Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 32
Offentligt
Indlæg ved deputation torsdag d. 13/10/2016 fra pendlergrupperne i Viby,Borup og Hedehusene
På vegne af de mange tusinde pendlere fra de tre byer Hedehusene, Borup og Viby vil vi gerne sige tak fordi
vi må få foretræde for Trafikudvalget og fremlægge pendlernes synspunkter og daglige udfordringer. I vores
indlæg vil vi blot referere til stationerne.
De tre stationer betjenes af det såkaldte Ringsted-system, der gennem de seneste årtier har været under
hårdt pres og siden år 2000, har pendlerne oplevet en markant nedgang i antallet af togafgange, både i
myldretiden og hen over dagen.
Befolkningstallene er dog grundet gode vilkår for familier samt et stærkt erhvervsliv fortsat vokset, og i alle
3 kommuner Roskilde, Høje Taastrup og Køge er der planer om yderligere vækst.
I Hedehusene er det første spadestik til den helt nye bydel ”Nærheden” netop taget. Mange nye tilflyttere
vil være afhængig af togbanen, fuldstændig som i Viby, hvor der i den nyeste lokalplan investeres massivt i
700 nye boliger på Skousbogrunden, der ligger få hundrede meter fra stationen, og i Borup er
befolkningstallet steget 46% siden 2006. Det er en af de to hurtigst voksende stationsbyer på
landsplan. Der flytter stadig nye borgere til de 3 byer og derfor er det bydende nødvendigt, at vi fortsat kan
tilbyde en velfungerende togforbindelse til og fra København og Ringsted.
Stationsbyerne har gennem årtier været pendlerbyer og pendlere har ingen politisk farve, de tilhører ikke
en bestemt fløj. Det er Saíd, der er IT ingeniør og Pia, der arbejder i receptionen, som skal med toget til
København, for at passe deres arbejde. Det er Monika, der skal åbne vuggestue i Valby og det er den
studerende, der skal møde på skolen og er afhængig af, at kunne være fremme til en bestemt tid, ligesom
lokoføren Kim, har brug for at kunne tage toget til Høje Taastrup for at kunne betjene de mange tusinde
pendlere.
I dag er desværre sådan, at Kim må køre i sin egen bil ind til Høje Taastrup, da morgentoget ikke længere
stopper på de små og mellemstore stationer. Og Kim er ikke den eneste, der har oplevet problemer.
Årsagen til at vi i pendlerklubberne har kæmpet denne sag i nu over et år, skyldes primært indførslen af
regeringens nye Trafikkontrakt og hermed DSBs nye K16.
Køreplanen resulterede i nedskæringer på 25-30% i myldretiden på de tre stationer, svarende til 8 færre
daglige stop.
Vi formodede, at hensigten med den nye trafikkontrakt var at øge servicegraden og få flere tilfredse
kunder, men for os har Trafikkontrakten med indførelse af nye minimumskrav, resulteret i en forværret
service, færre tog i myldretiden, ingen direkte tog til Valby og flere forsinkelser og aflysninger. Her ud over
var vores kompensationsstop ved aflysninger helt forsvundet.
Det har været et politisk valg, at DSB skal overholde kontrakten med et mål på 81,8% for rettidighed,
uanset at det blev på bekostning af de mange pendlere, der ellers dagligt trofast tager toget.
Faktum har været, at pendlerkunderne har oplevet et regulært sammenbrud på vores stationer med en
servicegrad ned på 61% i maj 16, men i myldretiden helt ned til 49%, hvor hvert andet tog var forsinket og
for nuværende ligger rettidigheden på 75% over døgnet, men er desværre fortsat markant lavere i
myldretiden.
Mange mennesker, der møder tidligt har trods samfundsudviklingens 24/7 arbejde, stadig faste mødetider.
Det kan være sygeplejersken, der skal afløse på en vagt eller buschaufføren, der skal møde på arbejde og
overholde en køreplan. Hvor de før måske kunne tage morgentoget 5.30 for at komme i gang med dagens
arbejde, er de nu nødt til at tage af sted allerede klokken 5.00 og hermed spilde en halv time og gå glip af,
at sige godmorgen til børnene.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 32: Materiale fra foretræde d. 13/10-16 om togbetjeningen i Borup, Viby og Hedehusene, fra Pendlerklub Hedehusene og Borup-Viby Pendlerklub
1679742_0002.png
Indlæg ved deputation torsdag d. 13/10/2016 fra pendlergrupperne i Viby,Borup og Hedehusene
Vi har i Viby og Borup haft 3 tog i den største myldretid mellem 7.00 og 8.00. Det er nu skåret ned til 2 tog,
hvilket skaber stor trængsel, manglende siddepladser og nogle gange, er der passagerer, der efterlades på
perronen pga. pladsmangel. De må så vente yderligere en halv time og komme for sent på arbejde eller
arbejde længere.
