
hastighedsopgraderingen er allerede påbegyndt, idet der er frigivet 5 mio. kr.
i 2017 til at foretage nødvendige forundersøgelser og fastlægge sporlayoutet.
Af hensyn til planlægningen af aktiviteter frem imod den endelige
fastlæggelse af sporlayoutet ved udgangen af 2017, kræves en politisk
beslutning om gennemførelsen af hastighedsopgraderingen senest den 31.
maj 2017. En senere beslutning vil medføre at det bliver meget vanskeligt at
fastlægge sporlayoutet inkl. hastighedsopgraderingen inden udgangen af
2017, og dermed at få hastighedsopgraderingen gennemført samtidig med de
øvrige projekter i 2020.
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 160 km/t
Beslutningsgrundlag
19