Luftfarten og udkanten – hvilken vej skal vi flyve?
Status efter konference om luftfartstrategi i internationalt, regionalt og lokalt perspektiv
Til orientering af medlemmer af Transportudvalget, Færøudvalget og Grønlandsudvalget
Mandag 27. marts havde Medlem af Folketinget Magni Arge arrangeret en konference om luftfartstrategi i
international, regionalt og lokalt perspektiv. En række profiler i europæisk, dansk, færøsk, islandsk og
grønlandsk luftfart kom med deres bud på, hvilke udfordringer luftfarten står over for i den nærmeste
fremtid og på længere sigt. De kom også med mulige løsningsmodeller for, hvordan vi kan fremtidssikre
luftfart som en integreret del af infrastrukturen, både indenrigs og udenrigs, som livline for yderområder
med store afstande til forsyninger og vigtige velfærdstjenester og som en vigtig vækstdriver og skaber af
arbejdspladser både lokalt, regionalt og international.
Status er at luftfarten i Danmark, på Færøerne og i Grønland er udfordret. Udefra er billetpriserne under
pres fra de store internationale lavprisselskaber. Indefra er luftfartsselskaberne presset på lønninger og høje
afgifter. En yderst ufleksibel mekanikeruddannelse og høje omkostninger til pilotuddannelsen medfører
derudover mangelfuld tilgang af kvalificeret luftfartspersonel. Oveni det kommer udfordringer med
en ”One-
rule-fits-all”
tilgang til
luftfartsreglementet, som ikke altid passer til omstændighederne i fx Grønland og på
Færøerne.
Med baggrund i disse udfordringer og bidragene fra konferencen har vi derfor udarbejdet følgende
rekommandationer:
En ny dansk luftfartsstrategi må inddrage regionale perspektiver og tage højde for omstændigheder
af særlig betydning for Færøerne og Grønland. Politiske beslutningstagere må blive bedre til at forstå
og inkorporere de lokale perspektiver i lovgivnings- og strategiarbejdet for luftfart.
Luftfartsindustrien er tæt tilknyttet til en lang række andre industrier. Mange underleverandører er
direkte tilknyttet til lufthavnene, og der hvor lufthavne er placeret, oplever omkringliggende
virksomheder stor vækst. Omkring 84.000 jobs er direkte tilknyttet de fem største lufthavne i
Danmark, halvdelen uden for København. En rapport (begået af Copenhagen Economics i
samarbejde med Tjóðveldi) om luftartens økonomiske fodaftryk på Færøerne viser, at luftfarten
understøtter samlet set 465 jobs og 2,6% af Færøernes BNP, hvilket gør det til et væsentligt
økonomisk bidrag. I Grønland er bidraget sandsynligvis større. En samlet luftfartsstrategi, som også
inddrager disse regionale og lokale perspektiver og tager højde for luftfartens betydning for det
omkringliggende erhvervsliv, kan være med til at sikre at luftfartens bidrag til økonomisk vækst
maksimeres.
Velfungerende infrastruktur i Arktis er en forudsætning for samfundets opretholdelse og udvikling.
Men lovgivningen rammer ofte skævt ift. udkantsbehov. Et eksempel er at
EU-forordning 261
rammer uforholdsmæssigt hårdt ved aflysninger i Grønland og på Færøerne. Et andet eksempel er
tekniske lovkrav om belysning, keglehøjde og udstyr, som passer til et urbant miljø, men ikke til det
arktiske. Luftfartslovgivning fra EU bør derfor i langt højere grad tage højde for de meget anderledes
og mere krævende forhold i Nordatlanten og Arktis.
Fleksibilitet er altafgørende i luftfartsindustrien. Men lønningerne er høje og bliver holdt oppe af et
højt dansk skattetryk på medarbejderne, hvilket betyder at dansk luftfart er ikke konkurrencedygtig i
forhold til lavprisselskaberne. Transportminister Ole Birch Olesens initiativ om at sætte klare regler
for angivelse af besætningers geografiske ansættelsessted og skattepligt, samt udvikling af
paneuropæiske tilsyn kan sikre en større gennemsigtighed og klarere fælles regler. En anden
rekommandation fra konferencen var at undersøge mulighederne for at oprette et lignende løn- og
1