Når folk skal hjem fra arbejde, slutter halvtimesdriften fra KBH til Viby og Borup allerede 17.46, hvilket
konkret betyder, at forsinkes kundemødet 5 minutter, så er der knap en times ventetid på Hovedbanen før
man er hjemme hos familien. Det volder kvaler og stresser mange menneskers hverdag, som fx den frivillige
fodboldtræner, der må brænde drengene af.
Sidste tog hjem fra Kbh kører på hverdage allerede ved midnat, så er man hjemme kl. halv et. Alternativet
er, at man tager en dyr taxa eller venter udenfor i knap 5 timer. Det volder igen kvaler for de pendlere, der
er ansat i servicebranchen, på restauranter og i lufthavnen. Ligesom det gør for den almindelige borgere,
der blot gerne vil til en koncert eller til et andet socialt arrangement, hvor man ønsker at lade bilen stå
hjemme.I week-enden er muligheden for dette blevet endnu værre.
Og så har vi slet ikke nævnt alle de unge mennesker, der dagligt oplever at blive noteret for fravær, når de
igen
ikke er nået rettidigt frem til gymnasiet, praktikpladsen eller andre former for uddannelse. En del af de
utilfredse pendlere har desværre valgt, at investere i en ekstra bil.
Den mulighed har de unge ikke og en del borgere har heller ikke råd til denne luksus eller ønsker at bruge
timevis på at hænge i kø på motorvejen.
Nu har vi talt meget om retning mod København, da dette er primær transportvej, men vilkårene for vore
pendlere, der tager i modsat retning mod Ringsted er også blevet væsentligt forringet. Mange opgiver idag
helt at vælge toget til, selvom de arbejder i Ringsted, 2 stop fra Viby, da der ofte kun er et tog i timen og
virkelig dårlig service på denne strækning.
Konklusionen er, at fremkommeligheden er vanskeliggjort for den enkelte borger. Det er kun blevet
sværere at benytte offentlig transport, hvis man bor i Viby, Borup eller Hedehusene i takt med, at byerne
udvides og kommunerne kæmper for at tiltrække nye skatteborgere.
Ingen er tjent med den nuværende ringe service, hverken pendleren, virksomhedsejeren, kommunen eller
samfundet som helhed.
Derfor vil vi på de mange tusinde pendleres vegne indtrængende anmode om, at I genovervejer
trafikkontraktens udformning og tager højde for, at vores klare ønske og behov er,
At der er halvtimes drift fra kl 5 morgen til 21 aften samt i myldretiden indsat ekstratoge, så der
her er 20.min. drift.
At der mellem 21 aften og 5 morgen er timedrift
At der genindføres kompensationsstop ved aflysninger i begge retninger, så ikke pendlere
efterlades på perronen.
En forudsætning for dette er selvfølgelig, at der er funktionelt materiel til rådighed, gerne så mange tog, at
der OGSÅ er siddepladser til alle.
Vores bøn til jer politikere er, GIV os vores tog tilbage, vi har KUN oplevet stor imødekommenhed fra DSB,
og vi er sikre på, at DSB og Banedanmark både vil og kan levere en bedre service, hvis deres rammevilkår
forbedres.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 32: Materiale fra foretræde d. 13/10-16 om togbetjeningen i Borup, Viby og Hedehusene, fra Pendlerklub Hedehusene og Borup-Viby Pendlerklub
Indlæg ved deputation torsdag d. 13/10/2016 fra pendlergrupperne i Viby,Borup og Hedehusene
Vi er mange, der gerne vil bidrage til et stærkt Danmark, så lad os Nu IGEN få lov til at tage med toget, så vi
kan komme på arbejde til tiden, betale vores optjente skattekroner og få frigivet mere tid til vores familier
og fritidsinteresser derhjemme.
TAK fordi I lyttede.
Mvh
Bent Gade, Viby Sj
Søren Jensen, Borup
Nanna Paludan Feld, Viby Sj
Anne Storm, Hedehusene